Konstig sårskada

M

Mums

Min katt började halta för ca 3 veckor sen, efter lite kläm här och var tyckte jag det kändes som det kom från skulderbladen. Eftersom haltandet var lite till och från bestämde jag och mina föräldrar att vi väntar och ser om det blir bättre, katter brukar ju klara sig själva.

Mitt i natten för ca 1,5 vecka sedan hoppade katten upp i min säng, när jag klappade honom kände jag en hård klump vid sidan av skulderbladet, efter mycket tvål såg jag ett sår som varade väldigt mycket och det luktade verkligen vidrigt. Det såg ut som såret kom inifrån, för det var perfekt runt och djupt. Tvättade med väteperoxidlösning (stavning?) i några dagar och kunde trycka ut MYCKET var varje gång.

Bara ett par dagar efter skulle jag och föräldrarna på semester, så jag har ingen aning om hur såret har utvecklats sen dess, men nu kom jag hem efter 10 dagar och såret är helt läkt. Däremot har det kommit ett nytt, större men likadant sår strax under. Det som jag tycker är väldigt konstigt är att pälsen är borta i en radie av 5 cm runt om såret och huden är hård och svullen, antagligen har han kliat sig. Detta sår varar dock inte.

Är det någon som får ut något av mitt långa inlägg? Jag kan inte ta honom till veterinär då jag inte har körkort, men mina föräldrar kommer hem om ett par dagar och då vill jag självklart dit! Inte roligt att komma hem till sånt här :(
 
Sv: Konstig sårskada

Du kan ju alltid ringa en vet och beskriva detta så ingående som möjligt och höra vad de har att säga?
 
Sv: Konstig sårskada

Det är säkerligen en böld som spruckit sedan har utgångshålet läkt och kapslat in bakterier som sedan förökat sig och bildat en ny böld.
Den kommer att spricka så småningom och tömma sig på var. Det bästa är om du kan ta honom till en veterinär som öppnar upp och kanske sätter dränage plus ev antibiotika.

Det är i alla fall väldigt viktigt när det gäller kattsår att de hålls öppna så att de kan läka inifrån och ut. Dvs. tvätta varje dag och pilla bort ev sårskorpa.
 
Sv: Konstig sårskada

Tack för svaret, det är ungefär samma som jag misstänkt, ett sticksår eller liknande som gjort att det kommit in bakterier. Såret hålls rent nu tills vi kan komma till veterinär! Idag har det uppkommit en svullnad någon centimeter från såret, låter troligt att det är någon sorts böld, infektioner sprider ju sig tyvärr..
 
Sv: Konstig sårskada

Självklart kommer jag ta kontakt med veterinär, men eftersom jag kom hem en söndag kväll och upptäcker att katten mår sämre tänkte jag lugna mina nerver lite :)
 
Sv: Konstig sårskada

Du har fått bra svar, men jag måste nog faktiskt vara gnällkärringen i detta sammanhang.

"katter klarar sig själva"? Skulle katter ha någon form av övernaturlig läkningsprosess? Självklart ska katter få samma vård som vilket djur som helst.. Och att lämna en katt med ett sår som varar massvis i tio dagar? Jag förstår verkligen inte hur en del tänker ibland. Nu är väl visserligen inte detta livshotande på något sätt och det läkte ju. Men jag blir ju så förundrad över hur folk resonerar kring katter ibland. Skulle du agerat lika dant om det gällde en häst eller hund?

Ett besök till vet. för ev. dränering och penicillin vore ju på sin plats. Infektioner tär på kroppen.
 
Sv: Konstig sårskada

Du har fått bra svar, men jag måste nog faktiskt vara gnällkärringen i detta sammanhang.

"katter klarar sig själva"? Skulle katter ha någon form av övernaturlig läkningsprosess? Självklart ska katter få samma vård som vilket djur som helst.. Och att lämna en katt med ett sår som varar massvis i tio dagar? Jag förstår verkligen inte hur en del tänker ibland. Nu är väl visserligen inte detta livshotande på något sätt och det läkte ju. Men jag blir ju så förundrad över hur folk resonerar kring katter ibland. Skulle du agerat lika dant om det gällde en häst eller hund?

Ett besök till vet. för ev. dränering och penicillin vore ju på sin plats. Infektioner tär på kroppen.

Katter och hundar brukar, vad jag vet, vara väldigt bra på att "läka sig själva". Nu var det ju inte meningen att katten skulle få ett infekterat sår precis när familjen skulle åka på semester, som var bestämt sedan månader tillbaka. Men vad skulle jag gjort, stannat hemma? För ett sår?

Jag kan inte säga att jag var glad över att lämna katten när han väl fått detta sår, men han skulle ju tittas till minst en gång om dagen åtminstone av min mormor, så jag hade fått veta om det blev mycket värre.
Jag kan villigt säga att hade min häst oxå haltat lite till och från, hade jag låtit den vila sig och klappat extra på den för att se om det kunde självläka, eftersom hästen lik som katten aldrig dragit på sig någon allvarlig skada förut.

Att anklaga mig för att tro katter har hokus pokus krafter är väl lite att ta i, för självklart tror jag väl inte det? För ett par år sedan hade samma katt blivit riven av en annan katt (troligen) och fick ett litet sår som varade, jag tvättade varje dag och det läkte jättefint. Hur i fridens ska jag veta att kattjäkelns sår inte ville läka sig rätt denna gång?
 
Sv: Konstig sårskada

Såret varar, alltså är det en infektion. En infektion är potentiellt farlig och kan sprida sig i kroppen och bli livsfarlig.
Jag har alltid fått akuttider när det gäller just bölder eftersom till och med veterinärer anser dom vara farliga. Sen är katten gärna där och tvättar på sår, vilket kan orsaka fler infektioner.
Så jag hade sett till att katten kommit in omedelbart till veterinär. Hade det betytt inställd semester, så ja. Jag hade ändå inte haft roligt och kunnat slappna av om jag visste att min katt var hemma med ett infekterat sår. Lika lite som jag tror du skulle dra iväg på semester med ett infekterat sår?
Min Yoga hade en böld i kinden.
På 2 dar (jag fattade inte att det var en böld, hon var inte öm eller nått) blev bölden så stor som du ser på bilden. Allt det mörka man ser på skinnet är där bölden varit. Nu vet vi inte vad hennes böld kom sig av, men med bölder vet man aldrig vad som kan gömma sig under
19863277.jpg
 
Sv: Konstig sårskada

Ja alla är vi väl olika. Själv lever jag efter principen, hellre en gång för mkt än en gång för lite. Aldrig att jag skulle låta ngt av mina djur gå och ha ont över ngt ett par dagar för att se om det går över. Om det inte gör det, ja då har ju djuret haft ont flera dagar i onödan och skadan/sjukdomen kan ha förvärrats betydligt och bli svårare att få bra än om man åkt direkt.

Intsälld semester? Skaffar man djur ja då får man ta sitt ansvar med. Skulle du lämna ett sjukt barn hemma för att du personligen vill iväg på semestern?

Jag säger inte att du är en dålig djurägare eller ngt, för det vet jag inte. Men tycker nog att du bör fundera över vilket ansvar gentemot dina djur du har. Om du själv åker till läkaren direkt eller inte, det är DITT val. Dina djur kan inte själva välja och därför tar man givetvis det säkra före det osäkra.
 
Sv: Konstig sårskada

Jag skulle åkt mef katten till veterinär direkt även om det innebär inställd semester. Det ingår i ansvaret man har som djurägare. Mår faktiskt väldigt illa när jag läser detta :-(
Samma med min häst. Han brukar inte heller vara halt men om det händer ngt så är det ut med veterinär direkt.
Klarar sig själva? Jösses :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 007
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 167
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 524
Senast: MiniLi
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 333
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp