Köpa fångponny

jonna

Trådstartare
Jag har ridit en d-ponny sedan i våras, men i somras så fick han ett fånganfall (inte kraftigt som tur var)! Han röntgades och hade ingen rotation! Ägaren har varit lite slarvig och jag har skött näst intill allt, följt med till veterinären, gått ut med han och nu för ca 3 månader sedan börjat skritta han! Nu har han börjat få trava och är friskförklarad och hur fin som helst. Ägaren har inte tid med honom och jag har han 7 dagar i veckan och vi funderar på att köpa han. Jag och min mamma har 1 shettis och en unghäst, jag hade en tävlingsponny som fick somna in för 3 månader sedan! Jag och min familj är alltså hästvana och haft häst hela livet.

Så min fråga är nu: Är det en risk att köpa honom? Han är 11 år (2003) och har aldrig varit sjuk, sparsamt använd! Eftersom jag redan känner honom så är det en möjlighet.! hade ni köpt honom?

Kan tillägga att jag är 17 år!

Vet inte om detta är rätt tråd? men jag testar.
 
Jag hade köpt om jag gillade hästen och kan erbjuda lösningar för att undvika fler fånganfall, till rätt pris ;)
 
Aldrig. Det är ett jätteprojekt med en fånghäst, som du säkert vet. Nästa gång kanske de inte är lika lindrigt. Blir både dyrt och känslomässigt jobbigt. Köp inte! Han har ju varit sjuk med tanke på fången..


Jag har ridit en d-ponny sedan i våras, men i somras så fick han ett fånganfall (inte kraftigt som tur var)! Han röntgades och hade ingen rotation! Ägaren har varit lite slarvig och jag har skött näst intill allt, följt med till veterinären, gått ut med han och nu för ca 3 månader sedan börjat skritta han! Nu har han börjat få trava och är friskförklarad och hur fin som helst. Ägaren har inte tid med honom och jag har han 7 dagar i veckan och vi funderar på att köpa han. Jag och min mamma har 1 shettis och en unghäst, jag hade en tävlingsponny som fick somna in för 3 månader sedan! Jag och min familj är alltså hästvana och haft häst hela livet.

Så min fråga är nu: Är det en risk att köpa honom? Han är 11 år (2003) och har aldrig varit sjuk, sparsamt använd! Eftersom jag redan känner honom så är det en möjlighet.! hade ni köpt honom?

Kan tillägga att jag är 17 år!

Vet inte om detta är rätt tråd? men jag testar.
 
Skulle säga att det beror på hur ert stall och era hagar ser ut. Har ni skogshage och tillgång till en stenkoll på matens innehåll (även hö), varför inte?
Personligen skulle jag inte köpa men det är för att vi har fri tillgång i vårt stall och har stora fina gräshagar som jag vill att min häst ska kunna utnyttja. Jag hade en fånghäst på foder förr och då var det mindre grushagar i stallet.
 
Aldrig någonsin att jag hade köpt en häst som hade haft fång. Den ångesten och oron som det innebär att ha en fånghäst vill jag aldrig vara med om igen. Det kostar så mycket mer än det smakar att alltid vara orolig och att alltid ha koll så att inte hästen blir sjuk och trots att man gör allt i sin makt för att hästen inte ska få fång igen med uppgrusad hage året runt, aldrig utsätter den för risker såsom att gå på gräs eller få foder med för hög sockerhalt eller få spannmål så är risken väldigt stor att man en dag står där med en häst som har fått fång igen.
 
Av ren nyfikenhet, ni som inte på några villkor köpt en likvärdig häst, vad tycker ni ska hända en sådan häst? Ska den avlivas, 11 år gammal? Är det ens lönt att behandla fången från början?
 
Jag köpte en för ett halvår sedan. Vi klickade fantastiskt och jag kände att det var värt allt "meck" som blir med en fånghäst.
Hon visade sig dock ha rotationer i båda fram. Dålig prognos och låååång vila. Hann ha henne i fem månader innan jag fick ta bort henne för att hon inte tålde medicinen.
Nu var ju detta rätt extremt, men jag skulle personligen aldrig köpa en häst som redan haft fång igen. (Kanske om jag hade möjlighet till helt grusade hagar och den var röntgad ua. Kanske)
Dels för att det krävs så mycket planering med frostgräs, munkorgar, vid vilket väder gräset är som värst osv och dels för den känslomässiga och ångestladdade biten. Jag var ständigt orolig för att hon skulle bli sjuk igen och jag vill inte gå igenom det en gång till.
Visst, vilken frisk häst som helst kan bli sjuk och då får man ta det, men jag skulle inte köpa en häst som har kända sådana problem igen. Blev en otroligt dyr affär för mig..
Hon var dock helt fantastisk. Har aldrig träffat en mer godhjärtad häst. :)
 
Av ren nyfikenhet, ni som inte på några villkor köpt en likvärdig häst, vad tycker ni ska hända en sådan häst? Ska den avlivas, 11 år gammal? Är det ens lönt att behandla fången från början?

Självklart ska inte en häst som kan få en bra levnad efter behandling avlivas men jag hade inte en tanke på att sälja våran häst efter att han hade fått fång. Något som egentligen var meningen eftersom min dotter flyttade hemifrån bara några månader senare och det var hennes häst. Nu fick han gå kvar här istället tills det blev så illa att han inte längre gick att rädda för han var mitt ansvar. I egenskap av mamma hade jag låtit min dotter köpa hästen när hon var minderårig och då får jag också ta det ansvar som följer med. Jag tycker alltså att man tar hand om sin fånghäst själv och kan man inte det så får man hoppas att någon som Ts förälskar sig i hästen och då gör man ett överlåtande eller lämnar ut hästen på livstids foder. Man ska inte behöva betala en massa för en fånghäst. En fånghäst är i mina ögon inte värd många kronor just eftersom den har haft fång med allt vad det innebär. Man säljer alltså inte hästen för en spottstyver på öppna marknaden så att den riskerar att hamna på en slakttransport till Italien utan man tar ansvar för sin häst och ser till att den kommer till ett bra hem. Om det sedan innebär att någon annan har den på livstidsfoder och man då riskerar att få hem hästen så är det så. I min värld så tar man ansvar för sina djur och särskilt när de har en sjukdom som kan blossa upp igen. Att ha en fånghäst kräver massor med kunskap. Det är inte som att hästen har vrickat sig, man sprutar den och den är frisk snart igen utan fång är en sjukdom som väldigt väldigt ofta kommer tillbaka. En häst som har haft fång behöver resten av sitt liv specialbehandling och då krävs det att man skaffar sig den kunskapen som behövs. Jag hoppas att jag aldrig mer råkar köpa en häst som får fång för det är bland det jobbigaste jag har varit med om och då har jag ändå varit med om mycket i mitt liv. Att alltid ha stenkoll på hästen av oro att den ska bli sjuk igen tar något enormt på en men det insåg jag först när hästen hade fått somna in.
 
Om ni har bra förutsättningar för att ha en fånghäst så tycker jag inte att det behöver vara dumt.
Självklart ska ni inte betala så mycket, för det finns ju alltid en återfallsrisk.

Sedan beror det också på om ni "vet" varför han fick fång från början. Var det t.ex. i samband med betessläpp, var han för tjock eller liknande så kan det ju vara ganska lätt att undvika. Om det däremot kom helt från ingenstans, kanske ni ska vara än mer försiktiga.

Men om ni vet orsaken, och har möjlighet att ha honom på en foderstat som passar en fånghäst, och givetvis röntgar igen för att se så det inte finns någon rotation, så tycker jag absolut du kan köpa hästen (för ett rimligt pris) om du tycker om den!

Jag vet flera hästar som haft fång och sedan, med rätt omvårdnad, aldrig fått återfall och fungerar till 100%.
 
Du har ridit ponnyn sedan i våras? Vad är det som säger att detta fång anfall är det första? Hästen har kanske haft fler?
Det är dumt att köpa sig problem.
 
Jag skippar att skriva ett långt utlägg, jag håller med TinyWinys båda inlägg. Aldrig mer fånghäst, och får min nuvarande mot förmodan fång så skulle jag aldrig sälja. Köp dig inte ångest.
 
Jag tror inte jag hade köpt. Men min häst hade ett kraftigt fånganfall, vi hade planerat in att ta bort honom om han inte blev bättre inom ett dygn.. men då blev han bättre! (vilket är så himla skönt)

I 4 år gick han sedan i hage med ytterst lite gräs och han behövde mycket motion. Så ja det var mycket krångel med hö och hage som behövde fixas med jämt. Men nu så går han på bete med två andra hästar utan problem. Dock ej innan sensommaren.

Men om du har orken att greja med det så kan du ju köpa honom. Ett tips då är att ge mag och tarm-pulver som hjälper tarmarna att hålla bra balans vilket gör att det blir lättare med foderbyten samtidigt som det håller tarmarna i balans :)
 
Men ska också tillägga att det inte alltid går bra trots att man är försiktig.. Min systers ponny hade haft lätt fång innan vi köpte henne och eftersom min häst hade haft fång så fick hon gå i samma hage och vi var lika försiktiga med henne. I våras fick hon ändå akut fång och fick tas bort.. Så du måste vara medveten om att det kan hända.. Vilket är otroligt hemskt att uppleva :(
 
Du har ridit ponnyn sedan i våras? Vad är det som säger att detta fång anfall är det första? Hästen har kanske haft fler?
Det är dumt att köpa sig problem.

Ägaren och pappan har stått på ett samma ställe länge och han hade tydligen fått någon fångkänning för 6 år sedan men aldrig haft problem igen, förutom nu då han fick gå på jätte kraftigt storhäst bete även fast han behövde gå på "ponnybete"!
 
Jag tror inte jag hade köpt. Men min häst hade ett kraftigt fånganfall, vi hade planerat in att ta bort honom om han inte blev bättre inom ett dygn.. men då blev han bättre! (vilket är så himla skönt)

I 4 år gick han sedan i hage med ytterst lite gräs och han behövde mycket motion. Så ja det var mycket krångel med hö och hage som behövde fixas med jämt. Men nu så går han på bete med två andra hästar utan problem. Dock ej innan sensommaren.

Men om du har orken att greja med det så kan du ju köpa honom. Ett tips då är att ge mag och tarm-pulver som hjälper tarmarna att hålla bra balans vilket gör att det blir lättare med foderbyten samtidigt som det håller tarmarna i balans :)

tack för tipset! Jag och mamma har pratat om detta men ska fundera lite till! :)
 
Om ni har bra förutsättningar för att ha en fånghäst så tycker jag inte att det behöver vara dumt.
Självklart ska ni inte betala så mycket, för det finns ju alltid en återfallsrisk.

Sedan beror det också på om ni "vet" varför han fick fång från början. Var det t.ex. i samband med betessläpp, var han för tjock eller liknande så kan det ju vara ganska lätt att undvika. Om det däremot kom helt från ingenstans, kanske ni ska vara än mer försiktiga.

Men om ni vet orsaken, och har möjlighet att ha honom på en foderstat som passar en fånghäst, och givetvis röntgar igen för att se så det inte finns någon rotation, så tycker jag absolut du kan köpa hästen (för ett rimligt pris) om du tycker om den!

Jag vet flera hästar som haft fång och sedan, med rätt omvårdnad, aldrig fått återfall och fungerar till 100%.

grejen var att ägaren var på en studentresa utomlands i början av juni, jag skulle alltså ha allt ansvar över honom innan betessläppet! Han hade inte förbetats, utan han fick gå rätt ut på de kraftiga betet, vilket jag tyckte var otroligt dumt men ägaren bestämmer ju. Han var absolut inte för tjock bara inte van med allt gräs som kom.

Min ponny då valde jag att släppa på mycket mindre och inte så starkt bete så hon inte fick fång men han skulle klart ut på det kraftiga betet..

Han åkte till veterinären och blev friskförklarad andra gången och hade inte fått någon rotation (han röntgades)! Om vi köper honom så sa vi max 20 000 kr OCH röntga honom igen för att se att det verkligen inte finns något. Han äter inget kraftfoder, bara hö eftersom han klarar sig super på de!

är 20 000 för dyrt tycker ni?
 
Jag köpte en för ett halvår sedan. Vi klickade fantastiskt och jag kände att det var värt allt "meck" som blir med en fånghäst.
Hon visade sig dock ha rotationer i båda fram. Dålig prognos och låååång vila. Hann ha henne i fem månader innan jag fick ta bort henne för att hon inte tålde medicinen.
Nu var ju detta rätt extremt, men jag skulle personligen aldrig köpa en häst som redan haft fång igen. (Kanske om jag hade möjlighet till helt grusade hagar och den var röntgad ua. Kanske)
Dels för att det krävs så mycket planering med frostgräs, munkorgar, vid vilket väder gräset är som värst osv och dels för den känslomässiga och ångestladdade biten. Jag var ständigt orolig för att hon skulle bli sjuk igen och jag vill inte gå igenom det en gång till.
Visst, vilken frisk häst som helst kan bli sjuk och då får man ta det, men jag skulle inte köpa en häst som har kända sådana problem igen. Blev en otroligt dyr affär för mig..
Hon var dock helt fantastisk. Har aldrig träffat en mer godhjärtad häst. :)

Vi funderar på att ta hem honom till våran går och ha honom på foder först och sen köp! Men Sune hade inte rotation, vilket var super bra och veterinären sa till oss att hon inte kunde säga att det var fång för att det inte var riktigt dom symptomen men som sagt han röntgades och inga tecken på rotation. :)
 
Ibland kan man låta hjärtat styra men då måste man vara beredd på ångesten och att det eventuellt inte går vägen. Att ni då tar ansvar och inte säljer honom vidare. :)
Säger varken bu eller bä om ni vet vad ni ger er in på, den har haft två fånganfall.

20 är alldeles för mycket. Max hälften.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 180
Senast: Sirap
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 144
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 601
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp