Kolla på hus med stall....

Sv: Kolla på hus med stall....

men en granne vill inte ha hästar i närheten,finns det nått man kan göra?

Som jag förstog det rätt så hade dom som nu ska sälja gården hyrt en bit av åkern som ligger rätt nära grannen,och grannen hade protesterat tillslut för att det luktade häst,och sagt att dom inte ville ha hästar där alls mer (inte ens på gården som det gämmt har varit stall på)...

Gården är äldre,med ett "nyare"(1988) hus på,men finns äldre lada som det är två små PONNYboxar i (pga takhöjden antagligen) och ett nästan helt nybyggt stall för 4 hästar. Också ett äldre hus som står kvar.

Frågan är om det ens är någon ide att kika på huset? Visst så behöver man ju inte ha hästarna på gården,men kul att hyra in sig i ett annat stall för massa pengar när man (igentligen) har ett nybyggt stall hemma..

Vi skulle gå på visning kl 16 på måndag,men nu vet jag inte..Vill inte ha några griniga grannar,och dom kanske kommer gnälla på hunden med säkert i fall han skulle skälla till nån gång...

Kanske ska påpeka att detta är ute på landet,och var och varannan har häst på gården,och husen ligger en bit ifrån varandra..
Men det hjälper ju inte om man skulle ha hagen någonannanstanns heller,eftersom stallet står ju kvar i "närheten" av dom och det luktar häst...

Kanske man kan gå dit och fråga grannarna,om man har tur så kanske det är nått annat dom har retat upp sig på,och bara är allmänt griniga på varandra? För jag tycker då att man får väll vara beredd om man flyttar ut på landet att det finns hästar m.m där..


Tycker bara att det vart så drygt nu,har väntat länge på att få gå på visning,sen får man reda på det här...:mad:

alltså man blir ju helt galen på sånna här människor vi har likadant i vårt stall grannarna klagar och tycker att hästarna ska flyttas nu har vi ju tillstånd till stall så vi kommer ju inte behöva flytta men jag fattar inte att folk tänker sig för när dom köper ett hus som ligger bredvid ett stall jag tycker prec som du att flyttar man ut på landet får man vara beredd på att det finns hästar. Sen är de likadant nu när vi byggt ridhus så först protesterade dom som galningar och sen när vi fått bygglov och börja bygga så tjatade dom på att de var en meter åt sidan mot vad som var sagt (på grund av berg, var ok med kommunen). Hahah dom vill att vi ska riva de nu men de kan dom ju glömma skönt att vi iaf har kommunen på vår sida. stallet stog där innan dom flytta in så dom får allt anpassa sig. Har iaf hört rykten att dom planerar att flytta :banana: det är ju inte så att man blir ledsen direkt :p fast man får ju hoppas att det isåfall blir mer hästvänliga grannar
 
Sv: Kolla på hus med stall....

Så tänkte jag med,att låta ta en bit av tomten till hagar,3000kv borde väll iallafall räcka till en vinterhage för två små hästar.?

Eller? Har gämt stått i stall med små vinterhagar,kanske det är dumt att fortsätta med det..
 
Sv: Kolla på hus med stall....

nja,jag vet inte,tycker faktist att om man bor på landet så får man räkna med det... Jag VET 6 hela stall i närheten (i samma by som inte är särskillt stor),och det finns säkert fler stall oxå..

10 min därifrån kommer man till stans största ridskola,och åt andra hållet över åkrarna kommer man till en by med ett trav stall,och ett större stall (som dock har slagit igen för ägaren har blivit gammal)

Hade en kompis i denna by förut,hon hade en liten ponny,och hennes pappa en ardenner,vi var gämt ute med dom hästarna...

Så det är mkt häst folk i denna by,så det känns ju lite knepigt att en klagar över att det luktar häst...
 
Sv: Kolla på hus med stall....

Klart att grannen får ha åsikter, men frågan är ju hur mycket man bryr sej om det hela.
Köper man en gård får man göra som man vill med den, så länge det inte är störande för grannarna. Jag skulle vilja se den domaren i tingsrätten som dömer till grannarnas fördel när det rör sej om ett hus på landet där det redan funnits djur.
Frågan är dock hur mycket man orkar bråka. Flyttar man till ett nytt hus och startar ett "nytt liv" där vill man sällan bråka med grannarna.

Jag hade dock jättegärna ställt hästar på gården och tagit diskussionen med grannen ifall det vore så, men då hade jag verkligen tyckt om stället innan jag köpte det. Man vill ju inte ha gnälliga grannar!!

Frågan är ju vad som händer om man tex skulle ställa dit hästarna på sin egna gård?

Tyvär har jag för mig att grannarna måste gå med på det,annars så får man inte,eller?
 
Sv: Kolla på hus med stall....

Det står t o m i annonsen att den här "gården" inte lämpar sig för hästverksamhet. Att grannar kan få bort hästar från en gård är inte så ovanligt. Det finns ett säkerhetsavstånd som kommunen kan åberopa för allergi o d. Har för mig att jag läst här på Buke att det var en gård i norra delarna av Sverige som fick flytta bort alla hästarna trots att gården hade varit hästgård långt innan det började byggas bostadshus i närheten. Leta efter annan hästgård med mark är mitt tips.
 
Sv: Kolla på hus med stall....

Det går att kolla om det är tätbebyggt område. För är det det så måste man ha tillstånd av grannarna. En kompis till mig fick gå runt till alla grannar o få påskrift som hon sedan skickade in till kommunen.

Det skadar ju inte att gå på visning ändå o kolla läget.
 
Sv: Kolla på hus med stall....

Det är tyvärr jätteviktigt med bra grannsämja...kan bli en höna av en fjäder gällande allting annars! :crazy:
 
Sv: Kolla på hus med stall....

WOOW! :love: Vågar inte ens tänka på vad det där skulle kosta här hos oss! Såg dock inte några bilder på stall eller inne i lador. På kartan såg det ut som om det ingick mark men jag såg inga uppgifter om det i texten...
 
Sv: Kolla på hus med stall....

MUMS! Vilket underbart hus. Och vilka fina byggnader! Åt fel håll? I förhållande till jobb etc?
 
Sv: Kolla på hus med stall....

WOOW! :love: Vågar inte ens tänka på vad det där skulle kosta här hos oss! Såg dock inte några bilder på stall eller inne i lador. På kartan såg det ut som om det ingick mark men jag såg inga uppgifter om det i texten...

Det var "bara" 4571 kvm på det andra stället ... Inte spec mkt det heller... Fast jag ska inte säga nåt då jag bor på en 6681 (eller nåt) kvm liten tomt med mitt stall på 5 boxar. Och jag överlever :) Mina hästar med såklart :D
 
Sv: Kolla på hus med stall....

En 1600-talsgård mitt på landet, här i närheten nekades att ha hästar efter att grannarna började klaga. Var ett jävla liv och nu har hästfolket gett upp och flyttat. Så uppenbarligen får grannarna ha åsikter.
 
Sv: Kolla på hus med stall....

Jag förstår inte hur ni får hästar att hålla sams på den ytan. De måste ju bli fullkomligt uttråkade.
 
Sv: Kolla på hus med stall....

Jag förstår inte hur ni får hästar att hålla sams på den ytan. De måste ju bli fullkomligt uttråkade.

Inga som helst problem, har visserligen än så länge bara haft 3 hästar samtidigt. Men de har fri tillgång på hö i hagen så de äter ju mest ;) Nu på sommaren och när marken håller går de på i stort sett hela tomten. Under regn och andra förhållanden som "förstör" marken går de enbart i en mindre hage (fortfarande med fri tillgång)... Inga som helst problem med att de håller sams...

Tanken var ju självklart att de skulle på bete under sommaren men då märren inte behagat föla än så får de gå hemma (inne på dag 349 nu). Och grannens bete inte är sått än (som vi ska arrendera av)...
 
Senast ändrad:
Sv: Kolla på hus med stall....

ärligtalat så skulle jag inte ens åkt ut och kollat på en gård med så lite mark. tänk även på att byggnaderna står på marken och de tar ju lite plats.


sen står det ju även i annonsen att man inte ska köpa den som hästgård även om det finns boxar. detta ang grannen tror jag kan vara så att han arrenderat ut mark tidigare åt denna gård med hästar. vill kanske ha tillbaka marken nu och därav inga hästar. för det säger ju sig självt det går inte att hålla häst på så lite mark!

ska du köpa gård så satsa på något med mark till! annars kan man ju lika gärna köpa en vanlig villa. du får ändå stalla upp hästen någon annan stans.
 
Sv: Kolla på hus med stall....

Allrajti... Jag har mer än det dubbla och tycker det är för lite. Förutom att jag tycker hästar behöver yta att röra sig på blir marktrycket blir alldeles för hårt, betet obefintligt och man gör sig beroende av andras mark.
 

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
6 278
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 167
Senast: Mabuse
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 540
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 473
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp