Köpa ponny med cushings?

snigelfarmor

Trådstartare
Skulle ni säga att det är värt det, att köpa en ponny ( läromästare och 20 år) med cushings som äter prascend?
Jag har ingen erfarenhet av det men är det mycket oro, jobb, pengar osv??
Har läst att medicinen kostar multum... Och 1 tablett per dag, hur noga är det? Jag är inte i stallet vissa perioder pga jobb tex, vad händer om jag missar 48 timmars medicin? Jag har lösdrift och snäll men hästrädd granne som vattnat.
Berätta allt nu vet.
 
Nej absolut inte! Jag hade aldrig köpt en häst med cushings. Den oron och ångesten det innebär att ha en häst med cushings önskar jag inte min värsta fiende.

Det är livsviktigt att de får sin medicin med rätt antal timmar emellan för annars är risken stor att hästen går in i chock och dör så har du inte möjlighet att ge medicinen på rätt tid resten av hästens liv så fungerar det nog inte så bra. Medicinen är dessutom dyr och hästen kommer behöva få den varje dag resten av sitt liv. Risken är också stor att dosen behöver höjas och då står du om du har otur med dubbelt, tredubbelt eller ännu mer i medicinkostnad och behöver ge hästen medicin två gånger/dag.

Det är inte heller så lämpligt för en cushingshäst att gå på lösdrift eftersom den behöver komma in och värma upp sina hovar och ben med jämna mellanrum när det är kallt för att förhindra nya fånganfall. Våran hade alltid teddyfodrade korta smidiga transportskydd på sig när det var minusgrader och var det kallare än 6-7 minus så behövde han komma in var 7-8 timme för att värma upp sig några timmar. Annars var fånganafallet ett faktum.

En cushinghäst behöver också minst 20-30 minuters motion varje dag för att förebygga fånganfall.

Jag tycker ärligt talat inte att man säljer en häst som är så sjuk. Kan man inte ha kvar den själv längre så låter man hästen somna in.
 
Senast ändrad:
Skulle ni säga att det är värt det, att köpa en ponny ( läromästare och 20 år) med cushings som äter prascend?
Jag har ingen erfarenhet av det men är det mycket oro, jobb, pengar osv??
Har läst att medicinen kostar multum... Och 1 tablett per dag, hur noga är det? Jag är inte i stallet vissa perioder pga jobb tex, vad händer om jag missar 48 timmars medicin? Jag har lösdrift och snäll men hästrädd granne som vattnat.
Berätta allt nu vet.
Nejnejnej. Sen undrar jag hur du vågar låta hästarna gå utan att någon hästkunnig kollar dem. Det kan hända mycket på 48 timmar...
 
Jag vill gärna ha fler svar från folk som lever med prescendhästar. Vi kan ta ponnyn på foder istället, så jag vill gärna veta mer från er.

Jag har egen gård förresten, och ser mina hästar mycket mer än de flesta hästägarna i Sverige, dessutom ser jag massor med stall och hästägare som tex har hästar i spilta eller ensamma i en frimärkshage, det borde vara värre att lämna sin häst där, med den extrema skaderisken det är, än att åka bort på jobb/semester några gånger per år och lämna sin häst i dens vanliga trygga flock och 6 hektar hage..när mina grannar dessutom bor bredvid och är pensionärer, lantbrukare, men lite hästrädda?
 
Jag kan ju fråga er som har erfarenhet av cushing.
Vi har i höst fått reda på att våra 2 ponnies har cushing en 19 år d ponny o en 12 år shettis.
De äter prascend, 0,5 tablett per dag. Kan värdena ändras?
De står inne på natten, ute ca 7-19. Är det för mycket om det är - grader, (bor i Halland)?
Anser ni att man skall ha täcken på samt ha värmande skydd på ben? (båda har mkt päls på ben).
Delade meningar mellan oss här i stallet med el utan täcke.
Båda är barfota, men med barfota bots på (equine fushion) blir hovarna varmare, det måste väl vara bra om de inte är bra med kalla hovar?

Tacksam för alla råd o tips om cushing av er som har/haft eller är i samma situation.
 
Jag har en 'lätt' PPID-häst, dvs endast PPID inte minsta tillstymmelse till EMS eller fång och även om det inte innebär några stora problem för mig att medicinera henne kan jag ärligt säga att jag varken hade sålt eller köpt en häst med PPID.

Först och främst för att jag inte tycker att man varken säljer eller köper en kroniskt sjuk häst. Jag har haft min 20+ häst flera år nu och känner henne väl. På det viset upptäcker jag snabbt förändringar i humör eller om hon inte känner sig fräsch. Det tar tid att lära känna en ny häst och en gamling är värd stabilitet.
 
Vi har två hästar i stallet som äter prescend. Det är ett väldigt passande och medicinen ska ges på samma tid varje dag.
Hästarna måste dessutom ha noggrant reglerad foderstad. Så på dom hade aldrig lösdrift fungerat med fri tillgång tex.

Med den informationen du ger hade jag inte rekommenderat en cushinghäst. Det är ett jobb utan dess like.
 
Värde
Jag kan ju fråga er som har erfarenhet av cushing.
Vi har i höst fått reda på att våra 2 ponnies har cushing en 19 år d ponny o en 12 år shettis.
De äter prascend, 0,5 tablett per dag. Kan värdena ändras?
De står inne på natten, ute ca 7-19. Är det för mycket om det är - grader, (bor i Halland)?
Anser ni att man skall ha täcken på samt ha värmande skydd på ben? (båda har mkt päls på ben).
Delade meningar mellan oss här i stallet med el utan täcke.
Båda är barfota, men med barfota bots på (equine fushion) blir hovarna varmare, det måste väl vara bra om de inte är bra med kalla hovar?

Tacksam för alla råd o tips om cushing av er som har/haft eller är i samma situation.

Värdena kan ändras ja. Blodprov tas då och då och skickas på analys. Medicineringen ändras beroende på hur värdena ser ut.
 
Bi testade ACTH nu i januari för att kontrollera dosen och den var bra. Vet rekommenderade nytt blodprov om runt ett år förutsatt att hon tappar vinterpälsen som hon ska och inte sätter tokmycket päls till hösten.
 
Det är livsviktigt att de får sin medicin med rätt antal timmar emellan för annars är risken stor att hästen går in i chock och dör så har du inte möjlighet att ge medicinen på rätt tid resten av hästens liv så fungerar det nog inte så bra.

Får jag bara fråga om du har en källa på ovanstående? Vet har inte sagt till mig att det är så noga med tidsintervallet och jag kan inte se att det står något om det på bipacksedeln heller.
 
Får jag bara fråga om du har en källa på ovanstående? Vet har inte sagt till mig att det är så noga med tidsintervallet och jag kan inte se att det står något om det på bipacksedeln heller.

Ja du kan ringa till Skara hästklinik och fråga dem. Det var där jag fick informationen då det pga missförstånd blev så att jag inte fick hem prascend i tid en gång för endel år sedan (Det är nästan två år sedan hästen fick somna in så det är minst två år sedan) och då ringde jag bland annat till Skara och frågade dem hur farligt det var om han inte fick sin medicin i tid och fick då det svaret. Jag ringde runt till alla kliniker men ingen hade prascend hemma mer än Strömsholm och dit har vi ett antal timmar. Tack vare godhjärtade människor på posten så ordnade det sig och vi fick medicinen i tid så vi behövde inte slänga oss iväg till Strömsholm dagen före julafton.
 
Jag kan ju fråga er som har erfarenhet av cushing.
Vi har i höst fått reda på att våra 2 ponnies har cushing en 19 år d ponny o en 12 år shettis.
De äter prascend, 0,5 tablett per dag. Kan värdena ändras?
De står inne på natten, ute ca 7-19. Är det för mycket om det är - grader, (bor i Halland)?
Anser ni att man skall ha täcken på samt ha värmande skydd på ben? (båda har mkt päls på ben).
Delade meningar mellan oss här i stallet med el utan täcke.
Båda är barfota, men med barfota bots på (equine fushion) blir hovarna varmare, det måste väl vara bra om de inte är bra med kalla hovar?

Tacksam för alla råd o tips om cushing av er som har/haft eller är i samma situation.

Ja värdena kan ändras och man måste därför ha koll på hur hästen svarar på medicineringen.

Jag hade plockat in hästarna tidigare om det är kallare än 10 minus och jag hade definitivt haft något värmande på ben och hovar på dem när det är minusgrader. Ett smidigt sätt att hjälpa dem att hålla värmen på är att dra på en rejäl dubbel ullstrumpa som du har klippt hål i tån på så att bara undersidan av hoven är framme. Var noga med att ta av de blöta och kalla "benvärmarna" när de kommer in så att de får upp värmen så fort det går.

Om de behöver täcke eller inte beror precis som för andra hästar om de fryser. De behöver inte täcke just för att de har cushings. Däremot så kan det vara svårt att hålla vissa cushinghästar i hull och då behöver de täcke för att förhindra att de gör av med en massa energi på att hålla värmen även om de kanske egentligen inte fryser.

Det gör absolut inget att hovarna blir varma utav bootsen utan är snarare en fördel.
 
Med ditt upplägg så kommer den hästen snabbt dö.... :(

De måste ha medicin varje dag till samma tid, lösdrift är olämpligt för de allra flesta. De har svårt att hålla hullet, fryser, måste ha en minutiöst planerad foderstat utan socker och stärkelse. Höet måste ha max 10% socker och gräs vintertid är helt uteslutet. Prascend är dyrt och man måste räkna med att öka dosen med tiden. PPID är en progressiv sjukdom så hästen kommer bli sämre och till slut hjälper inte ens 10 tabletter Prascend.

Tror jag vet vilken ponny du syftar på, en vacker skimmel? Jag såg annonsen och tänkte stackars stackars lilla ponny. :cry:

Vi som vet vad PPID innebär skulle aldrig köpa en sjuk häst för vi vet vad det kostar och kräver. De som inte vet det kommer ha ihjäl ponnyn pga okunskap. Hur man än vänder på det så är ponnyn dödsdömd. Ägarna borde ta sitt ansvar och ta hand om sin sjuka ponny eller avliva den, inte forsla över ansvaret på någon annan! :mad:
 
Med ditt upplägg så kommer den hästen snabbt dö.... :(

De måste ha medicin varje dag till samma tid, lösdrift är olämpligt för de allra flesta. De har svårt att hålla hullet, fryser, måste ha en minutiöst planerad foderstat utan socker och stärkelse. Höet måste ha max 10% socker och gräs vintertid är helt uteslutet. Prascend är dyrt och man måste räkna med att öka dosen med tiden. PPID är en progressiv sjukdom så hästen kommer bli sämre och till slut hjälper inte ens 10 tabletter Prascend.

Tror jag vet vilken ponny du syftar på, en vacker skimmel? Jag såg annonsen och tänkte stackars stackars lilla ponny. :cry:

Vi som vet vad PPID innebär skulle aldrig köpa en sjuk häst för vi vet vad det kostar och kräver. De som inte vet det kommer ha ihjäl ponnyn pga okunskap. Hur man än vänder på det så är ponnyn dödsdömd. Ägarna borde ta sitt ansvar och ta hand om sin sjuka ponny eller avliva den, inte forsla över ansvaret på någon annan! :mad:

Åh, vad jag håller med dig! Finns inget som gör mig så himla ledsen som folk som säljer sina sjuka hästar. Hemska människor!!!
 
Med ditt upplägg så kommer den hästen snabbt dö.... :(

De måste ha medicin varje dag till samma tid, lösdrift är olämpligt för de allra flesta. De har svårt att hålla hullet, fryser, måste ha en minutiöst planerad foderstat utan socker och stärkelse. Höet måste ha max 10% socker och gräs vintertid är helt uteslutet. Prascend är dyrt och man måste räkna med att öka dosen med tiden. PPID är en progressiv sjukdom så hästen kommer bli sämre och till slut hjälper inte ens 10 tabletter Prascend.

Tror jag vet vilken ponny du syftar på, en vacker skimmel? Jag såg annonsen och tänkte stackars stackars lilla ponny. :cry:

Vi som vet vad PPID innebär skulle aldrig köpa en sjuk häst för vi vet vad det kostar och kräver. De som inte vet det kommer ha ihjäl ponnyn pga okunskap. Hur man än vänder på det så är ponnyn dödsdömd. Ägarna borde ta sitt ansvar och ta hand om sin sjuka ponny eller avliva den, inte forsla över ansvaret på någon annan! :mad:
När jag läser det här är jag glad att jag tog beslutet att avsluta innan det blev så illa. Hur smärtsamt det än var.
 
Lite off topic - men varför är PPID-hästar känsliga för att bli kall om hovar/ben, alltså varför kan det lättare utlösa fång på en sådan än på en IR/EMS-häst t ex? *nyfiken*

On-topic har det jag tänkte säga redan sagts i tråden. Att skötselrutinen är helt olämplig för en PPID (eller annan med liknande problematik/fångrisk osv), och dessutom så tenderar endokrina sjukdomar försämras med stigande ålder. Jag skulle inte ta emot en PPID (eller IR, eller EMS eller..) häst ens gratis. Trots att jag kan rent praktiskt. Men levt med en med IR (inkl medicinering) och aldrig mer någonsin i hela livet om jag kan slippa.
 
Lite off topic - men varför är PPID-hästar känsliga för att bli kall om hovar/ben, alltså varför kan det lättare utlösa fång på en sådan än på en IR/EMS-häst t ex? *nyfiken*

On-topic har det jag tänkte säga redan sagts i tråden. Att skötselrutinen är helt olämplig för en PPID (eller annan med liknande problematik/fångrisk osv), och dessutom så tenderar endokrina sjukdomar försämras med stigande ålder. Jag skulle inte ta emot en PPID (eller IR, eller EMS eller..) häst ens gratis. Trots att jag kan rent praktiskt. Men levt med en med IR (inkl medicinering) och aldrig mer någonsin i hela livet om jag kan slippa.

Risken för ytterligare fånganfall ökar om hästens ben och hovar kyls ner eftersom risken är stor att blodgenomströmningen inte fungerar fullt ut i ben och hovar efter ett fånganfall. Om jag minns rätt kan det bli nervskador av fång och det är det som gör att blodgenomströmningen inte fungerar som den ska vid kyla. Det är alltså lika illa att hästen blir kall oavsett om den har PPID eller "bara" har haft fång. Det är inget som är speciellt vid PPID.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 742
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 807
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp