Körkortsproblem

För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
 

Körläraren gjorde så gott han kunde. Felet låg ju hos mig i mitt huvud och det är svårt för andra att ändra på.

Jag fick kolla hjulen på min säkerhetskontroll

Okej :heart Jo, det är det ju... men jag har ett nytt yrke på gång... körkortspsykolog :idea::heart Det ska jag bli!

Okej! Ja, det verkar inte vara så superhöga krav på den iaf om jag förstått det rätt...? Det verkar inte vara så mycket man kan fixa med själv på nya bilar/rymdskepp ändå ju... ^^
 
Nej, precis! Okej, ja det låter ju jättebra. Nu är det ju ett sånt j*kla tryck på tider så det känns jättetråkigt. Utbilda fler provledare kanske...?! Vore en bra idé tycker jag.

Okej! Vad bra. Om jag ska köra upp vid det tillfälle jag har bokat nu kommer min handledare tyvärr inte att ha möjlighet att vara med, men men... hade ju ändå inte räknat med det nu så...

Men ja som sagt, jag ska verkligen trycka på det här med plan nu. Jag menar, det blir så väldigt mycket jobbigare helt i onödan på det här sättet?! Känns jättetråkigt, faktiskt. Hade vi pratat igenom innan vad han kommer att titta på hade jag ju vetat vad som förväntas av mig. Nu blir det liksom lite... hmm... att sättas på pottkanten.
Det var hårt tryck på prov-tiderna när jag körde upp också, men tror att trycket är snäppet värre idag. Tyvärr, för det sätter ju ytterligare press på den som kör upp; att man måste klara sig för man vet inte när man får tid nästa gång.

Nu ser jag att du varit på en till körlektion idag och det verkar som att ni gjort upp någon form av plan? Hoppas att det känns lite bättre nu, det är ju viktigt att känna att det finns en plan :)

Vad jag fick göra på min säkerhetskontroll?
Jag skulle kontrollera att vindrutetorkare + spolare fram och bak fungerade samt att tutan fungerade. That’s it :D
Min kompis fick slå på tändningen och kolla att alla säkerhetslampor släcktes (de små symbolerna på instrumentpanelen som fortsätter lysa om något är trasigt).
 
Det var hårt tryck på prov-tiderna när jag körde upp också, men tror att trycket är snäppet värre idag. Tyvärr, för det sätter ju ytterligare press på den som kör upp; att man måste klara sig för man vet inte när man får tid nästa gång.

Nu ser jag att du varit på en till körlektion idag och det verkar som att ni gjort upp någon form av plan? Hoppas att det känns lite bättre nu, det är ju viktigt att känna att det finns en plan :)

Vad jag fick göra på min säkerhetskontroll?
Jag skulle kontrollera att vindrutetorkare + spolare fram och bak fungerade samt att tutan fungerade. That’s it :D
Min kompis fick slå på tändningen och kolla att alla säkerhetslampor släcktes (de små symbolerna på instrumentpanelen som fortsätter lysa om något är trasigt).

Okej, jo men precis... Fast det kan ju komma avbokningar också så man kan haffa en snabbare och så tror jag man har någon sorts förtur till nästa gång ifall man kört upp innan...? Fast helt klart att man känner en press pga detta!

Ja, vi körde en gång till idag och det kändes mycket bättre. :) Tycker väl personligen fortfarande att planen känns lite fladdrig, men aja, de verkar ju tro att jag kan fixa det så... hmm... har bokat in flera lektioner nu.

Okej! Det är så alltså, det väljs ut en-två saker per person, inte en hel komplett kontroll av bilen liksom... Jag kan använda reglagen i min mammas sambos bil nu medans jag kör iaf, får väl lära mig några av dem i körskolans bil också förstås.
 
Okej, jo men precis... Fast det kan ju komma avbokningar också så man kan haffa en snabbare och så tror jag man har någon sorts förtur till nästa gång ifall man kört upp innan...? Fast helt klart att man känner en press pga detta!

Ja, vi körde en gång till idag och det kändes mycket bättre. :) Tycker väl personligen fortfarande att planen känns lite fladdrig, men aja, de verkar ju tro att jag kan fixa det så... hmm... har bokat in flera lektioner nu.

Okej! Det är så alltså, det väljs ut en-två saker per person, inte en hel komplett kontroll av bilen liksom... Jag kan använda reglagen i min mammas sambos bil nu medans jag kör iaf, får väl lära mig några av dem i körskolans bil också förstås.
Jag fick kolla bromsarna, både parkeringsbromsen och vanliga bromsen.
 
Okej, jo men precis... Fast det kan ju komma avbokningar också så man kan haffa en snabbare och så tror jag man har någon sorts förtur till nästa gång ifall man kört upp innan...? Fast helt klart att man känner en press pga detta!

Ja, vi körde en gång till idag och det kändes mycket bättre. :) Tycker väl personligen fortfarande att planen känns lite fladdrig, men aja, de verkar ju tro att jag kan fixa det så... hmm... har bokat in flera lektioner nu.

Okej! Det är så alltså, det väljs ut en-två saker per person, inte en hel komplett kontroll av bilen liksom... Jag kan använda reglagen i min mammas sambos bil nu medans jag kör iaf, får väl lära mig några av dem i körskolans bil också förstås.
Ja, det kommer nog in avbokningar hela tiden. Jag har uppfattat det som att man har förtur de tre första gångerna, så när man bokar sin första uppkörning så har man förtur och om man kuggar så har man förtur max två gånger till. Efter det är man inte prioriterad längre och då är det lång (längre…) väntetid innan man får en ny tid.

Bra att du har bokat in fler körlektioner! Skulle det visa sig att du inte behöver alla så går det ju alltid att boka av de som inte behövs :)

Jag har aldrig hört om någon som behövt göra full säkerhetskontroll. Men man behöver ju kunna alla delarna ändå eftersom man inte vet vad man får :)
 
Ja, det kommer nog in avbokningar hela tiden. Jag har uppfattat det som att man har förtur de tre första gångerna, så när man bokar sin första uppkörning så har man förtur och om man kuggar så har man förtur max två gånger till. Efter det är man inte prioriterad längre och då är det lång (längre…) väntetid innan man får en ny tid.

Bra att du har bokat in fler körlektioner! Skulle det visa sig att du inte behöver alla så går det ju alltid att boka av de som inte behövs :)

Jag har aldrig hört om någon som behövt göra full säkerhetskontroll. Men man behöver ju kunna alla delarna ändå eftersom man inte vet vad man får :)
Okej!

Ja, jag tror nog att jag behöver dem. Jag har bara kört tre (varav en ju blev typ förstörd pga PMS/press, men visst den gav en del bra grejer att tänka på iaf) i denna vevan och två (jag troooor det jag två iaf, kan ha varit bara en, men tror det var två) i förra vevan, men det är sex år sen. Så det är ju inte många.

Okej, jo precis! Jag ska se till att vi kollar reglage inne i bilen och delarna under huven och däck på körskolan bil.
 
Kört privat idag, i början var jag så trött (haft ett stort prov i skolan idag så har pluggat inför det o press på det plus körning hua intensiv period nu) så det gick inte så bra.
Vi fick stanna och köpa kaffe och sen gick det bättre.

Någon som har något tips för att få ner hastigheten i korsningar och rondeller? Jag tycker ju att jag kör sakta, men går tydligen lite för fort ändå... är väl bara öva och öva och något man lär sig av erfarenhet kanske, men någon kanske har något tips?

Har kommit på iaf att vi ska prova tänka på körningen i lektionsbitar, så det blir begränsad tid så kanske jag skärper mig lite mer från början. Lite som att det går bättre att plugga när man har begränsat med tid och inte skjuter på det för man kan göra det sen...
 
@Thaliaste Tack för ditt svar! :).

Jodå, körskolan är godkänd och allt sånt.

Okej! Ja, nästa gång ska jag fråga efter planen/säga att vi måste ha en plan. Det är, som du säger, inget konstigt med att vilja ha en plan.
Som det blev nu senast skulle jag göra en sak vi glömt att träna på (eller jag har gjort det, men det var länge sen), hade jag vetat innan att vi skulle göra det hade vi ju såklart tränat på det. Så onödigt.

Jag köpte ett paket lektioner för flera år sen när jag började köra på körskolan, men sen slutade jag och nu har börjat om. Vi har inte pratat om någon plan nu och minns inte att vi gjorde det då heller.

Det känns synd för det känns ju mycket som om det är därför jag blir så nervös, för att jag inte känner mig redo. Vi får väl se hur mycket av skadan vi hinner ta igen.

Ja, jag funderar lite på att göra sådär som du säger, ta första uppkörningen som ett tillfälle att bara inte bryta ihop/dö. Får väl bestämma mig dagen innan uppkörningen...
Jag har kört i tio veckor ungefär (Inte varje dag utan kanske 1-2 ggr i veckan typ, men flera timmar per gång då och oftare nu på slutet) så det känns inte som så länge ändå... förut när jag körde i förra vevan lärde jag mig väl grunderna i att växla typ, men annars hade jag egentligen noll koll.

Angående det där med att provledare ger falska direktiv så tror jag inte det är tillåtet längre...? Vad jag hört iaf...

Får se hur det slutar!
Förresten - någon mer som fått ont i benen (knävecken) av att börja köra mycket när man är ovan? :S

Ok, jag fick intrycket av att du kört mycket mer men då är det nog helt enkelt en del övning som är kvar 🙂

Någon som har något tips för att få ner hastigheten i korsningar och rondeller? Jag tycker ju att jag kör sakta, men går tydligen lite för fort ändå... är väl bara öva och öva och något man lär sig av erfarenhet kanske, men någon kanske har något tips?

Nej tyvärr, det brukar ge sig naturligt tycker jag när jag behöver söka av omgivningen och anpassa mig till den. Men du kanske inte har några andra trafikanter där du kör? 😁 Det är jättestor skillnad på att köra i mindre och i större trafiksystem, och om det är mycket trafik eller inte.

Håller du ut svängen ordentligt? Det minns jag att jag hade svårt för i början, att jag gärna genade över innerfilen så att jag fick rakare väg, särskilt om jag kom in med för hög hastighet.

Vad händer i korsningen/rondellen när du håller för hög hastighet? Kränger det så att det blir en komfortfråga för din passagerare, eller blir det svårt att hinna få uppsikt över andra trafikanter som också är i eller runt korsningen/rondellen?
 
Senast ändrad:
Ok, jag fick intrycket av att du kört mycket mer men då är det nog helt enkelt en del övning som är kvar 🙂



Nej tyvärr, det brukar ge sig naturligt tycker jag när jag behöver söka av omgivningen och anpassa mig till den. Men du kanske inte har några andra trafikanter där du kör? 😁 Det är jättestor skillnad på att köra i mindre och i större trafiksystem, och om det är mycket trafik eller inte.

Håller du ut svängen ordentligt? Det minns jag att jag hade svårt för i början, att jag gärna genade över innerfilen så att jag fick rakare väg, särskilt om jag kom in med för hög hastighet.

Vad händer i korsningen/rondellen när du håller för hög hastighet? Kränger det så att det blir en komfortfråga för din passagerare, eller blir det svårt att hinna få uppsikt över andra trafikanter som också är i eller runt korsningen/rondellen?

Okej, nej det har jag inte... Ja, får se hur det går.

Okej, haha jodå annan trafik är det :P Det är ju ingen jättestad jag bor i, men trafik finns det.

Att hålla ut svängen kan jag slarva lite med, som du säger, det ska jag öva på. :)
Hmm, nja alltså det är inte mycket för fort utan jag tycker det går rätt okej och kanske lite fort ibland, men körläraren tycker att jag generellt ska sänka hastigheten lite och ha bättre uppsikt :) Men det är ingen rallykörning det handlar om :).

Ska försöka öva på det idag, hur det nu går.. sovit dåligt... så får väl se... ska försöka ta en powernap...
 
Privat plus lektion idag och det har faktiskt gått bra. :)

Jag blir lite bitter bara när saker jag vet att jag egentligen kan ramlar bort tillfälligt -_- men bara de kommer tbx så...

Och hur folk parkerar 😅. Jises vilka parkeringar man ser om man tittar efter dem (menar inte att jag är felfri, långt ifrån, det vet jag, men ändå :p).
 
Senast ändrad:
Okej, nej det har jag inte... Ja, får se hur det går.

Okej, haha jodå annan trafik är det :P Det är ju ingen jättestad jag bor i, men trafik finns det.

Att hålla ut svängen kan jag slarva lite med, som du säger, det ska jag öva på. :)
Hmm, nja alltså det är inte mycket för fort utan jag tycker det går rätt okej och kanske lite fort ibland, men körläraren tycker att jag generellt ska sänka hastigheten lite och ha bättre uppsikt :) Men det är ingen rallykörning det handlar om :).

Ska försöka öva på det idag, hur det nu går.. sovit dåligt... så får väl se... ska försöka ta en powernap...

Låter som att din körlärare tycker att du inte hinner med att ha uppsikt i den fart du håller, att det är det som är problemet. Tycker du själv att du hinner ha koll på alla andra i korsningen, deras avsikt att stanna/köra/gå, vilka andra som har grönt samtidigt, om det kommer blåljus någonstans ifrån, bilarna på insidan/utsidan som kan ha en annan hastighet än du? Eller är det mer att du har koll på din bil och vet vart du ska, och helt enkelt bara kör dit du ska?
 
Låter som att din körlärare tycker att du inte hinner med att ha uppsikt i den fart du håller, att det är det som är problemet. Tycker du själv att du hinner ha koll på alla andra i korsningen, deras avsikt att stanna/köra/gå, vilka andra som har grönt samtidigt, om det kommer blåljus någonstans ifrån, bilarna på insidan/utsidan som kan ha en annan hastighet än du? Eller är det mer att du har koll på din bil och vet vart du ska, och helt enkelt bara kör dit du ska?

Precis. :) Ibland har jag missat någon bil och fått stanna hastigt, men så är det väl när man lär sig. Det blir bättre och bättre. Nej, jag har inte bara koll på mig själv, vill inte bli påkörd...:p och många är dåliga på att blinka. :)
Min pappa "tjatar" om hur viktigt det är att ha koll när man byter fil i en stor rondell, körläraren har inte sagt något om det faktiskt. Men visst, där kan jag känna lite osäkerhet. Några tips? :) Annars tycker jag att jag har typ så bra koll som kan förväntas i det här stadiet. Peppar peppar :p.

Men jag ska se uppkörningstillfället nu som ett lärotillfälle och tänka att jag ska ta emot tipsen i slutet. Sen om det går bra är det en bonus (fast jag såklart hoppas, men ska försöka tysta hoppet lite).
 
Precis. :) Ibland har jag missat någon bil och fått stanna hastigt, men så är det väl när man lär sig. Det blir bättre och bättre. Nej, jag har inte bara koll på mig själv, vill inte bli påkörd...:p och många är dåliga på att blinka. :)
Min pappa "tjatar" om hur viktigt det är att ha koll när man byter fil i en stor rondell, körläraren har inte sagt något om det faktiskt. Men visst, där kan jag känna lite osäkerhet. Några tips? :) Annars tycker jag att jag har typ så bra koll som kan förväntas i det här stadiet. Peppar peppar :p.

Men jag ska se uppkörningstillfället nu som ett lärotillfälle och tänka att jag ska ta emot tipsen i slutet. Sen om det går bra är det en bonus (fast jag såklart hoppas, men ska försöka tysta hoppet lite).

Håller helt med om att det är naturligt att man inte har full koll i början, och att man lär sig med tiden. Dock låter det i mina öron som att du tar lite lätt på att du inte har tillräcklig uppsikt. "bland missar du att det kommit en bil"...då kan jag undra hur många cyklister och gående du inte sett, de är oftast mycket svårare att hålla koll på än bilarna. Och de kan dö om man missar dem, medan det oftast bara blir plåtskador om man kör ihop med en bil som man missade.

Jag brukar faktiskt undvika att göra filbyten i rondeller när det är mycket trafik, jag korsar endast filer när jag svängt vänster och ska köra ut. I riktigt stora rondeller byter jag dock till ytterfilen när det finns lucka för att underlätta utkörningen. Men jag kör mest i normalstora rondeller. Generellt så håller jag då relativt låg hastighet (om jag ska svänga vänster så har jag ju dessutom innerkurva), försöker ha koll på vart övriga bilar runt mig ska någonstans (först när jag körde in och sedan genom speglarna och med blicken), och om det ligger någon i ytterfilen så ska den normalt också ut på samma ställe som jag men jag brukar då blinka i god tid (dvs inte i samma stund som jag vrider på ratten) och svänga lite lugnt så att jag ser att även den andra bilen är på väg ut. De svåraste rondellsituationerna tycker jag är när någon kör väldigt fort eller ligger i fel fil, för då kan man hamna i otakt och flödet med in/ut stämmer inte riktigt, eller om man ligger i en dubbelfilig rondell men det blir enkelfiligt när man kör ut och man inte känner till det på förhand.

Du ligger säkert på en rimlig nivå utifrån hur mycket du har kört, men om jag ska vara ärlig så låter det för mig som att du inte är redo för att köra upp. Då skulle jag faktiskt lämna tiden åt någon annan med tanke på de långa väntetiderna. Uppsikt och anpassad hastighet till situationen är en så central del av körningen att det blir svårt att bli godkänd utan att det sitter ordentligt. Hoppas att din körlärare kan hjälpa dig med det, du kanske kan be honom förklara tydligare vad han menar om du inte förstår hur han menar.
 
Senast ändrad:
En övning jag fick göra med min körlärare och som jag också gjorde med mina privata handledare, var att medan jag körde och vid t ex en korsning berätta högt allt jag såg och tänkte. Nu tänker man ju snabbare än man pratar, men det gav en bra reflektion över hur låg hastighet jag behöver ha för att ens hinna uppfatta alla andra som är i och runt korsningen, och vad de har för avsikt. Tänker de stanna? Tänker de svänga? (Om de inte blinkar får jag utgå ifrån att jag inte vet och bereda mig på båda scenariona, ibland kan man även få ledning av vilken fil de står i men det är ju inte säkert att filmarkeringarna syns). Kommer det blåljus någonstans? Kommer det en cyklist någonstans? (De går oerhört snabbt från att inte vara synliga till att plötsligt vara framför eller bredvid en). Vilka andra har grönt samtidigt som jag och hur kommer de att röra sig i korsningen? Och förutom alla andra trafikanter ska jag också hinna uppfatta alla skyltar, vart ska jag någonstans, var får jag köra, är någon fil bussfil, vilken hastighet, blir det huvudled osv osv. Och om jag hinner (t ex om jag står still i en korsning) är det toppen att ta en kik mot nästa korsning för att planera var på vägen jag bör ligga när jag kommer fram dit.

Allt detta (och säkert mer som jag inte tänkte på nu) ska jag hinna se och tänka, och skulle allra helst hinna rabbla upp för min körlärare.
 
Håller helt med om att det är naturligt att man inte har full koll i början, och att man lär sig med tiden. Dock låter det i mina öron som att du tar lite lätt på att du inte har tillräcklig uppsikt. "bland missar du att det kommit en bil"...då kan jag undra hur många cyklister och gående du inte sett, de är oftast mycket svårare att hålla koll på än bilarna. Och de kan dö om man missar dem, medan det oftast bara blir plåtskador om man kör ihop med en bil som man missade. Jag brukar faktiskt undvika att göra filbyten i rondeller när det är mycket trafik, jag korsar endast filer när jag svängt vänster och ska köra ut. I riktigt stora rondeller byter jag dock till ytterfilen när det finns lucka för att underlätta utkörningen. Men jag kör mest i normalstora rondeller.

Generellt så håller jag då relativt låg hastighet (om jag ska svänga vänster så har jag ju dessutom innerkurva), försöker ha koll på vart övriga bilar runt mig ska någonstans (först när jag körde in och sedan genom speglarna och med blicken), och om det ligger någon i ytterfilen så ska den normalt också ut på samma ställe som jag men jag brukar då blinka i god tid (dvs inte i samma stund som jag vrider på ratten) och svänga lite lugnt så att jag ser att även den andra bilen är på väg ut. De svåraste rondellsituationerna tycker jag är när någon kör väldigt fort eller ligger i fel fil, för då kan man hamna i otakt och flödet med in/ut stämmer inte riktigt, eller om man ligger i en dubbelfilig rondell men det blir enkelfiligt när man kör ut och man inte känner till det på förhand.

Du ligger säkert på en rimlig nivå utifrån hur mycket du har kört, men om jag ska vara ärlig så låter det för mig som att du inte är redo för att köra upp. Då skulle jag faktiskt lämna tiden åt någon annan med tanke på de långa väntetiderna. Uppsikt och anpassad hastighet till situationen är en så central del av körningen att det blir svårt att bli godkänd utan att det sitter ordentligt. Hoppas att din körlärare kan hjälpa dig med det, du kanske kan be honom förklara tydligare vad han menar om du inte förstår hur han menar.

Fast det gör jag inte, tar lätt på det alltså, i så fall hade det inte dröjt tills nu med mitt körkort. Det lät kanske så, men så är det inte. Så, då har jag förtydligat det. Ibland är det svårt att få fram i skrift vad/hur man menar. :)

Nej, jag gör inga onödiga filbyten i rondeller, det är när jag ska byta fil för att köra ut jag menar. Jag ska köra med pappa igen idag och öva mer i vår stora rondell.

Jag får se vad min körlärare tycker i fortsättningen, det är ju han som kört med mig iaf :). Och jo, berättande körning har vi gjort och det tycker jag är bra :). Bra både för mig och för den bredvid att veta vad jag uppfattar.
 
Fast det gör jag inte, tar lätt på det alltså, i så fall hade det inte dröjt tills nu med mitt körkort. Det lät kanske så, men så är det inte. Så, då har jag förtydligat det. Ibland är det svårt att få fram i skrift vad/hur man menar. :)

Nej, jag gör inga onödiga filbyten i rondeller, det är när jag ska byta fil för att köra ut jag menar. Jag ska köra med pappa igen idag och öva mer i vår stora rondell.

Jag får se vad min körlärare tycker i fortsättningen, det är ju han som kört med mig iaf :). Och jo, berättande körning har vi gjort och det tycker jag är bra :). Bra både för mig och för den bredvid att veta vad jag uppfattar.

Det låter bra. Öva på så sitter det en dag! 👍🙂
 
Det låter bra. Öva på så sitter det en dag! 👍🙂

Japp.

Kom på att för att förtydliga ännu mer (vilket jag ju egentligen inte behöver, men så du inte behöver vara rädd för att möta mig i trafiken :P ) så kan jag ju säga att både min körlärare och handledare har sagt upprepade gånger att jag måste sänka kraven jag har på mig själv när jag kör...

Vilket ju också var anledningen till att jag skrev igen i den här gamla tråden, att jag kände sån press att det blev problem.

:)
 
Senast ändrad:
@Thaliaste Jag känner att jag blev påverkad av din kommentar. Mitt körkort har varit och är något av ett trauma i min familj (innan jag började köra med mammas sambo) så att sen få höra att jag tar lätt på det...

Det kunde inte du veta och som sagt ibland kommer saker ut fel i skrift... men jag tackar för tidigare hjälp, men i fortsättningen lyssnar jag på min körlärare och handledare.
 
Precis. :) Ibland har jag missat någon bil och fått stanna hastigt, men så är det väl när man lär sig. Det blir bättre och bättre. Nej, jag har inte bara koll på mig själv, vill inte bli påkörd...:p och många är dåliga på att blinka. :)
Min pappa "tjatar" om hur viktigt det är att ha koll när man byter fil i en stor rondell, körläraren har inte sagt något om det faktiskt. Men visst, där kan jag känna lite osäkerhet. Några tips? :) Annars tycker jag att jag har typ så bra koll som kan förväntas i det här stadiet. Peppar peppar :p.

Men jag ska se uppkörningstillfället nu som ett lärotillfälle och tänka att jag ska ta emot tipsen i slutet. Sen om det går bra är det en bonus (fast jag såklart hoppas, men ska försöka tysta hoppet lite).

Rondeller ÄR knepiga... speciellt om en inte är van (jag bor ju i Falun där de under många år älskat att strössla rondeller, dvs vi är väldigt vana vid dem :p). Det är aldrig fel att vara väldigt försiktig i en rondell, speciellt vid filbyte.

Det är jättelätt att missa något/någon... men huvudsaken är att en reder ut det. Det finns INGEN som kör helt perfekt hela tiden men det sker inte olyckor i parti och minut för det. Huvudsaken är att en lär sig köra med marginalerna på sin sida så en kan parera i en situation när en missat något. Sedan blir det ju bättre och bättre ju mer vana en får, det blir lättare att läsa av trafiken med mer erfarenhet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 890
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 203
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 910
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp