Bukefalos 28 år!

kollektivstall

Sv: kollektivstall

Jag har stått i ett litet kollektivstall. Stallägaren hade 2st hästar, och så var vi 2-3st inackorderingar med 1-2st hästar var (stallet hade plats för 5st, inkl utebox. Inackorderingar flyttade/tillkom under min tid i stallet.) Alla inackorderade tog (enligt kontrakt) 3st pass/veckan; i stallet hängde en kalender där man skrev in sitt namn vid passen (jag försökte göra detta inför en-två veckor, för att kunna planera). Emellanåt (då stallägaren åkte bort, t.ex.) blev det fler pass. Stallets pass: utsläpp kl 8 (jag morgonfodrade ofta också, då fick de sitt hö ute och fick komma ut kl 7), insläpp kl 16 (sommartid nån gång under kvällen). Lunch gav i regel den som var i stallet vid den tiden (om ingen av inackorderingarna - stallägaren), räknades dock inte som ett "pass". Vid ut-/insläpp byttes, lades på eller togs av täcken.

Stallhyra: 2000:- (varav kallhyra 1000:-). I priset ingick 10kg hösilage, X kg havre (jag vet inte exakt, då min häst aldrig åt havre), de pass och fodringar som blev utöver de 3/veckan man tog själv. Plats för fodertunnor etc. Höpåsar fanns i stallet. Liten, uppvärmd sadelkammare. En garderob/skåp per häst. Kallvatten i stallet, vattenkokare fanns tillgänglig i sadelkammaren. Täckeshängare i stallet. Belyst ridbana med hinder på gården.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 859
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 075
Senast: svea
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 927
Senast: _Taggis_
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 608
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp