Bukefalos 28 år!

Köttfärs igen

Ja för f*n, kör på bara. Köttfärs blir först grått, sen surnar den pga. mjölksyraangrepp (ofarligt men förstör smaken så använder du sån så krydda rejält). :angel: Det är först därefter den börjar ruttna men DET märker du. :yuck:

Hade köttfärs som passerat sista förbrukningsdag varit farlig hade jag varit död för länge sen, jag hittar sån i containrarna ibland, även mitt i sommaren och jag har inte ens fisit illa efter att den förtärts. :p

Annat är det med fågel, där har jag lämnat en hel del kvar i containern. (Gäller inte ägg dock, dom är säkra.)
Vivet att du älskar att dra dina fabler på buke. Men att rekommendera folk att äta sur köttfärs är ju långt från roligt. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12404692.ab
 
Jag hade tillagat innan jag frös in.

Köttfärs kan vara på gränsen och sedan passera den medan det fryser. Jag har haft flera förpackningar köttfärs som inte varit alldeles OK när jag tagit fram dem. Trots att jag tinar i micron och steker direkt den tinat lite.

Men jg tycker det är enkelt med köttfärs. Luktar den OK är den antagligen OK.
 
Jag fixar inte att äta sånt men sambon gjorde köttfärssås på en dag gammal köttfärs. Den luktade lite skumt och smakade lite skumt men ingen har blivit sjuk :)
 
Får nog bli att hoppas på att affärerna kör lite rea inför nyår med all tacos folk äter då istället för att chansa med den här :p
 
Vivet att du älskar att dra dina fabler på buke. Men att rekommendera folk att äta sur köttfärs är ju långt från roligt. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12404692.ab
Ja du kom ju med den mest förtroendeingivande källan, verkligen. :grin:
Jag litar nog hellre på en bekant som jobbar som mikrobiolog på livsmedelsverket än kvällstidningarna.

Luktar det okej är det okej, folk får väl göra sin egen bedömning, alla är inte efterblivna. :grin:
 
Ja du kom ju med den mest förtroendeingivande källan, verkligen. :grin:
Jag litar nog hellre på en bekant som jobbar som mikrobiolog på livsmedelsverket än kvällstidningarna.

Luktar det okej är det okej, folk får väl göra sin egen bedömning, alla är inte efterblivna. :grin:

Konstigt att din bekanta inte verkar ha koll på att den där inställningen ("Luktar det okej så är det okej") inte funkar i dagens samhälle :confused:. Idag använder man ofta MAP (förpackning med modifierad atmosfär) till köttfärs och mycket annan mat. Det gör att maten, kvalitetsmässigt, håller sig fräsch och luktar gott "för evigt". Den blir farlig långt innan den smakar skit. Dessutom minskar konkurrensen för de patogena bakterierna när de inte har fördärvningsbakterierna att slåss med längre.

Himla märkligt att Livsmedelsverket anställer mikrobiologer som helt saknar sådana basic kunskaper :confused:.
 
Svar på orginalfrågan:
Köttfärs ska inte användas efter sista förbrukningsdag. End of discussion ;). Men om man har glömt att slänga den i frysen i god tid, så kan man alltid steka på den eller tillaga på annat vis (om sista förbrukningsdatumet inte har passerat) och lägga det i frysen efteråt :). Hålet i förpackningen gör inte så mycket, det påverkar mest bakterierna som försämrar kvaliteten, men inte orsakar sjukdom.
 
Svar på orginalfrågan:
Köttfärs ska inte användas efter sista förbrukningsdag. End of discussion ;). Men om man har glömt att slänga den i frysen i god tid, så kan man alltid steka på den eller tillaga på annat vis (om sista förbrukningsdatumet inte har passerat) och lägga det i frysen efteråt :). Hålet i förpackningen gör inte så mycket, det påverkar mest bakterierna som försämrar kvaliteten, men inte orsakar sjukdom.

:bow: :bow: :bow:
 
Om sista dagen på färsen var idag och du frös in den igår så är det ingen fara. Den har fortfarande "en dag kvar att leva" :D. Så när du tinar upp den så ska du tillaga den så snart som möjligt (samma dag). Upptining ska ske i kylskåp, eller kallvattenbad om man har bråttom :).
 
Om sista dagen på färsen var idag och du frös in den igår så är det ingen fara. Den har fortfarande "en dag kvar att leva" :D. Så när du tinar upp den så ska du tillaga den så snart som möjligt (samma dag). Upptining ska ske i kylskåp, eller kallvattenbad om man har bråttom :).
Excellent, tack! :bow:
 
Ja du kom ju med den mest förtroendeingivande källan, verkligen. :grin:
Jag litar nog hellre på en bekant som jobbar som mikrobiolog på livsmedelsverket än kvällstidningarna.

Luktar det okej är det okej, folk får väl göra sin egen bedömning, alla är inte efterblivna. :grin:
Gissar det var det mest intelligenta du hade att komma med?
Själv har jag ingen bekant på Livsmedelsverket. Men nog med utbildning och yrkeserfarenhet på ämnet för att veta konsekvenserna man kan drabbas av att äta otjänlig köttfärs.
 
Svar på orginalfrågan:
Köttfärs ska inte användas efter sista förbrukningsdag. End of discussion ;). Men om man har glömt att slänga den i frysen i god tid, så kan man alltid steka på den eller tillaga på annat vis (om sista förbrukningsdatumet inte har passerat) och lägga det i frysen efteråt :). Hålet i förpackningen gör inte så mycket, det påverkar mest bakterierna som försämrar kvaliteten, men inte orsakar sjukdom.

Inte riktat till dig.

Jag tänkte dock på ditt inlägg när jag läste senaste "MerSmak" (Coops egen blaska) där det står "Jag tycker inte att man ska bry sig alltför mycket om bäst före-datum över huvud taget. Smaka och lukta - troligen är råvaran fullt användbar" - s. 5. Skrivet av chefen på konsumentföreningen Stockholm.
 
Inte riktat till dig.

Jag tänkte dock på ditt inlägg när jag läste senaste "MerSmak" (Coops egen blaska) där det står "Jag tycker inte att man ska bry sig alltför mycket om bäst före-datum över huvud taget. Smaka och lukta - troligen är råvaran fullt användbar" - s. 5. Skrivet av chefen på konsumentföreningen Stockholm.

Bäst-före är annorlunda :). Där kan man smaka och lukta sig fram! Artikeln som @Nebraska länkade till beskrev det (överraskande) bra :).
 
Ja för f*n, kör på bara. Köttfärs blir först grått, sen surnar den pga. mjölksyraangrepp (ofarligt men förstör smaken så använder du sån så krydda rejält). :angel: Det är först därefter den börjar ruttna men DET märker du. :yuck:

Hade köttfärs som passerat sista förbrukningsdag varit farlig hade jag varit död för länge sen, jag hittar sån i containrarna ibland, även mitt i sommaren och jag har inte ens fisit illa efter att den förtärts. :p

Annat är det med fågel, där har jag lämnat en hel del kvar i containern. (Gäller inte ägg dock, dom är säkra.)

Såna här trådar är ingen tävling i vem som vågar äta mat längst efter sista förbrukningsdag.
 

Liknande trådar

Mat Glömde att packa ur tofun ur ryggsäcken när jag kom hem efter handling igår kväll. Kom på det nyss och stoppade in det i kylen. Den har...
Svar
4
· Visningar
1 236
Senast: Gosa
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 358
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 415
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 168
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp