komplikation kastration

johan1988

Trådstartare
Kastrera min 2åriga ardenner förra onsdagen och allting har varit perfekt fram tills ikväll vid ingång. Svullen som aldrig förr och allmänt seg häst. Veterinär är ringde och kommer imorgon lunch. Men finns det nåt jag kan göra fram tills dess? Bifogar en bild från 1930 ikväll. Har försökt att gå med han i ca 45min men ingen förbättring
8
 
Det du kan göra om hästen låter dig och det veterinären kommer göra imorgon är att öppna såren. Låter hemskt och det är ganska otrevligt att göra. Men det brukat vara vad som behövs. Plasthandskar helst, alt rena fingrar. Stoppa upp två fingrar i snitten, så långt upp du kommer. Sära på fingrarna så det öppnas upp. Du kan behöva "ta i" lite.

Oftast så det som hänt är att såren slutit sig för tidigt, vätskan kommer inte ut och det svullnar. Ofta får de feber med. Öppnat man så det kan rinna ut sjunker oftast ev feber direkt. Svullnaden kan ta lite längre tid. Gå gärna en promenad när du öppnat om du gör det/hästen låter dig.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 743
Senast: WildHorse
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 478
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 100
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp