Bukefalos 28 år!

Konsekvenser av flaskuppfödning?

Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Men vissa saker är onödiga hade du läst hela inlägget visst, men hoppa över vissa delar som man själv tydligen inte tycker är lönt att läsa...

Hoppas det inte var riktat till mig då jag inte skrev mitt svar till dig, men eftersom du har svarat på mitt inlägg blir jag osäker.
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Det du skriver kunde lika bra varit om min häst. Tänk att de blir så lika i hanteringen. Jag hade heller aldrig kunnat ha min på prisutdelning eller liknande. Därimot i stallet hon stod på innan i 2,5 år var det alltid olika personer som hade ut/insläpp på helgerna och det var inga problem. Dock flyttade vi för två veckor sedan och nu har hon blivit grinigare igen, nu är det jag som sköter allt men miljöombytet har påverkat henne helt klart.

Tyvärr är det bara att inse att det är hennes bakgrund som ställer till det, jag hade ju hoppats att hon skulle ha ett fel i livmodern/äggstockarna eftersom jag vet att ston kan bli jävligt tjuriga pga detta men allt såg bra ut i måndags hos veterinären, väntar nu bara på bakterieprovet.
Hade gärna hittat ett fel, kan låta konstigt men att hitta en tumör eller något liknande hade gjort det lättare att ta bort henne.
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

*knapplån*

jag har ett 5-årigt sto som förlorade sin mamma när hon var 11 veckor gammal, hon är uppfödd på mjölkersättning i hink (ville inte använda flaska för jag ville inte att hon skulle förknippa mig med flaska=mat). Hon fick sin "välling" i hinken och jag gick iväg, var inte alltid jag som gav henne maten heller utan sambon fick göra det med. Hon fick gå med ett äldre sto som blev hennes mamma, fick lära sig hur man var häst - nu var hon iofs såpass gammal så hon visste ju redan en hel del. :)

Hon har inte varit sjuk en enda dag sen hon förlorade sin mamma, förutom sårskada ena näsborren då hon fastnade i en krok. Inga problem med magen, fång etc - har iofs inte röntgat henne så jag vet inte hur det är med lösa benbitar. Har aldrig haft problem med hullet utan är lättfödd. Älskar mat! Hon tävlar för fullt och har startat 3-års, kvalitets, 4-års championatet, 5-års championatet, Falsterbo etc... Gått upp till 1.25 hoppning och nästa år har vi siktet inställt på 1.30. Hon är skitenkel att hantera, snäll att lasta, sko, klippa etc. Positiv att rida, går fram överallt. Har inga problem med andra hästar, är van att gå i flock och hatar att gå själv. Är inte speciellt intresserad av människor, inte mer än mina andra hästar.
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Nu finns det ju även lyckliga slut så du behöver kanske inte ge upp om ditt sto ännu. Vad som tillslut fick ägarna till "mitt" sto att avliva henne var inte en enskild händelse utan många små, några större och väldigt många som jag lyckades undanröja:crazy: Ägarna var kloka nog att inse att denna märr borde man inte avla vidare på, inte för att det skulle vara genetiskt men hur skulle det gå till rent praktiskt med allt från att lämna henne på seminstation till fölning till att kunna ha henne i hage med andra ston och föl och faktiskt låta människor komma in i hagen. Hon blev som sagt mer och mer opålitlig även om jag hade sig skaffat mig rätt bra respekt. Jag vet inte vad jag kan tipsa dig om när hon är så pass gammal det skulle säkert inte lösa sig med att bara släppa henne på lösdrift ett år eller två med några jävliga märrar. Du sa att din hade blivit grinigare sen ni flyttat, så blev min med, varje förändring vi gjorde blev till försämring.Även när vi flyttade till eget stall just för att göra det bättre så blev det bara sämre.
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Om jag ska sammanfatta de senaste åren så var hon ett monster när hon kom till mig. Jag har hela tiden varit sten tuff mot henne och så fort hon högg, sparkade eller slog med frambenen efter en så fick hon tillbaka av samma metod dvs jag har gett henne pisk många gånger. Kanske låter hemskt, men folk som inte vet hur sådana här hästar är kanske inte förstår, hur opålitliga och farliga de är. På gott och ont är jag väldigt orädd och backar aldrig för något. Så de gångerna hon började sparka mot mig när jag skulle hoppa upp på henne eller vid longering har hon fått rejäla omgångar.
Så här höll vi på i några månader men sen lärde hon sig att acceptera mig och under dessa årens lopp har hon också lärt sig att acceptera att andra hanterar henne,dock bara enkel hantering som in och ut från hagen, hovslagaren och de tjejorna som hjälper mig i stallet kan klippa henne utan problem. Men för mig räcker det att hon kan acceptera det, resten fixar jag själv. Hon har varit snäll att ha med på tävlingar och andra kan leda henne m.m Men nya människor kan fortfarande inte gå fram till henne för att klappa i hagen, på tävlingsplatsen eller liknande för då skriker hon och slår upp ett framben. Men på dessa åren har det blivit i mina ögonen en helt annan häst även om hon är långt ifrån en trevlig häst som alla kan hantera och rida för hon kommer fotfarande alltid vara opålitligt. Men det senaste året har allt fungerat relativt smärtfritt.

Men så för två veckor sedan flyttade jag min verksamhet, och pga av miljöombytet är hon nu det monstret som hon var för två år sedan. Tjurig och har svårt att acceptera mig utan att protestera (bits och slår med frambenen) så nu känns det som allt jobb jag har lagt ner på henne och så bra som hon faktiskt var är helt bortblåst. Jag har tänkt låta det gå några veckor sen får jag se vad jag gör med henne. Känner inte att jag orkar lägga ner samma arbete igen på en medelmottig häst som inte kan ta mig hela vägen även om hon har både kapaciteten och stammen till det men jag tror att hennes attityd och beteende hindrar henne.
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Du verkar förnuftig och klok och har hästkunskap.
Mitt sto fick också en hel del pisk. Inget jag gillade att göra men om hon hade uppfört sig mot en annan häst som hon gjorde mot människor så hade de andra hästarna gett henne bra mycket mer däng. Problemet med den här hästen eller kanske rättare sagt de här sortens hästar är just det att de är totalt respektlösa mot människor men oftast väldigt låga i rang bland hästar så de blir sällan naturligt tuktade av andra artfränder. Mitt sto fungerade ok i det vardagliga även om hon blev hanterade av andra men så fort det kom någon ny så blev det farligt. Det var av den anledningen som vi hyrde ett eget stall, jag orkade helt enkelt inte vänta på att något skulle hända. Hur skulle jag kunna försvar att hon hade skadat någon annan då jag visste hur hon var. För mig rättfärdigade det inte att hon blev snällare mot folk när hon lärt känna dem för jag visste ju att även om hade stor respekt för mig så kunde hon även utsätta mig för fara. Flytten till det egna stallet blev ingen hit det blev bara värre även om det med tiden blev bättre igen men det var alltid ett steg fram och två steg bakåt.

Detta var ingen medelmåtta till häst utan tvärtom en garanterad biljett till svårklass, just därför är jag glad att det inte var jag som ägde hästen för jag hade nog inte klarat av att fatta beslutet om avlivning. För mig var det en biljett uppåt men för ägarna var hon bara huvudvärk och krossade drömmar. De ville ge henne en chans och gav henne det men de var kloka nog att inse att den här avlar man inte på och sälja henne var det inte tal om, bud fanns många även om hon drogs med sitt rykte så fanns det många som var intresserade men hon ägdes av kloka gamla människor .

Var rädd om dig, din och andras hälsa kan aldrig komma i andra hand. Ge märren den chans du tycker att du kan ge henne. Skulle du någongång välja att ta bort henne så ha inte dåligt samvete, det är ingen missförstådd häst som bara behöver omtanke och trygghet för att bli normal, det är 600kg dynamit som hade kunnat vara en fullt normal häst men något blev/någon gjorde fel då hon var mycket liten och det är det som hon och du betalar för nu. Jag tror inte att det födds elaka hästar men omständigheter kan göra hästar välldigt väldigt farliga.



Jag vill inte ge dig råd om vad du skall göra, jag vill bara berätta om hur jag har haft det. Jag vet hur det var att ha en sån här häst, jag letade själv information att trösta mig med och för att försöka förstå henne. Vad jag dock tror är att det finns mycket man kan göra för sådana här hästar när de är unga ÄVEN om det kanske började lite fel och godhjärtade människor behandlade de som små bebisar, så tror jag verkligen att det går att få dem att bli hästar genom att låta dem VARA med HÄSTAR och så lite det bara går med människor. Men låt säga fram till 1,5- 2 års ålder, innan hormonerna börjar svalla alltför mycket.

Tyvärr så finns det även sådant som ekonomi och försäkringsbolag att ta hänsyn till..

Lycka till
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Jag hade turen att ha mina hästar inackorderade hos mycket kunniga uppfödare när olyckan var framme och min lille kille blev föräldralös vid blott 10 dagars ålder, varav dag 4 - 10 tillbringades på Ultuna på isoleringen med sin mor. När hon avlivades på kliniken åkte vi hem med honom för att göra en lång historia kort. Jag tillbringade natten i stallet och gav honom en nappflaska varannan timme men lämnade honom all annan tid ensammen i boxen. Mitt andra sto stod i boxen intill och han la sig alltid tryckt mot den gemensamma boxväggen.

Min andra visade intresse för honom och ett par dagar senare lät vi dem försiktigt få träffas ute, hon accepterade honom men de fick fortfarande stå i varsin box inne innan de till slut släpptes ut i en mindre hage dygnet runt där de fick gå själva en vecka tills de släppte ut tillsammans med de andra avelsstona och deras småttingar. Under hela sin första sommar fick han hink flera ggr/dygn, men det var minimalt umgänge med oss tvåbeningar och all annan tid var det flocken som gällde. Stoet började producera någon gulaktig vätska och han fick snutta när han ville. På hösten flyttades de till en lösdrift där han sedan blev kvar med jämnåriga småpojkar fram tills han var två och kastrerades.

Han har alltid varit väldigt snäll att hantera och med ett underbart temperament mot både hästar och människor. Bits eller sparkas aldrig, leker gärna i hagen med kompisar och kommer glatt springades när jag kommer. Han har samma ljuvliga humör som han haft ända sedan jag såg honom dagen han föddes. Tar korrigeringar och tillsägelser utan bråk, aldrig varit bufflig.

Frisk och sund med bra ben och typ. Han är inte den jag älskat mest men jag tror han är utan tvekan den bästa hästen jag någonsin haft, förbaskat bara att det inte blev ett sto. ;)
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Jag har en häst som vi har fött upp på ersättning. Hennes mamma dog då fölet var 14 dagar gammalt.
Vi försökte med amma, men fick ge upp, däremot adopterades hon kort därefter att ett shettissto, så hon fick en mamma som uppfostrade henne.
Vi gav aldrig mat i flaska, utan använde hink från första början.
Hinken ställde vi helt enkelt ner i hagen och tog med oss shettisen en bit bort medan fölet drack. Det hindrade ju dock inte att fölet på två röda lärde sig att det var vi som kom med maten, även om vi höll kontakten till ett minimum. Så fort vi såg att fölet drack tillräckligt bra med vatten för att vi inte skulle behöva oroa oss för vätskebrist gick vi därför över på mjölkpellets som hon fick fri tillgång på. I vårt fall var det ju så praktiskt att fölet var klart större än "mamman", så vi satte en krubba på en höjd som shettisen inte nådde upp till helt enkelt.

Hästen är nu tre år. Hon har inga lösa benbitar och har hittills hållit för travträning. Hon har dock ett drag av envishet i sitt temperament som jag tror att hon har lärt sig av sin shettismamma. :D
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Jag vet om en och den blev, tro det eller ej, väldigt reserverad och svårfångad i hagen :confused:

Snäll som ett lamm annars, lite "valack-dum" (tänk janne långben typ) men inget konstigt med den stamtavlan han hade (pappan gav många sådana sävliga avkommor utan egen vilja).

Men just i hagen var han svårfångad. Detta var när han var 4 år. hur han är idag vet jag inte, säkert mycket bättre...
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Ja vi får se, tänkt att hon ska komma till rätta här på nya stället innan jag bestämmer mig. Ingentliggen tycker jag inte hon är tillräckligt opålitlig/jobbig för att ta bort henne. Hon är en fungerande häst, snäll att rida ut på ensam eller i grupp, enkel på tävlibgsplatserna, snäll att klippa, sko, lasta. Hoppar i alla lägen och ställer upp för sin ryttare. Har ståt de senaste åren i inackoderingstall där olika människor tagit in och ut henne. Har jag kompisar som ska komma och rida så är det henne de får rida, hon skulle aldrig bocka eller stegra. Men det är alltid jag eller min hästskötare som gör iordning henne eftersom jag vet att hon kan bitas och slå med frambenen mot nya människor. Så om man jämför henne när jag köpte henne är hon en ängel nu, men det kommer aldrig bli en häst du kan gå in till och mysa i hagen/boxen eftersom hon gör som hästar gör när man släpper ihop dem i hagen, nosar, nafsar, slår med frambenen och ibland sparka. Frågan jag ställer mig är om jag orkar lägga tid och pengar på en medelmåtta?? Kapaciteten har hon men hon är lite bekväm av sig och har inte någon direkt vinnarskalle, utan kanske mer än 1.20-1.30 häst. Hade hon varit helt normal hade jag sålt henne.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 826
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
814
Senast: valy
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 536
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp