Könsbestämning vid ultraljud

californication

Trådstartare
Eftersom den andra tråden spårat ur och gått ifrån sitt ämne (surprise!) så skapar jag en ny tråd eftersom jag faktiskt tycker ämnet är intressant.

Hur många får egentligen "fel besked" när dom får veta kön? Har ni varit med om det? Vad beror det på? Är det barnmorskans kunskap eller tekniken?

Skall göra RUL i april och tänkte kolla könet då samtidigt, men jag vill ju veta hur stor risken är att jag får ett besked som inte stämmer. :bump:
 
Jag har som jag skrev i den tråden gjort könsul med både sonen och tösen och det har stämt båda gångerna.

Med sonen gjorde jag könsul i ca vecka 31 med vanligt ul och då syntes det snabbt att det var en pojke.

Med tösen gjorde jag först i vecka 21 och bm sa att det var en tjej men jag själv fattar inte hur hon lyckades lokalisera det då hon låg så illa i min mage hela tiden.
Så pass att när jag gjorde RUL några veckor tidigare så fick jag göra två ul för dom hittade inte halva bebisen som gömde sig rätt bra. Vid det andra ulet med en ny bm så hittade dom till slut ett par ben också.

Sedan gjorde jag 3Dul med tösen i vecka 31 och då syntes det klart och tydligt att det var en flicka.

Hade jag velat försäkra mig om att jag fått veta rätt kön vid RUL så hade jag gjort ett senare igen runt vecka 30 med 3D så går det inte att ta miste. Jag hade inte litat på det vid RUL såvida det inte syntes tydligt.
 
Jag har egentligen inte hört någon på riktigt som fått fel kön om de sagt det vid RUL. Det är mest att man hört någon som känner någon som känner någon osv... Första barnet kollade vi inte, andra barnet sa BM efter 30 sekunder av undersökningen att det var en kille. Hon sa också att om de är minsta osäkra så säger de inte vad de tror att det är.
 
IRL så vet jag om en flicka som visade sig vara en Frans (min kusins barnbarn), men i övrigt har jag aldrig hört talas om någon som fått ett felaktigt besked vid RUL.

Hon som gjorde vårt ultraljud sa att hon var så säker som man kan vara på att vår unge är en tjej (hon sa också att hon inte brukar ha fel) så jag har gått på den linjen när jag pratat om knodden. Jag har dock hela tiden varit inställd på att det är en pojke och har inte släppt det än. Vi får se om några veckor vem som hade rätt. :p
 
Här är tösen i vecka 21. Könet inne i den röda ringen. Den bästa bilden bm fick och jag själv hade aldrig sett det kan jag säga O_o :bow:
Det syns ju fan ingenting på bilden vad som är vad av kroppen tycker jag :p

AQFAAAAC1FdodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvMjAxNS0wMy0yN18yMDM4MjlfNTUxN2Y2YmRlMDg3YzM3MWVlODk5Y2JiLmpwZw
 
Jag har 3 pojkar och 2 flickor och har kollat könet på de fyra sista. Med första barnet vägrade sjukhuset göra det, sen dess har regelverket lättat något ;).
Nåväl samtliga har stämt, det man sett vid RUL. Tycker att det varit lätt att se, de tre senaste barnen har jag själv sett och sagt könet innan bm bekräftat det.
 
Jag har egentligen inte hört någon på riktigt som fått fel kön om de sagt det vid RUL. Det är mest att man hört någon som känner någon som känner någon osv... Första barnet kollade vi inte, andra barnet sa BM efter 30 sekunder av undersökningen att det var en kille. Hon sa också att om de är minsta osäkra så säger de inte vad de tror att det är.

I min närhet är det 50/50 att det stämmer.

Fall 1: RUL sa pojke, ut kom flicka (min morbrors 3e barn)
Fall 2 : RUL sa flicka, ut kom pojke (min kusins lillasyster)
Fall 3 : RUL sa pojke, ut kom pojke (min morbrors 5e barn)
Fall 4: RUL sa flicka, ut kom flicka (min brors flickvän)
 
Senast ändrad:
I min närhet är det 50/50 att det stämmer.

Fall 1: RUL sa pojke, ut kom flicka (min morbrors 3e barn)
Fall 2 : RUL sa flicka, ut kom pojke (min kusins lillasyster)
Fall 3 : RUL sa pojke, ut kom pojke (min morbrors 5e barn)
Fall 4: RUL ska flicka, ut kom flicka (min brors flickvän)

Har de varit på samma klinik och fått könet berättat för sig? Känns som att det i sånna fall skulle behövas lite mer utbildning för personalen... Så vanligt är det ju ändå inte att det blir fel.
 
Har de varit på samma klinik och fått könet berättat för sig? Känns som att det i sånna fall skulle behövas lite mer utbildning för personalen... Så vanligt är det ju ändå inte att det blir fel.

Ja, samma klinik i alla fallen. Och alla 4 har frågat efter vilket kön det är.

Fast hur vet du att det inte är vanligt att det blir fel?
 
På vårt RUL sa barnmorskan att det med 98 % sannolikhet - "för vi säger aldrig 100" - var en tjej. Och det stämde. Min bror fick på RUL veta att det med 70 % sannolikhet var en kille. Det stämde också. Jag har hört historier om när det blir fel men det har alltid varit någon som känt någon som råkat ut för det. Inte så att jag misstror dem men jag tror att det är väldigt ovanligt.

Sen finns det ju de som inte får veta något om kön på RUL därför att bebisen ligger så att det inte går att se.

Jag vet för övrigt ett ställe i Stockholm där man kan göra UL privat för samma pris som ett vanligt läkarbesök. Många går dit och gör köns-UL.
 
Ja, samma klinik i alla fallen. Och alla 4 har frågat efter vilket kön det är.

Fast hur vet du att det inte är vanligt att det blir fel?

Min helt egna empiriska undersökning. :D Nejmen, jag har bland annat följt föräldratrådarna här på buke i många år och än har jag inte läst om någon som fått ett kön berättat för sig vid UL som sedan inte stämt när barnet kommit ut. Skulle det ske i 50% av fallen så skulle det ju vara varannan i varje tråd som fått ett felaktigt besked.
 
Intressant. Finns det något som tyder på att det är svårare att se det ena eller andra könet? Att det t.ex oftare visar flicka fastän det är pojke, eller tvärtom? :bump:
 
Intressant. Finns det något som tyder på att det är svårare att se det ena eller andra könet? Att det t.ex oftare visar flicka fastän det är pojke, eller tvärtom? :bump:

Vad jag "har hört" så är det lättare att tro att en pojke är en flicka än tvärtom. Men det är utan några som helst säkra källor.
 
Vi gjorde fostervattenprov och valde då att även kolla kön. Vi var ju 100% säkra så då var det lite kul att fråga vid ultraljudet vad hon såg. Hon bekräftade könet så hon såg rätt.

Med första barnet stämde kön som vi fick veta vid ultraljudet.

Mvh Miks
 
Som sagt i den andra tråden har jag en vän som fick höra "flicka" på RUL, men ut kom en pojk. Vännen är nu höggravid och vi väntar alla spänt på om könsbeskedet vid rul ska stämma den här gången :D

Med vårt eget barn fick vi höra pojke och det blev en pojke.
 
Jag vet bara ett barn som överraskade, annars har det alltid stämt för de som har velat ta reda på könet.

För vår del var det väldigt tydligt, det syntes utan tvekan att det var en kille, och ultraljudspersonalen hann inte ens säga något förrän vi utbrast "Kolla pungen!" :D
 
Har för mig att säkerheten ligger på 99% eller så.

Det brukar vara lättare att se om det är en pojke.
 
Jag fick veta att jag väntade en dotter men ut kom en pojke. Lite snopet då en del klänningar hamnade på hyllan men kom till användning 3 år senare då en dotter kikade ut. Hon visade inget på rul även om dom försökte ta reda på könet. Huvudsaken va att jag fick två friska barn. Kommer vilja veta i framtiden också om jag blir gravid igen.
 
Våra bästa vänner fick fel besked vid två ultraljud på samma barn. Vid tredje ultraljudet bara 1-2 månader före födseln fick de veta att flickan inte var en flicka.

Vi har fått ett riktigt besked när vi fick vår flicka. Det jag hörde var att de är ganska olika duktiga på olika kliniker. Vi gick på Ultragyn på Danderyds sjukhus som själva hade statistik på att deras viktuppskattningar oftare var korrekta än andra kliniker. Hörde ingen statistik om könsbestämning men tänker att om man är en skickligare på det ena är man nog det på det andra också. Våra vänner gick på en mindre mottagning i stockholm som inte enbart sysslar med ultraljud...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 987
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp