Köpa ponny med cushings?

Risken för ytterligare fånganfall ökar om hästens ben och hovar kyls ner eftersom risken är stor att blodgenomströmningen inte fungerar fullt ut i ben och hovar efter ett fånganfall. Om jag minns rätt kan det bli nervskador av fång och det är det som gör att blodgenomströmningen inte fungerar som den ska vid kyla. Det är alltså lika illa att hästen blir kall oavsett om den har PPID eller "bara" har haft fång. Det är inget som är speciellt vid PPID.
men jag har läst att man kan häva ett begynnande fånganfall genom att kyla hovarna kraftigt?
 
men jag har läst att man kan häva ett begynnande fånganfall genom att kyla hovarna kraftigt?

Det kan man, om man börjar cryoterapin (iskylning förenklat) innan första för ögat synliga symptomen kommit. Men det handlar inte om att bara kyla hovarna då, utan från carpus/has och ned. Ganska begränsad användning i fält då du inte kan häva när du sett första symptomet - och innan det vet du inte om behovet. Däremot kan man försöka minska verkningarna genom att kyla även efter första symptom, men då handlar det varken om cryoterapi eller att häva.

Man kan smärtlindra genom att kyla med. Men som med allt handlar det om grad och tid. För mycket blir skadligt, och kan ge ischemi vilket förenklat är att vävnaderna får för lite blodförsörjning och syrebrist. Tänk dig dina egna fingrar. Att spola kallvatten eller doppa handen i en ishink en stund lindrar. Att gå utan vantar en hel dag i minus 10 gör att du riskerar frysskador.

Jag har dock aldrig upplevt att IR/EMS hästar rek värmande skydd i hagen eller inte gå ute full dag vid lägre temp än minus 10. Därför jag trodde - efter svaren i den här tråden - att PPID hästar var känsligare för kyla.

Att sträng kyla under lång tid kan öka risken för fång hos känsliga hästar är känt, och det är då just ischemin som är faran. Den förstör lamellerna. (Fång i sig ger ischemi i lamellerna har man kommit fram till btw. Men redan skadade lameller är alltid känsligare än oskadade, även när hästen är frisk och symptomfri efter fång)
 
Det kan man, om man börjar cryoterapin (iskylning förenklat) innan första för ögat synliga symptomen kommit. Man kan smärtlindra genom att kyla med. Men som med allt handlar det om grad och tid. För mycket blir skadligt, och kan ge ischemi vilket förenklat är att vävnaderna får för lite blodförsörjning och syrebrist. Tänk dig dina egna fingrar. Att spola kallvatten eller doppa handen i en ishink en stund lindrar. Att gå utan vantar en hel dag i minus 10 gör att du riskerar frysskador.

Jag har dock aldrig upplevt att IR/EMS hästar rek värmande skydd i hagen eller inte gå ute full dag vid lägre temp än minus 10. Därför jag trodde - efter svaren i den här tråden - att PPID hästar var känsligare för kyla.

Att sträng kyla under lång tid kan öka risken för fång hos känsliga hästar är känt, och det är då just ischemin som är faran. Den förstör lamellerna. (Fång i sig ger ischemi i lamellerna har man kommit fram till btw. Men redan skadade lameller är alltid känsligare än oskadade, även när hästen är frisk och symptomfri efter fång)
gud vad mycket enklare livet vore om man hade virkning som hobby.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 222
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 837
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp