Bukefalos 28 år!

kollektivstall

Michis

Trådstartare
Jag har alltid stått i inackorderingsstall där det i veckorna skötts insläpp, utsläpp och fodringar.
Nu till hösten ska jag ta hem min pojke igen och har nu hittat stall 5min hemifrån med bra anläggning!!

MEN det ska tydligen skötas helt kollektivt med inackorderingarnas hästar.
Gårdsägaren sköter alltså deras egna bara.
Ni som står kollektivt, hur funkar det med in och utsläpp för er? Fodringar?
Det är ju 7 dagar i veckan som det gäller, vill att min häst ska få mat minst 3ggr om dagen och jag jobbar just nu skift.
Gå upp och fodra och släppa ut när jag inte jobbar morgon är inga problem då min underbara pojkvän går upp runt 6, men när jag öppnar börjar jag jobba halv 5, då blir ju detta ett problem.
Samma sak om jag jobbar kväll, då slutar jag halv 11 och vill ju då inte gärna åka och fodra.

Har det funkat bra mellan er och övriga inackorderingar, varit lätt att lösa fixning av hästar o.s.v.? Har ni själva gjort upp schema eller har gårdsägaren hjälp till?
 
Sv: kollektivstall

Där jag står hjälps vi åt. Någon morgonfodrar en dag och någon kvällsfodrar en annan dag. Samma med in och utsläpp. Om någon inte har tid att åka till stallet en dag så är det oftast inget problem, någon annan kan ta in hästen åt dig.

Vi är uppdelade i grupper efter hur vi står i stallarna och de sköts efter rullande schema/den som kan, den fixar.

Om det krisar sig har vi en tjej som fixar extrasaker i utbyte mot betalning.

Jag tycker det fungerar väldigt bra. :)
 
Sv: kollektivstall

Jag står i kollektiv sen 5 år tillbaks och har även i tidigare år stått i kollektiv vissa år.

mitt svar är att det funkar inte om du inte tekniskt sett kan ta alla pass. dvs du ska tekniskt sett kunna ta morgon fodringar, insläpp eller kvällsfodringar. sen att du inte kan ta allt alla dar i veckan är inga problem, men man kan inte stå kollektivt på premissen att tex "jag börjar kl 06.00 varje vardag så jag kan aldrig morgon fodra/släppa ut". vi skulle ö.h.t aldrig ta in en sån inack i vårt stall.

vi har månatliga stallmöten där vi gör upp nästkommande månads schema. funkar superbra, och det är skönt att ha en månad klar hela tiden. Vi delar upp helgerna på månaden först, så att det väger lika, och sen tar vi och fyller på med vardagarna. Har stått i andra stall där man kör en lista på tavlan och alla skriver upp sig efterhand. Inte min grej - blir orättvist då vissa kommer när 90 procent redan skrivit upp sig på passen, dvs skitpassen är kvar, samt ofta mkt kort varsel i fråga om uppgjort schema. Stallägaren har inget att göra med detta, och om du flyttar in på premisserna att det sköts kollektivt utan stallägaren kan du aldrig räkna med att denne ska hoppa in vid behov. Det som gäller - gäller.

det man måste tänka på rent allmänt om man står kollektivt, är att man inte kan styra och ställa efter eget behag, utan man måste noga tänka igenom om man köper de regler som gäller innan man flyttar in.
om du tex vill ha 4 fodringar per dag, och stallet har 3, kan du aldrig komma in och börja fixa och trixa runt att få till en extra fodring. Inte heller kan du åka ut och börja fodra din egen i hagen medans övriga står utan osv.. i ett kollektiv kan man inte köra sitt eget race, och det ska man vara medveten om, för annars blir det problem. Kollektiv innebär inte heller att andra i kollektivet tar hand om varandras hästar. det som menas med kollektiv är att man delar på fodringar, in och utsläpp. har man schema problem som innebär att man inte kan vara där vissa dagar och ta hand om sin häst, får man lösa det genom medryttare eller annat, man kan inte räkna med att kollektivet tar hand om sånt.
 
Senast ändrad:
Sv: kollektivstall

Mitt problem är ju just mitt skiftjobb, vissa dagar kan jag inte släppa ut och vissa dagar kan jag inte fodra på kvällen. Ska prata lite mer med stallägaren om vilka tjänster som kan köpas till och vad dessa kostar. Stallägaren själv har hästar på gården men sköter bara dessa. Viss service kan tydligen gå att köpa så det ska jag givetvis kolla upp innan något bestäms.

Så ni delar upp passen mellan er, tänkte annars att det väl lätt blir så att folk kommer vid olika tider osv.. Det är en okej anläggning i övrigt men jag är som synes lite skeptisk mot kollektivdelen, antagligen då jag alltid haft hjälp på vardagar innan. Helger har alltid varit kollektivt! :) Känns bara svårt att få ihop det med jobbet men får väl åka dit och prata med någon inackordering om hur dom gör ..
 
Sv: kollektivstall

Jag står i ett kollektivstall och jobbar skift...vi har gjort så att vi sätter upp en lapp till "nästa" vecka och sen skriver vi vilka pass vi kan ta (morgonfodring,utsläpp,insläpp och kvällsfodring) och det har funkat jättebra.
Sen har vi en tjej som sätter upp den veckans shema och vilka fodringar vi har.
Vi försöker att hjälpa varandra så gott vi kan när det krisar sig för någon....det brukar alltid lösa sig...
 
Sv: kollektivstall

Kl

När jag hade kollektiv så jobbade jag inte skift men jag tog alla tidiga mornar, dvs 05.00 innan mitt jobb kl 06.00. Ingen klagade.
 
Sv: kollektivstall

Jag står i kollektivstall sen många år tillbaka och vi gör schema varje höst som sen gäller till nästföljande sommar. Låter gräsligt jobbigt att hålla på och trixa varje vecka eller månad. :crazy:

Vi är tio stycken och delar upp passen efter principen två pass i veckan - vi har tre om dagen: ut, in och kväll - eftersom det ger 21 pass/vecka och lördagkvällen rullar på 10-veckorsschema i samband med vår städvecka.

Man måste absolut inte kunna ta alla pass eller något liknande, jag kan tex aldrig ta vardagmorgnar eftersom jag börjar jobba 7.00 2 mil därifrån, utan jag tar istället eftermiddagsfodring och insläpp två dagar i veckan.

Hos oss fungerar det oerhört smidigt vilket säkert kan förklaras med att stallet drivits kollektivt sen 70-talet (vi har mao testat alla sätt att göra det på) och att vi har väldigt låg omsättning på hyresgäster.
 
Sv: kollektivstall

Jag står också kollektivt sedan några år tillbaka, våra hästar äter 4 gånger per dag och det med hjälp av magnetgrindar. Så vår andel av hanteringen blir lindrig. 1 ordinarie pass per vecka som bestäms på hösten vid ett möte, sedan har vi 1 måndagkväll var 8:e vecka likaså en fredagkväll var 8:e vecka. Till det så får vi 1 pass som rullar på alla varannan helg. Vi har utsläpp eller intag av 8 hästar så det går fort vilket som. Så man arbetar inte ihjäl sig precis på den fronten.
 
Sv: kollektivstall

Jag hann med att stå i två olika stall, ena ett helkollektiv och det andra ett halv. I helkollektivet var det omöjligt att byta pass medan det funkade mycket bättre med mitt skiftjobb i halvkollektivet. Där hade vi också så att några hade fasta pass och resten delade vi upp imellan resten, medans bonden skötte utsläpp och lunch mån-fre i det första hade vi bestämda dagar på veckorna och rullande schema fre kväll - sön kväll. Så jag skulle verkligen höra mig för hur det brukar funka med passbyten osv, gärna prata med någon som står i stallet också så att ansvarig inte bara säger att det går bra med att byta som jag hade det i första stallet.
 
Sv: kollektivstall

I vårat stall står det jus nu 4 st hästar. (plats för 5) Ägarens två och sen två inackorderingar. Ägaren står för utsäpp och fodringar fram till lunch. Sen delar jag och den andra inackorderingen på insläpp och kväll. Men det funkar rätt bra att lösa ihop det på annat sätt om det blir något strul :)
 
Sv: kollektivstall

Kl

När jag hade kollektiv så jobbade jag inte skift men jag tog alla tidiga mornar, dvs 05.00 innan mitt jobb kl 06.00. Ingen klagade.

Glömde att nu står jag i halvkollektiv och har ca ett pass per månad:o. Det köper jag av nån som är villig att ta det :cool:. Vi gör schema för flera månader framåt, men det ändras ibland för att nån ny kommer och nån flyttar. Inte alltid samtidigt.
 
Sv: kollektivstall

Vad tråkigt, sådana problem har inte vi utan behöver någon byta så ordnar vi det på ett eller annat sätt.
 
Sv: kollektivstall

Tack för alla svar!
Det här stallet är helt klart intressant så ska åka dit och titta antingen imorgon eller onsdag.

Ni som står kollektivt, vad betalar ni i stallhyra (dvs kallhyra då va?) och vad är det som ingår i priset ?
 
Sv: kollektivstall

Det finns guldkorn och sedan sandkorn som med det mesta andra tyvärr. Vad skönt att det funkar för er (vilket torde visa på vuxna ansvarstagande männsikor), nästan gång det blir häst för mig vill jag gärna stå i ett sådant stall :love:

Michis

I första stallet betalade jag närmare 4500, då ingick ensilage (10kg) och en torvbal i veckan. I andra stallet var det 3500, då ingick obegränsat med ensilage, havre, korn. En spånbal i veckan alt en kärra löst spån samt halm om det fanns + utsläpp mån-fred samt lunch. Båda stallen hade tillgång till uppvärmt fikarum, sadelkammare, ridvolt och utevägar, första stallet hade tillgång till en spolspilta medans det andra hade en vattenslang utomhus. Båda stallen låg relativit central på respektive ort.
 
Sv: kollektivstall

vi har eget ridhus 20x40, är 7 inackar (lyxigt med eget ridhus), och gör ALLA turer helt själva.
ingår i priset är tillgång till hagar (många och stora för antalet hästar, både vinter och sommar och övergångshagar), liten ridbana 18x27, som dock inte är helt tip top underhållen pga att vi främst premierar ridhuset, strö, grovfoder, havre, betfor. alla turer sköts kollektivt och det blir ca 10 turer i månaden per häst. stallet är inte lyx på ngt sätt, helt basic, men vi har varmvatten, spolspilta, och uppvärmt omkädningsrum vintertid. Ingen toalett. betalar 2250/månaden och det är relativt dyrt här i trakten med tanke på att vi tar precis alla turer själva. Priset anses prisvärt av de som står här just för att det är så lyxigt med eget ridhus på så få uppstallade, samt att hästarna har väldigt hög kvalitet på sina liv i och med hagarna och kvaliteten som blir i övrigt hästhanteringsmässigt då det är så få personer och finns utrymme för individ hantering så att säga, inte bara löpande band....

vi gör som sagt upp turerna månadsmässigt. Ibland tycker man det känns som oj, har vi stallmöte nu igen, men det fyller en viktig social funktion då alla hinner snacka ihop sig, så är det noll frågor däremellan alla vet vad som gäller och är ense om det osv. Att göra upp turer för ett halvår framöver skulle aldrig funka för oss, vem sjutton vet vad som händer 6 månader i förväg liksom?????
i de fall ngn behöver byta någon tur är det sällan problem, alla har vettig framförhållning i fråga om byte och då löser det sig alltid. de 1% fall då ngt akut inträffar ställer alla upp och då löser det sig då också.
 
Senast ändrad:
Sv: kollektivstall

Jag betalar 1700 i månaden och då ingår det 15 kg hö,halm och havre...
Vi har rundcorall och en paddock men tyvärr inget ridhus..men men man kan inte få allt :D.......huvudsaken att hästen och jag trivs och det gör vi.
 
Sv: kollektivstall

1260, så ingår volt, sommarhage, tvättmaskin, toa, 1 stor garderob till varje häst, samt en stor hylla för täcken. Bra vinterhagar med magnetgrindar som används vid fodringar, 1 box på 9 kvm och det finns lite mindre och blir då lite billigare. Telefon, och fikabod där kaffe och the ingår i stallhyran.
 
Sv: kollektivstall

KL.
Tack för fler svar!
Då är den här prisklassen väldigt vettig då.
1600kr/mån med fri tillgång på grovfoder samt HELA anläggningen (2st utebanor, stooooort ridhus, spolspilta med varmvatten o.s.v.)
Det som tillkommer är 350kr för spån/mån.

Ska åka dit imorgon förmiddag innan jobbet har jag tänkt :)
 
Sv: kollektivstall

I stallet jag stod under våren funkade det oftast jättebra. hästarna fick mat fyra gånger om dagen, och det var ungefär 10 personer som stod där, så det blev lite mindre än 3 pass per vecka. Vi fyllde i schema för varje vecka, lite först till kvar om passen osv. men det funkade super iallafall, kanske för att de flesta bodde på anläggningen och hade möjlighet att ta de flesta passen :angel:

jag betalade 3200, och då ingick fri tillgång på hösilage, hö, spån, krafft grund, miner, havre och betfor. Vi hade också tillgång till hela anläggningen (5 ridhus, massa utebanor, groom med solarium osv), förutom när det va bokningar då :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 845
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 028
Senast: svea
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 921
Senast: _Taggis_
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 607
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp