Köpa hus-frågor, var?

Därför att jag inte hört nån, utom du då, som tycker det blir billigare.
Det är säkrare om man inte har ett redigt kapital så att man kan ta smällen om det slutar fungera. Eller om man blir tvångsansluten.
Värsta scenariot är att ha ett värdelöst hus som inte går att bo i och därmed ingenstans att bo men kostnaderna kvar.

Bra husekonomi kräver en redig och väl anpassad buffert. Och så kan man ta risker utifrån hur stor buffert som man har.
 
Jag försöker att svara allmängiltigt om husekonomi, för det var vad du efterfrågade.
Men du drar hela tiden in dina privata önskemål i ekvationen så jag vet inte riktigt hur du vill att jag skall svara.

Haha, ja visst är det konstigt att jag har önskemål om mitt eget hus? 😁 Jag har inte bett dig om råd heller? Grundfrågan var var jag skulle vända mig.
 
Det är säkrare om man inte har ett redigt kapital så att man kan ta smällen om det slutar fungera. Eller om man blir tvångsansluten.
Värsta scenariot är att ha ett värdelöst hus som inte går att bo i och därmed ingenstans att bo men kostnaderna kvar.

Bra husekonomi kräver en redig och väl anpassad buffert. Och så kan man ta risker utifrån hur stor buffert som man har.

Så du säger att om jag inte ansluter mig till ett kommunalt vatten och avlopp, så kommer jag snart ha ett hus som inte går att bo i? Ledsen, men det tror jag inte ett ögonblick på. Det finns många hus runt om i skogarna där kommunalt vatten och avlopp inte ens är påtänkt.
 
Haha, ja visst är det konstigt att jag har önskemål om mitt eget hus? 😁 Jag har inte bett dig om råd heller? Grundfrågan var var jag skulle vända mig.
Det finns ingenstans att vända sig.
Man är faktiskt helt på egen hand i den frågan.

Jag uppfattade det som att du ville ha goda råd om husekonomi så jag försökte leverera det. Det är något som är av allmänt intresse i ett öppet forum där många bor eller vill bo i hus.

Men ursäkta, jag skall genast kila iväg ur tråden.
 
Så du säger att om jag inte ansluter mig till ett kommunalt vatten och avlopp, så kommer jag snart ha ett hus som inte går att bo i? Ledsen, men det tror jag inte ett ögonblick på. Det finns många hus runt om i skogarna där kommunalt vatten och avlopp inte ens är påtänkt.
Några av våra vänner bygger ett sprillans nytt hus nu och de har egen brunn. Blir jobbigt för dem om det inte går att bo i huset pga inget kommunalt avlopp 🤪 det finns inte ens planerat att kommunalt VA ska dras dit inom många många många år.
 
Det finns ingenstans att vända sig.
Man är faktiskt helt på egen hand i den frågan.

Jag uppfattade det som att du ville ha goda råd om husekonomi så jag försökte leverera det. Det är något som är av allmänt intresse i ett öppet forum där många bor eller vill bo i hus.

Men ursäkta, jag skall genast kila iväg ur tråden.

Problemet är väl kanske att vissa råd inte är efterfrågade? Ge gärna råd, men acceptera att alla inte tänker lika i allt.
 
Problemet är väl kanske att vissa råd inte är efterfrågade? Ge gärna råd, men acceptera att alla inte tänker lika i allt.
Äsch man får filtrera bland råden och känna efter själv. Hade vi lyssnat på alla råd vi fick hade vi bott kvar i vår hyreslägenhet och haft tråkigt liv :p nu när vi köpt och renoverat och det gått bra har alla som var neggo glömt att de var det och är så himla positiva 😅
 
Så du säger att om jag inte ansluter mig till ett kommunalt vatten och avlopp, så kommer jag snart ha ett hus som inte går att bo i? Ledsen, men det tror jag inte ett ögonblick på. Det finns många hus runt om i skogarna där kommunalt vatten och avlopp inte ens är påtänkt.

Håller med dig här!

Mina resonemang om avlopp handlar framförallt om nybyggnation. Att det är dyrt att anlägga. Alla saker som ska göras i marken som el, brunn, avlopp kostar fruktansvärt mycket.

Att köpa en stuga som har förbränningstoalett/septitank och BTD-avlopp ser jag som oproblematiskt.
 
Äsch man får filtrera bland råden och känna efter själv. Hade vi lyssnat på alla råd vi fick hade vi bott kvar i vår hyreslägenhet och haft tråkigt liv :p nu när vi köpt och renoverat och det gått bra har alla som var neggo glömt att de var det och är så himla positiva 😅

Det gör jag! Känns lite som att jag måste koppla upp mig mot kommunalt vatten och avlopp direkt, trots att inget hus finns. Får ringa Norrtälje kommun och fråga hur man gör så.
Men ja, folk är väldigt negativa. Man ska absolut inte tro man kan göra nått själv, för har du aldrig gjort det, ska du aldrig göra det heller 😅
 
Håller med dig här!

Mina resonemang om avlopp handlar framförallt om nybyggnation. Att det är dyrt att anlägga. Alla saker som ska göras i marken som el, brunn, avlopp kostar fruktansvärt mycket.

Att köpa en stuga som har förbränningstoalett/septitank och BTD-avlopp ser jag som oproblematiskt.

Och jag har inga problem alls att leva så om huset i övrigt passar bra. Skulle aldrig avfärda ett hus för att ingen vattentoa finns. Måste kolla med kommunen att BDT är tillåtet för permanentbo bara, Norrtälje är hårda! Men vad jag ser, bor man inte vattennära så kan det funka med BDT.
 
Det gör jag! Känns lite som att jag måste koppla upp mig mot kommunalt vatten och avlopp direkt, trots att inget hus finns. Får ringa Norrtälje kommun och fråga hur man gör så.
Men ja, folk är väldigt negativa. Man ska absolut inte tro man kan göra nått själv, för har du aldrig gjort det, ska du aldrig göra det heller 😅
Vi har både dåligt vatten (kvalitet, inte mängd) och inte godkänt avlopp.. båda är på att göra-listan. Kan man fortfarande sova på natten trots att kommunen kan komma och knacka på och kräva nytt avlopp så funkar det med.
Kommunalt kommer inte vara aktuellt hos oss.
Slamtömningen kostar typ 800-1000:-/år.
 
Vi har både dåligt vatten (kvalitet, inte mängd) och inte godkänt avlopp.. båda är på att göra-listan. Kan man fortfarande sova på natten trots att kommunen kan komma och knacka på och kräva nytt avlopp så funkar det med.
Kommunalt kommer inte vara aktuellt hos oss.
Slamtömningen kostar typ 800-1000:-/år.

Jamen precis. Allt går ju att lösa på sikt.
Kommunalt VA skulle kosta närmare 6000/år plus förbrukning på 40 kr/kubikmeter såg jag på deras hemsida.
Men jag är väl lite mer "kansjälv"-riktad än att sträva efter att få allt serverat.
 
Kan man fortfarande sova på natten trots att kommunen kan komma och knacka på och kräva nytt avlopp så funkar det med.
Det är nog här vi skiljer oss åt :D.

Men sånt vet man ju kanske själv, vad man är för person och hur stort behov av "säkerhet" man behöver ha i sitt boende för att kunna slappna av och njuta av det.
 
Efter lite eftertanke, så tror jag att det är min önskan att få leva lite offgrid som gör att jag inte vill ha kommunalt VA. Hade jag haft råd, hade jag köpt ett gammalt hus och levt utan elnät, vatten och avlopp under en period för att få perspektiv.
Mycket möjligt att jag skulle tröttna fort, men jag skulle ändå vilja testa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 104
Senast: MiaMia
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Rosett
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 939
Senast: kolblakkur
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 009
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp