Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Snacka om att inte ha förstått utbildningsskalan öht? Som att klaga på tyskaramsorna för riktningsverb osv bara för att det inte ingår ett första steg med introduktion till det tyska språket?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Totola- när du menar att det även om det är svårt borde gå att rida en ökning utan att använda tyglarna, hur tänker du att man skulle göra? Sitsen är det som ska göra halvhalterna och samtidigt följa i rörelsen? För mig låter det snudd på omöjligt, om man bortser från gamla dressyrponnies som lärt sig sprätta iväg direkt på diagonalen...

Utan att använda tyglarna har jag inte sagt. Där är jag fortfarande kluven till om jag tror det är möjligt eller inte - även om jag gärna vill tro att det är möjligt. Att rida med hängande tyglar behöver ju inte innebära att man inte inverkar med dom, hästar är som sagt känsliga varelser bara dom förstår, är skolade nog och man som ryttare kan vara konsekvent och undvika så mycket brus som möjligt. Pill med lillfingrarna eller bara höja-sänka handen rytmiskt utan kontakt (som exempel på vad man kan göra). Man måste inte "rycka" som axel t ex påstår att man måste om man rider på hängande tygel. Eller rättare sagt - vissa kanske måste det, men då var man nog inte redo för den svårighetsgraden eller vet inte bättre vägar till att få resultatet man var ute efter.
Sen att det skulle vara en svårare väg (onödigt svår för många) även om det inte är helt utan inverkande tygel, det tror jag som sagt också. Vissa tycker om utmaningar, andra tycker det är onödigt svårt, andra kanske skulle ha gillat utmaningen om det inte hade känts för avlägset från vart man är för stunden.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

En fråga... har du gått någon instruktörsutbildning så att du faktiskt har belägg för påståendet att ridinstruktörer inte lär sig kommunikation:grin:

Det framgår INTE av utbildningsskalan att ridinstruktörerna skall lära sig kommunikation med hästen. Flera inlägg i den här tråden hänvisar till utbildningsskalan. Det är naturligtvis möjligt att man på instruktörskurserna använder annat än utbildningsskalan.

I ett annat svar (än ditt) på mitt inlägg sägs att kommunikation (underförstått?) kommer före utbildningsskalan. Jag tycker att det är en brist med utbildningsskalan att den inte har med kommunikation med hästen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

.... Sorry.... Men kan ju varit fler än jag som missade den så det var snällt att du gjorde det tydligt...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det framgår INTE av utbildningsskalan att ridinstruktörerna skall lära sig kommunikation med hästen. Flera inlägg i den här tråden hänvisar till utbildningsskalan. Det är naturligtvis möjligt att man på instruktörskurserna använder annat än utbildningsskalan.

I ett annat svar (än ditt) på mitt inlägg sägs att kommunikation (underförstått?) kommer före utbildningsskalan. Jag tycker att det är en brist med utbildningsskalan att den inte har med kommunikation med hästen.

:confused::confused:
All ridning handlar om kommunikation.

Fast om man nu vill att den ska stå still på ett fram o ett bakben o träna balansen får man nog lära sig hästiska.

Jag fattar inget av din beskrivning av varesig hästar eller ridning. Att de skulle tappa balansen osv. Då gör man ju ngt Kardinalfel.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

En fråga... har du gått någon instruktörsutbildning så att du faktiskt har belägg för påståendet att ridinstruktörer inte lär sig kommunikation:grin:

Jag tror att det är mer intressant för de flesta debattörer i den här tråden att få reda på OM ridinstruktörerna får lära sig kommunikation och VAD de då har för underlag i sin utbildning, t.ex. vilken bok/metod/etc som används i utbildningen. Det finns säkert flera debattörer som är insntruktörer och kan berätta.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

man kan inte heller säga att de absolut inte går att rida en häst med långa tglar i form, MEN för mig vanliga hästar VILL ha stöd i munnen för att kunna gå i balans.
En fråga bara: Rider du ens när du såkallat rider..? eller åker du bara häst? För mig låter de som att du åker häst

Nej, men jag vill att varje tygeltag eller skänkelhjälp ska betyda något!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Takt är inte samma sak som balans, slå upp i en ordlista eller googla. Ett annat ord för takt kan vara rytm medan ett annat ord för balans kan vara jämvikt.

Ingen har sagt att det är samma, och förresten så kanske du ska tänka på att en ordlista inte är gjort utifrån häst o hur ridning fungerar.

Jag ser inte heller takt o rytm som precist samma, hästen kan hålla takten men behöver inte vara igenom i sin rytm, det kommer med takt, lösgjorhet styka, stöd o energi som fångas upp.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej, men jag vill att varje tygeltag eller skänkelhjälp ska betyda något!

Tja, den betydelsen det får är att den energin man kan fånga upp för att få hästen mer balanserad och sedemara mer samlad släpps ut helt igen när tygeln blir lång. Man har ett styr och bromssnöre och ser man på tygeln som det då förstår jag att man rider på långtygel för då förstår man inte nyttan med en mjuk avstämmande hand.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men vad menar du med kommunikation? Kan du göra nåt med hästen, ja förutom att åka runt på den, utan kommunikation:confused:

Och varför skulle det inte ligga med i utbildningen... eller tror du att just kommunikation ska ligga som en egen del? Det är ju med i allt...

Söker du på Svenska ridsportsförbundets hemsida så kan du säkert hitta vad utbildningarna innehåller.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det vill nog alla som kommit en bit i sin ridning- värt att tänka på för alla i och för sig ;-)
Men det har väl inget att göra med ridstil?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hur ska du kunna göra något alls om hästen inte är i balans hade du tänkt? Eller hur definierar du takt :confused:

Hästen kan inte röra sig i en ren takt om den inte är balanserad så jo det känns liksom som en förutsättning.

Dom första 3 stegen går ju in i varandra hela tiden dvs takt, lösgjordhet och kontakt..

Nej jag tycker nog faktiskt att dom flesta inte kan grundrida tillräckligt bra .. men det är klart enklare att hoppa över det viktigaste så att folk kan få fortsätta tro dom är superbegåvade än att faktiskt ta och lära sig på riktigt..

Nu har ju utbildningsskalan fungerat i flera 100 år för dom som är tillräckligt duktiga så.. men som sagt lättare att tjäna pengar på genvägar

Det här med takt har jag diskuterat lite med en bekant, skulle gärna höra din syn på saken.
Bekantingen (som är betydligt mer erfaren inom dressyr är jag) har förklarat för mig att det här med TAKT är något som typ är framavlat under generationer inom "stora bruna"(halvblod?), och att oavsett hur begåvad min korsning mellan IC/halvblod/varmblod än är, och oavsett hur skicklig ryttare som utbildar honom, så kan han egentligen ALDRIG få den TAKT som efterfrågas i utbildningsstegen.

Stämmer det enligt dig?

I så fall tänker jag att det är ju enormt många som straffat ut sig redan på gener här på sina hästar, vi kan aldrig komma någonstans egentligen, enligt den här stegen, eftersom vi har fel ras?

Sorry om det känns lite OT, men det jag undrar är egentligen hur smalt begreppet samlig (tex) är, motsvarar det den smala tolkningen av takt, för i så fall kan ju antagligen de flesta här skippa att ens försöka delta i diskussionen?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ingen har sagt att det är samma, och förresten så kanske du ska tänka på att en ordlista inte är gjort utifrån häst o hur ridning fungerar.
Fio påstod i sitt inlägg nr #1012 att det var samma sak, skrev "öööh jo balans och takt är samma sak.. "
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Du kanske inte ska klippa av meningen utan ta med hela samt läsa fortsättningen o förklaringen som ges-jag har inga problem att förstå vad fio menar.

Eller förstår du inte hur viktig takten är för balansen?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag menar just fysiskt, som i fysikens lagar, ett tryck med mer eller mindre kraft.

Med skillnader i "kontakter" menar jag i avseende på kommunkationen via antingen sträckt tygel eller slack i tygeln. Om vi utgår ifrån att vi endast har tygelns vikt i handen, både på sträckt tygel och hängandes tygel, så är skillnaden bara signalsystemetn, kommunikationen. Har vi kommunikationen så spelar det ingen roll om tygeln hänger eller är sträckt, du har ju fortfarnade kontakt oavsett. För det är väl det som är kontakt, eller?



Nej, det är inte det som avses med kontakt.

Jag har skrivit det förut , stöd o kontakt är ett kommunikationssystem, signalsystem med hästen, och ett kvickt sådant, i detta system så finns eftergift som det främsta vapnet,eftergift som ges på en förhållning - vilket innebär , vilket jag också skrivit förut, att man kan samla framåtbjudningen, energin, drivningen kvar i hästen, fånga upp den- rider man alltid lång tygel så försvinner detta , rider man lusigt utan energi så finns inget att samla upp.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nej, det är inte det som avses med kontakt.

Jag har skrivit det förut , stöd o kontakt är ett kommunikationssystem, signalsystem med hästen, och ett kvickt sådant, i detta system så finns eftergift som det främsta vapnet,eftergift som ges på en förhållning - vilket innebär , vilket jag också skrivit förut, att man kan samla framåtbjudningen, energin, drivningen kvar i hästen, fånga upp den- rider man alltid lång tygel så försvinner detta , rider man lusigt utan energi så finns inget att samla upp.

Och då frågar jag, betyder denna kontakt och stöd (som samlar energin) att den är fysisk, fysisk enligt definitionen tryck, alltså med ett visst tryck i tygeln, och att eftergiften bara finns där korta frekvenser som svar på när hästen lyssnar på ändå mer tryck (signal) från tex tygeln? Eller räcker det med enbart tygelns vikt (tillsammans med små signaler med påföljande direkt eftergift) för att du ska ha stöd och kontakt?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Förtydligande:

Den kontakt som jag pratar om är alltså motsatsen till den "fysiska kontakten" enligt min definition, den fysiska kontakten tar man bara korta frekvensen och släpper igen direkt hästen svarat, detta brukar pågå under inlärningsporcessen, signalerna, när dom är förfinade, ger inget direkt tryck, dom bara känns genom tygeln, tygeln förblir slack, men det är klart ska man definera dessa lätta signaler enligt fysikens lagar så är det väl någon slags kraft (tryck) i dom också:)......men inte mer kraft än att tygeln kan förbli slack....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det framgår INTE av utbildningsskalan att ridinstruktörerna skall lära sig kommunikation med hästen. Flera inlägg i den här tråden hänvisar till utbildningsskalan. Det är naturligtvis möjligt att man på instruktörskurserna använder annat än utbildningsskalan.

I ett annat svar (än ditt) på mitt inlägg sägs att kommunikation (underförstått?) kommer före utbildningsskalan. Jag tycker att det är en brist med utbildningsskalan att den inte har med kommunikation med hästen.

Ridning är ju kommunikation. Men kommunikationen kan ju se väldigt olika ut. Det pratas för lite om den så viktiga delen. Det är mera underförstått. Tror man har mycket att vinna om man skulle prata med om kommunikationen och lägga mer vikt vid att ryttare och häst kommunicerar. Framför allt prata om hästens signaler till ryttaren. Det pratas mycket om vilka signaler ryttaren ger hästen, men alldeles för lite om hästen signaler till ryttaren. När man lägger mera fokus på en tvåvägskommunikation får man en häst som vill göra det ryttaren ber om istället för en häst som bara gör det för att. Det är stor skillnad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 267
Senast: Badger
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 999
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 015
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp