Bukefalos 28 år!

Koncentrationssvårigheter

Marvin

Trådstartare
Har min halvfoderhäst. Vanlig scenario: Jag försöker rida dressyr (på något av fälten runt gården). Tränar övergångar, galoppfattningar, dvs vanliga grundläggande saker. Pålle går och spanar efter annat. Jag försöker rida honom inåtställd på en volt. Han säger: Kolla där! Det var nog ett rådjur! Eller en annan häst! Ställer sig utåt och stirrar, struntar fullständigt i att jag är där och kör eventuellt upp huvudet så långt han kan. Han kan verkligen driva mig till vansinne emellanåt. Så irriterande när han inte lyssnar på mig! Så nu behöver jag tips på hur jag får honom att komma ihåg att jag är med också.
 
Min polle kan också vara lite okoncentrerad ibland, om det är något riktigt läskigt så får han titta några sekunder, men är det vanligt trams bara så stannar jag och backar honom, endast med tyglarna..Inte slita och dra men han får backa tills han ger efter med huvudet. Mycket effektivt.
Men man får tjata lite i början innan dom hajjar..ibland kan man få backa mååånga gånger innan dom börjar lyssna. Men är man konsekvent med det så brukar det räcka att backa dom ett par gånger så skärper dom till sig sen.
Viktigt är att man har utrymme att backa lååångt om man behöver..väldigt viktigt att inte ge efter förrän dom lyssnar. Kör dom upp huvuvdet när man har gett eftergift efter man backan så är det bara att backa igen.
Dom ska kunna stå med huvudet sänkt utan att titta när man släpper efter.
Plus att du får en häst som ger efter mycket lättare i munnen när du rider sen också, räcker med att ta lite så går dom ner med huvudet..sen är det bara jobba på med benen så dom jobbar i rätt form också.
Så har jag gjort och det funkar super!
Lycka till. !
 
Känner verkligen igen mig så jag hoppas det kommer några bra tips!

Hästen jag rider går liksom och letar "faror" nästan så vid uteritt är det huvudet rätt upp och öronen totalspetsade i riktning mot skogen. På ridbanan händer ju inte så mycket nytt runt om så där går det bra att slappna av.
Rätt irriterande när man vill jobba hästen vid uteritt också.
 
NI har ju fått ett bra tips...!!! Ett annat tips är att ställa hästen KRAFIGT och driva tills han slappnar av i huvudet koncentrerar sig på dig. Sen hitta på massa saker så han helt enkelt inte kan titta upp för han måste vara uppmärksam på dig, vänt ofta flytta bakdel-framdel. sidvärtsrörelsen mm mm..hitta på saker..cavaletti...
 
Att vara konsekvent tror jag på. Inte låta hästen kolla en gång öht (visst kolla men JOBBA samtidigt = ok). Få hästen uppmärksam på att "jag finns faktiskt här", med arbete och övningar som snabbt avlöser varandra så inte några andra tankar hinner komma.
 
Det låter som om han har lite överskottsenergi. Du kanske skulle prova att rasta av honom lite innan? Galoppera några varv eller longera?
 
Får prova backningstipset då nästa gång. Annars kör jag på att rida övningar och flytta mycket, avbrott och igångsättningar och sånt och ibland blir det bättre av det men ibland inte.

Sen kan det vara lite halvsvårt att skilja på om hästen är okoncentrerad för att den är rädd eller för att den helt enkelt vill låtsas om att man inte finns. Fast oftast känner jag vilket som är vilket.
 
Stannar din häst upp och tittar på annat eller springer den samtidigt?
Ponnyn brukar ofta springa och titta på annat när jag rider ut, gör jag en volt och vill ha honom ställt innåt så går han och tittar utåt. Men då brukar jag strunta i honom och så får han gå och titta åt andra hållet men jag rider ändå som om han var innåt ställd. Jag försöker att få tygeln så elastisk som möjligt, dvs. som en gummisnodd och höjer han huvudet och spänner underhalsen så är jag fortfarande lätt i handen för om man nu försöker dra ner hästen så att den jobbar "rätt" med halsen blir det lätt så att den bygger på underhalsen eftersom att den stretar emot. När jag är mjuk och följsam i handen och tygeln blir som elastisk brukar han gå med huvudet där jag villl att det ska vara (inte bakom lod men en aning framför) och han brukar också gå att ha innåt ställd för han brukar bli intresserad av att "jobba" som jag vill at han ska efter ett tag. Det är när han tittar på annat osv. jag "ser vägen" dit jag ska och sitter bra, använder skänklarna bra och handen. Nu tittar han nästan aldrig mer på annat så för mig har det funkat att göra så, dvs. strunta i hästen och rider på som vanligt och låtsas som att hästen gick bra. Märker han att jag blir irriterad och börjar drai innertygeln för att få honom innåt ställd tjurar han bara ihop och så måste man börja om från början.
Stannar han upp och tittar så tar jag och petar till han med spöet för han kan bli så tjurig att han står på samma ställe i en månad om man nu bara står och väntar på honom och då tror han att han får stanna och gör det igen.
Men var jättenog med att brömma hästen när den gör rätt, brukar göra det med både rösten och handen (handen=låång eftergift) och ponnyn tar åt sig jätte mycket då och vill verkligen göra sitt bästa :D
 

Liknande trådar

Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 807
Senast: Brille
·
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 919
Senast: Jate Volim
·
Dressyr Jag har ett "ganska blåblodigt" halvblod, med fullblodsinslag alltså. Det gör att min häst ofta får en trippig, symaskinsaktig...
Svar
16
· Visningar
1 798
Senast: Tulip
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp