Kontrakt, vad skall det stå

shady

Trådstartare
Skall låna ut magen på mitt sto i år. Nu undrar jag vad man behöver ha med i kontraktet, så att personen som lånar stoet kommer att stå som uppfödare?
 
Sv: Kontrakt, vad skall det stå

Vilken ras rör det? Mitt fullblod fick jag göra en förhyrningsanmälan på (så att fodervärdarna står som ägare vid födseln) och när hon kommer hem får jag göra en ny anmälan om att förhyrningen avslutats, så att hon faller tillbaka i min ägo på papper. Det känns som att jag har "gett" bort mitt sto när fodervärdarna står som ägare på ATG's hemsida, men jag har ju kvar ägarbeviset så hon är ju fortfarande min. Och vårt kontrakt är väldigt utförligt formulerat, där står allt som båda parter behöver ha skriftligt.

Vet inte hur man gör med andra raser, kan man förhyra dem med eller är det bara med galopp/travhästar man kan göra det?
 
Sv: Kontrakt, vad skall det stå

Jag har lånat stomage en gång men fick inte till det så att jag sedan stod som uppfödare. :(
Fick till svar då att bara ägaren kunde stå som uppfödare men det är ett tag sedan nu (10 år) så det kan ju ha ändrats.
Om du inte får några bra svar här är det väl tyvärr bara respektive avelsförbund som vet...?
Ska du eller de andra hålla stoet uppstallad osv.? Har ni tänkt på vad som ska gälla under dräktighetstiden? Vi fick problem nämligen...
// M
 
Sv: Kontrakt, vad skall det stå

Det är fortfarande stoets ägare som står som uppfödare, inom de flesta raser. Det var därför mitt stos fodervärdar fick förhyra henne i höstas, och i och med det står dem som ägare trots att de inte har köpt henne av mig. De kommer stå som uppfödare av fölet OM det föds ett, vill säga! (Himla liten mage, bara en månad kvar...)
 
Sv: Kontrakt, vad skall det stå

Det här fallet gällde halvblod, vet inte om det är skillnad på olika raser...

// M
 
Sv: Kontrakt, vad skall det stå

Det gäller halvblod, men efter vad jag hört skall det räcka med ett papper skrivet att stoet är uthyrd för avel. Då skall även denna hamna som uppfödare på fölet.
 
Sv: Kontrakt, vad skall det stå

Häromåret sa de på seminstation att jag skulle vara fodervärd för att stå som uppfödare på fölet. (Halvblod.) Fast jag köpte henne istället.... :smirk:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 174
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 033
Senast: QueenLilith
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 242
Senast: caballus
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 058
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp