Konstig hälta

Att det är överskott med protein gör absolut ingenting vilket du bör veta om du är diplomerad hästskötare. Ts-halten är också helt normal för hästfoder vilket du också borde veta. Jag hoppas att du driver med oss när du skriver att du har låtit hästen äta mögligt foder! Du måste driva med oss? Ingen vettig människa låter väl sin häst, även om det råkar vara en häst man är fodervärd åt, äta mögligt foder? Skulle du själv vilja äta möglig mat? Du ska vara glad att hästen inte har blivit svårt sjuk! Om du verkligen har de utbildningarna du skrev om tidigare så undrar jag om du ha sovit på lektionerna för att man aldrig någonsin ger en häst mögligt foder tas upp så många gånger att det omöjligt går att missa!
Jag tycker att du ska läsa på mer så att du vet hur en häst ska behandlas. Det viktigaste som finns är att hästen får ett bra foder som är lämpligt för individen.

Men herregud!!!!

Balen är full med mögel som vi har just nu. Men det är väl jävligt självklart att jag tar av det som det inte finns mögel på alls???!!! Fy faan för er buke folk som vet och tror att ni kan allt...... Tack så jävla mycket för de fina komentarerna... eller inte........

Jag har de utbildningar som jag skrev. Jag VET att enligt analysen så är hösilaget mycket bra. MEN det kan ju vara från någon annan skörd. Vad vet jag... Jag vet hur min och andras hästar har blivit efter bytet till detta höet.. Så det är inte så optimalt som jag först trodde (och som ni också verkar tro..).

Har kollat på analysen nu igen och jag kom ihåg fel. Det är 58% TS.

Tack än en gång för alla påhopp och skit jag får av er.. Blir riktigt ledsen av det :(. Fy faan för er alltså...
 
Det är faktiskt ett lagkrav att hästen ska ha tjänligt foder. Mögligt foder får aldrig ges till djur, som ägare/fodervärd är man skydlig att se till att djuret har det som behövs - t ex vettigt foder och veterinärvård när så behövs.

Mögel ger förgiftningssymptom som inte behöver visa sig direkt, och det kan vara svårt/omöjligt att åtgärda.

Det är aldrig OK att hästen får mögligt foder, du är skydlig att se till att hästen har foder av godtagbar kvalité. Finns mögel i delar av balen är troligen resten av balen angripen, även om det inte syns. Att ge från den balen är helt förkastligt i så fall.
 
@Bison hösilaget har varit ganska bra tills denna bal som jag öppnade igår. Den är full av mögel. Vi har hittat en liten fläck mögel de en av alla de andra balarna och den togs självklart bort. Och som jag skrev, jag ger ju självklart inte min häst någon dålig mat. Jag tar ju självklart bort de mögliga partierna så jag kommer åt det som är bra.. Och hösilaget var bra längre in.

Jag har inte kunnat flytta eftersom det är brist på stallplatser här. Men nu har jag ju hittat en annan och ska flytta dit istället. Men jag får inte komma dit förrän 1/6 och jag vill inte flytta en halt häst till nytt ställe med nya kompisar.. Så prio ett är att få henne bra. Prio två blir att flytta. Nu har vi som sagt ett annat foder, jag har fått lote extra krämer av veterinären så jag hoppas muggen går bort nu. Jag har som sagt tvättat med grönsåpa och försökt pilla bort alla skorpor och lyckats. Men det ville inte ge med sig. Men nu har jag ju äntligen fått komma till en veterinär och har från veterinären fått ordinerat detta.
 
@Lovisaleonora jag öppnade balen igår morse. Upptäckte mögligt foder. Tog bort allt dåligt, packade påsarna och gick in. Åkte sedan till veterinären och tog med middagspåsen från gårdagen (alltså från en annan bal utan mögel) som hon fick äta av i transporten. Efter vi varit hos veterinären så åkte vi hem, lastade ur, ställde in hästarna i varsin fålla och åkte sedan till en bonde och hämtade hö. Tillbaka till stallet så lastade vi ur vårat hö, slängde allt hösilage som vi packat tidigare och packade i vårat nya hö. Så min häst har inte ens smakat på hösilaget i den mögliga balen.

Alla kan sluta hoppa på mig nu. Jag är utbildad i det jag skrev tidigare, jag sov inte under lektionerna, jag vet mycket väl om alla lagar som gäller häst hållning, jag vet mycket väl att hästarna kan bli sjuka av både dålig mat och andra omständigheter. Jag gör allt för att min häst ska bli bra. Och nu är vi på god väg.
 
Jag måste säga att jag inte är ett dugg imponerad av hästnäringens utbildningar om man ser till den här tråden. Snarare visar det rätt stora brister, men det är ju en annan historia.
 
Det hjälper inte att ta bort det mögliga.
Har hästen dessutom foderränder borde du insett tidigare att det är något som är fel.
 
Det hjälper inte att ta bort det mögliga.
Har hästen dessutom foderränder borde du insett tidigare att det är något som är fel.

Hästen har fortfarande inte ätit av den dåliga balen..
Foderränderna är knappt synliga. Min häst har flerfärgade hovar så det är inte direkt något som skriker att HÄR ÄR JAG..

@Lovisaleonora du ska ju vara moderator och se till att det är god ton i trådarna. Varför är du en av dom som skriver påhopp utan att ens veta någonting relevant? Ingen har en endaste aning här inne om hur det är på riktigt. Ni har fått veta några få saker och genom det drar ni slutsatsen om djurplågeri, dåligt hållande av häst, ingen kunskap med mera med mera.. Ska be Gunnar ta bort denna tråden då det bara är massa elaka kommentarer. Ni är verkligen mobbare allihopa.. Blir riktigt ledsen av det.
Det är verkligen så, hästmänniskor är ett eget folkslag som ofta mobbar och har attityden "jag vet bäst, det jag säger är rätt, jag skiter i vad du säger för det jag säger stämmer alltid"...
 
Foderränderna satt så pass högt upp att man inte såg de om man inte tittade extremt nära kronranden under lilla hovskägget..
 
@Perla

Din beskrivning av hästen låter precis som för min när hon drabbades av erlichea, så nu har jag inte läst hela tråden men har ni inte fått diagnos så är det värt att kolla upp.
 
@Perla

Din beskrivning av hästen låter precis som för min när hon drabbades av erlichea, så nu har jag inte läst hela tråden men har ni inte fått diagnos så är det värt att kolla upp.

Vi väntar på provsvaren på blodproverna. Veterinären och jag kom överens om att köra uteslutnings metoden så nu ska muggen bort. Förhoppningsvis så försvinner svullnaden och hältan med den. Annars får vi gå vidare. Veterinären ska ringa senast torsdag morgon så vi får se vad hon säger då.

Tack för svar! Ett av få svar som är trevliga :(
 
Ber om ursäkt om du uppfattat mig som elak.
Det var inte min mening.

Som sagt så reagerar jag bara på det du skriver.
 
@Perla jag tycker inte det är någon som varit elak i den här tråden, folk har reagerat och svarat på det som du själv har skrivit, vi som läser har bara dina uppgifter att utgå ifrån och vi kan inte gissa oss till vad som står mellan raderna eller vad du inte säger (skriver). Eftersom du tar så illa vid dig av uppmaningarna om det är oansvarigt och fel att ge av en bal som är möglig oavsett om man tar bort det mögliga, så tror jag att du kanske själv känner att det inte var helt bra att göra så. Alla kan göra fel, absolut, men då är det bättre att erkänna det och be om ursäkt istället för att försöka bortförklara varför man gjorde det.
Ingen här har mobbat dig eller hoppat på dig, det är ett diskussionsforum där alla inte alltid håller med varandra (förutsättning för diskussion), vissa saker berör folk mer och därför blir dom då mer engagerade därmed inte sagt att det är samma som otrevliga.
Jag tycker det är så tråkigt att det blivit norm nuförtiden att kalla alla som inte håller med en för mobbare och alla ifrågasättande kommentarer för påhopp.

Vissa saker är bara inte okej oavsett varför man gör det, otjänligt foder är en av dom sakerna och som utbildad hästskötare borde du veta att det inte hjälper att ta bort det mögliga ur en bal och ge av resten då det troligtvis påverkar hela balen och därmed hästen. Du borde också ha reagerat på hur balen förvarades och insett att den kommer bli dålig fort.
 
Om det rinner av fodret så är den analysen fel. Men problemet är inte att det är blött, problemet är att det är hygieniskt otjänligt, och du ska nog vara glad om mugg och magproblem är det enda problem det gett.

Nu kanske jag får skit, men jag struntar i om Gud fader själv är stallägare och lovade guld och gröna skogar när du flyttade dit, men är som hästägare ansvarig för att ens häst får bra foder. Man kan inte ge skit bara för att det är vad som finns i stallet, då får man flytta direkt eller skaffa eget foder direkt.

Men såg veterinären silaget, eller berättade du för vet vad du skrivit här? Jag är fortfarande nyfiken ang veterinärens påstående att allt ont berodde på silaget nämligen..
 
Men herregud!!!!

Balen är full med mögel som vi har just nu. Men det är väl jävligt självklart att jag tar av det som det inte finns mögel på alls???!!! Fy faan för er buke folk som vet och tror att ni kan allt...... Tack så jävla mycket för de fina komentarerna... eller inte........

Jag har de utbildningar som jag skrev. Jag VET att enligt analysen så är hösilaget mycket bra. MEN det kan ju vara från någon annan skörd. Vad vet jag... Jag vet hur min och andras hästar har blivit efter bytet till detta höet.. Så det är inte så optimalt som jag först trodde (och som ni också verkar tro..).

Har kollat på analysen nu igen och jag kom ihåg fel. Det är 58% TS.

Tack än en gång för alla påhopp och skit jag får av er.. Blir riktigt ledsen av det :(. Fy faan för er alltså...

Fast det folk vänder sig emot är att du tagit av balen oavsett. Hela balen är garanterat otjänlig även om det bara är mögel i ena änden. Den har stått ute, den är möglig, det har regnat på den. Hela balen är otjänlig (och iom möglet var den nog det från början med).

Att TS inte stämmer med analysen är ju också något man märker direkt, står det 64% på analysen och det rinner pressvatten av silaget så är det under 40% TS. I just ert fall kan det ju vara dyblött för att det regnat på det. Men 58% TS rinner det inte heller av, det är inte särskilt blött och det är ett utmärkt TS till hästar. De blir inte dåliga i magen av det, utan då är det något annat som är fel.

Sen tror jag många vänder sig emot att det krävdes en veterinär innan du "insåg" att fodret är skit
 
Vi ska flytta till lösdrift så fort hon blor tillräckligt bra för det.

Det är fler saker som inte är som det borde i stallet. Men det tänker jag inte skriva här. Som jag skrev tidigare så hade jag aldrig flyttat hit alls om jag visste att det skulle bli så här.

Du ska nog inte vänta med att flytta hästen. Jag tror att chanserna är större att hästen blir frisk om den flyttar NU! På stället med lösdrift måste det väl finnas en sjukbox som din häst kan få använda tills den blir helt frisk och kan gå ute dygnet runt med de andra?
 
Elak? Det är väl ingen i tråden som är elak? Snarare är det kunniga hästmänniskor som uttalat sig om dålig hästhållning. Mögliga balar som förvaras öppnade i denna utetemperatur. Fodrar från mögliga balar (ni har säkert fått läsa om hur mögel sprider sig och vet därmed hur stor sannolikhet det är att allt är kontaminerat om det är mögel i en bal).

Det är inte elakt att inte hålla med. Att låta hästen utsättas för detta, det är elakt. Hästen kan inte välja, det kan den som är ansvarig för vården av hästen.

SJÄLVKLART sitter foderränderna högt upp, det är ju relativt nytt (sedan februari) att det är foderbyten, dåligt foder etc. Hoven växer ju som bekant uppifrån, det kan ju inte bli foderränder på redan utväxt horn.

Jag är givetvis i min fulla rätt att uttala en åsikt, även om jag är moderator. Jag har som du säkert ser inte uttalat något i min roll som moderator (i o f s inte på Hästvård), och jag har väldigt svårt att se att du skulle vara mobbad. Det är inte mobbing att inte hålla med.
 
Orkar ärligt inte läsa alla svar. Det är ren brist på både hö och hösilage här och jag har inte möjlighet att sitta och åka 40 mil enkel resa för att skaffa nytt hö. Jag blev lovad att höet skulle stå under tak i vårat stall. Men när de två senaste balarna tog slut så kom ingen ny in så då har vi i mitt stall fått gå till andra stallet och hämta hö som då stått ute. Jag håller helt med att det inte är acceptabelt. Men det fanns ingen annan möjlighet att släppa på bete, byta stall eller köpa nytt hö eftersom det inte fanns något i närheten. Men igår som tur var fick vi tag i en bonde som efter en lång pratstund gick med på att sälja hö som räcker i två veckor.

Hur skulle ni gjort i min situation? Låta hästen svälta eller låta den äta av det som ser, luktar och känns bra? Jag lägger ner denna tråden nu. Jag vet vad veterinären sagt. Jag vet vad ägaren sagt och tycker. Jag vet vad jag gjort och vad jag inte gjort. Jag gör allt jag kan för att få hästen att må bra. Mår inte hästen bra mår inte jag bra.

Jag har fortfarande inte gett min häst något från den dåliga balen. Vi har 5 balar kvar i stallet och stallägaren har smått panik över att hon inte hittar annat foder.

Ni får tro vad ni vill och jag skiter i vilket. Jag vet sanningen. Jag vet hur allting gått till.

Tackar för svaren som var svar på det tråden handlar om. Men nu stänger jag ner detta. Vill inte längre ta del av skit från andra.

Jag har iaf lärt mig att man inte ska tro det värsta av alla. Man ska inte dra förhastade slutsatser och definitivt inte dra det så långt så man anklagar oskyldiga för djurplågeri. Tack och hej från mig..
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 176
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 336
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp