Bukefalos 28 år!

Häst som backar

the_connemara

Trådstartare
Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför?

Aldrig behövt fundera över det tidigare o blev nyfiken hur folk tänker o varför.

Har själv tidigare bara ridit hästar som haft backande/stegrande som väl inpräntad olydnad och då har fokuset ju varit o bryta det mönstret. Då har jag gett total eftergift framåt för att extremt tydligt visa att det "är fritt framåt".

Nu är det min egna häst som råkade komma på att det var ju ett håll man kunde springa fort på (eftersom matte skrattade så hon inte kom sig för att säga att man inte fick göra så... och sen insåg andra gången det hände att nu har ponnyn lärt sig ngt nytt ;)). Det sker bara när han är helt överladdad och jag vill ha honom i en för oss lite ovan (kortare) ram. En ram han väl där trivs bra i och bara från pass till pass utvecklas (och blir ärligt lugn) i men det kokar lätt över om något händer i omgivningen med energinivån han har nu.

Min tanke är att i hans fall bibehålla kontakten och försöka hålla den så stadig men samtidigt så lätt som möjligt även om han inte tar min första drivning o börjar backa. Hade gärna hört lite resonemang runt det.

Om jag släpper tyglarna och driver (vid behov m röst/en kraftigare skänkelhjälp) så går han ju direkt fram (även om han aldrig förr varit ärligt framför skänkeln pga mitt tidigare missbrukande av att klämma m skänkeln så är han ändå relativt lydig när jag säger till honom att han ska gå fram). Det är alltså inget problem att avbryta beteendet som så men jag upplever att det inte alltså får honom att acceptera ramen bättre när han är lite uppjagad. Ger jag långa tyglar skrittar han även snällt på lång tygel direkt, det är han också relativt lydig med. Travar jag är det heller inga problem. Jag väljer självklart lite tillfälle för att göra det enklare för honom när jag känner att han blir lite för laddad och håller inte på o bråkar för sakens skull men vill ha en tydlig röd tråd. Det är fortfarande ovant för oss båda att han inte bara får springa runt "på halvfart" lång som ett tåg :o

Hur hade ni tänkt och varför?
 
Det kanske är för tidigt att begära den kortare ramen när han är överspänd?

Han är inte det från början (i passen alltså) utan jag upplever snarare att pga omlagd ridning så är han mer framme o mer i balans o har successivt vågat börja röra sig mer o bjuda mer. Så när han en bit in i passet kommer mer på plats så blir det också mycket mer häst att "ta hand om", ovant både för mig och för honom.

Skulle jag enbart rida honom "som tidigare" hade han inte blivit så laddad som han blir. Men då hade han också gått o hängt på det där frambenet som fick ta stryk pga hans tidigare hagskada. Därav inget alternativ, även om jag som sagt såklart försöker anpassa vad jag ber om och vilken ram jag ber om så att han inte ska bli så laddad. Galopperar gör vi tex på de "tråkiga" bitarna av våra rundor o vi försöker trava på det ställena som han lätt jagar upp sig på eller skrittar på lång tygel.

Men jag är alltså intresserad av hur ni tänker när ni väl sitter där! Kontakt vs inte kontakt.
 
Han är inte det från början (i passen alltså) utan jag upplever snarare att pga omlagd ridning så är han mer framme o mer i balans o har successivt vågat börja röra sig mer o bjuda mer. Så när han en bit in i passet kommer mer på plats så blir det också mycket mer häst att "ta hand om", ovant både för mig och för honom.

Skulle jag enbart rida honom "som tidigare" hade han inte blivit så laddad som han blir. Men då hade han också gått o hängt på det där frambenet som fick ta stryk pga hans tidigare hagskada. Därav inget alternativ, även om jag som sagt såklart försöker anpassa vad jag ber om och vilken ram jag ber om så att han inte ska bli så laddad. Galopperar gör vi tex på de "tråkiga" bitarna av våra rundor o vi försöker trava på det ställena som han lätt jagar upp sig på eller skrittar på lång tygel.

Men jag är alltså intresserad av hur ni tänker när ni väl sitter där! Kontakt vs inte kontakt.
Om man skall hålla kontakt eller inte beror ju helt på varför han backar. Men generellt så om dom backar när du inte vill det så lättar man såpass mycket att hästen förstår att den skall framåt.

Som du beskriver det så får jag en känsla av att han inte riktigt orkar eller förstår (missförstår) vad han skall göra.

Det bästa hade varit om du kunde föregå honom. Om du märker att han börjar närma sig det där överspända stadiet så kanske du kan skritta på lång tygel en liten stund?
 
Du för lösa det på ett annat sätt, vad jag kan misstänka med tanke på hur du ridit tidigare så är han inte lösgjord, gymnastiserad och stark nog att gå så. Du får ha en längre ram och överlinje och gymnastisera upp honom där först, man kan liksom inte bara korta tyglarna och rida på ..
 
Om man skall hålla kontakt eller inte beror ju helt på varför han backar. Men generellt så om dom backar när du inte vill det så lättar man såpass mycket att hästen förstår att den skall framåt.

Som du beskriver det så får jag en känsla av att han inte riktigt orkar eller förstår (missförstår) vad han skall göra.

Det bästa hade varit om du kunde föregå honom. Om du märker att han börjar närma sig det där överspända stadiet så kanske du kan skritta på lång tygel en liten stund?

Problemet är ju att den lilla hjärncellen snurrar för fort o mycket riktigt förstår han då inte. Men det är liksom inte ett okej skäl till att välja o backa i racerfart om matte bara antingen vill ha en att stå still eller skritta med lite kontakt. Han är en ponny o mycket lättlärd på gott o ont så jag vill så tydligt dom möjligt visa att det inte är ett alternativ.

Självklart försöker jag "förekomma" (det är ju inget läge man ens vill vara på väg emot att de börjar protestera på något vis) men det ändrar ju inte det faktum att jag är nyfiken på hur man ska tänka när man hamnar i den sitsen.
 
Du för lösa det på ett annat sätt, vad jag kan misstänka med tanke på hur du ridit tidigare så är han inte lösgjord, gymnastiserad och stark nog att gå så. Du får ha en längre ram och överlinje och gymnastisera upp honom där först, man kan liksom inte bara korta tyglarna och rida på ..

Lösa vad menar du? Jag vill fortfarande tydligast möjligt förklara att det inte är ett okej beteende oavsett vad som händer. Det är liksom inte så att jag kräver något värdsomvälvande utan bara att han inte ska gå och glo på den där stenhögen med nosen i vädret på ett ställe tex. Eller som igår stå still o vänta på långa tyglar mitt i vår skrittrunda (hela på långa tyglar).

Att rida på detta nya sättet när han är normalpigg är inga problem o han trivs som sagt bra, blir rakare o lugnare. O jag förstår såklart att det inte bara är o rida på, vi har väldigt många pauser o rider inte så länge osv.

Idag hade jag honom tex lite mer riden o framme när vi kom till bitarna han lätt jagar upp sig o undvek att göra just halt där men han var såpass lugn att skrittjobb gick utan problem.

Jag är som sagt dock fortfarande nyfiken på hur man tydligast visar att det inte är okej o lägga i backen, för det kommer garanterat hända igen när han blir spänd. Tidigare har han bara flugit rakt upp i luften men det känns att han har adderat ett sätt att få utlopp för stress.
 
Problemet är ju att den lilla hjärncellen snurrar för fort o mycket riktigt förstår han då inte. Men det är liksom inte ett okej skäl till att välja o backa i racerfart om matte bara antingen vill ha en att stå still eller skritta med lite kontakt. Han är en ponny o mycket lättlärd på gott o ont så jag vill så tydligt dom möjligt visa att det inte är ett alternativ.

Självklart försöker jag "förekomma" (det är ju inget läge man ens vill vara på väg emot att de börjar protestera på något vis) men det ändrar ju inte det faktum att jag är nyfiken på hur man ska tänka när man hamnar i den sitsen.
(Sorry för att jag inte direkt svarar på vad du frågade men ibland måste man få en tydligare bild av problemet :)).

Jag hade lättat så mycket det behövdes för att han skall gå framåt. I början kanske det krävs väldigt mycket medan det efter ett tag kanske bara räcker att lätta lite på tygeln och/eller sitsen.
Det viktiga är att han kommer fram för dina hjälper.

Kanske undvika halt helt en period?
 
Jag lättar i tygeln, driver och försöker hålla mig fast ;)för efter misslyckad backning kommer tvära kast och lite snurr.
Och då hon väl går framåt så travar vi lite, inte älga iväg, utan bara en 10m trav så hon hamnar framför skänklen igen.
 
Min grabb har det sista "fått för sig" att lägga i backen ibland när vi ska fatta galopp, främst vänster. Aldrig vid första fattningen. Men om vi tex övar program och han vet om att det är dags för en fattning då vi redan gjort en vid ett ställe, så räcker det att jag lägger an skänkeln, tar en förhållning då han gärna rusar eller ligger ett steg före mig. Då har han fått för sig att slänga in röva, lägger jag på innerskänkeln så backar han.
Han är en jäkligt kvicktänkt kuse och känslig så det räcker att jag tänker för att han ska reagera. Antagligen sänder jag signaler omedvetet.
Han har oxå lätt för att stressa upp då han är så ambitiös och vill göra allt på en gång, vilket ger en lätt kortslutning. :p

Iaf, för att lösa problemet så överdrev jag i början. Helt lång tygel och drivning framåt. Ibland fick vi ta en oaus och bara skritta 5 min för att srn börja om. Vissa dagar gick det inte att öva program-moment om och om, jag har fått lära känna en ny sida av honom och måste möta upp så gott det går för att bygga på den bra relationen vi har. Sen har jag minskat hjälpen allteftersom. Nu innan han gick på vintervila så hade jag lärt mig att förekomma honom och det räckte att mjukna lite i handen ihop med lätt framåtdrivande skänkel och säte.
Ska bli spännande att se hur det funkar nu när han ska sättas igång igen :D

KrullTroll med nordisen som gärna bejakar sitt inre fuxsto ;):p
 
Lösa vad menar du? Jag vill fortfarande tydligast möjligt förklara att det inte är ett okej beteende oavsett vad som händer. Det är liksom inte så att jag kräver något värdsomvälvande utan bara att han inte ska gå och glo på den där stenhögen med nosen i vädret på ett ställe tex. Eller som igår stå still o vänta på långa tyglar mitt i vår skrittrunda (hela på långa tyglar).

Att rida på detta nya sättet när han är normalpigg är inga problem o han trivs som sagt bra, blir rakare o lugnare. O jag förstår såklart att det inte bara är o rida på, vi har väldigt många pauser o rider inte så länge osv.

Idag hade jag honom tex lite mer riden o framme när vi kom till bitarna han lätt jagar upp sig o undvek att göra just halt där men han var såpass lugn att skrittjobb gick utan problem.

Jag är som sagt dock fortfarande nyfiken på hur man tydligast visar att det inte är okej o lägga i backen, för det kommer garanterat hända igen när han blir spänd. Tidigare har han bara flugit rakt upp i luften men det känns att han har adderat ett sätt att få utlopp för stress.
Lösa vad menar du? Jag vill fortfarande tydligast möjligt förklara att det inte är ett okej beteende oavsett vad som händer. Det är liksom inte så att jag kräver något värdsomvälvande utan bara att han inte ska gå och glo på den där stenhögen med nosen i vädret på ett ställe tex. Eller som igår stå still o vänta på långa tyglar mitt i vår skrittrunda (hela på långa tyglar).

Att rida på detta nya sättet när han är normalpigg är inga problem o han trivs som sagt bra, blir rakare o lugnare. O jag förstår såklart att det inte bara är o rida på, vi har väldigt många pauser o rider inte så länge osv.

Idag hade jag honom tex lite mer riden o framme när vi kom till bitarna han lätt jagar upp sig o undvek att göra just halt där men han var såpass lugn att skrittjobb gick utan problem.

Jag är som sagt dock fortfarande nyfiken på hur man tydligast visar att det inte är okej o lägga i backen, för det kommer garanterat hända igen när han blir spänd. Tidigare har han bara flugit rakt upp i luften men det känns att han har adderat ett sätt att få utlopp för stress.

Som jag sa? Det hänger ju ihop! Ju mer avspänd och lösgjord och igenom ryggen du får honom , desto mindre kommer detta beteendet visa sig. När han glor så ställ honom bara ifrån " det hemska" och rid vidare som det regnar och fortsätt med vad du håller på med.
 
Alltså så är jag på din linje med att behålla kontakten, dock på innertygeln eftersom du vill ställa bort från vad det nu kan vara.. så jag rider med bibehållen innertygel och ger efter på yttertygeln (men tar halvhalterna på den) och fångar upp med ytterskänkel så han stannar kvar i spårningen och gärna lite sidvärtes undan innerskänkel samtidigt...
 
Mitt russ kan backa efter att ha lite för hårda krav på sig. På henne gäller det att blixtsnabbt lätta allt tryck i handen och driva utan att jaga.

Jag tycker det är svårt att ha ett färdigt råd utan att se vad som sker, olika hästar reaktioner kräver ju olika svar.

Men min grund är att de alltid ska fram. (Vilket inte är så jävla lätt alltid, min D-ponny kan springa ifrån arbete när hon är orastad och då gärna sparka rejält bakut, att driva då är tvärs emot vad min hjärna skriker :p ).

Hon stannar ibland när hon blir osäker, det har jag faktiskt inte gjort något åt utan bett om vad det nu var igen. Hon ska ev bli körponny i framtiden och då är stopp när man är osäker att föredra.
 
Jag brukade lätta på handen när min häst backade men det är ju en belöning då han får eftergift vid oönskat beteende. När jag höll samma stöd och drev på ordentligt fick jag mer önskat resultat.
 
Är ju som nämnts väldigt beroende på häst och situation. Min häst har i perioder tvärnitat och börjat backa, steg ett då är ju lös tygel och pisk i rumpan tillsammans med skänkel. FRAM. Sen beröm när han rör sig framåt.

Tyvärr svarar han inte alltid bra på det iom att han inte är framme för skänkel, backandet blir en stegring precis rakt upp. Slak tygel är för långsamt att häva stegringen på, så jag skänklar bara, starkt säte och ev förstärker med spö, tills det blir galopp av kalibern "skjuten ur en kanon" saktar då av för sitsen och börjar om med vad jag nu tänkt göra, eller en enklare bebisversion för att få med mig hästen. Prio ett -alltid fram för skänkeln.
 
Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför?

Aldrig behövt fundera över det tidigare o blev nyfiken hur folk tänker o varför.

Har själv tidigare bara ridit hästar som haft backande/stegrande som väl inpräntad olydnad och då har fokuset ju varit o bryta det mönstret. Då har jag gett total eftergift framåt för att extremt tydligt visa att det "är fritt framåt".

Nu är det min egna häst som råkade komma på att det var ju ett håll man kunde springa fort på (eftersom matte skrattade så hon inte kom sig för att säga att man inte fick göra så... och sen insåg andra gången det hände att nu har ponnyn lärt sig ngt nytt ;)). Det sker bara när han är helt överladdad och jag vill ha honom i en för oss lite ovan (kortare) ram. En ram han väl där trivs bra i och bara från pass till pass utvecklas (och blir ärligt lugn) i men det kokar lätt över om något händer i omgivningen med energinivån han har nu.

Min tanke är att i hans fall bibehålla kontakten och försöka hålla den så stadig men samtidigt så lätt som möjligt även om han inte tar min första drivning o börjar backa. Hade gärna hört lite resonemang runt det.

Om jag släpper tyglarna och driver (vid behov m röst/en kraftigare skänkelhjälp) så går han ju direkt fram (även om han aldrig förr varit ärligt framför skänkeln pga mitt tidigare missbrukande av att klämma m skänkeln så är han ändå relativt lydig när jag säger till honom att han ska gå fram). Det är alltså inget problem att avbryta beteendet som så men jag upplever att det inte alltså får honom att acceptera ramen bättre när han är lite uppjagad. Ger jag långa tyglar skrittar han även snällt på lång tygel direkt, det är han också relativt lydig med. Travar jag är det heller inga problem. Jag väljer självklart lite tillfälle för att göra det enklare för honom när jag känner att han blir lite för laddad och håller inte på o bråkar för sakens skull men vill ha en tydlig röd tråd. Det är fortfarande ovant för oss båda att han inte bara får springa runt "på halvfart" lång som ett tåg :o

Hur hade ni tänkt och varför?

Helst vill man ju inte behöva släppa på någon tygel. Men är hästen i back/upp så pass att man känner att det inte reder sig med skänkel och sits måste man ju göra det som krävs för att få fram hästen.
Generellt kör jag fios modell.
Utan fungerande insida har man ingenting tycker jag. Då finns ingen riktig utsida heller.
Så jag ser alltid till att ha en eftergiven insida och en fungerande innerskänkel. Då har man aldrig problem att få fram hästen.
Men tappar man insidan, vilket jag också gör ibland, kan de börja gå upp och bak.
En eftergiven och lösgjord häst går fram och är mindre benägen att glo etc.

Min egen är ju en sån som man måste ha med sig och lösgjord. Annars bär det av alt som förr gick uppåt/bakåt.
Min säkerhet på såna är lösgjordheten och att alltid ha en fungerande insida.
Är de lösgjorda kommer man inte till stortjafs där man måste kompromissa och lätta ur hjälper på hästens initiativ.
Att lätta ur yttertygeln och ändå kunna rida framåt hyfsat avspänt är väldigt mycket mer värt i utbildningssynpunkt/komma till bra ridning konstant än att behöva lätta ur båda tyglar och mer hoppas att hästen har lust att gå fram och inte svarar uppåt på skänkeln..
 
Helst vill man ju inte behöva släppa på någon tygel. Men är hästen i back/upp så pass att man känner att det inte reder sig med skänkel och sits måste man ju göra det som krävs för att få fram hästen.
Generellt kör jag fios modell.
Utan fungerande insida har man ingenting tycker jag. Då finns ingen riktig utsida heller.
Så jag ser alltid till att ha en eftergiven insida och en fungerande innerskänkel. Då har man aldrig problem att få fram hästen.
Men tappar man insidan, vilket jag också gör ibland, kan de börja gå upp och bak.
En eftergiven och lösgjord häst går fram och är mindre benägen att glo etc.

Min egen är ju en sån som man måste ha med sig och lösgjord. Annars bär det av alt som förr gick uppåt/bakåt.
Min säkerhet på såna är lösgjordheten och att alltid ha en fungerande insida.
Är de lösgjorda kommer man inte till stortjafs där man måste kompromissa och lätta ur hjälper på hästens initiativ.
Att lätta ur yttertygeln och ändå kunna rida framåt hyfsat avspänt är väldigt mycket mer värt i utbildningssynpunkt/komma till bra ridning konstant än att behöva lätta ur båda tyglar och mer hoppas att hästen har lust att gå fram och inte svarar uppåt på skänkeln..
Alltså vad sugen man blir på att skugga dig i din tränarroll/ridning ett par veckor! Känns alltid som att du har ett så tydligt och välgenomarbetat system du följer och dessutom kan formulera. :)
 
Jag har själv en som kan lätta av och föra energin bakåt om han laddar för mycket i t.ex skritt-halt-skritt övergångarna, samt oftast när jag sitter fel(lättar framåt) och behöver ha lite mer drivande sittben. Har en häst som är otroligt känslig för sitsen/överskänklarna så det är en balansgång. Så jag lutar mig helt enkelt lite bakåt(sitter på den sk svansen), bibehåller kontakten till munnen (här menar jag sug i tyglarna, är inte hästen framme till bettet/handen så backar den gärna av har jag märkt) och då svarar han alltid framåt i igångsättningen.
 
Allmänt ang lösgjordhet och hästar i absolut balans och lösgjordhet osv tycker jag det är väldigt svårt att nå dit om det handlar om terrängridning/uteritt i alla gångarter ... Om man behöver ändra på balans /belastning pga att hästen tidigare belastats fel osv är det svårt att få till lösgjordhet genom att bara rida ute i terrängen/på vägarna .
 
Min gamla tant kan också slänga i backen i skrittarbetet när det blir för laddat. Släpper jag tygeln så går hon fram direkt men tycker inte det är hållbart att hon "belönas" när hon slänger i backen söka gånger. För oss funkar det bra att flytta några steg åt sidan när jag känner att backläget är på gång, då bryts laddningen lite och vi kan rida på framåt utan att jag måste släppa tygeln.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 046
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 571
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 301
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp