Bukefalos 28 år!

Köttfärs igen

Inte riktat till dig.

Jag tänkte dock på ditt inlägg när jag läste senaste "MerSmak" (Coops egen blaska) där det står "Jag tycker inte att man ska bry sig alltför mycket om bäst före-datum över huvud taget. Smaka och lukta - troligen är råvaran fullt användbar" - s. 5. Skrivet av chefen på konsumentföreningen Stockholm.
Köttfärs är sista förbrukningsdag, så det är en annan sak. Jag har för mig att det stod längst ned i artikeln.
 
Ja men köttfärs som är grå och luktar skulle då inte jag äta. Och är den grå så luktar den oftast.
Vanligt kött kan se grått ut ja men just köttfärs skulle jag inte äta om den var grå.

Köttfärs som är grå bitvis är jag inte rädd för (åt det senast igår utan menlig effekt och jag är rejält petig). Jag visste att färsen var korrekt tinad och hanterad i övrigt. Lägg till lukt så är det en helt annan femma.
 
Får jag smita in med en liten fråga när köttfärsdiskussionen ändå är uppe igen?
Jag köpte ett kg köttfärs som jag såklart glömde att frysa in när jag kom hem från affären. Sista förbrukningsdag var dagen efter. Och jag frös in allt samma dag som sista förbrukningsdag. Köttfärsen har inte varit förpackad i gas utan löst packad från City Gross (tror dom alltid packar så, utan gas). Är det ätbart tro? Jag brukar alltid tina det i stekpanna direkt för att slippa att den ligger i kyl eller vattenbad på tining.
 
Får jag smita in med en liten fråga när köttfärsdiskussionen ändå är uppe igen?
Jag köpte ett kg köttfärs som jag såklart glömde att frysa in när jag kom hem från affären. Sista förbrukningsdag var dagen efter. Och jag frös in allt samma dag som sista förbrukningsdag. Köttfärsen har inte varit förpackad i gas utan löst packad från City Gross (tror dom alltid packar så, utan gas). Är det ätbart tro? Jag brukar alltid tina det i stekpanna direkt för att slippa att den ligger i kyl eller vattenbad på tining.
Om du tillagar den med detsamma så "förlänger" du inte levetiden på färsen, så det ska du inte vara nervös för :).
 

Liknande trådar

Mat Glömde att packa ur tofun ur ryggsäcken när jag kom hem efter handling igår kväll. Kom på det nyss och stoppade in det i kylen. Den har...
Svar
4
· Visningar
1 218
Senast: Gosa
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 350
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 030
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp