Koloskopi - livrädd

blur

Trådstartare
Jag ska snart göra en koloskopi och är livrädd.
Jag behöver hjälp med hur jag ska ta mig igenom detta på bästa möjliga sätt..
Grejen är den att jag blev utsatt för sexuella övergrepp i analen när jag var liten,
och är pga det sjukt rädd om den. Har fått panik när jag haft sex t ex då killen kommit nära den av misstag.

Det står i infon att man kan få smärtstillande och avslappnade på plats och att man inte behöver säga till innan. Men liksom, det är ju inte bara smärtan jag är rädd för, det är hela grejen.
Jag vet att jag kommer få panikattack, gråta, "fäktas", försöka dra ut grejen etc i ren panik.
Jag tror jag skulle behöva ganska grova lugnande.. har stesolid hemma men det gör ju en inte väck liksom.

Jag funderar på om det är bra eller inte bra att ha med nån där, men jag vet inte vem det skulle vara.
Det är så utelämnande på nå sätt, svårt att se att jag skulle klara av att ha nån i familjen där t ex då jag inte vill visa upp nå könsdelar för dem.
Men samtidigt vet ju dom om mina panikattacker och hur känslig jag är.

Har ni några erfarenheter, tips eller tankar? Mottages tacksamt..
Och ja, jag vet att det inte är farligt, att många gör det utan men etcetc.
Men rädslan och paniken kommer automatiskt :(
 
Ring avdelningen direkt och tala om hur läget är. Det är (tyvärr) garanterat inte första gången de hört det här. Det finns hjälp att få men de måste ju veta om problemet för att lösa det.

Jag har gjort en drös koloskopier och även om det inte är trevligt så är det definitivt inte så hemskt som historierna som flyger runt påstår. Jag förstår dock att din bakgrund gör att det är en svår undersökning.

Vad gäller att ha med sig någon anhörig ska man göra som det känns bäst för en själv.
 
Jag har också gjort mängder med koloskopier, jag tycker att det är obehagligt trots att jag aldrig varit utsatt för något som du.
Därför gör jag det numera i narkos för då är både jag och doktorn nöjda och glada.
Det är ju trots allt en viktig undersökning.
Jag skulle ringa upp och berätta om din historia och fråga om det inte går att få göra det i narkos istället.
Får du panik lär de ju ändå inte kunna fullfölja undersökningen.
Annars tycker inte de flesta att undersökningen är så jobbig, inte trevligt men man måste ju.
 
Jag har ingen personlig erfarenhet av undersökningen, men har hört väldigt mycket från vänner och anhöriga att man kan få så mycket smärtlindring att man blir mer eller mindre väck. Oftast har dom fått det då undersökningen gjort mycket ont (inflammerade tarmar) eller att dom varit väldigt rädda. Så visst ska dom kunna se till att du hålls lugn och bekväm :)

Så jag tycker du ska göra som athena säger, ring dom! Dels så dom får lite förvarning men också för att du ska få lugnande besked direkt från dom. Det är ju inget kul att gå runt och vara orolig...

Vad gäller att ta med någon så tror jag det ska vara fullt möjligt att dölja könet, typ med en handduk eller vad som helst, så att du inte är helt naken. Du kommer ligga på sidan med rumpan mot läkaren och då kan ju din vän/anhörig sitta vid ditt huvud.
 
Man har ju en sjukhussärk på sig och de lägger en duk över underlivet när man lagt sig på undersökningsbänken.

Har man inte yttre problem har läkaren ingen anledning att titta på analöppningen. Jag kommer faktiskt inte ihåg men jag tror de kollade det i en gynstol (jag hade en analfistel så var tvungna att sätt i ett drän).
 
Jag skulle vilja klara det utan narkos, men jag ska ringa och prata med dom och se vad dom säger.
Jag vill ju att det ska kunna gå även fast jag tänker på att avboka varje dag.
Hade det bara tatt en minut hade det nog varit lugnt, man kan ju stå ut, men det kan ju ta upp till en timma.
Spänna sig är ju det man inte ska göra.. kan smärtstillande verkligen göra en så väck? Är skeptisk men hoppas att det kan det..
Har väntat på att få en tid i över ett halvår så har haft gått om tid att ångesta mig inför detta :/
 
Jodå, smärtstillande kan skicka ut en i Lalaland. Det är jättesvårt att säga hur lång tid det tar, det varierar även för mig som gjort det ofta. De vill ju att man ska vara avslappnad för att kunna göra undersökningen men det gör också mindre ont om man slappnar av.
 
Vad gäller att ta med någon så tror jag det ska vara fullt möjligt att dölja könet, typ med en handduk eller vad som helst, så att du inte är helt naken. Du kommer ligga på sidan med rumpan mot läkaren och då kan ju din vän/anhörig sitta vid ditt huvud.

Jag får alltid ha 'klänning' och fina långa strumpor på mig när det är dags för undersökning, när jag väl ligger på bordet så får jag täcke på mig från topp till tå.
De drar bara upp vid rumpan så jag är väl skyld för alla som är i rummet (brukar vara 4-5st).
På förra sjukhuset fick man ett par byxor att sätta på sig bak å fram så man slapp visa allt.
 
Jag tycker du ska ta kontakt med sjukhuset så bör du kunna bli kraftigt sederad när de gör det.
Jag har kraftig fobi mot att kräkas och försökte mig på att göra en gastroskopi i vaket tillstånd, det gick inte bra alls. Så nästa gång fick jag sedering. Kommer inte ihåg någonting efter att de sa att de gav mig läkemedlet.
 
Jag tycker du ska ta kontakt med sjukhuset så bör du kunna bli kraftigt sederad när de gör det.
Jag har kraftig fobi mot att kräkas och försökte mig på att göra en gastroskopi i vaket tillstånd, det gick inte bra alls. Så nästa gång fick jag sedering. Kommer inte ihåg någonting efter att de sa att de gav mig läkemedlet.

Åh det låter ju toppen! Vet du va det medlet hette?
 
Fy, jag ska också göra koloskopi men först nu artoskopi.
Jag har absolut inte dina erfarenheter men jag är nervös ändå.
Hoppas personal på plats respekterar och hanterar dig som du e värd.
 
Fy, jag ska också göra koloskopi men först nu artoskopi.
Jag har absolut inte dina erfarenheter men jag är nervös ändå.
Hoppas personal på plats respekterar och hanterar dig som du e värd.

Jag vågar nästan lova att både sköterskor och läkare kommer att hantera er med största respekt, de är vana vid att de flesta tycker att det är jobbigt och kommer att hantera er varsamt för att det ska vara så behagligt som möjligt.
Man blir ompysslad som en prinsessa :)
 
Jag har också gjort ett par koloskopier. Första gången fick jag så mycket lugnande och smärtstillande att jag somnade. Minns dock att jag vid nåt tillfälle skrattande berättade att det ryckte i hela magen när det togs biopsier :D.

Andra gången behövde jag inte lika mycket medicin utan det gick bra ändå.

Ring avdelningen och berätta för dem hur du känner tycker jag. Då är de förberedda redan när du kommer.

Jag hade min sambo med som stöd bägge gångerna. Han att vid huvudändan på sängen och höll mig i handen. Förutom vi var det en sköterska och så läkaren med i rummet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 813
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Görel
·
Relationer Har tänkt under längre tid på detta. Skulle gärna ha input, tankar och idéer av er. Tiden är begränsad. Vi lever inte för evigt. Grejen...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 908
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp