Köra hund i baksätet, och bästa tipsen på kladdfri sysselsättning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och det tycker inte jag efter som hon skrev dethär svaret: Jag förstår att sele inte är lika säkert som en krocksäker bur. Vi får dock inte in en tillräckligt stor bur i baksätet, och det är också en tanke bakom att hunden kan vara fysiskt nära matte för att t.ex. klappa på och gosa med, när det behövs. Om han "bara" ska transporteras åker han i bur längst bak :)
Och ändå så bara måste endel fort sätta på peka att bur är MEST säkrast som att alla andra är dumma i huvudet och inte fattar nånting.
Jag tycker ändå att du tolkar svaren onödigt negativt, men det är ju din upplevelse och du har rätt till den även om den blir orättvis mot folk som faktiskt bara vill hjälpa till.
 
Jag förstår att sele inte är lika säkert som en krocksäker bur. Vi får dock inte in en tillräckligt stor bur i baksätet, och det är också en tanke bakom att hunden kan vara fysiskt nära matte för att t.ex. klappa på och gosa med, när det behövs. Om han "bara" ska transporteras åker han i bur längst bak :)

När du köper på bilsele ska du, som redan nämnts, bara titta på krocktestade varianter. Viktigt också att testet utförts av en oberoende part.

Något som är värt att tänka på är att selar är utformade och testade för att hunden ska sitta upp med ryggen/selens fästpunkt så tätt mot ryggstödet som möjligt. Hunden skydd försämras alltså om den ligger ner. Någon form av förlängningsanordning ska absolut inte användas. De krocktest jag känner till har också utförts i max 50 km/h, men det låter ju som om ni har en plan för transportresor. :)
 
Skillnaden mellan en MIM-sele och en vanlig promenadsele är att MIM-selen inte har några spännen i plast. Allt är antingen rejäla, välsydda nylonband eller metallspännen. En vanlig sele har plastspännen som vid en krock (eller kraftig inbromsning) kommer att spricka och då är hunden lös i alla fall.

Nu tror jag att även Hurtta släppt en bilsele med metallspännen, och även Arken Zoo har en från deras märke "Feel Active", så det finns några varianter att välja på, så att man får en sele som sitter så bra som möjligt. För självklart gäller det ju att även en sådan sele sitter bra. Jag testade en MIM-sele till en av mina hundar för flera år sedan och den satt så uselt att den i princip ramlade av hunden bara hunden la sig ner. Det var dock en vinthund, och allt förutom specialsydda selar sitter i regel fullständigt bedrövligt på den typen av hund, så jag var inte direkt förvånad :p

Men ja, det är alltså stor skillnad på en MIM-sele och en vanlig sele.
Tack, det är ju självklart nu när du säger det! Jag fick faktiskt upp reklam för en bilsele nu, men där spännena ser ut att vara av plast. Väldigt bra att du lyfte skillnaden på (de bättre) bilselarna jämfört med promenadselar, då vet vi vad vi ska titta efter.
 
När du köper på bilsele ska du, som redan nämnts, bara titta på krocktestade varianter. Viktigt också att testet utförts av en oberoende part.

Något som är värt att tänka på är att selar är utformade och testade för att hunden ska sitta upp med ryggen/selens fästpunkt så tätt mot ryggstödet som möjligt. Hunden skydd försämras alltså om den ligger ner. Någon form av förlängningsanordning ska absolut inte användas. De krocktest jag känner till har också utförts i max 50 km/h, men det låter ju som om ni har en plan för transportresor. :)
Jag ska titta på vilka selar som är krocktestade (av oberoende part), så att vi väljer en så säker som möjligt.

Än så länge åker han som sagt i buren som vi har i bagaget, men ett alternativ behövs dels för när dottern tillika matte ska åka i vår bil, och behöver ha honom nära, och dels om vi ska åka med alla hundarna då de två små sitter tillsammans i buren (och valpen därmed inte får plats där).

Eftersom förhoppningen är att valpen ska bli dotterns assistanshund (och i annat fall "bara" en älskad vän och ett stöd för henne) är det också viktigt att han kan åka så säkert som möjligt, i så många bilar som möjligt. Då dottern är rullstolsburen är det ofta inte möjligt att ha hund i bagaget, där ju stolen behöver åka.
 
Jag vill också tacka för tips om både märken på tuggben, olika sorters tugg, och andra typer av aktiveringsleksaker/hjälpmedel som kan vara lämpliga att testa! Jag har fått lite idéer kring vad som kan vara värt att testa, så får vi se vad den lille tycker bäst om.
 
Jag vill också tacka för tips om både märken på tuggben, olika sorters tugg, och andra typer av aktiveringsleksaker/hjälpmedel som kan vara lämpliga att testa! Jag har fått lite idéer kring vad som kan vara värt att testa, så får vi se vad den lille tycker bäst om.

Jag har en hund som slukar de flesta tugg blixtsnabbt. Något jag tycker varar länge och som samtidigt är kladdfritt(m inte luktar hallon direkt..) är en lite tjockare bit torkad tjurmuskel. Det finns av olika märken, inklusive svenska.
 
Jag tycker ändå att du tolkar svaren onödigt negativt, men det är ju din upplevelse och du har rätt till den även om den blir orättvis mot folk som faktiskt bara vill hjälpa till.
Jaha och jag tycker inte att jag gör det efter som att det som dom såkallat vill hjälpa till med inte ens var frågan.
 
När det gäller att få hunden att kunna koppla av så hade jag fokuserat på att träna passiviteten efter att den fått röra på sig och jobba med huvud så att den är trött. Då är det lättare för den att lyckas koppla av trots att det händer saker omkring den. Sen måste ju alla runt omkring den låta den vara också. Annars blir det svårt för en glad retriever att förstå att den inte ska hälsa på alla.
 
När det gäller att få hunden att kunna koppla av så hade jag fokuserat på att träna passiviteten efter att den fått röra på sig och jobba med huvud så att den är trött. Då är det lättare för den att lyckas koppla av trots att det händer saker omkring den. Sen måste ju alla runt omkring den låta den vara också. Annars blir det svårt för en glad retriever att förstå att den inte ska hälsa på alla.
Okej men nu var det en fråga om tugg ben och sånt och inte HUR han ska pasivitet träna han eller när eller såna saker.
 
Tänk på att godis inte är speciellt lugnande. Men tuggben kan vara det. Godis kan göra många hundar uppskruvade och börja jobba för att få mer godis. Men att tugga är ofta lugnande.

Jag har själv haft retriever som varit väldigt matmotiverade och godis har inte alls funkat för att lugna.

Det håller jag med om! Vår gamla cockerspaniel gjorde allt för godis och när vi körde lite lätt hoppbana vilket han tyckte var sååå roligt (hade finfina leder, därför fick han fortsätta med det i sund mängd) och han kunde få rycket och hoppa extra för att få mer godis 😂.

Till TS jag vet att grannarna tidigare,när de bara hade lilla bilen, hade sele på hundarna bak och det har fungerat vet jag. Sen om det är säkrare eller inte har jag inte för avsikt att diskutera 😊.
 
Okej men nu var det en fråga om tugg ben och sånt och inte HUR han ska pasivitet träna han eller när eller såna saker.
Fast det går lite hand i hand det där med att få en hund att lära sig att slappna av och ta det lugnt. Man kan inte träna det ena utan att träna det andra. Ska den lära sig att ta det lugnt och inte göra någonting så är inte distraktion det bästa.

Vidare vill jag också fråga om era bästa tips på kladdfri sysselsättning! Det gäller en 6 månader ung valp, som ska börja träna på att vara med sin matte som bor på ett HVB-hem. Där behöver han träna på att vara lugn och hålla sig i närheten av matte, utan att direkt "jobba". Vi har fått tips om att låta honom ha tuggben, Kong etc. vid dessa tillfällen (som ett steg i träningen, där målet givetvis är att helt enkelt kunna "göra ingenting" en längre stund, men det är mycket begärt för någon som är så ung och full av energi). "Problemet" är att det gärna blir en kladdig historia, så önskvärt är både tips om "okladdiga" tuggben som passar för valpmagar, och/eller tips på leksaker eller annan sysselsättning som är så torrt och rent som möjligt.
Skulle nog rekommendera att träna passivitetsträning i mängder under rätt förutsättningar. Träna när hunden är rastad och klar och lär hunden koppla av i olika situationer. Distraktioner som godis och liknande är inte någonting som lär hunden att slappna av riktigt, iallafall inte om det är en matmotiverad vovve. Det är mycket begärt men det är aldrig för tidigt att börja lära hunden att koppla av.
 
Fast det går lite hand i hand det där med att få en hund att lära sig att slappna av och ta det lugnt. Man kan inte träna det ena utan att träna det andra. Ska den lära sig att ta det lugnt och inte göra någonting så är inte distraktion det bästa.


Skulle nog rekommendera att träna passivitetsträning i mängder under rätt förutsättningar. Träna när hunden är rastad och klar och lär hunden koppla av i olika situationer. Distraktioner som godis och liknande är inte någonting som lär hunden att slappna av riktigt, iallafall inte om det är en matmotiverad vovve. Det är mycket begärt men det är aldrig för tidigt att börja lära hunden att koppla av.
Men fort farande så vet ingen här vilka tips vi har fått och vilka som har gett dom tipsen. Och det var inte ens en fråga om pasivitet träning utan om tugg ben och syssel sättning då be höver man kanske inte leka expert och svara om nåt helt annat tycker jag.
 
Men fort farande så vet ingen här vilka tips vi har fått och vilka som har gett dom tipsen. Och det var inte ens en fråga om pasivitet träning utan om tugg ben och syssel sättning då be höver man kanske inte leka expert och svara om nåt helt annat tycker jag.
Fast nu stod det i första inlägget att hunden ska fungera som assistanshund, och ska träna på att hålla sig lugn och nära matte. Då ÄR det passivitetsträning som behövs, att distrahera med tuggben, godis etc. kommer inte ge effekten att hunden lär sig göra det som efterfrågades i startinlägget, det är därför tips om passivitetsträning ges. Många på Buke är dessutom tävlande/hundtränare och alltså proffs på riktigt, de leker inte expert.
 
Fast nu stod det i första inlägget att hunden ska fungera som assistanshund, och ska träna på att hålla sig lugn och nära matte. Då ÄR det passivitetsträning som behövs, att distrahera med tuggben, godis etc. kommer inte ge effekten att hunden lär sig göra det som efterfrågades i startinlägget, det är därför tips om passivitetsträning ges. Många på Buke är dessutom tävlande/hundtränare och alltså proffs på riktigt, de leker inte expert.
Ja och om man kan läsa så borde man de att det står att VI HAR FÅTT TIPS och att han ska BÖRJA TRÄNA och att det är ETT STEG. Det stog inte: Hej vi är dumma i huvudet och kan ingenting om hundar och vi har ingen hjälp ALLS så vi vill ha tips om allt. Ellerhur?
Och förresten så står det inte alls i första inlägget att han ska bli assistans hund utan det skrev hon sen som mera förklaring för att folk inte kan bara svara på det man frågar om utan massa på pekningar som ingen har undrat.
Och jag bryr mig inte ett dugg faktist om nån tävlar med sin hund så är dom inte proffs för det och o avsett så var det ingen fråga om vad som är ALLRA MEST säkrast eller hur man ska pasivitet träna en hund så det är bara o nödigt att svara om det då.
Men uppen bart så måste man berätta exakt ALLT om sigsjälv och sin hund för att få fråga NÅNTING här som kanske inte bara man skulle bli fråga satt för och dum för klarad.
 
Ja och om man kan läsa så borde man de att det står att VI HAR FÅTT TIPS och att han ska BÖRJA TRÄNA och att det är ETT STEG. Det stog inte: Hej vi är dumma i huvudet och kan ingenting om hundar och vi har ingen hjälp ALLS så vi vill ha tips om allt. Ellerhur?
Och förresten så står det inte alls i första inlägget att han ska bli assistans hund utan det skrev hon sen som mera förklaring för att folk inte kan bara svara på det man frågar om utan massa på pekningar som ingen har undrat.
Och jag bryr mig inte ett dugg faktist om nån tävlar med sin hund så är dom inte proffs för det och o avsett så var det ingen fråga om vad som är ALLRA MEST säkrast eller hur man ska pasivitet träna en hund så det är bara o nödigt att svara om det då.
Men uppen bart så måste man berätta exakt ALLT om sigsjälv och sin hund för att få fråga NÅNTING här som kanske inte bara man skulle bli fråga satt för och dum för klarad.
Ingen har dumförklarat någon, alla har bara försökt hjälpa till och ge tips.
 
Men fort farande så vet ingen här vilka tips vi har fått och vilka som har gett dom tipsen. Och det var inte ens en fråga om pasivitet träning utan om tugg ben och syssel sättning då be höver man kanske inte leka expert och svara om nåt helt annat tycker jag.
Leker inte expert och jag svarade inte på någonting annat än frågan som ställdes. Alltså frågan hur man får hunden att lära sig att ta det lugnt och bara vara.
 
Leker inte expert och jag svarade inte på någonting annat än frågan som ställdes. Alltså frågan hur man får hunden att lära sig att ta det lugnt och bara vara.
Vem frågade det då? För ingen i denhär tråden har frågat det iallafall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 506
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 284
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Nu har jag ett "nytt" hundproblem att rådfråga om :p Jag har en 8½ år gammal tik vid namn Zala, som är helt fantastisk på alla punkter...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 789
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp