Köra hund i baksätet, och bästa tipsen på kladdfri sysselsättning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är övertygad om att MML och EmmaFilippa har all den hjälp de behöver för att träna sin valp - men det kanske fanns en lucka om just okladdiga sysselsättningar och vart vänder man sig då om inte buke? Det är väl bra att vara lite fingertoppskänslig och svara på det efterfrågade i ett sånt här fall tänker jag. Tycker det är bra att få ett förtydligande som i inlägg #59 - det ger ju en ännu bättre bild av vad som efterfrågas (om man inte fattat innan) och jag som knappt kan hund tycker just ett småpyssel för en valp i det läget är perfekt.

Jag vet tyvärr bara kladdiga sysselsättningar såsom märgben tillexempel.
 
Men nej du svarade INTE på det! Några HAR svarat på det alltså dom som har GETT TIPS OM TUGG BEN som var frågan ellerhur!
Och jo du för väl nämna pasivitet träning hurmycket du vill men det är INTE ett svar om tugg ben!
Och efter som att vissa EXPDRTER här måste veta ALLT för att kunna svara:
JAG är valpens ägare och JAG bor på hvb så han har börjat träna att vara där MEDMIG! Och vi har JÄTTE MYCKET hjälp av JÄTTE KUNNIGA personer som vi känner och som känner oss OCH VALPEN. Och DOM har gett ett tips att tillexempel om vi har färdig hets grupp som är att vi ska sitta och prata i en timme så kan jag ge han nånting att tugga på eller nån lugn syssel sättning så han kan ligga vid mig och hålls på med det så han kan vara lugn i en timme. Tror ni att han kommer bli helt dum i huvudet då bara flv han får ha nån syssel sättning IBLAND som ETT STEG i träningen för att han är en VALP som INTE KAN bara ligga och göra inget i en timme och jag KAN INTE träna med han EXAKT HELATIDEN o avsett hur värde lös ni tycker att jag äg fördet!!
Man kan ge hunden när den inte behöver ta det lugnt en sysselsättning för att ha något att göra en period som distraktion absolut. Det är inget konstigt med det, men det är ingenting man ger hunden och samtidigt begära att den också ska vara lugn. Valpar har en tendens att hetsa upp sig och komma upp i varv av aktiviteter vilket är fullt förståeligt.

Sen kanske man också definierar ordet lugn när det gäller hundar olika, för mig när någon säger att hunden ska vara lugn så innebär det för mig att hunden ska koppla av och vila. För vissa menas kanske "ta det lugnt" på annat sätt. Som i att ägaren kan ta det lugnt och koppla av en stund medans hunden är sysselsatt på sitt håll utan att kräva något av ägaren.
 
Jag svarade på det, och svaret på det och som även många andra skrivit är att det inte går ihop riktigt, att lära hunden ta det lugnt genom sysselsättning. Därför är det svårt att ge tips på en sysselsättning i det sammanhanget.

Är det så känsligt att man inte får nämna passivitetsträning tex så får man skriva kort och gått att man vill ha tips på sysselsättning till liten valp och inte nämna sammanhanget. Då får man svar på en sysselsättning till hunden. Nämner man sammanhanget som i detta fallet att hunden ska lära sig att ta det lugnt så kommer svaren bli att träna på passiviteten först och främst. Att sysselsättningen inte är någonting som kommer hjälpa hunden förstå att den ska ta det lugnt.

Det är klart man ska träna passivitetsträning, vilket @MML och @EmmaFilippa garanterat redan gör, men jag ser absolut inget fel på att även ibland sysselsätta hunden med tuggben.

Det är liksom två olika saker, att hålla hunden lugn _och_ sysselsatt i vissa situationer vet väl alla som haft valp att det kan behövas. Medan passivitetsträningen är något man kör vid andra tillfällen, men den måste man ju ta gradvis, det går ju inte att förvänta av en valp/unghund att den ska vara passiv lika långa stunder som en vuxen hund...
 
Det är klart man ska träna passivitetsträning, vilket @MML och @EmmaFilippa garanterat redan gör, men jag ser absolut inget fel på att även ibland sysselsätta hunden med tuggben.

Det är liksom två olika saker, att hålla hunden lugn _och_ sysselsatt i vissa situationer vet väl alla som haft valp att det kan behövas. Medan passivitetsträningen är något man kör vid andra tillfällen, men den måste man ju ta gradvis, det går ju inte att förvänta av en valp/unghund att den ska vara passiv lika långa stunder som en vuxen hund...
Det var ju liksom det jag skrev...i mitt senaste inlägg.
 
Jag är övertygad om att MML och EmmaFilippa har all den hjälp de behöver för att träna sin valp - men det kanske fanns en lucka om just okladdiga sysselsättningar och vart vänder man sig då om inte buke? Det är väl bra att vara lite fingertoppskänslig och svara på det efterfrågade i ett sånt här fall tänker jag. Tycker det är bra att få ett förtydligande som i inlägg #59 - det ger ju en ännu bättre bild av vad som efterfrågas (om man inte fattat innan) och jag som knappt kan hund tycker just ett småpyssel för en valp i det läget är perfekt.

Jag vet tyvärr bara kladdiga sysselsättningar såsom märgben tillexempel.
Det går väl inte riktigt att begära att alla användare ska ha koll på vem som skriver?
Dvs att folk svarar som de brukar i en tråd är väl rätt rimligt.
 
Absolut men innan dess kom flera svar som var lite vid sidan om, så förstår att @EmmaFilippa reagerade.
Men lite halvt knapplån :)
Jo, jag gick ju enbart från ursprungsinlägget och kopplade inte ihop att hunden bara behövde vara sysselsatt en period och inte lugn på det sättet som jag tänker som lugn. Att distrahera hunden så den klarar sig själv en kort period är inget konstigt, det har vi nog alla med hundar glatt gjort i perioder.
 
Det går väl inte riktigt att begära att alla användare ska ha koll på vem som skriver?
Dvs att folk svarar som de brukar i en tråd är väl rätt rimligt.
Folk får göra hur de vill - men jag räknar med att de också läser vad som skrivs av TS och även i detta fall hundens ägare och ja, jag tycker det är en hel del ganska okänsliga svar.
 
Jag valde att försöka hitta en "lagom" balans, där jag försökte få fram behovet och önskvärda tips, utan att "berätta för mycket". Det ger givetvis en "risk" för välmenande svar, som dock inte är aktuella för oss. De svaren kan mycket väl vara till hjälp för någon annan som läser här.

Tyvärr ser jag att @EmmaFilippa tagit illa vid sig och upplevt det som kritik mot mig/oss, vilket jag är övertygad om att det inte alls var någons avsikt!

Jag vill vara tydlig med att jag inte är det minsta orolig för att de personer i vår närhet som hjälper oss inte är kompetenta - det vet jag att de är! Vi kan inte få bättre hjälp och stöd för att få en bra grund med vår underbara valp :heart

Den kladdfria sysselsättning jag önskade tips om är inte menat som "istället för" passivitetsträning, utan som ett komplement tills valpen har tålamod för att göra just "ingenting" en längre stund. För att kunna vara med i vardagen på HVB-hemmet behöver han ibland just vara nära sin matte, och vara "lugn"på så sätt att han inte kan springa omkring och busa. Han är ännu för ung för att "bara" ligga och göra inget i en timme eller mer, och vi har därför fått rekommendationen att i de situationerna, i nuläget, låta honom ha ett tuggben eller liknande.

Det var vad jag försökte förmedla i mitt första inlägg, men kanske lyckades jag inget vidare med det.
 
Jag valde att försöka hitta en "lagom" balans, där jag försökte få fram behovet och önskvärda tips, utan att "berätta för mycket". Det ger givetvis en "risk" för välmenande svar, som dock inte är aktuella för oss. De svaren kan mycket väl vara till hjälp för någon annan som läser här.

Tyvärr ser jag att @EmmaFilippa tagit illa vid sig och upplevt det som kritik mot mig/oss, vilket jag är övertygad om att det inte alls var någons avsikt!

Jag vill vara tydlig med att jag inte är det minsta orolig för att de personer i vår närhet som hjälper oss inte är kompetenta - det vet jag att de är! Vi kan inte få bättre hjälp och stöd för att få en bra grund med vår underbara valp :heart

Den kladdfria sysselsättning jag önskade tips om är inte menat som "istället för" passivitetsträning, utan som ett komplement tills valpen har tålamod för att göra just "ingenting" en längre stund. För att kunna vara med i vardagen på HVB-hemmet behöver han ibland just vara nära sin matte, och vara "lugn"på så sätt att han inte kan springa omkring och busa. Han är ännu för ung för att "bara" ligga och göra inget i en timme eller mer, och vi har därför fått rekommendationen att i de situationerna, i nuläget, låta honom ha ett tuggben eller liknande.

Det var vad jag försökte förmedla i mitt första inlägg, men kanske lyckades jag inget vidare med det.

Jag vet att till pudlar brukar man rekommendera horn från ren eller hjortar som tugggodis för att det inte kladdar ner pälsen, om man har badat inför utställning. Det kanske kan funka i erat fall också?

Min hund har aldrig tyckt att horn är värt mödan men jag vet att en del hundar gillar det ☺️
 
En av mina klienter har en pinne av något särskilt träd som de tydligen köpt på djuraffären och som valpen är helt tokig i. Nu vet jag inte hur mycket den flisar sig eller hur orolig man bör vara för det, men jag blev lite förvånad då det var nytt för mig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 503
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 284
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Nu har jag ett "nytt" hundproblem att rådfråga om :p Jag har en 8½ år gammal tik vid namn Zala, som är helt fantastisk på alla punkter...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 789
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp