Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

weasel_

Trådstartare
Jag har en halvblodshingst som utbildningen har gått som på räls med under ett år nu! han är verkligen pampig och underbar att rida, och har ett bra humör/temprament för att vara hingst.
MEN.. för några dagar sedan skulle jag skritta fram honom en bit och sedan gå in på ridbana.. jag tog mig ca 3 min på grusvägen innan han började resa sig oavbrutet.. jag var ensam i stallet och ingen var hemma så jag tog mig fort tillbaks till stallet, hoppade av och longerade istället (ville inte riskera nåt :crazy:) och han fortatte även då att resa sig för en stund.
Har haft funderingar på om det är någon slagt "trotts" då han 5 år men endast riden i ett år, eller om det kan vara så att han inte har ett "havre huvud" då vi gick över helt till havre efter att ha haft endel korn.. Men sen slog mig något annat.. Han har små "proteinknölar" bredvid ryggraden där sadeln ligger an och jag är helt säker på att det kommer från sadeln..

Det som gör mig mest orolig är att igår när jag skulle rida så gick jag direkt in på banan och longerade honom lite inspännt och han skötte sig jättefint. Longerade i ca 20 min och skulle sedan sitta upp, han ca 5 meter innan han ställde sig så att jag for av! (hade jag försökt hålla mig kvar hade han gått över:confused:). Han förvarnade inte ens med att småresa sig utan ställde sig direkt!
Denna hästen är verkligen ingen dum häst, han är helt underbar och snäll..
ska kontakta min massör/laserbehandlare som använder sig av värmekamera och se vad han har att säga!
och tills dess.. kom med förslag vad ni tror!
rider honom inte nu förens jag fått detta utrett utan bara tömkör/löshoppar, om det nu beror på sadeln så kan det ju sätta sina spår.. för livet!! :crazy::crazy: ..vi som var så på G, verkligen laddade inför tävlingssäsongen :cry:

Detta har alltså bara skett på ett par dagar och jag blir så frustrerad!!!
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

hmm, ja tänkt på det med dom där knölarna på ryggen, testa o rid barbacka en gng o se hur han reagerar då....lr sitter dom precis där man sitter? säger du til han när han gör så lr hoppar du bara av?
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Skulle även kolla hästen hos vet. samt kontakta en duktig sadelutprovare.
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

KL

Ja om han bara reagerar med att resa sej med sadeln så ligger det ju nära till hands att misstänka något där. Den kan ju trycka eller så när du sitter i den.

Om du longerar med sadeln så reser han sig inte? Bara om du sitter i?

Man kan annars (om det inte är sadeln eller annan smärta/obehag) fundera på om något hänt runt honom som kan försorsaka en förändring i hans beteende, nya hästar, eller någon annan ranghög häst som försvunnit osv?

Jag har erf av en hingst som började att resa sej när han skulle gå från stallet eftersom han ville vara hemma och "hålla vakt", den hingst som tidigare varit klart den dominanta i stallet hade dött och denna lillla virrpanna såg som sin uppgift att "ta över" under en period. Tidigare hade han öht inte visat att han ens visste att han var hingst:cool:

I vårt fall räckte det med lite smisk i rumpan när han började ta ett steg bakåt för att resa sej, men då visste vi ju orsaken, det är svårt att gå på din när du inte vet om det är något som han har ont av, som sadeln.....Så kolla såna saker först, och uteslut ev fysiska problem.

Skulle det inte vara fysiska problem så ta hjälp för att komma tillrätta med det, hästar som reser sej är inte kul:cool: Hingstar brukar inte gå över så lätt, men jag skulle inte våga ta risken, hur som helst.
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Skulle helt klart koppla ihop det med sadeln. Du ser ingen reaktion om du trycker på/runt knölarna? Dessutom har han säkert musklat om sig en del under det här året och det är kanske dags att köpa ny sadel. Använd inte sadeln utan träna på annat sätt tills de är borta. Om du är säker på att just endast knölarna som ömmar går det att ha skumgummipad som man klipper hål i för knölarna så de inte har något tryck på sig.Men detär svårt att försäkra sig om att det inte glider alls, så samma problem kan uppstå ändå.

Lite onödigt kan jag också tycka att det är att fodra med för stora mängder havre om du märker att det är skillnad. Vet att många envisas med att det inte är något samband mellan stirriga hästar och havre, men med mina högst ovetenskapliga studier ;) kan jag säga att det iaf blir stor skillnad på mina hästar (som ifs är av en helt annan typ än ditt halvblod) Mina blir iaf mkt mer skvattiga och okoncentrerade, mindre mängder går bra men inte litervis.
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

KL

Ja om han bara reagerar med att resa sej med sadeln så ligger det ju nära till hands att misstänka något där. Den kan ju trycka eller så när du sitter i den.

Om du longerar med sadeln så reser han sig inte? Bara om du sitter i?

Man kan annars (om det inte är sadeln eller annan smärta/obehag) fundera på om något hänt runt honom som kan försorsaka en förändring i hans beteende, nya hästar, eller någon annan ranghög häst som försvunnit osv?

Jag har erf av en hingst som började att resa sej när han skulle gå från stallet eftersom han ville vara hemma och "hålla vakt", den hingst som tidigare varit klart den dominanta i stallet hade dött och denna lillla virrpanna såg som sin uppgift att "ta över" under en period. Tidigare hade han öht inte visat att han ens visste att han var hingst:cool:

I vårt fall räckte det med lite smisk i rumpan när han började ta ett steg bakåt för att resa sej, men då visste vi ju orsaken, det är svårt att gå på din när du inte vet om det är något som han har ont av, som sadeln.....Så kolla såna saker först, och uteslut ev fysiska problem.

Skulle det inte vara fysiska problem så ta hjälp för att komma tillrätta med det, hästar som reser sej är inte kul:cool: Hingstar brukar inte gå över så lätt, men jag skulle inte våga ta risken, hur som helst.

Han reser sig inte när jag longerar med sadel därför känns det verkligen som att det kan vara sadeln när jag sätter mig i den och det blir ökat tryck.. lät att "skylla" på sadlar eller hur.. :grin:

Han är enda hingsten, förutom hans son på 4 mån samt 2 valacker och 4 ston. Han har stått i stallet tillsammans med stona, till och med bredvid hela tiden under ett år, jag rider ut med ston samt valacker och det är inga problem.
Han älskar att vara ute i skogen och har aldrig haft problem att lämna gården med elelr utan sällskap.. men vem vet, det kan ju ändra sig..
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

hmm, ja tänkt på det med dom där knölarna på ryggen, testa o rid barbacka en gng o se hur han reagerar då....lr sitter dom precis där man sitter? säger du til han när han gör så lr hoppar du bara av?

tänkte också på att prova det men där har vi ett "MEN" igen..
Jag satte upp min sambo barbacka för ett tag sedan och det verkade som att han inte gillade det.. :crazy: han for som en rodeohäst..

Ingen har nog ridit barbacka på honom förut så han tyckte nog att det var riktigt knasigt och äckligt att ha husse direkt på ryggen..

för några dagar sedan så var jag ju som sagt ensam i stallet, han började resa sig och jag ville inte riskera nåt! då stallet ligger rätt nära en mycket trafikerad 90-väg.. Hade någon varit med eller i alla fall varit i stallet och vetat att jag gick ut så hade jag försökt ta honom och få honom att gå/tänka framåt igen, och andra gången så var det ju inga förvarnigar eller nåt så då kan man ju inte göra så mkt, han ställde sig ju bara rätt upp och jag for baklänges (jag brukar ha klister i rumpan men inte i detta fall..) efter ca 5 meter i skritt..
Efter att detta hade hänt så tog jag honom på linan (jag kan inte med att bara ställa in hästen om den har burit sig illa åt.. visst, han kan ha ont av knölarna men nåde en häst som reser sig, det är LIVSFARLIGT!), Jag tog honom på linan för att åter bli den dominanta, få honom uppmärksam på mina hjälper från marken och det tog han bra! (knölarna sitter exakt om man tänker sig i mitten av bossorna på längden)
 
Senast ändrad:
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

knälarna på ryggen är alldeles garanterat sadelstadsknutar - hårsäcksinflamationer.
beror helt säkert på att sadeln inta passar.
byt sadel, rid helst barbacka (tror han skulle må bra av att bara komma ut och lulla lite ett tag nu åxå), använd fårskinn eller ännu hellre renskinn och håll honom klippt på ryggen, så du kan borsta rent. gärna med en vass och hård borste, så du river upp det yttersta hudlagret (det lagret som det vita skorven kommer från).....
om han blir svett, svampa eller skölj av.
utnyttja solen så mycket det går, det hjälper till att hålla ryggen frisk.

tvätta med hexocil med jämna mellanrum. undvik att skapa tryck på knölarna, då kan dom flyta ut och bli värre!!!!!

hmmm... va nog allt ja kom nu...

ta ner kraven på honom ett snäpp och ha bara kul. ut i skogen med er, det kommer han må jättegott av!!! kanske köra in honom som ett avbrott? :idea:
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Skulle helt klart koppla ihop det med sadeln. Du ser ingen reaktion om du trycker på/runt knölarna? Dessutom har han säkert musklat om sig en del under det här året och det är kanske dags att köpa ny sadel. Använd inte sadeln utan träna på annat sätt tills de är borta. Om du är säker på att just endast knölarna som ömmar går det att ha skumgummipad som man klipper hål i för knölarna så de inte har något tryck på sig.Men detär svårt att försäkra sig om att det inte glider alls, så samma problem kan uppstå ändå.

Lite onödigt kan jag också tycka att det är att fodra med för stora mängder havre om du märker att det är skillnad. Vet att många envisas med att det inte är något samband mellan stirriga hästar och havre, men med mina högst ovetenskapliga studier ;) kan jag säga att det iaf blir stor skillnad på mina hästar (som ifs är av en helt annan typ än ditt halvblod) Mina blir iaf mkt mer skvattiga och okoncentrerade, mindre mängder går bra men inte litervis.



Han visar ingen reaktion om jag trycker på knölarna, "för hand"..
Puh, alla dessa sadlar.. detta är hans tredje på ett år nu!
Men jag måste försöka hitta en bra sadeln till min kille varesig det beror på sadeln eller inte. Han har rak rygg, normal manke och vid el x-vid beroende på märke.. sen har han en fruktansvärt välmusklad manke och "ryggrad", det känns som att själva ryggraden är så mycket bredare än andras därför måste han ha en sadel med ovanligt bred kanal.

en bild! han vilar och står snett därför ser han svankig/svängd ut, han är rak i ryggen annars.. Där det är in ringat sitter knölarna, på båda sidor.. lite mer på ena sidan och bara någon enstaka på andra
24797290.jpg
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

knälarna på ryggen är alldeles garanterat sadelstadsknutar - hårsäcksinflamationer.
beror helt säkert på att sadeln inta passar.
byt sadel, rid helst barbacka (tror han skulle må bra av att bara komma ut och lulla lite ett tag nu åxå), använd fårskinn eller ännu hellre renskinn och håll honom klippt på ryggen, så du kan borsta rent. gärna med en vass och hård borste, så du river upp det yttersta hudlagret (det lagret som det vita skorven kommer från).....om han blir svett, svampa eller skölj av.
utnyttja solen så mycket det går, det hjälper till att hålla ryggen frisk.

tvätta med hexocil med jämna mellanrum. undvik att skapa tryck på knölarna, då kan dom flyta ut och bli värre!!!!!

ta ner kraven på honom ett snäpp och ha bara kul. ut i skogen med er, det kommer han må jättegott av!!! kanske köra in honom som ett avbrott? :idea:

oj jisses vilket bra inlägg du kom med!! TACK! detta hade jag inte en tanke på..
Nu kom jag och tänka på att om jag liksom skrapar lite med naglarna så är det som små flagor.
Använder mig nästan bara av fårskinn har nästan aldrig schbrak utan bara en fårskinnspad.. men det hjälper ju inte om sadlen inte passar.. :crazy:

Jag har velat köra in honom länge, men jag får inte tag på någon rockard.. hade velat låna en först, dom är ju inte gratis att köpa.. usch! men ska försöka få tag på en!

ska klippa honom imorgon, igen.. han klipptes för ca 1 mån sedan (helklippt) men det mesta har växt ut :P ska också tvätta honom med hexocil
hmmm... va nog allt ja kom nu...
 
Senast ändrad:
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

har en knölhäst själv, det finns nog inget jag inte har prövat!!!!
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Vart det också pga sadel?

Man har ju hört det ena med det tredje ang sadelutprovare, är det helt enkelt så att det bara är att prova..? och iochmed det så kan han ju få knölar igen.. ovisshet säger jag bara.. suck!!
Det skulle ju vara f*n om det inte gick att hitta nåt, som sagt.. hans tredje sadel på ett år..

Jag köpte en ny Zaldi Star till honom och efter att jag köpt så sökte jag lite trådar här på buke och Zaldi är väl inte så omtyckt vad jag förstått, ofta sneda i bommar osv osv.. kan jag ha fått ett snett ex? Jag har granskat den såååå noga och mätt från söm till söm och den verkar vara som den ska men, vad vet jag..
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Han älskar att vara ute i skogen och har aldrig haft problem att lämna gården med elelr utan sällskap.. men vem vet, det kan ju ändra sig..

Det gjorde min hingst också, men när han "tagit över":cool: ansvaret fick han plötsligt ångest över att lämna sin flock...

Men det släppte snart, han älskade att komma ut, precis som din!

Det behöver inte alls vara så i ert fall, jag tror nog mer på sadeln och knutorna som ger obehag, precis som andra sagt. Har du annan sadel att prova i närheten? Samt lägga tex renskinn eller sån där "sjukhusludd" som dom har mot liggsår tex, mellan?
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Låter som sadelproblem när det kommer så hastigt och starkt.

Hästar med knäproblem brukar också resa sig.

Vetenskapliga studier (vart vet jag inte) har visat att havren kan påverka hästar som knark gör. Uppåtchack alltså!

Ingen höjdare att fodra med havre även i små mängder enligt min erfarenhet.

Testa nåt havrefritt foder.
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Vetenskapliga studier (vart vet jag inte) har visat att havren kan påverka hästar som knark gör. Uppåtchack alltså!

Ingen höjdare att fodra med havre även i små mängder enligt min erfarenhet.

Testa nåt havrefritt foder.


Hur stor är din erfarenhet då? Har du fodrat många hästar med havre?

Ja det finns de som inte tål det. Men många är på samma sätt vare sig de fodras med havre eller annat, men det är lätt att skylla på havren.
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Jag har trettiofem års hästerfarenhet. Är dressyrtränare och hästutbildare.

Har haft många hästar och laborerat med foder.

Studierna är nya tror jag. Fick veta det av min kunnige och kompetent hovslagar. Inte för att det var nån nyhet för mig, men det är extra bra när man får stöd från vetenskapen.

Eller hur...;)
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Jag har trettiofem års hästerfarenhet. Är dressyrtränare och hästutbildare.

Har haft många hästar och laborerat med foder.

Studierna är nya tror jag. Fick veta det av min kunnige och kompetent hovslagar. Inte för att det var nån nyhet för mig, men det är extra bra när man får stöd från vetenskapen.

Eller hur...;)

Ja då har jag ännu längre - med havre;)

Ja är med på att det fungerar som du säger på vissa, för så är det, men inte på alla. Särskilt ponnyer kan ha en tendens att havren "stiger åt huvudet" men inte alla ponnyer heller.

Forskning eller ej, så grundar jag på vad jag har upplevt i livet också....
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Han står väl inte och vilar fram va? Du skriver att han vilar men frambenet är uppe nämligen. Fram vilar de i princip aldrig om det inte är nåt fel. Nån annan skrev väl också om knähästar som stegrade. Men det ser kanske bara ut så på bilden.. En tanke bara.
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Han står väl inte och vilar fram va? Du skriver att han vilar men frambenet är uppe nämligen. Fram vilar de i princip aldrig om det inte är nåt fel. Nån annan skrev väl också om knähästar som stegrade. Men det ser kanske bara ut så på bilden.. En tanke bara.

skrev jag att han vilade fram.. :confused: ??
Jag skrev väl att hanvilar och står lite snett? Han vilar alltså inte av fram.
Han är mycket fin i sina ben och har aldrig varit knackig på något vis och han är rörlig på alla håll.
Som sagt, han vilar inte av fram och bara någon enstaka gång när han är sömnig bak ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 383
Senast: vildeld
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 545
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 092
Senast: mackan
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 274
Senast: alegria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp