Köra in igen...?

Ichigo

Trådstartare
Hej! Jag letar efter rätt häst och har hittat en som kan vara den. En äldre herre på 19 år som sägs vara inkörd MEN informationen kommer från förra tränaren som nuvarande ägare inte lyckas få tag på och nuvarande har aldrig kört honom. Hur ska jag göra? Han är långt bort men förutom det och osäkerheten runt körning är det de enda minusen än så länge. Ska ner och provrida snart, preliminärt på fredag, men vill ju veta om det här med körningen går att ordna? Jag kan inte köra men ska gå en kurs men ett av mina krav är att hästen ska gå att köra. Kommer det påverka hur länge han inte körts och dylikt?
 
Hej! Jag letar efter rätt häst och har hittat en som kan vara den. En äldre herre på 19 år som sägs vara inkörd MEN informationen kommer från förra tränaren som nuvarande ägare inte lyckas få tag på och nuvarande har aldrig kört honom. Hur ska jag göra? Han är långt bort men förutom det och osäkerheten runt körning är det de enda minusen än så länge. Ska ner och provrida snart, preliminärt på fredag, men vill ju veta om det här med körningen går att ordna? Jag kan inte köra men ska gå en kurs men ett av mina krav är att hästen ska gå att köra. Kommer det påverka hur länge han inte körts och dylikt?

Jag har precis kört in min 23-åriga dam som aldrig varit körd tidigare. Så det går att köra in äldre från scratch(hon är dessutom inte den lugna och stabila typen egentligen), så då borde det absolut gå att göra det på nytt med en som tidigare är inkörd. Min första häst var inkörd men hade inte blivit körd på minst 7 år, gick bra att köra även där.

Är allt annat bra så kolla hur han reagerar på saker bakom? Har du sele? Kanske låna med någon sele annars och se hur han reagerar? Annars kan man väl kolla hur han reagerar på linor kring benen etc. :) Kolla så han inte är bakskygg. Jag tror de flesta hästar går att köra in!
 
Det finns många hästar som sägs vara inkörda men där nuvarande ägare inte har kört dem. Endel av dessa hästar körs inte längre av en väldigt bra anledning. Något har hänt så att hästen har blivit ordentligt rädd och dragit sönder både sig själv (i värsta fall) och utrustningen.

En bekant köpte en häst som skulle vara så väl inkörd enligt säljaren men tyvärr hade de ingen sele hemma när de var och skulle prova hästen men säljaren lovade att det inte skulle vara något problem att köra hästen. Han kommer hem och när hästen har acklimatiserat sig så ska han provköra. Hästen får fullkomlig panik när han börjar sela på, reser sig, slår runt i stallgången och drar. Som tur är så går det bra. Han får tag på hästen och även om selen är i bitar så är hästen hel. Han börjar luska efter föregående ägare och får tag i denna och får veta att nej gud! Den hästen kommer aldrig gå att köra igen efter den hemska olyckan :meh: Där stod han med en häst som inte gick att köra och det var enbart körhäst han var ute efter för rida var han inte intresserad utav.

Prova därför hästen. En häst som är väl inkörd glömmer inte precis som en väl inriden häst inte glömmer. Nog för att man självklart får ta det lugnt när man selar för i början när hästen inte har blivit körd på länge men det gör man ju om hästen bara har gått i några år utan att bli riden också. Du måste provköra hästen när du provar den om du vill vara säker på att kunna köra den. Det är lika viktigt som att provrida.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
447
Senast: tessan.g
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 077
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej gänget, Jag har någon slags livskris och vill tillbaka till stallet, på arbetstid. Och det verkar vara en helt orimligt slingrig...
2
Svar
25
· Visningar
3 921
Senast: fickan
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 377
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Renovera badrum

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattunge nr2
  • Kön katt nr1
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp