Köpa hus på exekutiv auktion

viv

Trådstartare
Är det någon här som gjort det?

Alla erfarenheter, råd, tips, tankar och kommentarer tages tacksamt emot!
 
Sv: Köpa hus på exekutiv auktion

Det har jag aldrig gjort men jag skulle vara mkt noga med besiktningen eftersom man köper huset i befintligt skick. Provtrycka skorstenar och kolla vatten ärexempel på sådant besiktningsmannen inte gör. Vattentrycket kan du lätt kolla själv.
 
Sv: Köpa hus på exekutiv auktion

Har inte gjort det, men däremot köpt utmätt hus "under hand", dvs kontaktade kronofogden innan visning och auktion och fick då reda på att vi kunde köpa direkt av dåvarande ägare innan auktionen så länge alla skulder till kronofogden blev betalda så att de kunde häva utmätningen.

Det viktigaste att tänka på är att du köper det i befintligt skick och att det inte är säkert att du ens kan ta dit en besiktningsman.

Vill du veta mer om våra erfarenheter får du gärna PM:a :)
 
Jag puffar upp den här och undrar om visningstillfället är det enda som KF visar huset, så att säga? Dvs det är enda chansen, och jag kan inte komma tillbaks vid ett senare tillfälle med en besiktningsman? Det är ingen mäklare inblandad i just det huset som jag är intresserad av, och jag är egentligen mest intresserad av att få veta att det inte är mögel/röta/hussvamp eller något liknande i stor omfattning. Kan man ta med en besiktningsman eller någon annan som kan sådant på visningen, kanske?
 
Jag puffar upp den här och undrar om visningstillfället är det enda som KF visar huset, så att säga? Dvs det är enda chansen, och jag kan inte komma tillbaks vid ett senare tillfälle med en besiktningsman? Det är ingen mäklare inblandad i just det huset som jag är intresserad av, och jag är egentligen mest intresserad av att få veta att det inte är mögel/röta/hussvamp eller något liknande i stor omfattning. Kan man ta med en besiktningsman eller någon annan som kan sådant på visningen, kanske?
Kalle brukar bara ha en visning så då får man nog ta med besiktningsman,man köper ju så att säga grisen i säcken,men deras egna besiktningar brukar vara ganska nära sanningen.
 
Det brukar vara enda chansen att titta på huset. Att köpa exekutivt är en chansning, men det brukar även avspegla sig på priset. Deras egna besiktningar brukar ge god indikation om verkligheten. Lycka till!
 
En visning, take it or leave it. Det går sällan att komma till hela utrymmet, så besiktning hade jag inte sett som en möjlighet men ring KFM och fråga.

Jag har köpt en del fastigheter exekutivt, men det har varit osett (endast snabb titt utifrån och sedan det befintliga besiktningsprotokollet och värderingsutlåtandet).
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Eftersom jag har en aningen begränsad ekonomi i relation till områdets priser, skulle jag vilja...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
6 485
Senast: Hippocampus
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 438
Senast: Squie
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 796
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp