Körkortsproblem

För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
 

Ja, men precis. Jag minns att jag upplevde att det gick väldigt mycket upp och ner. Ena lektionen kändes det jättebra, nästa lektion kände jag mig sämst i världen.

Absolut kan jag berätta varför jag kuggade. Det är dock en lång historia, så brace yourself :D
Jag hade hela tiden fått höra att jag är för blyg, att jag måste ta för mig mer i trafiken, att jag inte ska vänta på alla hela tiden osv. Så det var liksom något jag fick jobba på genom hela övningskörningen - att inte vara för blyg.

Hela uppkörningen var ganska stel. När vi åkte förbi där jag bor så sa jag glatt att jag bor där, hans svar var "vad kul för dig då.". När jag hade parkerat bilen utanför trafikverket sa jag typ "detta var inte min bästa parkering, jag skulle vilja räta upp den". Då var hans svar "det behöver du absolut inte göra för du är underkänd ändå".
Sedan bläddrade han igenom några sidor i sin surfplatta, sa att jag chansade hela tiden, inte såg mig för och inte kunde bromsa bilen. Sen klev han ut ur bilen och var borta innan jag hann reagera 😅

Min trafiklärare sa att missen jag gjorde var att jag rullade ut på 2ans växel i en korsning där jag borde haft 1an. Men sammanlagt så borde jag ha blivit godkänd (fick göra samma moment flera gånger och klarade det).
Fick sen höra av en på körskolan att den provinspektören som jag hade och en till hade något emot körskolan jag gick på. Så de kuggade så många de bara kunde… (körskolan har skrivit en anmälan om detta).

När jag körde upp andra gången var det en tjej som körde upp precis innan mig. När hon hade parkerat tog det bara några sekunder innan samma kille kom ut ur bilen och bara gick därifrån. Tjejen som hade kört upp kom ut ur bilen gråtandes, så han hade kuggat henne också (jag vet så klart inte hur hon körde, men har mina misstankar).

Fick (tack och lov) en annan provinspektör på min andra uppkörning. Och då klarade jag det med kommentaren "bästa körprovet idag!", trots att jag, enligt mig själv, körde mycket bättre första gången än andra gången 😅😊


(Undanber mig kommentarer om att körskolan inte borde sagt det, att jag måste gjort något fel eller liknande kommentarer. Jag har redan analyserat sönder mig själv och orkar inte göra det en gång till, tack! :))

Jomen precis, håller med där om att det går upp och ner. Det fungerar väl så, har min körlärare sagt. Och när man lär sig något nytt ramlar något gammalt ut tillfälligt... jobbigt, men det är väl en process...

Tack för att du delar med dig! Gud vad tråkigt med den personen du fick och hoppas alla kommande på din körskola slipper honom!

Var din körlärare med i bilen?

Grattis, vilket jättefint omdöme på uppkörning 2! 🎊🎈😊
 
Hela uppkörningen var ganska stel. När vi åkte förbi där jag bor så sa jag glatt att jag bor där, hans svar var "vad kul för dig då.". När jag hade parkerat bilen utanför trafikverket sa jag typ "detta var inte min bästa parkering, jag skulle vilja räta upp den". Då var hans svar "det behöver du absolut inte göra för du är underkänd ändå".

Vilket jävla svin. :laugh:
 
Hej alla!

Taggar @godisklubba och @Takire för det var väl vi som var mest aktiva där ett tag, men alla är välkomna att svara förstås!

Jo, sent i december kom jag igång att köra med min mammas sambo och vi har kört nu sen dess med uppehåll i feb pga smittan.
Det har gått väldigt bra (med dåliga dagar också självklart) och jag har gjort halkan och uppskrivningen.
Men - mitt problem är att jag känner så stor press när jag ska köra lektion på körskolan. Eller iaf ibland. Jag körde en för ett par veckor sen och det gick bra, men körde en till idag och det gick inte bra utan slutade med gråt.
Visst, en del saker har vi missat att träna på, så det var ju bra tips, men mest känns det som om det beror på bytet av bil. Jag har ju lärt känna "vår" bil nu och så ska man köra en helt ny plus bli bedömd. Asså nää. Hur tar man sig förbi det? Köra mer med den bilen förstår jag, men det känns så tråkigt att många procent ska bero på bilen liksom. Igår kunde jag köra bil i en helt ny, större stad i typ rusningstrafik och idag kunde jag knappt köra i en rondell...

Tips och stöd?!
Jag tror jag är ganska lik dig och @godisklubba . Väldigt mycket perfektionist. Blandat med en stor näve respekt för att jag sitter och rattar runt en mördarmaskin. För mig hjälpte det att säga till körskoleläraren att jag blir lite osäker på nya bilar och gärna vill ta det lite lugnare i början. Av någon anledning blev jag plötsligt "modigare" då?
Sen även jobba litegrann på mig själv. Tänka på samma sätt som när jag rider på ridskolan. När jag sätter mig på en ny häst förväntar jag mig inte kunna rida den i form direkt och kunna rida den exakt så som den ska ridas direkt. Det tar en stund. Och precis som på ridskolan - ju fler hästar man rider, desto lättare blir det att sitta upp på en ny och komma till bra ridning fort. Så (lättare sagt än gjort) känn inte att allt måste vara perfekt från början.

Jag kuggades två gånger. Första gången var jag så nervös att jag höll på att dö typ :p Jag gjorde inga direkta fel till en början men han jag körde upp för var extremt stel och dryg. Jag blev ännu mer nervös. Han ville att jag skulle vända tillbaka på ett ställe, och jag var på väg att åka in på en parkering där man inte fick åka in, men hejdade mig. Sa typ "ojdå, här får jag inte åka in!" och åkte sen vidare och vände någon annan stans. Det var det han kuggade mig på.

Andra gången åkte vi runt på väldigt bekanta vägar för mig och jag var inte nervös alls, jag kunde de vägarna som min egen bakficka. Glassade mest runt och tyckte det var en väldigt enkel uppkörning detta. Tyckte allt gick perfekt. Sen kom vi tillbaka och tanten sa att nej jag kommer inte godkänna dig. När jag frågade vad som gick fel, fick jag svaret "Ja, alltså... inget" :confused: Frågade då varför jag blir kuggad, om inget var fel. Fick svaret "Nej men det var en känsla bara". Frågade om hon kunde förklara känslan, blev hon osäker när jag körde och vad berodde det på? Gasade jag för häftigt eller vad? "Nej jag kan inte förklara, du kör bra och mjukt, men känslan är att du inte ska få körkort..." :banghead:

Tredje gången var jag ännu mer nervös än första. Tänkte att jag kommer att behöva göra allt superperfekt och liksom inte ens att ligga 2 cm fel i rondellen, eller titta en enda sekund åt fel håll. Då kuggas man. Sen trodde jag att jag måste hålla den jag körde upp med bekväm. Jag körde runt som på äggskal och var så behaglig jag bara kunde mot snubben jag körde upp för. Var så noga med att titta exakt på pricken som man "ska", köra överdrivet mjukt och ligga exakt rätt på vägen med mera att jag nästan missade ett par som ville gå över övergångsstället. Tänkte då att jaha där rök min chans till körkort och dog inombords, blev typ helt kall och tom. Missade tio minuter senare att ligga perfekt när jag backade runt ett hörn och sa faktiskt då "Jag är kuggad va?". Snubben typ "nej? har någon dött? har du utsatt någon för fara? kör nu."
Parkerade sedan vid uppkörningen och fick mitt körkort. Men snubben var mycket tydlig med att jag inte ska ta körkortet nu och sen inte köra bil på flera år för att det inte blir bra då. Det brukade han säga till alla.
Sen tittade han på mig en stund och sa "Köra bil och rätten till körkort handlar inte om att vara perfekt. Du kommer att parkera snett och backa runt hörn lite snett miljoner gånger. Du kommer att ligga lite för fort på motorvägen ibland. Du kommer vänta för länge vid ett rödljus. Du kommer hamna i situationer pga att du inte är perfekt. Bilkörning handlar om att veta hur man löser operfekta situationer skapade av dig eller andra eller väder eller vadsom, till bästa förmåga. Kom ihåg det i fortsättningen."
Den lilla peppstunden fick mig för det första att störtböla, och för det andra att inse vad det faktiskt innebär att köra bil. Det handlar inte om att vara perfekt. Det handlar om helt andra saker.
 
Jag tror jag är ganska lik dig och @godisklubba . Väldigt mycket perfektionist. Blandat med en stor näve respekt för att jag sitter och rattar runt en mördarmaskin. För mig hjälpte det att säga till körskoleläraren att jag blir lite osäker på nya bilar och gärna vill ta det lite lugnare i början. Av någon anledning blev jag plötsligt "modigare" då?
Sen även jobba litegrann på mig själv. Tänka på samma sätt som när jag rider på ridskolan. När jag sätter mig på en ny häst förväntar jag mig inte kunna rida den i form direkt och kunna rida den exakt så som den ska ridas direkt. Det tar en stund. Och precis som på ridskolan - ju fler hästar man rider, desto lättare blir det att sitta upp på en ny och komma till bra ridning fort. Så (lättare sagt än gjort) känn inte att allt måste vara perfekt från början.

Jag kuggades två gånger. Första gången var jag så nervös att jag höll på att dö typ :p Jag gjorde inga direkta fel till en början men han jag körde upp för var extremt stel och dryg. Jag blev ännu mer nervös. Han ville att jag skulle vända tillbaka på ett ställe, och jag var på väg att åka in på en parkering där man inte fick åka in, men hejdade mig. Sa typ "ojdå, här får jag inte åka in!" och åkte sen vidare och vände någon annan stans. Det var det han kuggade mig på.

Andra gången åkte vi runt på väldigt bekanta vägar för mig och jag var inte nervös alls, jag kunde de vägarna som min egen bakficka. Glassade mest runt och tyckte det var en väldigt enkel uppkörning detta. Tyckte allt gick perfekt. Sen kom vi tillbaka och tanten sa att nej jag kommer inte godkänna dig. När jag frågade vad som gick fel, fick jag svaret "Ja, alltså... inget" :confused: Frågade då varför jag blir kuggad, om inget var fel. Fick svaret "Nej men det var en känsla bara". Frågade om hon kunde förklara känslan, blev hon osäker när jag körde och vad berodde det på? Gasade jag för häftigt eller vad? "Nej jag kan inte förklara, du kör bra och mjukt, men känslan är att du inte ska få körkort..." :banghead:

Tredje gången var jag ännu mer nervös än första. Tänkte att jag kommer att behöva göra allt superperfekt och liksom inte ens att ligga 2 cm fel i rondellen, eller titta en enda sekund åt fel håll. Då kuggas man. Sen trodde jag att jag måste hålla den jag körde upp med bekväm. Jag körde runt som på äggskal och var så behaglig jag bara kunde mot snubben jag körde upp för. Var så noga med att titta exakt på pricken som man "ska", köra överdrivet mjukt och ligga exakt rätt på vägen med mera att jag nästan missade ett par som ville gå över övergångsstället. Tänkte då att jaha där rök min chans till körkort och dog inombords, blev typ helt kall och tom. Missade tio minuter senare att ligga perfekt när jag backade runt ett hörn och sa faktiskt då "Jag är kuggad va?". Snubben typ "nej? har någon dött? har du utsatt någon för fara? kör nu."
Parkerade sedan vid uppkörningen och fick mitt körkort. Men snubben var mycket tydlig med att jag inte ska ta körkortet nu och sen inte köra bil på flera år för att det inte blir bra då. Det brukade han säga till alla.
Sen tittade han på mig en stund och sa "Köra bil och rätten till körkort handlar inte om att vara perfekt. Du kommer att parkera snett och backa runt hörn lite snett miljoner gånger. Du kommer att ligga lite för fort på motorvägen ibland. Du kommer vänta för länge vid ett rödljus. Du kommer hamna i situationer pga att du inte är perfekt. Bilkörning handlar om att veta hur man löser operfekta situationer skapade av dig eller andra eller väder eller vadsom, till bästa förmåga. Kom ihåg det i fortsättningen."
Den lilla peppstunden fick mig för det första att störtböla, och för det andra att inse vad det faktiskt innebär att köra bil. Det handlar inte om att vara perfekt. Det handlar om helt andra saker.

Tack för ditt svar!

Nej, alltså du har ju rätt. Jag förstår ju det rent logiskt, att jag är inte van vid bilen och jag har inte körkort, det kommer inte gå perfekt, jag vet ju att det sitter i mitt huvud och att jag förstör för mig själv. Och jag tror inte min körlärare tänkte att det skulle vara perfekt heller, alltså han är ju vettig. Men det hade hjälpt om han sa det också. Men alltså, han är väldigt pedagogiskt, ritar och visar och så. Men ändå... usch.
Men lite berodde det nog på fel tid i månaden igår också tror jag...
Nästa gång ska jag tänka att "ja, det kommer kännas fel, du vet att bilen känns fel, men ta med dig tipsen du får idag nu bara". Inte för höga krav.
Förra gången ville jag visa vad jag kunde, eftersom det gått så bra när vi kört privat och tänkte att någon gång kunde väl jag få tro på mig själv, men... det var väl fel approach.

Men så tråkigt! Du såg ju vart du inte fick köra in och ändrade dig... :( Tycker det borde ha gått bra. Och andra gången alltså vad är det för jäkla sätt?!? Får de ens säga så?
Alltså det känns ju knappt som att varken min mamma, hennes sambo eller min pappa skulle bli godkända på uppkörningar idag och då har de haft körkort i många år...

Din tredje provledare :heartheart:heart Åh, honom vill jag ha!!!
 
Tack för ditt svar!

Nej, alltså du har ju rätt. Jag förstår ju det rent logiskt, att jag är inte van vid bilen och jag har inte körkort, det kommer inte gå perfekt, jag vet ju att det sitter i mitt huvud och att jag förstör för mig själv. Och jag tror inte min körlärare tänkte att det skulle vara perfekt heller, alltså han är ju vettig. Men det hade hjälpt om han sa det också. Men alltså, han är väldigt pedagogiskt, ritar och visar och så. Men ändå... usch.
Men lite berodde det nog på fel tid i månaden igår också tror jag...
Nästa gång ska jag tänka att "ja, det kommer kännas fel, du vet att bilen känns fel, men ta med dig tipsen du får idag nu bara". Inte för höga krav.
Förra gången ville jag visa vad jag kunde, eftersom det gått så bra när vi kört privat och tänkte att någon gång kunde väl jag få tro på mig själv, men... det var väl fel approach.

Men så tråkigt! Du såg ju vart du inte fick köra in och ändrade dig... :( Tycker det borde ha gått bra. Och andra gången alltså vad är det för jäkla sätt?!? Får de ens säga så?
Alltså det känns ju knappt som att varken min mamma, hennes sambo eller min pappa skulle bli godkända på uppkörningar idag och då har de haft körkort i många år...

Din tredje provledare :heartheart:heart Åh, honom vill jag ha!!!
Jag fattar att det är svårt att intala sig att det inte går att vara perfekt. Men tror att om du som du skriver övar dig på att tänka så som du skriver så fort du får känslan att det inte går bra/är perfekt borde det lösa upp lite knutar så att säga :)

Ja de första två var rövhattar. Jag fattar den första ändå, fastän jag ändrade mig. Jag var som sagt väldigt nervös, tror det märktes ganska mycket.
Den tredje var underbar.
 
Jag fattar att det är svårt att intala sig att det inte går att vara perfekt. Men tror att om du som du skriver övar dig på att tänka så som du skriver så fort du får känslan att det inte går bra/är perfekt borde det lösa upp lite knutar så att säga :)

Ja de första två var rövhattar. Jag fattar den första ändå, fastän jag ändrade mig. Jag var som sagt väldigt nervös, tror det märktes ganska mycket.
Den tredje var underbar.

Ja, det är skitsvårt. Särskilt när jag känner mig missförstådd. Då slår det slint i mitt huvud. Som sagt jag förstod/förstår ju till viss del att "jag är ovan vid bilen, därför kommer det inte gå bra"... hade jag som sagt då fått ett "okej, jag förstår" till svar istället för typ "skyll inte på bilen" (med lite andra ord, men den innebörden) hade det känts mycket bättre för mig.

Men - alltså ifall nu någon skulle veta vem jag är, så är det inte så att jag menar att svartmåla min körskola, inte alls. Det är väl bara det att man kan inte klicka med alla. Det är ingens fel, bara mänskligt.

Men jag ska försöka en gång till och försöka tänka så som sagt "bilen är ny för mig, klart det känns konstigt, växlingar och hastighet kommer inte bli så bra som du vill, men gör det du kan och ta bara med dig tipsen du får idag. För ett par månader sen hade du inte ens kunnat sitta här nu".

Jäkla skitskallar. Alltså får de inte lära sig någonting om pedagogik och psykologi på skolan?!? Det är väl typ 60% av uppkörningen känns det som, om inte mer.
 
Jomen precis, håller med där om att det går upp och ner. Det fungerar väl så, har min körlärare sagt. Och när man lär sig något nytt ramlar något gammalt ut tillfälligt... jobbigt, men det är väl en process...

Tack för att du delar med dig! Gud vad tråkigt med den personen du fick och hoppas alla kommande på din körskola slipper honom!

Var din körlärare med i bilen?

Grattis, vilket jättefint omdöme på uppkörning 2! 🎊🎈😊
Ja, verkligen. Jag upplevde det som att man gjorde ett moment för att bli avbockad på det men att man inte gjort det tillräckligt många gånger för att det skulle sitta när man blev avbockad. Att då lägga till något nytt till mixen… det var jobbigt, minst sagt. Men! Ju längre in i körningen man kommer, ju mer saker går automatiskt och ju "enklare" blir det. Så upplevde jag det i alla fall :)

Ja, det var trist. Hoppas verkligen att det blev en förändring och att han inte fick fortsätta så.

Innan covid satt trafikläraren med i baksätet under uppkörningen. Men jag körde ju upp mitt under pandemin, i Juni 2021, så tyvärr fick vi inte ha med oss trafikläraren i bilen. Men det är mycket möjligt att man får det nu igen 😊
(Jag fick köra exakt samma slinga efteråt med min trafiklärare och fick då förklara allt som gick annorlunda då jämfört med på uppkörningen)

Tack! Ja, det var en riktig egoboost :D 🚙


Vilket jävla svin. :laugh:
Haha ja. Social kompetens var inte hans starkaste sida 😅
 
Ja, verkligen. Jag upplevde det som att man gjorde ett moment för att bli avbockad på det men att man inte gjort det tillräckligt många gånger för att det skulle sitta när man blev avbockad. Att då lägga till något nytt till mixen… det var jobbigt, minst sagt. Men! Ju längre in i körningen man kommer, ju mer saker går automatiskt och ju "enklare" blir det. Så upplevde jag det i alla fall :)

Ja, det var trist. Hoppas verkligen att det blev en förändring och att han inte fick fortsätta så.

Innan covid satt trafikläraren med i baksätet under uppkörningen. Men jag körde ju upp mitt under pandemin, i Juni 2021, så tyvärr fick vi inte ha med oss trafikläraren i bilen. Men det är mycket möjligt att man får det nu igen 😊
(Jag fick köra exakt samma slinga efteråt med min trafiklärare och fick då förklara allt som gick annorlunda då jämfört med på uppkörningen)

Tack! Ja, det var en riktig egoboost :D 🚙



Haha ja. Social kompetens var inte hans starkaste sida 😅

Så tråkigt :(. Men ni hade en plan att följa i alla fall? Jag känner att jag hade behövt hjälp med planeringen av min körning med lektioner och sånt i tid, nu känns det ju jättestressigt. Och visst, jag är vuxen och har vetat om tiden så det ligger absolut på mig också, men det är de som har lång erfarenhet. Det känns inte som en match-made-in-heaven detta... men återigen, inte klagomål, bara att alla är olika. Men jag tycker detta är synd.

Ja, verkligen!

Okej...! Ja, jag hade inte velat ha körläraren med i bilen, två bedömande personer, för min del hade det känts hemskt.
Men vad bra att du fick göra så, köra efteråt och analysera :).

Haha nä, som sagt känns som om det mesta hänger på den...

Just nu lutar jag åt att skjuta på min tid, men tja, så många år jag inte haft körkort kan jag nog vänta några månader till...
 
Idag körde jag min mammas bil, för första gången på flera år. Tack för tipset @Glimra . Jag tror då att det kan hjälpa för nu de första minutrarna kändes det ju helsjukt och jag sa till mammas sambo "vi åker hem och hämtar din bil istället", men sen gick det ju fint och jag märkte att den bilen har lite egenheter som den andra inte har. Men det var kul också att försöka lära sig den. Och nu med min handledare gick det bra jag kände mig lugn. Känns fortfarande tveksamt, men oavsett om det blir nu eller senare så var det ju bra träning.
 
Så tråkigt :(. Men ni hade en plan att följa i alla fall? Jag känner att jag hade behövt hjälp med planeringen av min körning med lektioner och sånt i tid, nu känns det ju jättestressigt. Och visst, jag är vuxen och har vetat om tiden så det ligger absolut på mig också, men det är de som har lång erfarenhet. Det känns inte som en match-made-in-heaven detta... men återigen, inte klagomål, bara att alla är olika. Men jag tycker detta är synd.

Ja, verkligen!

Okej...! Ja, jag hade inte velat ha körläraren med i bilen, två bedömande personer, för min del hade det känts hemskt.
Men vad bra att du fick göra så, köra efteråt och analysera :).

Haha nä, som sagt känns som om det mesta hänger på den...

Just nu lutar jag åt att skjuta på min tid, men tja, så många år jag inte haft körkort kan jag nog vänta några månader till...
Det fanns en plan, men jag hade aldrig koll på den. Det var mer att de sa "nästa gång ska vi köra motorväg", så då var det nästa steg i planen. Men jag är säker på att jag hade kunnat få se hela planen om jag hade frågat om det :)

Menar du hjälp med planeringen som hjälp i hur du ska planera körningen när du kör, eller planera på vilken/vilka lektioner du ska göra vad för att hinna med allt innan uppkörningen? Om det är det första så tyckte jag att det var jättesvårt ganska långt in i körningen. Jag förstod liksom inte hur man gjorde, så det var något som saktade ner mig en del när jag höll på med mindre samhälle. Om det är det andra så har jag tyvärr inga tips, jag la mig helt i händerna på körskolan och gjorde bara som de sa 😅🙈 (men jag/vi litade ju 100% på körskolan eftersom en av min pappas närmsta kompisar äger den)

Helt ärligt så hade jag nog inte heller velat ha min körlärare med i bilen under uppkörningen. Jag hade också känt att det hade varit ytterligare en person som ska döma mig och fått ännu mer press. Men vet att det är en stor trygghet för en del och då är det så klart bra att alternativet finns för de som vill :)

Oavsett hur du gör så är jag säker på att du kommer ta körkort, oavsett om det blir nu eller lite senare ☺️
 
Det fanns en plan, men jag hade aldrig koll på den. Det var mer att de sa "nästa gång ska vi köra motorväg", så då var det nästa steg i planen. Men jag är säker på att jag hade kunnat få se hela planen om jag hade frågat om det :)

Menar du hjälp med planeringen som hjälp i hur du ska planera körningen när du kör, eller planera på vilken/vilka lektioner du ska göra vad för att hinna med allt innan uppkörningen? Om det är det första så tyckte jag att det var jättesvårt ganska långt in i körningen. Jag förstod liksom inte hur man gjorde, så det var något som saktade ner mig en del när jag höll på med mindre samhälle. Om det är det andra så har jag tyvärr inga tips, jag la mig helt i händerna på körskolan och gjorde bara som de sa 😅🙈 (men jag/vi litade ju 100% på körskolan eftersom en av min pappas närmsta kompisar äger den)

Helt ärligt så hade jag nog inte heller velat ha min körlärare med i bilen under uppkörningen. Jag hade också känt att det hade varit ytterligare en person som ska döma mig och fått ännu mer press. Men vet att det är en stor trygghet för en del och då är det så klart bra att alternativet finns för de som vill :)

Oavsett hur du gör så är jag säker på att du kommer ta körkort, oavsett om det blir nu eller lite senare ☺️

Okej! Jo, precis jag menar på vilken lektion jag ska göra vad och typ att "nu ska du köra upp datum X, då bokar vi in två lektioner här i god tid före dag X så vi ser vad du kan och sen planerar vi sen vad vi ska göra på varje lektion så du vet och kan träna på det innan". Typ så, ja tack. Som sagt det här är väl sånt jag själv kanske borde kommit på i god tid, men jag tänker att med lång erfarenhet av en körskola kanske man har erfarenhet av att det ofta blir stressigt på slutet om eleven själv ska lägga upp det...Känns ju inte som om jag är unik...
Men förstår att ni litar på körskolan då när det ligger till så :).

Men precis! Jo, absolut bra att man får om man vill. Jag hade i så fall hellre haft min privata handledare med i bilen, då förstår jag trygghetskänslan.

Tack, ja jag hoppas det!

Jag hoppas att jag bara kan hålla mig avslappnad på nästa lektion. Det är ju det som är min fiende. Min nuvarande körlärare är bra, det är bara pressen jag känner. Usch. Får börja med att be om ursäkt för sist för lite som kom ut fel när jag var upprörd (fast inget jag inte menade eller så, men tja, som sagt jag var upprörd^^ och de borde ju ha varit med om det förr känns det som) och sen berätta hur jag vill göra i fortsättningen för att se ifall jag hinner känna mig lugn och lite tryggare (en plan alltså). Det är ju den mest pressade situation som finns känns det som, iaf för mig. Jag kommer ju nästan dö på uppkörningen om det ska fortsätta såhär iaf...
 
Okej! Jo, precis jag menar på vilken lektion jag ska göra vad och typ att "nu ska du köra upp datum X, då bokar vi in två lektioner här i god tid före dag X så vi ser vad du kan och sen planerar vi sen vad vi ska göra på varje lektion så du vet och kan träna på det innan". Typ så, ja tack. Som sagt det här är väl sånt jag själv kanske borde kommit på i god tid, men jag tänker att med lång erfarenhet av en körskola kanske man har erfarenhet av att det ofta blir stressigt på slutet om eleven själv ska lägga upp det...Känns ju inte som om jag är unik...
Men förstår att ni litar på körskolan då när det ligger till så :).

Men precis! Jo, absolut bra att man får om man vill. Jag hade i så fall hellre haft min privata handledare med i bilen, då förstår jag trygghetskänslan.

Tack, ja jag hoppas det!

Jag hoppas att jag bara kan hålla mig avslappnad på nästa lektion. Det är ju det som är min fiende. Min nuvarande körlärare är bra, det är bara pressen jag känner. Usch. Får börja med att be om ursäkt för sist för lite som kom ut fel när jag var upprörd (fast inget jag inte menade eller så, men tja, som sagt jag var upprörd^^ och de borde ju ha varit med om det förr känns det som) och sen berätta hur jag vill göra i fortsättningen för att se ifall jag hinner känna mig lugn och lite tryggare (en plan alltså). Det är ju den mest pressade situation som finns känns det som, iaf för mig. Jag kommer ju nästan dö på uppkörningen om det ska fortsätta såhär iaf...

Nu tar jag bara sista inlägget.

Jag känner med dig. Blev också såå nervös av att bli bedömd när jag kör, vilket såklart påverkar körningen.

Din körskola SKA ha en körplan om de är en seriös skola, så det är absolut inget konstigt att förvänta sig. Hur många steg varje elev behöver lägga på varje innehållsdel varierar förstås med elevens framsteg, och hur mycket man kan träna privat. Men poängen med att följa utbildningsplanen är att gå igenom allt som ska gås igenom och att eleven ska veta vad som förväntas av hen, för att eleven ska vara så väl förberedd som möjligt vid uppkörningen och ha de kunskaper som behövs för att köra själv i trafiken efter klarat körprov. Gick ni inte igenom planen när du bokade dina lektioner? Oftast brukar man boka ett paket av lektioner, och så vill de veta när man planerar att köra upp för att de ska anpassa stegen efter det.

Jag tycker absolut att du ska fråga hur din plan ser ut och hur din körlärare tycker att du ligger till i förhållande till den. Det ska hen kunna svara på. Fråga när ni är på kontoret eller efter ni kört nästa gång så missar du inte dyra körminuter 🙂

Är din körskola godkänd av Transportstyrelsen och medlem i STR?

Gällande uppkörningen så om du kan tänka dig att ta den kostnaden så tycker jag att du ska behålla den och se det som ett övningstillfälle på körmomentet. Jag förstår om det känns som sura pengar, och normalt sett verkar det som (vad jag läst) att alldeles för många kommer alldeles för oförberedda till körprovet vilket leder till de långa köerna, samt att en del som inte borde ha körkort än släpps ut på vägarna. Men i ditt fall (som jag känner igen mig såväl i) så låter det som att nervositeten i sig kommer att bli ett problem, och då skulle jag se det som en investeringskostnad istället att ha ett övningstillfälle på själva körprovet, precis som dina lektioner du betalar för nu. Då känner du igen dig nästa gång, inte på momenten för de kan variera, men hur det känns i situationen och hur inspektören agerar. Och har du flyt så kanske du klarar det (du har ju kört ett tag nu!), och du blir det en glad bonus men inte ett misslyckande om du inte klarar det för det var ju bara en övning inför den riktiga uppkörningen 😊
 
Jag tror jag är ganska lik dig och @godisklubba . Han ville att jag skulle vända tillbaka på ett ställe, och jag var på väg att åka in på en parkering där man inte fick åka in, men hejdade mig. Sa typ "ojdå, här får jag inte åka in!" och åkte sen vidare och vände någon annan stans. Det var det han kuggade mig på.

Vill kommentera det här, inte för @godisklubba skull för där verkar det inte som några hard feelings, men för de som läser tråden och ska köra upp kan det vara bra att reflektera över.

Det de framför allt kollar på är vilken uppsikt man har i trafiken, och därför kan det variera om man klarar sig vid ett "nästan-misstag". Nu verkar Godisklubba känna att den allmänna nervositeten spelade roll för att inspektören skulle tycker att hon inte var redo för körkort då, men annars spelar det roll också hur långt man kommit i att svänga. Står man t ex vid ett rödljus i en korsning och inspektören säger "ta höger i nästa korsning" och man då kollar och svarar "men där får jag inte svänga höger" så klarar man sig. Om man istället kör fram, och först när man påbörjat svängen och behöver tvärbromsa i korsningen och kanske t o m backa lite för att komma tillbaka - då ska man nog kört väldigt övertygande resten av provet. Eller om man kör in för att han sa så, då är man garanterat kuggad. Det är många som tycker att det är elakt att ens ge direktiv som inte är tillåtna och jag vet inte hur vanligt det är, eller om snacket om det gör att det låter vanligare än vad det i verkligheten är (jag fick inga konstigheter alls på min uppkörning). Men det de vill kolla är om man har uppsikt över de skyltar som faktiskt talar om vad som är tillåtet och inte, och jag kan tänka mig att de kanske tar fram det - lite taskiga i en nervös situation - kortet när de har skäl att kontrollera uppsikten lite extra.

Själv lärde jag mig faktiskt att läsa skyltar och kolla filmarkeringar först när jag fått mitt körkort och plötsligt satt själv i bilen 😁 Jag insåg då att jag blivit väldigt bekväm i att alltid ha någon bredvid mig att fråga, vilket jag alltid gjorde när jag var på nya ställen, istället för att själv läsa skyltar och markeringar. Orsaken var att jag inte litade på mig själv och att jag inte ville göra fel, men det gjorde också att jag inte nyttjade informationen som finns på skyltar och i gatan.

(Och såhär års kommer det återkommande störmomentet när linjer och filmarkeringar inte syns - det är ju enkelt för den som kör här varje dag, men är man ny på platsen är det hopplöst att förstå hur det är tänkt att man ska använda vägen 😫🤷‍♀️)
 
@Thaliaste Tack för ditt svar! :).

Jodå, körskolan är godkänd och allt sånt.

Okej! Ja, nästa gång ska jag fråga efter planen/säga att vi måste ha en plan. Det är, som du säger, inget konstigt med att vilja ha en plan.
Som det blev nu senast skulle jag göra en sak vi glömt att träna på (eller jag har gjort det, men det var länge sen), hade jag vetat innan att vi skulle göra det hade vi ju såklart tränat på det. Så onödigt.

Jag köpte ett paket lektioner för flera år sen när jag började köra på körskolan, men sen slutade jag och nu har börjat om. Vi har inte pratat om någon plan nu och minns inte att vi gjorde det då heller.

Det känns synd för det känns ju mycket som om det är därför jag blir så nervös, för att jag inte känner mig redo. Vi får väl se hur mycket av skadan vi hinner ta igen.

Ja, jag funderar lite på att göra sådär som du säger, ta första uppkörningen som ett tillfälle att bara inte bryta ihop/dö. Får väl bestämma mig dagen innan uppkörningen...
Jag har kört i tio veckor ungefär (Inte varje dag utan kanske 1-2 ggr i veckan typ, men flera timmar per gång då och oftare nu på slutet) så det känns inte som så länge ändå... förut när jag körde i förra vevan lärde jag mig väl grunderna i att växla typ, men annars hade jag egentligen noll koll.

Angående det där med att provledare ger falska direktiv så tror jag inte det är tillåtet längre...? Vad jag hört iaf...

Får se hur det slutar!
Förresten - någon mer som fått ont i benen (knävecken) av att börja köra mycket när man är ovan? :S
 
Okej! Jo, precis jag menar på vilken lektion jag ska göra vad och typ att "nu ska du köra upp datum X, då bokar vi in två lektioner här i god tid före dag X så vi ser vad du kan och sen planerar vi sen vad vi ska göra på varje lektion så du vet och kan träna på det innan". Typ så, ja tack. Som sagt det här är väl sånt jag själv kanske borde kommit på i god tid, men jag tänker att med lång erfarenhet av en körskola kanske man har erfarenhet av att det ofta blir stressigt på slutet om eleven själv ska lägga upp det...Känns ju inte som om jag är unik...
Men förstår att ni litar på körskolan då när det ligger till så :).

Men precis! Jo, absolut bra att man får om man vill. Jag hade i så fall hellre haft min privata handledare med i bilen, då förstår jag trygghetskänslan.

Tack, ja jag hoppas det!

Jag hoppas att jag bara kan hålla mig avslappnad på nästa lektion. Det är ju det som är min fiende. Min nuvarande körlärare är bra, det är bara pressen jag känner. Usch. Får börja med att be om ursäkt för sist för lite som kom ut fel när jag var upprörd (fast inget jag inte menade eller så, men tja, som sagt jag var upprörd^^ och de borde ju ha varit med om det förr känns det som) och sen berätta hur jag vill göra i fortsättningen för att se ifall jag hinner känna mig lugn och lite tryggare (en plan alltså). Det är ju den mest pressade situation som finns känns det som, iaf för mig. Jag kommer ju nästan dö på uppkörningen om det ska fortsätta såhär iaf...
Aha, ja. Ja, jag förstår hur du menar. Det är, som du säger, inte så lätt att lägga upp utbildningen själv när man aldrig har gjort det tidigare. På min körskola fick man gå upp till receptionen och så hjälpte de en att boka in körlektioner. De bokade inte uppkörningen förrän man i princip var färdig att köra upp (undantag för de som körde intensiv), så det var inte riktigt ett problem att elever inte var klara när de skulle köra upp. Men olika körskolor gör väl olika där :)

Det går (gick innan covid i alla fall) att ha med sig sin privata handledare i baksätet också, det hade min pappas tjej. Jag vet dock inte hur det ser ut nu, det är trots allt några år sedan hon körde upp :)
 
Det bästa någon sagt till mig vad gäller att ta körkort var killen jag satt och snackade med innan vi fick kliva in i bilen:
"Det kan bara bli bättre. Vad som än händer idag så blir det inte sämre, bara oförändrat."

Apropå nervositet inför uppkörning då. :)
 
Aha, ja. Ja, jag förstår hur du menar. Det är, som du säger, inte så lätt att lägga upp utbildningen själv när man aldrig har gjort det tidigare. På min körskola fick man gå upp till receptionen och så hjälpte de en att boka in körlektioner. De bokade inte uppkörningen förrän man i princip var färdig att köra upp (undantag för de som körde intensiv), så det var inte riktigt ett problem att elever inte var klara när de skulle köra upp. Men olika körskolor gör väl olika där :)

Det går (gick innan covid i alla fall) att ha med sig sin privata handledare i baksätet också, det hade min pappas tjej. Jag vet dock inte hur det ser ut nu, det är trots allt några år sedan hon körde upp :)

Nej, precis! Okej, ja det låter ju jättebra. Nu är det ju ett sånt j*kla tryck på tider så det känns jättetråkigt. Utbilda fler provledare kanske...?! Vore en bra idé tycker jag.

Okej! Vad bra. Om jag ska köra upp vid det tillfälle jag har bokat nu kommer min handledare tyvärr inte att ha möjlighet att vara med, men men... hade ju ändå inte räknat med det nu så...

Men ja som sagt, jag ska verkligen trycka på det här med plan nu. Jag menar, det blir så väldigt mycket jobbigare helt i onödan på det här sättet?! Känns jättetråkigt, faktiskt. Hade vi pratat igenom innan vad han kommer att titta på hade jag ju vetat vad som förväntas av mig. Nu blir det liksom lite... hmm... att sättas på pottkanten.

Det bästa någon sagt till mig vad gäller att ta körkort var killen jag satt och snackade med innan vi fick kliva in i bilen:
"Det kan bara bli bättre. Vad som än händer idag så blir det inte sämre, bara oförändrat."

Apropå nervositet inför uppkörning då. :)

Åh, ja det var ju bra :).
 
När jag körde på körskolan så hade jag stora problem med att jag ville lära mig köra perfekt och när jag inte klarade det så rasande allt. Det var flera tillfällen där jag och sambon åkte till körskolan men jag klarade inte ens gå in för jag satt och storgrät i bilen för jag skulle ju ändå bara misslyckas på lektionen.
Min körlärare visste inte alls hur han skulle göra för att hjälpa mig. För han tyckte att jag körde helt okej men så fort jag gjorde nått fel (vilket man alltid gör och kommer göra, ingen är perfekt) så låste allt för mig.

Men eftersom det var svårt med uppkörningstider så fick min tid ligga kvar och jag hade en lektion precis före och den dagen så bestämde jag mig för att ”nä nu tänker jag köra som jag tycker och tänker och inte som jag tror att dom andra vill att jag kör” och det var min bästa körlektion och sen körde jag upp och klarade körkortet.

Så jag tror man måste släppa lite på att försöka göra allt perfekt och enligt skolboken för det klarar ingen.
 
När jag körde på körskolan så hade jag stora problem med att jag ville lära mig köra perfekt och när jag inte klarade det så rasande allt. Det var flera tillfällen där jag och sambon åkte till körskolan men jag klarade inte ens gå in för jag satt och storgrät i bilen för jag skulle ju ändå bara misslyckas på lektionen.
Min körlärare visste inte alls hur han skulle göra för att hjälpa mig. För han tyckte att jag körde helt okej men så fort jag gjorde nått fel (vilket man alltid gör och kommer göra, ingen är perfekt) så låste allt för mig.

Men eftersom det var svårt med uppkörningstider så fick min tid ligga kvar och jag hade en lektion precis före och den dagen så bestämde jag mig för att ”nä nu tänker jag köra som jag tycker och tänker och inte som jag tror att dom andra vill att jag kör” och det var min bästa körlektion och sen körde jag upp och klarade körkortet.

Så jag tror man måste släppa lite på att försöka göra allt perfekt och enligt skolboken för det klarar ingen.

Tack för ditt svar! Ja men precis så där har jag också varit och är! Jag har liksom sen långt, långt tillbaka tänkt att antingen vill jag köra som ett proffs eller så vill jag inte köra alls... hur jag nu trodde det skulle ske över en natt liksom :D.. eh...

Vad tråkigt att han inte kunde hjälpa dig :( men skönt att det löste sig för dig!! :heart

Nej, precis!! Det är ju så, man kommer alltid att göra fel. Senast idag har vi sett tre personer som gjort stora fel i trafiken först när jag körde lektion och sen när vi körde privat...

Jo, jag körde en lektion till idag... det gick mycket bättre idag :). Jag var lugnare och körläraren tassade nog lite på tå tror jag ifall jag skulle bli arg igen :angel::D ... men det gick som sagt bra.. Det är avsökning och hastighet jag behöver få till och få ner mer, men jag har gjort stora framsteg sen första (kört tre nu sammanlagt i denna vevan) lektionen iaf. Backa runt hörn gick fint.

Jag sa också att jag tyckte vi missat att göra en plan och då sa vi att jag skulle boka på mig på lektioner nu på slutet samt köra mycket själv och att det som sagt är avsökning och hastighet. Parkera har vi sagt att vi tränat på själva, inte gjort det ännu med läraren.
Lite det här när provledaren säger vänd på lämplig plats pratade/övade vi också på idag... så tja, det känns mycket bättre idag iaf... får väl se hur det går.

Vad fick ni göra på era säkerhetskontroller?
 
Tack för ditt svar! Ja men precis så där har jag också varit och är! Jag har liksom sen långt, långt tillbaka tänkt att antingen vill jag köra som ett proffs eller så vill jag inte köra alls... hur jag nu trodde det skulle ske över en natt liksom :D.. eh...

Vad tråkigt att han inte kunde hjälpa dig :( men skönt att det löste sig för dig!! :heart

Nej, precis!! Det är ju så, man kommer alltid att göra fel. Senast idag har vi sett tre personer som gjort stora fel i trafiken först när jag körde lektion och sen när vi körde privat...

Jo, jag körde en lektion till idag... det gick mycket bättre idag :). Jag var lugnare och körläraren tassade nog lite på tå tror jag ifall jag skulle bli arg igen :angel::D ... men det gick som sagt bra.. Det är avsökning och hastighet jag behöver få till och få ner mer, men jag har gjort stora framsteg sen första (kört tre nu sammanlagt i denna vevan) lektionen iaf. Backa runt hörn gick fint.

Jag sa också att jag tyckte vi missat att göra en plan och då sa vi att jag skulle boka på mig på lektioner nu på slutet samt köra mycket själv och att det som sagt är avsökning och hastighet. Parkera har vi sagt att vi tränat på själva, inte gjort det ännu med läraren.
Lite det här när provledaren säger vänd på lämplig plats pratade/övade vi också på idag... så tja, det känns mycket bättre idag iaf... får väl se hur det går.

Vad fick ni göra på era säkerhetskontroller?
Körläraren gjorde så gott han kunde. Felet låg ju hos mig i mitt huvud och det är svårt för andra att ändra på.

Jag fick kolla hjulen på min säkerhetskontroll
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 890
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 204
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 910
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp