Bukefalos 28 år!

konstig kattfärg

M

mills

Jag har en "bonnakatt" som heter Bosse. Bosse är mörkt grå med vita tassar och vit nos, men under den mörka pälsen är han helt vit. När han blir våt så ser det ut som han helt vit med svarta "spikes". Veterinären kallade det för nåt när jag var och vaccinerade honom. Är det någon som vet vad det heter och om det är vanligt? Har tyvärr ingen bild just nu..
 
Sv: konstig kattfärg

Tack. Smoke..Det var precis det veterinären sa. :idea:
 
Sv: konstig kattfärg

Det skulle vara jättekul om du ville fota honom, både som han ser ut "som vanligt" och hur botten på pälsen ser ut (typ om man båser i den eller "kammar bena"). Välfärgade smokes är ganska ovanligt och otroligt vackert! Ofta ser de mer ut som en "dassig svart".

På en "perfekt" smoke är överpälsen så välfärgad att den ser att vara helt svart/blå eller vad den nu har för färg, och sen när man öppnar pälsen ska den vara helt vit under. Jag har bara sett en sån live, och det var en skithäftig katt!
 
Sv: konstig kattfärg

Det låter som min katt där hemma! Plockar man ett pälshår från henne är halva strået kritvitt (närmast huden) och andra halvan svart. Klappar man henne medhårs är hon nästan helt svart och klappar man henne mothårs är hon gråvit!

När hon ligger och kråmar sig som på denna bild ser man det vita undertill.

bild1.jpg


Inte världens bästa bild kanske.. Men någon som kan se vad hon har för färg?
 
Sv: konstig kattfärg

Det låter som min katt där hemma! Plockar man ett pälshår från henne är halva strået kritvitt (närmast huden) och andra halvan svart. Klappar man henne medhårs är hon nästan helt svart och klappar man henne mothårs är hon gråvit!

När hon ligger och kråmar sig som på denna bild ser man det vita undertill.

bild1.jpg


Inte världens bästa bild kanske.. Men någon som kan se vad hon har för färg?

:eek: Ser ju ut som våran ju! Fast våran är väldigt långhårig men annars är det väldigt likt.
 
Sv: konstig kattfärg

:eek: Ser ju ut som våran ju! Fast våran är väldigt långhårig men annars är det väldigt likt.

Vad lustigt :) Vet du vad din katts färg heter? Vår gammelgumma är 16år men vi har ännu inte fastställt vad hennes färg är. Vi säger alltid "gråmelerad" :o
 
Sv: konstig kattfärg

Definitivt en svartsmoke. Jag har en jag med, en långhårig liten dam.

smokie13.jpg


Syns inte så väl här, och bilden har några år på nacken.
 
Sv: konstig kattfärg

+ MissFideli: Tack för svaren! Googlade på färgen och ser ju direkt att hon är en svartsmoke... min pälskling!
 
Sv: konstig kattfärg

Det låter som min katt där hemma! Plockar man ett pälshår från henne är halva strået kritvitt (närmast huden) och andra halvan svart. Klappar man henne medhårs är hon nästan helt svart och klappar man henne mothårs är hon gråvit!

Supervacker! Jag tycker smoke är mycket mer spektakulärt på korthår än på långhår, det blir härliga kontraster i pälsen.

Om hårstrået är mörktgrått istället för svart är det en blåsmoke. (Blått utan silveranlag (som smoke är) är mycket ljusare än blått med silver. Det kan vara svårt att skilja en del blåsilver från svartsilver.) Sen finns det förstås röda, creme, lila, choklad osv alla icke-mönstrade färger.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 461
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 897
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 984
Senast: lundsbo
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 424
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp