Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Och då frågar jag, betyder denna kontakt och stöd (som samlar energin) att den är fysisk, fysisk enligt definitionen tryck, alltså med ett visst tryck i tygeln, och att eftergiften bara finns där korta frekvenser som svar på när hästen lyssnar på ändå mer tryck (signal) från tex tygeln? ?

Ja, du rättar dig själv till slut att alla signaler i kontakten i/med tygeln är på något vis fysiskt.

Och eftergiften finns inte där bara korta frekvenser, det ska vara en eftergift till varje förhållning, även om förhållningen misslyckas (skiljer från dig som tydligen håller i )- det som ger resultatet vad gäller balans till självbärighet o då samling, är att eftergiften som ges i förhållande till förhållnngen är något mindre, men det är ändå en eftergift-dock kan eftergiften ibland vara lika stor eller t.o.m större,än förhållningen- om jag skulle säga ett annat ord för det så är det "rida med känsla".

Att det heter stöd innan kontakt som kommer när hästen är helt självbärig och har styrka o gå samlat är enligt mig att hjälpgivningen innan, uppbalanseringen behöver vara tydligare, det har inget att göra med som vissa tror att hästen ska hänga tag i bettet och där balanseras upp, det har heller inget att göra med att tygeln är stram eller hård som vissa tror och därför kanske har långtygel för det menas vara mildare- vilket jag inte tror om man jämför med en mjuk hand som kan användas med känsla, alltså elasticitet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej, det är inte det som avses med kontakt.

Jag har skrivit det förut , stöd o kontakt är ett kommunikationssystem, signalsystem med hästen, och ett kvickt sådant, i detta system så finns eftergift som det främsta vapnet,eftergift som ges på en förhållning - vilket innebär , vilket jag också skrivit förut, att man kan samla framåtbjudningen, energin, drivningen kvar i hästen, fånga upp den- rider man alltid lång tygel så försvinner detta , rider man lusigt utan energi så finns inget att samla upp.

Det du beskriver är just ett kommunikationssystem. Det finns ju flera. Om man samlar enbart för handen så är det ju nödvändigt med stöd, men det gör man inte i alla system. De andra systemen behöver ju inte vara sämre för det, bara annorlunda. Varje ryttare bör rida med ett system som passar en själv (och hästen). Oavsett vilket system man rider efter så är det ju helt sant att rider man utan energi så finns inget att samla upp. Men det har ju inte med systemet att göra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ridning är ju kommunikation. Men kommunikationen kan ju se väldigt olika ut. Det pratas för lite om den så viktiga delen. Det är mera underförstått. Tror man har mycket att vinna om man skulle prata med om kommunikationen och lägga mer vikt vid att ryttare och häst kommunicerar. Framför allt prata om hästens signaler till ryttaren. Det pratas mycket om vilka signaler ryttaren ger hästen, men alldeles för lite om hästen signaler till ryttaren. När man lägger mera fokus på en tvåvägskommunikation får man en häst som vill göra det ryttaren ber om istället för en häst som bara gör det för att. Det är stor skillnad.

Väldigt bra skrivet!

... och om man har för mycket stöd i handen kan det vara svårt att känna de signaler hästen ger via sin mun.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det är svårt att bara diskutera kontakten med tygeln för den är på något vis ett kvitto på hur hästen jobbar. Jag kan inte enbart med hjälp av kontakten säga att något är bra eller dåligt- det sitter ju liksom ihop.
Men grundtanken är väl ( rätta mig om jag har fel ni som kan) att hästen söker en kontakt och det är inte samma sak som att den vill ha en rullator. I en bra kontakt är hästen framför skänkeln- i en dålig är den bakom skänkeln. Och en dålig kontakt kan ju vara allt från att hästen hänger i handen, släpper bettet, rycker, drar, känns lite stum och opåverkbar, tar ojämn kontakt- och riktigt små variationer om man har ett välslipat ekipage :laugh:
För mig- som har som främsta mål att rida på hinder så vill jag ha hästen mellan hand och skänkel, när hästen backar av hinder kan jag släppa kontakten utan att tappa "känslan" för då är den mellan skänkel och hinder och glider inte isär.

För mig är själva grejen att hästen är avstämd mellan något... Precis som du sagt innan, orkar inte citera, så rider ni ju inte med slaka tyglar hela tiden. Om ryttaren känner att det behövs så tar han en fysisk kontakt. Skillnaden är att sedan låter man tygeln bli slak igen?
Jag tror att det blir sämre precision då om man vill utföra dressyrridning där du ska ha optimal bärighet, lösgjordhet och rida tempoändringar och rörelser på rätt plats. Man kan inte aktivera hästen via en sidvärysrörelse när den tappar bärighet för det finns inte med i programmet. Och hur gör man då?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ingen har sagt att det är samma, och förresten så kanske du ska tänka på att en ordlista inte är gjort utifrån häst o hur ridning fungerar.

Så du har en egen begreppsvärld/ordlista. Då blir det väldigt svårt att föra en debatt. Med ditt resonemang kanske stress och ryttare är samma sak eftersom en dålig ryttare förorsakar stress hos hästen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

***KL***

Inte en enda film på häst i bra piaff med lösa tyglar?
55sidor och 1085inlägg... Inte en enda film...


Säger väl allt!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ridning är ju kommunikation. Men kommunikationen kan ju se väldigt olika ut. Det pratas för lite om den så viktiga delen. Det är mera underförstått. Tror man har mycket att vinna om man skulle prata med om kommunikationen och lägga mer vikt vid att ryttare och häst kommunicerar. Framför allt prata om hästens signaler till ryttaren. Det pratas mycket om vilka signaler ryttaren ger hästen, men alldeles för lite om hästen signaler till ryttaren. När man lägger mera fokus på en tvåvägskommunikation får man en häst som vill göra det ryttaren ber om istället för en häst som bara gör det för att. Det är stor skillnad.
Precis.

Det är ju tränaren som ska få det att fungera bättre mellan ryttaren o hästen.
Den som tolkar vad hästen förstår eller inte.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det här med takt har jag diskuterat lite med en bekant, skulle gärna höra din syn på saken.
Bekantingen (som är betydligt mer erfaren inom dressyr är jag) har förklarat för mig att det här med TAKT är något som typ är framavlat under generationer inom "stora bruna"(halvblod?), och att oavsett hur begåvad min korsning mellan IC/halvblod/varmblod än är, och oavsett hur skicklig ryttare som utbildar honom, så kan han egentligen ALDRIG få den TAKT som efterfrågas i utbildningsstegen.

Stämmer det enligt dig?

I så fall tänker jag att det är ju enormt många som straffat ut sig redan på gener här på sina hästar, vi kan aldrig komma någonstans egentligen, enligt den här stegen, eftersom vi har fel ras?

Sorry om det känns lite OT, men det jag undrar är egentligen hur smalt begreppet samlig (tex) är, motsvarar det den smala tolkningen av takt, för i så fall kan ju antagligen de flesta här skippa att ens försöka delta i diskussionen?

Nja både och.. Vad den personen tänker på är nog en häst med en stor taktmässig gång som är framavlad i generationer bland halvbloden , det har egentligen inget med renhet och regelbundenheten i gången att göra som utbildningsskalan syftar till i begreppet takt även om det är betydligt enklare att få till på en sådan häst än på din.. en sådan häst (halvblod) kan vara svår att rubba i sin takt och är den för långsam blir det svårt att samla och då blir det oftast så att hästen blir oregelbunden i sin takt och börjar balanstrava för att ryttaren bara drar i tygeln (sett det 100-tals gånger) man avlar ju bort det nu och vill ha hästar som är kvickare och lättare i sitt steg.

Men om din häst är balanserad så kan du såklart få till renheten och regelbundenheten i takten, sen kan den nog ha problem med Schwungen kanske?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tror att det är en uppenbarelse att få sitta på en välutbildad häst.

När man gör rätt så känner man skillnad.

Där kan man också få känna på hur mkt man kan inverka med sätet, men har man inte känt det blir det svårt att kopiera till sin egen ridning. Känslan går inte att förklara. Den måste upplevas därav att bra ridning är så svårt.
Själva sitstekniken måste man träna upp.

Ryttarens arm o hand ska vara en del av ryttaren o det är det som är svårt- det också. Att inte fastna, göra rätt i vart ögonblick, att ge rätt eftergift, hur mkt eller lite.Timing. Att vara följsam men också ge ett segare motstånd.

En dressyrhäst får inte vara alltför lydig att den tar minsta lilla förhållning som halt. Det viktigaste är bjudningen o därför är det en svår balansgång mellan att få den att vänta, stanna eller dra benet. Därav att många anser att elithästar hålls i mkt. De måste vilja iväg o kan bli för taggade på tävling.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det du beskriver är just ett kommunikationssystem. Det finns ju flera. Om man samlar enbart för handen så är det ju nödvändigt med stöd, men det gör man inte i alla system.

Men VEM har påstått att man BARA samlar för handen? -jag beskrev bara HUR handen med dess förhållning o eftergift får hästen mer balanserad för att bli självbärig vilket är en förutsättning för samling.

Förstår du verkligen inte att man inverkar med andra hjälper också, så insatt är väl du i TR?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Så du har en egen begreppsvärld/ordlista. Då blir det väldigt svårt att föra en debatt. Med ditt resonemang kanske stress och ryttare är samma sak eftersom en dålig ryttare förorsakar stress hos hästen.

Mitt resonemang ?, jag bara förklarade hur jag läste fios inlägg och förstod-jag föreslår att du läser hela en gång till och inte klipper av mitt i en mening.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

De svenska ridinstruktörerna får därmed inte lära sig hur viktigt det är att lära sig kommunicera med hästen eller hur man gör för att lära hästen vad man vill att den skall göra för en viss signal.

Fast jag tycker att Marie Zetterqvist-Blokhuis text i den här boken tyder på motsatsen till ditt påstående. Hon har ju utbildat rätt många instruktörer eftersom hon har varit lärare på Strömsholm sedan 1994.
http://sh.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:392957
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Fast jag tycker att Marie Zetterqvist-Blokhuis text i den här boken tyder på motsatsen till ditt påstående. Hon har ju utbildat rätt många instruktörer eftersom hon har varit lärare på Strömsholm sedan 1994.
http://sh.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:392957
Tack för länken. Jag skall läsa den så fort jag hinner.

Mitt inlägg i debatten avsåg bristerna i den utbildningsskala som används. Min utgångspunkt/tanke för inlägget var att från utbildningsskalan går det inte att utläsa att ridinstruktörerna får lära sig att ...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tack för länken. Jag skall läsa den så fort jag hinner.

Mitt inlägg i debatten avsåg bristerna i den utbildningsskala som används. Min utgångspunkt/tanke för inlägget var att från utbildningsskalan går det inte att utläsa att ridinstruktörerna får lära sig att ...

Men om du läser utbildningsskalan en gång till så kan du väl sen försöka tänka hur du ska kunna uppnå det utan kommunikation?

Utbildningsskalan är utbildning av hästen. Kommunikation handlar om ryttarutbildning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vilka filmer menar du?

De som inte finns?

Synd att du inte förstått vad utbildningsskalan innebär.
Alla de 6 kriterier måste finnas innan den sista- samling går att erhålla på ett BRA sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 267
Senast: Badger
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 987
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 014
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp