Bukefalos 28 år!

Köttfärs igen

gul_zebra

Trådstartare
Jag har lyckats tabba mig... Glömde en förpackning köttfärs i kylen några dagar. Sista förbrukningsdag 24e. Till råga på allt har det tydligen varit ett litet hål i förpackningen :arghh:
Har precis portionsförpackat och slängt in i frysen - men törs jag äta den här färsen?
 
Luktar det konstigt? Kött borde utan några som helst problem klara några dagar i kylskåp och sista dagen skulle ju vara först imorgon. Det där med sista förbrukningsdag har ju dessutom normalt sett lite marginal. Att det var ett litet hål i förpackningen borde inte göra annat än att köttet eventuellt är lite torrare än vad det annars skulle ha varit.
 
Jag har lyckats tabba mig... Glömde en förpackning köttfärs i kylen några dagar. Sista förbrukningsdag 24e. Till råga på allt har det tydligen varit ett litet hål i förpackningen :arghh:
Har precis portionsförpackat och slängt in i frysen - men törs jag äta den här färsen?
Jo det skulle jag göra så länge den luktar och smakar som den ska, men vara noga vid upptiningen att den inte råkar ligga lite för länge utan att den används och steks upp snart efter den tinats.
 
Jag har lyckats tabba mig... Glömde en förpackning köttfärs i kylen några dagar. Sista förbrukningsdag 24e. Till råga på allt har det tydligen varit ett litet hål i förpackningen :arghh:
Har precis portionsförpackat och slängt in i frysen - men törs jag äta den här färsen?
Sista förbrukningsdag på köttfärs ska man respektera. (Det är skillnad på bäst före och sista förbrukningsdag) men 24 är först imorgon;)
 
Jag har lyckats tabba mig... Glömde en förpackning köttfärs i kylen några dagar. Sista förbrukningsdag 24e. Till råga på allt har det tydligen varit ett litet hål i förpackningen :arghh:
Har precis portionsförpackat och slängt in i frysen - men törs jag äta den här färsen?
Jag hade inte gjort det. Utan den skyddande gasen så håller sig färs runt ett dygn.
 
Alltså... Hur ska färs lukta? :o Har verkligen urusel koll på det där. Känner inget konstigt men...
 
Lite illa men svag doft. (tycker inte rått kött luktar gott)
Börjar det var stank är det värre!

Stek den och provsmaka innan du har i en massa annat i - onödigt att slösa på det om det trotsallt inte verkar okej. Den kan få för sig att härskna med så det smakar illa utan att det är farligt för det. Den smaken dödar man rätt lätt med peppar i mäng typ pepparstek. Men då är det onödigt att kosta på en massa andra kryddor.
 
Lite sött tycker jag allt att det luktar, om än inte värsta likdoften, utan ganska svagt.
Fan vad störigt, skulle ha rullat de där jäkla köttbullarna i veckan som det var tänkt :meh:
 
Dåså - man nojjar oftast i onödan. Man ska vara försiktig visserligen.

Vissa låter det hänga till det lukter skunk - och kallar det mörat. Det hade ju inte legat framme?
 
Dåså - man nojjar oftast i onödan. Man ska vara försiktig visserligen.

Vissa låter det hänga till det lukter skunk - och kallar det mörat. Det hade ju inte legat framme?
Indeed, och själv är jag asnojig, speciellt med just kött :p Hade det varit en liten fjuttförpackning så hade jag helt enkelt köpt nytt men nu är det mat för typ en vecka samt nyårsmiddag...

Nej inte framme, men i kylskåp med hål i förpackningen. Har förvisso när jag tänker efter varit utomhus i någon timme innan jag fått hem det, men då i kyla.
 
Ja för f*n, kör på bara. Köttfärs blir först grått, sen surnar den pga. mjölksyraangrepp (ofarligt men förstör smaken så använder du sån så krydda rejält). :angel: Det är först därefter den börjar ruttna men DET märker du. :yuck:

Hade köttfärs som passerat sista förbrukningsdag varit farlig hade jag varit död för länge sen, jag hittar sån i containrarna ibland, även mitt i sommaren och jag har inte ens fisit illa efter att den förtärts. :p

Annat är det med fågel, där har jag lämnat en hel del kvar i containern. (Gäller inte ägg dock, dom är säkra.)
 
Vilken färg hade det? Om det såg ut som vanligt så borde de inte vara någon fara.
Man känner oftast om det är dåligt för det stinker och är ofta grått i färgen.
 
Instämmer helt med @bettysmatte. Köttfärs ska man vara enormt försiktig med.

@Red_Chili: Kött är inte detsamma som köttfärs. När man maler färsen blandar man in ev bakterier på ytan och ger dem betydligt lättare att växa till. Är det dessutom förpackat i skyddande gas som de flesta gör nu är det ännu känsligare för ett hål i förpackningen. Hade det varit helt kött hade jag inte ens funderat, då hade det varit självklart att äta det.

@sweep: Kött kan vara grått och fortfarande ätbart (där får man gå på lukten). Det är myoglobin som oxiderats.

Ropar på @hagel, hon har stenkoll på sådant här.
 
Hur kallt har du i kylskåpet? Håller det de 4 graderna så hade jag nog ätit om den ser OK ut o luktar som den ska. Har den legat flera dar (o hur många?) I varmare kylskåp hade jag inte tyckt det var värt att chansa.
Bäst före kollar jag sällan på, men sista förbrukningsdag respekterar jag under 'ideala omständigheter ' dvs en hel förpackning i rätt temperatur.

Kort sagt. Om du kan äta kan bara du avgöra. Beror än del på vad du är van vid att äta också, hur mycket bakterier osv du brukar få i dig.
 

Liknande trådar

Mat Glömde att packa ur tofun ur ryggsäcken när jag kom hem efter handling igår kväll. Kom på det nyss och stoppade in det i kylen. Den har...
Svar
4
· Visningar
1 239
Senast: Gosa
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 358
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 416
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp