Bukefalos 28 år!

Kontaktövningar?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har haft hund hela mitt liv, olika raser och personligheter men en sak har de haft gemensamt-de har varit väldigt fokuserade på sin förare oavsett om det var matte/husse eller hundvakten.
Nu har jag en tik på 21 mån som är väldigt lättstörd. Vad som helst kan fånga hennes intresse, en annan hund, en fågel, en igelkott, ett löv, en påse, en katt eller ett ljud.
Och då "finns" inte jag längre. Jag kan tjoa, kommendera och locka hur mkt jag vill, allt som händer är att jag får ett snabbt ögonkast sen stirrar hon på tex lövet igen. Värst är det med andra hundar, då ignorerar hon mig helt oavsett vad jag gör. Vad kan/bör jag göra i det läget?
Har provat:
- bjuda in till lek
- peta/nypa lite för att få uppmärksamhet
- ignorera och gå vidare
- muta med gottis
- försöka träna tex platsligg/sitt(som hon vet precis vad det är)och svårare grejer som kräver mer av henne.

Inget av detta ger nånting, hon vrider huvudet ur led för att glo på vad det nu är som fångat hennes uppmärksamhet...Hon är inte överbeskyddad på nåt vis utan följer med mig så gott som överallt tex på stan, hem till vänner, på bussen, till parken, ut på landet osv så det bör inte vara nåt konstigt för henne att det är liv och rörelse omkring. Det här är helt nytt för mig då de andra hundar jag haft i mitt liv har haft stenkoll på föraren hela tiden oavsett vad som händer runt omkring.
 
Sv: Kontaktövningar?

Min förra hund var sån där så jag förstår hur jobbigt det är.
Svårast var det vid hundmöten.
Han älskade kamplekar så jag köpte en hållbar (han tuggade sig igenomdet mesta) och sen använde jag den som belöning.
När han fokuserade på mig fick han lite dragkamp tillbax. Hade jag tuggisen med mig så trippade han så fint vid min sida och tittade förväntansfullt på mig.
Tyvärr var jag fortfarande ganska oattraktiv utan den men jag tyckte iallafall att det blev bättre.
 
Sv: Kontaktövningar?

Dramkamp gillar min med-om det inte finns nån annan störning. Då är det tyvärr svårt att få med henne:grin:
 
Sv: Kontaktövningar?

Med min hund hjälpte det är börja med agility! Efter tre kurser agility har det skett en otrolig förbättring i hans vilja att vilja lyda mig sas. Men samtidigt så är din hund antagligen i trotsåldern just nu med tanke på åldern och detta kan alltså vara en period som snart kommer att gå över! Att bara lyda när det passar (och det inte finns något mer intressant än matte att kolla på) är ju ett typiskt tecken på trotsåldern!
 
Sv: Kontaktövningar?

Jotack trotsar gör hon minsann och ibland känner jag nästan en smula allergi på väg:angel: Men nån minut senare gör hon nån såndär underbar grej och så inser jag att jag aldrig skulle klara att vara utan henne:love:
Hon har för det mesta inställningen "jag gör det sen, nu är jag upptagen" när jag ropar på henne men detta var jag förberedd på då det förmodligen finns en smula vinthund i henne och dom ska tydligen(?)vara mer självständiga.

Jag älskar hennes personlighet men bristen på kontakt börjar bli jobbig då hon utvecklat ett problembeteende vid hundmöten(dvs blir spänd/upphetsad/stressad och gör utfall mot mötande hund). I de lägena hade det varit skönt att ha nåt knep för att avleda hennes uppmärksamhet innan hon blir stirrig för att kunna bryta den onda cirkeln...
 
Sv: Kontaktövningar?

Jag tyckte agility verkade vara ett jättebra tips.
Gillar du och hunden det så är det ju ett skojigt fartigt sätt att binda er samman.
 
Sv: Kontaktövningar?

Jag tror att du kan ställa lite mer krav på henne att hon måste koncentrera sig på dig. Givetvis med en superbelöning och massa mys när hon väl gör det.

Om hon vid hundmöten inte lyssnar på dig när du pratar med henne kan du peta ( alltså inte slå) till henne på sidan med handen och liksom "Hörrdudu, här är jag!" och släpper hon då koncentrationen på hunden för bara en sekund, blir du en superglad matte som öser över med korv eller liknande. Det skulle underlätta i ett sådant läge, tror jag, om du arbetat med klicker! Så fort din hund släpper mötande hunden med blicken en sekund klickar du. I det "snabba ögonkastet", som du själv skriver, som du får ger du beröm. Och det kommer ta tid! Lång tid och mycket tålamod, men hon kommer med största säkerhet till slut tycka att det är mer värt att vara med matte än tänka på något annat.

Och arbeta parallellt hemma med att bara leka, träna trix och kontaktövningar för att stärka eran relation.

Sitt hemma på köksgolvet med godis/leksak i ena handen en bit ut från kroppen och så fort hon slänger en blick på dig istället för saken/godiset får hon det. (Arbetar du med klicker blir det lättare där med ;)) Avancera sedan övningen till trädgården, parkeringen, skogen osv. Till slut (efter även här tålamod och tid :p) kommr du kunna göra det vid hundmöten förhoppningsvis. Då visar du att "Det här får du om du kollar på mig.".

Och jag röstar även jag för agility eller t ex rallylydnadskurs, det är otroligt roligt och nyttigt för både dig och hunden.
 
Sv: Kontaktövningar?

Jag har haft samma problem med min hund men gjort på lite olika sätt.

Först belönat mycket vid alla tillfällen ute då han tittat på mig. Min gillar bara godis som belöning så ett "braaa" och godis vid kontakt.

Inför hundmöten har jag gett godis efteråt varje gång han gått förbi och varit "tyst" under mötet. Eftersom han bara betedde sig i sina egna kvarter var det enklast att få honom att förstå att det vankas godis när jag ser en hund när vi var ute på stan. Så jag tränade lite där och han förstod snabbt. Nu tittar han på mig när han ser en hund eftersom han förväntar sig godis, jag berömmer och plockar upp en godis, han kommer in och vi går lugnt förbi, sen får han sin godisbit.

Har precis lärt mig en uppmärksamhetssignal som också fungerar mycket bra. Man väljer ett ljud, exempelvis två "smackningar". Sätt hunden framför dig, gör ljudet du valt vänta en liten stund och ge hunden en godis. Träna in genom att göra det 10 gånger i rad ungefär tre gånger per dag i olika miljöer. Efter ett tag kan man prova och se om hunden reagerar genom att göra ljudet när den är upptaget med ngt annat. I så fall beröm.

Tror att min hund svarar så bra på det för att det är så lättförtjänt belöning i inlärningen. Han behöver inte offra ngt utan får bara godis för att lyssna till ett ljud. Har fungerat vid hundmöten då han "glömt" att titta på mig och även när han stått och nosat djupt in i en buske etc.

Lycka till!
 
Sv: Kontaktövningar?

Vi har precis börjat med klicker så det får vi träna mer på:)
Peta till henne är en av metoderna jag har testat hittills och jodå, visst titatr hon på mig och jag blir superglad och öser på med beröm och gottis. Problemet är bara att i dom lägena tar hon inte emot gottis, det har hon inte tid med:grin: Och ja...jag kan bli hur superglad som helst, det berör inte lilla fröken alls, det finns ju en HUND att glo på!
Träna agility eller liknande ska vi göra så småningom men jag har bara haft henne i drygt 2 månader och just nu finns det så mkt annat vi måste göra först, bla en grundkurs som alla "nykomlingar" måste gå för att få gå de andra kurserna sen.
Antar att tränaren vill ha lite koll på vilka ekipagen är innan det blir tal om nån mer inriktad träning, och inte mig emot. För mig signalerar det att han är mån om att de ekipage han tar in ska fungera ihop och att alla i en grupp ska få lika mycket tid istället för att ett ekipage tar hela kurstiden för att de inte fungerar i grupp.
 
Sv: Kontaktövningar?

Det där med att lära in ett specifikt ljud för "titta på mig" låter bra, det ska jag prova! Hon är dock rejält självständig min lilla tjej så jag kommer nog ha en hel del gråa hår innan det funkar. Men vad är några gråa hår mot en fungerande och härlig hund:D
 
Sv: Kontaktövningar?

Om du bara haft henne i två månader så tror jag att mycket kommer ge sig med tiden.
Du kommer bli mer värd ju mer nu tränar ihop.
 
Sv: Kontaktövningar?

Ja det inser jag också. Det har bara blivit lite jobbigt med spec hundmöten då hon blir totalt blockerad så jag ville ha lite tips på hur jag kan hantera det så att jag inte gör det värre.
 
Sv: Kontaktövningar?

Håller med föregående talare.
Två månader är inte lång tid. Det är lätt att man ställer väldigt höga krav på sig själv och hunden eftersom man är så taggad av att ha gått runt och väntat på hunden.
Jag får ibland intala mig själv (har också en omplacering som jag inte haft så länge) att se mellan fingrarna med vissa beteende. Vänta ut det lite och fundera på varför han gör som han gör och sen efter en tid börja bena i problemet.
Ställ inte för höga krav på dig själv och försök att glädjas åt din hund.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 087
Senast: Sel
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 682
Senast: Zewz
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 484
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 936
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp