Bukefalos 28 år!

Konsttråden!

Visst är det störigt när man kommer på fantastiska idéer men än så länge saknar skillsen för att göra det så som man vill? :bag::rofl: Men så länge vi i alla fall försöker blir vi i alla fall bättre! :angel:

Därför jag håller mig till ett simpelt tema just nu så jag slipper bli förbannad på mina bristande skills 😅 Försökte ge växthuset jag ritade tidigare färg och låt säga att jag tog mig vatten över huvudet🙃:p Men jag tänker att jag ske ge mig på pumpor igen innan oktober är över..
 
@Voeux jag håller med övriga om att du är bra mycket skickligare än vad du ger dig själv cred för. Jag tycker du redan till stor del har det uttryck du beskriver att du vill uppnå, men det är klart att det är svårt att se det så när man är perfektionist. Och antagligen beror det lite på motiven du valt men bland det första jag tänkte när jag såg bilderna var att jag tror du skulle kunna vara vass på botanisk illustration, just eftersom du har en känsla för färg, detaljer och små skiftningar. Men i och med att du inspireras av sagovärldar så kanske det skulle kännas begränsande att följa sådana ramar av realism.

Tänker också som andra varit inne på att inte lägga för mycket vikt vid resultat och prestation och särskilt inte när man provar något nytt. Själva poängen när man lär sig något är att det inte kommer bli perfekt alla gånger. Man måste mängd-träna. Jag brukar tänka tvärtom ibland, det ska bli "dåligt" (om jag nu absolut måste lägga en värdering i det, vilket jag försöker låta bli att göra men ibland är det svårt), faktum är att det behöver bli dåligt på vägen mot att det blir bättre.

Ett sätt att komma ifrån perfektionismen kanske kan vara att göra snabba, tidsbegränsade, skisser? Åtminstone har det hjälpt mig något. Se det som uppvärmning. Ger man sig själv 30 sekunder eller en, två minuter att rita något så kommer det med största sannolikhet inte bli perfekt, men man övar upp sin säkerhet och att "bara teckna" utan att hämma sig med för mycket självkritik.
 
@Voeux jag håller med övriga om att du är bra mycket skickligare än vad du ger dig själv cred för. Jag tycker du redan till stor del har det uttryck du beskriver att du vill uppnå, men det är klart att det är svårt att se det så när man är perfektionist. Och antagligen beror det lite på motiven du valt men bland det första jag tänkte när jag såg bilderna var att jag tror du skulle kunna vara vass på botanisk illustration, just eftersom du har en känsla för färg, detaljer och små skiftningar. Men i och med att du inspireras av sagovärldar så kanske det skulle kännas begränsande att följa sådana ramar av realism.

Tänker också som andra varit inne på att inte lägga för mycket vikt vid resultat och prestation och särskilt inte när man provar något nytt. Själva poängen när man lär sig något är att det inte kommer bli perfekt alla gånger. Man måste mängd-träna. Jag brukar tänka tvärtom ibland, det ska bli "dåligt" (om jag nu absolut måste lägga en värdering i det, vilket jag försöker låta bli att göra men ibland är det svårt), faktum är att det behöver bli dåligt på vägen mot att det blir bättre.

Ett sätt att komma ifrån perfektionismen kanske kan vara att göra snabba, tidsbegränsade, skisser? Åtminstone har det hjälpt mig något. Se det som uppvärmning. Ger man sig själv 30 sekunder eller en, två minuter att rita något så kommer det med största sannolikhet inte bli perfekt, men man övar upp sin säkerhet och att "bara teckna" utan att hämma sig med för mycket självkritik.
Det finns även en övning i att rita fult. Man väljer några färger som man avskyr och sedan ritar man av något snabbt och krafsigt med dessa. Det ska inte bli fint, det ska bara bli. Just att använda fula färger som inte passar ihop är extra kul. Sen blir det ändå ganska fint tycker jag.
 
Det finns även en övning i att rita fult. Man väljer några färger som man avskyr och sedan ritar man av något snabbt och krafsigt med dessa. Det ska inte bli fint, det ska bara bli. Just att använda fula färger som inte passar ihop är extra kul. Sen blir det ändå ganska fint tycker jag.
Ja när man tvingar sig ur komfort-zonen kan det ju också bli intressanta resultat. En annan övning som jag tycker hjälper en att "bara göra" är när man inte lyfter pennan från pappret. Det kan bli oväntat fina linjer och former av det med (men då måste man röra sig "in i" eller genom det man tecknar också och inte bara hålla sig till konturerna).
 
@Voeux jag håller med övriga om att du är bra mycket skickligare än vad du ger dig själv cred för. Jag tycker du redan till stor del har det uttryck du beskriver att du vill uppnå, men det är klart att det är svårt att se det så när man är perfektionist. Och antagligen beror det lite på motiven du valt men bland det första jag tänkte när jag såg bilderna var att jag tror du skulle kunna vara vass på botanisk illustration, just eftersom du har en känsla för färg, detaljer och små skiftningar. Men i och med att du inspireras av sagovärldar så kanske det skulle kännas begränsande att följa sådana ramar av realism.

Tänker också som andra varit inne på att inte lägga för mycket vikt vid resultat och prestation och särskilt inte när man provar något nytt. Själva poängen när man lär sig något är att det inte kommer bli perfekt alla gånger. Man måste mängd-träna. Jag brukar tänka tvärtom ibland, det ska bli "dåligt" (om jag nu absolut måste lägga en värdering i det, vilket jag försöker låta bli att göra men ibland är det svårt), faktum är att det behöver bli dåligt på vägen mot att det blir bättre.

Ett sätt att komma ifrån perfektionismen kanske kan vara att göra snabba, tidsbegränsade, skisser? Åtminstone har det hjälpt mig något. Se det som uppvärmning. Ger man sig själv 30 sekunder eller en, två minuter att rita något så kommer det med största sannolikhet inte bli perfekt, men man övar upp sin säkerhet och att "bara teckna" utan att hämma sig med för mycket självkritik.

Tack för dina fina ord! Jag tycker absolut botanisk illustration verkar kul, samt mönsterdesign. Det ska bli kul att fortsätta och se vilket håll det barkar åt. Jag målar redan saker som jag inte avsåg för en vecka sen men upptäckte var roligt.

Att tidsbegränsa hjälper absolut. Framför allt så har jag ingen tid. Idag tänkte jag skissa upp blåbär när barnen sov på förmiddagen. Jag fick 20 minuter, sjuka barn som hostar och har sig. Nu somnade de kl. 19.30 och jag blev färdig kl. 21, och då har jag sprungit upp och nattat om barn som vaknat tre gånger under den tiden. Om jag inte tillåter mig att gå vidare med saker kommer jag aldrig bli klar med någonting. Så det är väl därför små och simpla saker funkar bra just nu. Det går ganska snabbt, men jag får ändå bli klar.
 
Det finns även en övning i att rita fult. Man väljer några färger som man avskyr och sedan ritar man av något snabbt och krafsigt med dessa. Det ska inte bli fint, det ska bara bli. Just att använda fula färger som inte passar ihop är extra kul. Sen blir det ändå ganska fint tycker jag.

Åh herregud, jag fick lite panik bara av att läsa det 😅🙈 Har nog lite att jobba med..
 
Såhär blev i varje fall den sista tavlan i trion till barnrummet 🫐

IMG_1703.jpeg
 
Jag har inte målat så mkt på sistone pga mkt jobb och hälsostrul. Har dock färdigställt detta projekt. Har utgått från Old School högstatusprojekt men valt att gestalta dessa med modeller sol inte fått synas i den kontexten (och fortfarande är bristfälligt representerade).

Beskriver porträttet såhär:

”Porträttet av Ingrid är en hyllning till historiens glömda och ofta undangömda, men kanske kan det också väcka någon tanke om vår samtid”.

IMG_3861.jpeg
 
Jag har också målat en ”modern variant” av Roslins klassiker Damen med slöja.
Här har jag jobbat med en palett av olika blågröna nyanser. Det var lite kul att måla hud och ljus utan den klassiska paletten

IMG_3864.jpeg
 
Jag målade också ett landskap i somras med inspiration från omgivningarna. Det var mitt första landskap och jag tyckte att det var oväntat kul!

IMG_1553.jpeg


Nu är tanken att jag ska testa måla ett vinterlandskap med snö. Är ju lite brist på den varan här men jag har vissa kontakter norrut så det ordnar sig nog med inspo!
 
Så spännande!!! Du får uppdatera här!
Jag har själv funderat på att måla ngt liknande och funderade lite på om man kanske skulle kunna projicera upp en skiss på väggen typ old school projektor 😆

Jag funderade också på projektor, vet att det finns små man man köpa och koppla ihop med mobilen. Men ja, annars kan du kanske höra av dig till din närmsta kommunala skola och se om de har en gammal OH i något förråd :D

Jag tror jag ska testa utan, motivet jag tänker är mest fokuserat på detaljer och sen lite grenar emellan så de borde jag kunna få till utan projektor. Däremot, apropå old school så funderar jag på att kalkera med smörpapper för att få upp skisser av lite fåglar på väggen. Får se hur det går 😅 Ska börja med att gå till bibblan och se om jag kan låna en bok med bilder på fåglar till att börja med. ”Hej, har ni en bok med foton på fåglar gärna ca 1 dm stora, tack!”
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 699
Senast: MML
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 817
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 595
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp