Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

oj, läste fel.. men nej, han vilar inte fram.
han går väl mitt i fotot eller om han står och tigger.
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

ang havre så har jag varit med om att flera hästar har helt ändrat beteende beroende på om dom äter eller inte äter havre.
tex en bekant har ett fullblod från galoppbanan som har varit helt kockobello, och hon, hör och häpna la på havre på honom och han blev som en helt annan häst.. lugn och fin att rida! medans många fullblod inte kan gå på havre. Har ett fullblod själv och hon funkar super på havre.. olika från häst till häst och det är många som inte pallar havren.

Anledningen till att min hingst gick på endast havre (+betfor o mineraler) är att han vart lite tjock om magen, enligt mig, och lite som tuggummi (seg..) och han var i träning och i kondis så jag tyckte att det skadar inte med lite havre istället, tror inte att det är problemet hon min pålle om jag ska vara ärlig hoppar bara havren nu när han inte ska ridas utan bara jobbas från marken.
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Det gjorde min hingst också, men när han "tagit över":cool: ansvaret fick han plötsligt ångest över att lämna sin flock...

Men det släppte snart, han älskade att komma ut, precis som din!

Det behöver inte alls vara så i ert fall, jag tror nog mer på sadeln och knutorna som ger obehag, precis som andra sagt. Har du annan sadel att prova i närheten? Samt lägga tex renskinn eller sån där "sjukhusludd" som dom har mot liggsår tex, mellan?

jag har helst inte sadel på alls nu om det kan vara hårsäcksinflamation, men jag har varvat med dressyrsadeln som är lite vidare och har bredare anläggningsyta.
Renskinn har jag inte men kanske får skaffa.. brukar dock alltid ha endast fårskinnspad under sadeln direkt not ryggen, inbillar mig att det är MYCKET bättre :p
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Okej! Nä skulle bar kolla så att man inte missar något bara för att man antar en massa. Anade att det var en ögonblicksbild på när han lyfte frambenet, men man kan inte vara säker om man inte frågar:)
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

nej precis.. frågar man inte får man inget veta :)
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

tänkte också på att prova det men där har vi ett "MEN" igen..
Jag satte upp min sambo barbacka för ett tag sedan och det verkade som att han inte gillade det.. :crazy: han for som en rodeohäst..

Ingen har nog ridit barbacka på honom förut så han tyckte nog att det var riktigt knasigt och äckligt att ha husse direkt på ryggen..

för några dagar sedan så var jag ju som sagt ensam i stallet, han började resa sig och jag ville inte riskera nåt! då stallet ligger rätt nära en mycket trafikerad 90-väg.. Hade någon varit med eller i alla fall varit i stallet och vetat att jag gick ut så hade jag försökt ta honom och få honom att gå/tänka framåt igen, och andra gången så var det ju inga förvarnigar eller nåt så då kan man ju inte göra så mkt, han ställde sig ju bara rätt upp och jag for baklänges (jag brukar ha klister i rumpan men inte i detta fall..) efter ca 5 meter i skritt..
Efter att detta hade hänt så tog jag honom på linan (jag kan inte med att bara ställa in hästen om den har burit sig illa åt.. visst, han kan ha ont av knölarna men nåde en häst som reser sig, det är LIVSFARLIGT!), Jag tog honom på linan för att åter bli den dominanta, få honom uppmärksam på mina hjälper från marken och det tog han bra! (knölarna sitter exakt om man tänker sig i mitten av bossorna på längden)

okej otur...
Men e man barbacka kan man "glida" av barbacka haha, skämt o sido. men hmm det är svårt med stegrande hästar, min polle stegrar ibland o ja e barbacka men lyckas alltid hålla mig kvar. Men jobbigt när man inte e beredd. Men hon gör det även på komando o paddock :)
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

hehe, inte så trevligt att försöka glida av en stor stark hingst :) ..han är ju trottsallt 165 hög, haha.. långt till backen ju :(
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Vart det också pga sadel?

ja, jag tror det... :crazy:
lyssnade p åen person jag litade, men som visade sig vara en aning förlegad i sitt sätt att häst....

iom att knölarna kom, så fick jag ett litet helvete att bli av med dom! dom blossar upp med jämna mellanrum nu åxå, trots att det är över 3 år sen dom kom första gången... (ja, fjordtokan, sadeln passar... ;) )

tyvärr tror jag att det är väldigt lätt att dom dyker upp igen! för mycket täcken på, dålig rykt, ingnudd lort, som irriterar tror jag är dom största orsakera till det! sen misstänker jag även att maten kan påverka, men jag har absolut inga belägg för det!!!!!

du kan rida med sadel, men använd (som du redan gör) ett fårskinn mellan schabrak och sadel. då luftar det och hjälper till att hålla huden ren och fräsch.
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Täcken har han ju på sig dygnet runt eftersom att han är helklippt men han gick ju utan hela sommaren, hade då bara täcke vid regn.
Lort låter ju också rimmligt.. men har svårt att tro det då det enda jag gör är att rykta och duscha honom.. känns det som :) (han är ju skäck..)
Men det kan ju gro in i alla fall såklart!

Nu va jag precis påväg ut genom dörren för att åka till stallet men vart tvungen in hit o checka igenom först :):)
Nu ska det rakas, duschas och gnuggas :)
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

även en timme utan täcke i solen hjälper till, jag lovar. och så länge det inte är dragigt och kallt i stallet, hjälper det att ha utan täcke där åxå.
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

jag red mina 3 hästar igår o alla va hysteriska.
kylan har gjort sitt kan jag säga.

däremot tror jag det är trots förenat med kyla.
han måste ju få sin trotsperiod ngn gång.

ang dom där knölarna så har min andra häst fått flera såna över kroppen..och det får han varje år pga täcket. Detta påverkar inte ridningen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

detta påverkar inte ridningen.

nej, jag har åxå svåt att tro att det har inverkan på ridningen . dessa knölar gör i regel inte ont för hästen...

TS:hur länge har du tränat och ridit hästen och när hade du sista vilan?
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Vart det också pga sadel?

Man har ju hört det ena med det tredje ang sadelutprovare, är det helt enkelt så att det bara är att prova..? och iochmed det så kan han ju få knölar igen.. ovisshet säger jag bara.. suck!!
Det skulle ju vara f*n om det inte gick att hitta nåt, som sagt.. hans tredje sadel på ett år..

Jag köpte en ny Zaldi Star till honom och efter att jag köpt så sökte jag lite trådar här på buke och Zaldi är väl inte så omtyckt vad jag förstått, ofta sneda i bommar osv osv.. kan jag ha fått ett snett ex? Jag har granskat den såååå noga och mätt från söm till söm och den verkar vara som den ska men, vad vet jag..

Zaldi bör ju inte sitta bra på din häst om han e bred å rak i ryggen. Zaldi brukar vara sängda i bommen. De e samma som min pålle. jag provade en zaldi på henne å såg ut att ligga bra tills jag satte mej i den då kände man hur fel den la sej å hon fick knutor efter 1 min ridning i den.

Jag provade sammanlaggt 36 sadlar innan jag hittade en som passade. Jag har nu en santa cruze hopp sadel som sitter som en smäck på min tjej =)
hel nöjd. den passar hennes breda raka rygg.
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Det konstiga är Zaldin sitter rätt bra av vad man ser "utvändigt".
Den ligger an mot ryggen men kunde ha varit en stl vidare, men det är ju svärt att se hur den ligger under och exakt i mitten.. :S

Den liger faktiskt bra på stoet med rak rygg också.. konstigt!

Jag var också lite skeptisk till Zaldi först.
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Ja en trotsperiod får han gärna få.. det måste dom ju få någon gång..
Men han trottsar inte på något annat sett! Det stör mig så..
Jag är helt hundra på att knölarna kommer från sadeln som inte ligger optimalt.
klart att hästarna får lite extra krut när kylan kommer, men att stå på bakbenen är inte acceptabelt..
Jag känner min kille och han gör inte såhär av kylan..

Ang när han hade vila sist..
Jag brukar ställa ner honom i ca en vecka emellanåt men han har inte haft någon längre vila.
Han går ju inte 7 dagar i veckan heller.
Jag tror att han kanske behöver ett break ändå varesig det beror på knölar eller likn.
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

hmm, ja tänkt på det med dom där knölarna på ryggen, testa o rid barbacka en gng o se hur han reagerar då....lr sitter dom precis där man sitter? säger du til han när han gör så lr hoppar du bara av?

Haha, ja man vill ju jättegärna rida barbacka på en häst som reser sig...
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

Måste bara skriva att knölarna blev något mindre av första tvätten med Hexocil :):)
gnuggade i ca 10 min med en slags massageborste.
Han ömmar nästan inget om man bara tycker på knölarna men om man river lite så ömmar han väldigt mycket..
 
Sv: Kom med ideer ang min "tvåbenta" hingst *långt*

nej, jag har åxå svåt att tro att det har inverkan på ridningen . dessa knölar gör i regel inte ont för hästen...

TS:hur länge har du tränat och ridit hästen och när hade du sista vilan?

Ang när han hade vila sist..
Jag brukar ställa ner honom i ca en vecka emellanåt men han har inte haft någon längre vila.
Han går ju inte 7 dagar i veckan heller.
Jag tror att han kanske behöver ett break ändå varesig det beror på knölar eller likn.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 383
Senast: vildeld
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 545
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 090
Senast: mackan
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 274
Senast: alegria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp