Konstig i magen (gammal katt)

gadriel

Trådstartare
Mina föräldrars katt har på sista tiden (tror det rör sig om sista 2-3 veckorna) varit lös i magen vissa dagar, hon går och pluttar lite överallt. Andra dagar är hon precis som vanligt.

Hon äter och dricker som hon brukar, dom har inte bytt foder heller. Hon har aldrig haft problem innan.

Till saken hör att katten är runt 14 år, hon har blivit gammal sista tiden, klarar inte att hoppa upp i fönstret längre utan pall osv. Åldern har tagit ut sin rätt.

Kan dom ge henne något som stabilisera magen eller är det helt enkelt så att kroppen börjar lägga av? De överväger väl att åka in och låta henne somna in men de har sagt att så länge hon äter och dricker och mår bra så väntar dom men nu kanske det är dags?
 
Sv: Konstig i magen (gammal katt)

Varför har ni som första alternativ att åka in och avliva katten istället för att åka in och göra en seniorkontroll??

14 år är ju ingen ålder på en katt! Den är ju bara "mitt i livet".

Att katten varit risig i magen och att ni under den perioden upplever att h*n blivit "gammal" är ju inte så konstigt. Hur pigg är du när du har "magsjuka"?
Både vätskebalans, näringsupptag och till viss del även salt/kalium/kalcium nivåerna i blodet påverkas snabbt vid dålig mage.

Ring vet och boka en tid idag så håller vi tummarna för att en avmaskning, kanske en penicilinkur och lite dietmat ger er katt ytterligare många fina år!

/Swat
 
Sv: Konstig i magen (gammal katt)

Det är inte min katt utan mina föräldrars och därför inte mitt beslut.

Hon har inte blivit gammal sista två veckorna, då är det ju självklart att det hade hört ihop med magen.

Det är väl ca sista 1-2 åren hon har börjat bli gammal, och som sagt, det dom har märkt det på är att hon har svårare att hoppa upp på saker osv.

Hon kan vara äldre, dom fick henne från djurens vänner men vet inte hur gammal hon var då, de trodde runt 2 år men hon kan mycket väl vara äldre också.
 
Sv: Konstig i magen (gammal katt)

Fast oavsett om hon är 15 år, varför inte göra en enkel hälsokontroll hos vet först?

Om det var hunden som blev risig i magen vid 8-9-års ålder skulle den också avivas utan utredning?

Enkla åtgärder för upprörda magar är ju annars en avmaskning, ett "magfoder" ex Royal C's Intestinal eller kokt vit fisk under någon vecka...

Att gamla/äldre katter blir "gamla" ser inte jag som ett problem!
Att de har svårare för att hoppa upp på saker, vilar mer och uppskattar värme ännu mer än tidigare är ju ganska klassiska tecken...

Självklart skall man inte behålla en katt som mår dåligt, men med dagens veterinärvård så kan många katter leva alldeles fullvärdiga liv trots att de är gamla med lite hjälp av några droppar smärtlindring/dag mot åldersartros och en anpassad kost.

/Swat
 
Sv: Konstig i magen (gammal katt)

Nej dom vill ju inte avliva henne om det är enkelt åtgärdat. :)

Det var väl mer om dom tänkte att de var just åldersrelaterat och att man inte ska hålla vid liv bara för att.

Jag tror dom hade testat avmaskning.

Jag ska vidareförmedla ditt svar, och som sagt, kan vet göra något enkelt så vill dom säkert det, men däremot vill dom väl inte göra operation och mer komplicerade grejer. Några droppar och en hälsoundersökning är ju en helt annan sak :)
 
Sv: Konstig i magen (gammal katt)

En hälsoundersökning får man gott kosta på sin katt.
Kattens mage blir sällan bättre av att man bara avaktar.
Om det bara är magen som krånglar så kan det vara därför den inte vill hoppa upp.
Eller så kan den ha fått lite ledbesvär.
En katt lugnar ner sej i vissa åldrar,men att en katt blir gammal vid ca 12 har jag aldrig upplevt.
Visst kan katten vara äldre men då skulle den nog tillbringa mer tid sovandes.
Dålig mage har inte med ålder att göra.
Menar alltså om katten skulle vara 16 i stället för 14.
Med lite hjälp av veterinär,kanske penicillin och dietfoder kan katten pigga på sej och leva flera år till!
 
Sv: Konstig i magen (gammal katt)

Som sagt, hoppa upp har den inte velat på 1-2 år. Detta med magen har varit ca 2 veckor, vissa dagar.

Hon sover mycket, hon går sällan ut längre heller. Hon har iof alltid varit en lugn katt men mamma säger att hon sista 2 åren succcesivt blivit lugnare och så men som sagt, men i övrigt ätit och betett sig som vanligt.

Jag ska säga till dom att dom får pallra sig iväg till vet så hon får en undersökning. :) Hon är ju dessutom försäkrad så är de något värre så går det väl på försäkringen också :)

Känns skönt att höra att det inte har med åldern att göra utan troligtvis går att göra något åt.
 
Sv: Konstig i magen (gammal katt)

Nähä, jag hade fel, hon var inte avmaskad på länge. Mamma skulle köpa avmaskningsmedel idag och hjälper inte det skulle hon boka veterinärtid. :)
 
Sv: Konstig i magen (gammal katt)

Det är bra att de avmaskar,men se om du kan få dem att boka tid för seniorkontroll iaf.
Den kan behöva ett lämpligare foder t ex.
Hoppas allt går bra!
 
Sv: Konstig i magen (gammal katt)

Det är bra att de avmaskar,men se om du kan få dem att boka tid för seniorkontroll iaf.
Den kan behöva ett lämpligare foder t ex.
Hoppas allt går bra!

Hon har ju alltid varit frisk som en nötkärna och aldrig varit hos vet förutom kastrering så det är nog inte fel att göra en allmän koll på henne så hon kan fortsätta att vara lika frisk.

Ja jag sa att de kanske skulle byta foder nu när hon är lite äldre, vet inte vad dom har nu men det är väl något av de billigare skulle jag tro.

Det gör det säkert, hon är ju ganska bortskämd i övrigt, enda husdjuret och en riktig kelgris så var man än sätter sig så får man en hårboll i knät (långhårig korsning) som spinner så högt att man nästan blir döv ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
704
Senast: Hazel
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
817
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 205
Senast: Sassy
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 456
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp