Bukefalos 28 år!

Köra med häst till Norge

S

Spider84

Köra över med hästen till Danmark vet jag vilka regler som gäller för och också hur slappa tullen är där. :angel:

Hur är det med att ta hästen över till Norge? Är det samma regler som gäller och hur flitiga är de på att kolla veterinärintyg m.m.?

Ja, ja jag vet jag är en hemsk människa som inte vill betala 1000kr för att veterinären ska sticka in huvuvdet i stallet och säga: jo men den hästen ser frisk ut...

Tanken är bara att åka över och träna i 2-3dagar.
 
Sv: Köra med häst till Norge

Spider84 skrev:
Köra över med hästen till Danmark vet jag vilka regler som gäller för och också hur slappa tullen är där. :angel:

Jag hoppas innerligt att du inte menar de svenska tulltjänstemännen! :devil: Framför allt de som arbetar i Skåne är oerhört skickliga i sitt arbete och gör enorma narkotikabeslag (för att inte tala om alla alkoholbeslag, hundvalpar och allt annat).

Tyvärr är kontrollen av hästar inte särskilt prioriterad, men det kan förekomma kontroller och då är det nog säkrast att ha alla papper iordning. För handen på hjärtat - skulle du verkligen vilja bli stående vid gränsen ett antal timmar med hästen i transporten (alternativet är att lösa ny färjebiljett/broavgift och åka tillbaks till Danmark). Jag vet i alla fall säkert att din häst INTE skulle uppskatta en sådan försening.

Vad gäller bestämmelserna till och från Norge kan du kontakta Jordbruksverket och få information där.

Immer
 
Sv: Köra med häst till Norge

Immer skrev:
Tyvärr är kontrollen av hästar inte särskilt prioriterad, men det kan förekomma kontroller och då är det nog säkrast att ha alla papper iordning. För handen på hjärtat - skulle du verkligen vilja bli stående vid gränsen ett antal timmar med hästen i transporten (alternativet är att lösa ny färjebiljett/broavgift och åka tillbaks till Danmark).
Vad är det som händer om man fastnar i tullen utan veterinärintyg? Plockar man ut veterinär som gör friskhetskontroll på plats? Hur är det med böter? Hur ser motsvarigheten ut i danmark?

Apropå kontroller så blev vi minsann stoppade på väg hem från den senaste aftonträningen hos Bent. Vi måste väl sett skumma ut eller nåt. Men tji fick de, vi hade inte ens köpt godis på färjan :p
 
Sv: Köra med häst till Norge

Det är väldigt strengt, pga det är utanför EU. Förutom friskhetsintyg så brukar det krävas en hel massa tusenlappar i depositum för dom ska vara säkra på att du verkligen tar tillbaka hästen..
 
Sv: Köra med häst till Norge

Naturligtvis blir det böter om du saknar veterinärintyg, du har ju brutit mot Jordbruksverkets föreskrifter.
Och att "plocka ut veterinär" är inte gjort i en handvändning, direkt.
Jag har varit med om att folk fått stå och vänta i fyra-fem timmar. Som sagt, inte snällt mot hästen!

Hur bestämmelserna är i Danmark vet jag inte. Kontakta "Told&Skat".

Immer
 
Sv: Köra med häst till Norge

Det är som Immer skriver plus oavsett vid vilken gräns Danmark eller Norge som det händer på så får hästägaren betala alla kostnader. Så det är garanterat billigare att ta ut veterinär och få ett intyg innan än vid gränsen. Där blir det ju en massa tillägg för jour och liknade för veterinären. Skulle hästen dessutom inte vara "frisk" vill jag inte ens tänka på vad det kommer att kosta och hur jobbigt det skulle att bli.
 
Sv: Köra med häst till Norge

Hur långt över gränsen är det du ska?

Enligt reglerna tror jag inte man behöver ha vet.intyg om man bara åker en liten bit över gränsen. Lus-läs reglerna (finns väl på djurskydds-myndighetens hemsida) så du vet. Har för mig det fanns något sånt när jag satt och läste igenom allt inför importen av pålle.
 
Sv: Köra med häst till Norge

Jo det måste du. det ända är att vissa klubbar får dispens till att resa över för att träna, om det är precis över gränsen.

Då min kompis skulle flytta sina hästar fick hon betala 10.000 i depositum per häst för att få över dom... Och det tog jättelång tid... Trots att hon hade alla papper o så.
 
Sv: Köra med häst till Norge

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/L005_DFS 2004-10.pdf

1 kapitlet, paragraf 14

Det verkar som enda sättet att "slippa" vet.besiktning är en tävling.

Men när jag för ett par år sedan satt och läste igenom alla bestämmelser är jag säker på att jag läste att man slapp det även om hästen bara skulle transporteras en bit in i det nya landet. Det är möjligt det bara var mellan EU-länder, men man tycker även Norge borde vara inräknat. Nu hittar jag dock inte det i förordningen.
 
Sv: Köra med häst till Norge

Då har du nog tolkat det fel.
Vad jag minns har det aldrig varit fritt mellan Sverige och Danmark, även om det bara har rört sig om korta transporter.
Ett undantag, dock, har varit transporter mellan färjan i Helsingborg och Regiondjursjukhuset i samma stad.

Immer
 
Sv: Köra med häst till Norge

Undantaget som finnits rörde sig inte om veterinärintyg utan om tullavgifter. Dom kan man slippa vid tävling under vissa omständigheter om hästen ska komma tillbaka igen. Det kan visserligen krävas att man deponerar avgiften men man får den tillbaka när hästen kommer hem igen.
 
Sv: Köra med häst till Norge

Depositionen får man alltid tillbaka. För två år sedan var det 7000 i deposition för inresa till Norge i avelssyfte, tror det var samma ifjol. När man har en registrerad travare kan man begära att STC står för depositionen, mot några hundralappar i ersättning. Ganska praktiskt, kanske andra rasorganisationer har något liknande system?
 
Sv: Köra med häst till Norge

Nu blev det inte Norge ändå eftersom jag hittade tränare på närmare håll som är duktigare. Jag hade fått tillfällgit hjärnsläpp när det gällde den tränaren. :o

Nej jag menade på hästfronten är de slappa vid tullen i Danmark. Jag ha rinte fixat intyg hitills och lär inte göra det just över där. :angel:
Men annars har jag ingen koll på hurpass duktiga de är så jag tar ditt ord för det. ;)

Känns bra att det inte blir Norge eftersom det verkade vara väldigt krångligt att ta med hästen dit.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 173
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 740
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 427
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 440
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp