Konstiga frukter

morris

Trådstartare
Hästägaren vars hästar jag tar hand om får åka och hämta frukt från vår lokala Konsumbutik. Det är vanligtvis inget fel på frukten mer än att den kan vara lite kantstött eller så och hästarna älskar den. Mögliga frukter är sällsynt (o sorteras i annat fall bort av mig).
Nu kommer själva frågan: bland all denna frukt finns en hel del "ovanligheter" som jag inte kan namnen på hälften av. Finns det nång/några frukter som bör undvikas? Hästarna verkar absolut inte må daåligt av frukten, men det kan ju vara bra att veta. Finns det nåt som ni absolut inte ger till era hästar? Kan hästar få för mycket frukt? Vad händer då?

/Nyfiken igen
 
Frukt är sött och kan i överdriven dos hos de flesta djur ge upphov till mycket gaser, lös mage och risk för karies i tänderna. Lite frukt är bara nyttigt, men inget är bra i för stor mängd. /TIGERHEART
 
Sharonfrukter ska du akta dig för. När jag var på kibbutz sa de att man bara fick äta en om dagen. Jag åt sex och spydde en hel natt. Då fick jag höra om en tjej som ätit tjugo och dött :eek:
 
jag älskar sharonfrukter och förra året bodde jag nära en affär som sålde dom lådvis så en period åt jag minst 10 st per dag och jag lever ännu - däremot så fick jag gaser och lös mage men å andra sidan det får jag av det mesta... om det stämmer att man kan dö av dom så borde det väl finnas ngn allmän varning om det?
 
Har aldrig hört talas om dem, vad är det för en frukt?

Kom bara på en tanke: om frukt är skadligt i för stor mängd p.g.a. att det är sött, vad är inte då betfor? :confused: Det är ju bara socker.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Marty
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 279
Samhälle Brännbart ämne. Men varför har hästsporten misslyckats att rekrytera/locka (valfritt annat ord) annat än i stort sett etniska...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 660
Senast: vackerdag
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 700
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp