konditionsträna i snö

vinkelina

Trådstartare
vår sommarhage har säkert 30 cm snö i sig, om inte mer, helt perfekt att träna kondis i.

tänkte dock bara skritta, vet ju inte riktig hur marken ser ut under.... men hur länge skulle ni hålla på, för att de skall ha nån effekt
 
Sv: konditionsträna i snö

Hur länge du skall hålla på är svårt att säga när man inte vet vilken kondition din häst är i, du får känna dig fram helt enkelt.

Min dressyrhäst har fått plumsa omkring i djupsnö flera gånger nu på sistone, kanske 20 minuter per gång och det tror jag har varit ganska lagom just för honom.

Att gå i djupsnö är nog ungefär som att gå i vatten, så man bör kanske inte hålla på allt för länge.
 
Sv: konditionsträna i snö

skulle tippa på att min häst är i rätt hyffsad form, rids ca 5 dagar i veckan.... tänkte att snöplumsning skulle vara ett bra alternativ nu när vi har de så förbannat kallt här, föfryser tårna efter 15 min...

brukar du plumsa flera gånger i veckan då eller
 
Sv: konditionsträna i snö

min häst är i ganska dålig kondition skrittade runt ca 10 min och travade kankse max 5 min och hon vart flåsig dock var det väligt djup snö mina fötter tog nästan i :S jag är 171 och hästen 154 dock väligt pudrikt snö :P jag hade nog kört 1 till 2 ggr i veckan . du märker själv när det är nog :D
 
Sv: konditionsträna i snö

När jag är ute i skogen och rider så styr jag in på djupsnö (kanske 30 cm) och låter dem trava på så länge det går. Just nu när det är så mycket snö så är jag mest ute i skogen och plumsar, så det blir ju kanske 4-5 ggr i veckan. Du märker ju själv när hästen blir trött.
 
Sv: konditionsträna i snö

Det sliter att rida uteslutande på ett underlag (oavsett vilket det är). Bara man är noga med att variera underlaget och rida med sunt förnuft så är det inga problem.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 394
Senast: Roheryn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 453
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
979
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin Håller på och spara ut till min naturliga hårfärg som är ca 30% vitt/grått och resten typ mörk cendré (ljusare på sommaren). Har låtit...
Svar
7
· Visningar
813
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp