Bukefalos 28 år!

Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

Status
Stängd för vidare inlägg.

alazzi

Trådstartare
Köpte några nya böcker nu senast när vi var i Sverige och kom hem med några böcker om flodhästar. En av böckerna innehöll en krokodil som simmade efter flodhästungarna och den blev sen bortjagad av en större flodhäst.

Gissa vems barn som bara vill titta på bilderna med krokodilen? Och som bara kan prata om denna krokodil? Och som undrar vad krokodilen vill göra med flodhästarna?

Hade jag läst boken innan så hade jag väntat med att läsa just denna bok. Nu försöker jag mildra det hela med att kalla krokodilen för "Schnappi" eftersom barnet gillar den figuren och har ett mjukisdjur i form av en krokodil.
 
Sv: Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

Vad är det som gör dig upprörd? :confused:
 
Sv: Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

Jag är inte upprörd men mitt barn tycker att krokodilen är otäck. Trodde inte att böcker som är avsedda för 3-åringar skulle innehålla farligheter :confused:
 
Sv: Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

Oftast så är det föräldrarna som gör det läskigt (jag säger inte att du gör det), men barnen i sig har ofta en väldigt naturlig inställning till döden. Säg till barnen att krokodilen kände sig ensam och vill leka/busa med flodhästarna :idea: .
 
Sv: Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

Oftast så är det föräldrarna som gör det läskigt (jag säger inte att du gör det), men barnen i sig har ofta en väldigt naturlig inställning till döden. Säg till barnen att krokodilen kände sig ensam och vill leka/busa med flodhästarna :idea: . Jag brukar göra så att medans jag läser boken högt så ändrar jag lite i meningarna om det kan tänkas vara skrämande, sedan ska man prata om vad man läst med barnen, så kan man förklara vissa saker man märker att de har "hängt" upp sig på.
 
Sv: Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

i naturen äter krokodiler andra djur... vilket jag tror en treåring kan förstå. iof känner inte jag ditt barn och då är det svårt att ge något bra råd! här hemma har vi alltid varit helt ärliga angående jakt och döden o dyl. vilket jag tror lett till en helt naturlig och odramatisk reaktion vid dödsfall osv. som tidigare inlägg säger; alltid bra med tid för förklaring efteråt!
 
Sv: Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

När min syster var liten blev hon väldigt upprörd för att inte krokodilen också fick mat... Hon har alltid gillat krokisar..
 
Sv: Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

Krokodilen äter inte ens upp någon flodhäst men den simmar efter flodhästen och barnet frågar varför som 3-åringar gör. Hon tror att krokodilen vill pussa flodhästarna och det låter jag henne tro.

Men nu är det bara bilderna med krokoldilen som är intressanta i boken och hon har drömt mardrömmar om krokodiler.

Jag pratar annars om att t.ex katter äter upp möss osv så jag är inte rädd för att prata om att andra djur äter upp varandra. Vi har katt själva (innekatt för tillfället pga av flytt) och han smyger ju efter allt som rör sig :D
 
Sv: Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

Jag brukar också ändra lite när texten kan verka skrämmande. men denna text innhöll inget läskigt alls i mina ögon.
 
Sv: Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

alazzi skrev:
Jag är inte upprörd men mitt barn tycker att krokodilen är otäck. Trodde inte att böcker som är avsedda för 3-åringar skulle innehålla farligheter :confused:

:idea: Aha! :rofl: :rofl:

Förlåt, men jag trodde att DU tyckte att det var hemskt att krokodilen ville åt flodhästarna och hon bara var faschinerad av krokodilen. :D
 
Sv: Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

Har hört att man INTE ska försköna sagor. Tex att häxan i Hans och Greta inte allstänkte grilla Hans och äta upp honom. Nu kommer jag inte ihåg varför, och eftersom det är min kompis som sagt detta ska jag så fort jag kan fråga henne.
Även om det är ett litet barn som undrar så tror jag att man förklarar som det är. Någon sa det här ovan...... kort och gott...krokodiler äter andra djur och är absolut inte elak för det!
Ditt barn får mardrömmar om krokodilen och du vill "skydda" henne genom att låta henne tro att den istället vill pussa flodhästen. Hon kommer säkerligen att få massor av olika mardrömmar i sitt liv. Inte kan du skydda henne ifrån det.
hälsingar gulan fd.gulla
 
Sv: Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

Men kom igen! Hon är bara 3 år...

Och ja, vi pratar om att katter äter upp möss.
 
Sv: Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

Jag köper inte böcker utan att ha kollat dem, känt till dem sen tidigare eller fått dem rekommenderade.
Detsamma med videofilmer... Därför blev jag faktiskt lite sur häromdagen - jag frågade ju nyligen här om videotips till små barn (Selma är 3½) och någon sa att Babar var jättebra. Och i inledningen av första filmsnutten på den video jag köpte så blir Babars mamma skjuten av en jägare :mad: DET var verkligen inte vad jag hade förväntat mig skulle ske i en barntillåten film :mad:
Annars är det väl okej om krokodilen vill fånga något och äta upp och Selma vet mycket väl att t.ex vår honkatt går och fångar sig råttor när hon är hungrig och att andra djur också äter djur de fångat.
Men jägaren som skjuter ihjäl - DÄR gick min gräns och Babarfilmen hamnade LÅÅÅNGT in i en hylla för att EVENTUELLT kunna plockas fram när de blir större...
 
Sv: Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

Men varför ska döden "gömmas" för små barn.
Som då Babar där, ja mamman dör, vi pratar mycket om sådant, fast på ett avslappnat naturligt sätt inte "å nu kommer den hemska ***'och äter upp *** så att den DÖR" typ.. och vår son drömmer inga mardrömmar om hemska djur eller om att andra djur dödas osv, jag tror att han ser det hemskt naturligt.

Att sådant sedan finns med i barnböcker och filmer tycker jag är bra, det kan hjälpa till att förklara för barnen. Tycker inte sådant ska döljas för barnet genom att det bara är rosa skimrande prinsesshistorier, fast å andra sidan, i dem så är det ofta en elak gammal tant med eller en hemsk drake som på nått sätt ska förgöras, så det tycker jag nästan är värre...

Jättesynd att din dotter var rädd för krokodilen, kan det vara så att hon upplever det jobbigt för att krokodilen just jagar flodhästarna för att göra något med dem de inte gillar (ha pussar) för att hon kan ha blivit "jagad" så själv?
Har ju som sagt var inte träffat ditt barn så jag vet ju inte hur det reagerar.

Men nej, jag kollar inte barnböckerna och cencurerar dem eller filmer han ser på, fast han är en jättekänslig lite kille...
Rätt eller fel, vet inte, men han har inte verkat ta "skada" eller tyckt att något varit för hemskt... mer än Bamse :smirk: när de blir jagade i nån grotta med troll :crazy: ...
 
Sv: Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

Men nej, jag kollar inte barnböckerna och cencurerar dem eller filmer han ser på, fast han är en jättekänslig lite kille...
Nej det gör inte jag heller. Förutsatt att det är för småbarn. Min pojke på 10 är helt fixerad vid wrestling och "hugg och slag" ungdomsfilmer (kommer inte på vad det heter)DET får han inte se på, och han vet varför. Har tagit bort dom kanalerna.
gulan fd.gulla
 
Sv: Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

Men kom igen! Hon är bara 3 år...
Mmmmm.....än sen. Snart är hon 4,5,6år. Det kommer alltid att dyka upp saker som gör henne skrämmd eller rädd. Du kommer inte kunna skydda henne ifrån det tyvärr.
gulan fd.gulla
 
Sv: Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

Likadant med Bambi då ju...

Och Micke och Molle. Molles jobb är ju att jaga Micke så att jägaren kan skjuta honom.
 
Sv: Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

"Knapplån"

Ja, det mesta är ju läskigt på något sätt. Har funderat riktigt ordentligt men kommer inte på någon barnbok/film som bara är positivt. Ofta är det något obehagligt med.

En bok som jag dock minns att jag läste mycket för mina barn var om en häxa (Amalia) som tröttnade på att vara arg och bitter och sitt tråkiga svarta hus med spindelväv och allt som hör till. Hon trollade i alla rum och gjorde dom färgglada och fina! T.o.m katten fick en uppfräschning! Själv blevhon på ett strålande humör!

I alla fall blev alltid barnen glada av den.

Bamsetidningen försöker att ta upp mobbing och annat i sina serier men det gäller nästan alltid Bamses barn och deras kompisar! Varför får t.ex. Vargen aldrig vara med? På kul en gång kollade jag lite snabbt och det visar sig att Vargen faktiskt ofta gråter! Vem ser inte bilden framför sig på den gråtande Vargen som har ångrat sig och är ledsen? Okej, minns även tydligt Lille skutts "tårsprut" på filmerna när något har hänt...

Nu slog det mig, :idea: vill minnas att Rasmus Nalle-filmerna är väldigt passande för barn i 3-års åldern! kan tyvärr inte kolla om jag kom ihåg rätt, de är sönderspelade!
 
Sv: Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

Jag tittade på Rasmus-Nalle tills jag var 9 år :o

Rasmus-Nalle rules! ;)
 
Sv: Kollar ni era barnböcker innan ni läser dem?

Julle skrev:
Likadant med Bambi då ju...

Och Micke och Molle. Molles jobb är ju att jaga Micke så att jägaren kan skjuta honom.
Micke och Molle har åldersgräns från 7 år.... Kanske finns en anledning till det.

Och till Tokmaja:
Nej, man behöver inte gömma döden för barn, men jag tycker väl inte att det är detsamma som att det är okej att visa en film där Babars mama blir ihjälskjuten när Babar sitter på hennes rygg och han sen springer runt och letar efter henne, jätteledsen... Jag ser ingen anledning att låta en 3-åring titta på sådant. För det finns nyanser även när det gäller att prata om och visa hur döden fungerar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 628
Senast: Butros
·
IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
971
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 983
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 263
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp