Bukefalos 28 år!

Kopparspiral?

Sv: Kopparspiral?

Det har nu gått snart 9 veckor sedan förlossningen och på tisdag ska jag på efterkontroll.

Jag har läst på lite om preventivmedel och tror att kopparspiralen är det bästa allternativet för mig.

Jag är för glömsk för piller och vill inte ha en massa hormoner som man går upp i vikt av. Har 10 kg som ska bort från förra omgången p-piller + 5 kg från grviditeten=/

Hur som helst... Vill gärna höra lite åsikter om kopparspiralen:bow:


Min bm tycker jag ska ha en sån oxå men jag hör bara av alla att det gör så ont att sätta in & ta ut osv.
 
Sv: Kopparspiral?

Jag kände ingenting när hon satte in den. så de är nog olika. Man kan ta en värktablett innan så mildrar man "mensvärken" efteråt.
 
Sv: Kopparspiral?

Hur länge sen va det du födde? det måste gå minst 12 veckor innan man kan sätta in spiralen. för livmodern drar ihop sig så mycket efter, så den måste hinna vidgas lite innan. 6,5-9 cm måste livmodern va. min va 7 cm. Jag satte in den efter 11,5 vecka. men jag fick testa lite tidigare åxå om jag ville eftersom jag hunnit haft mens två gånger efter förlossningen eftersom jag bara "ammade" i lite mer än nån vecka.
 
Sv: Kopparspiral?

JAg har kopparspiral. Är nöjd med den tror jag. Gör mer ont vid mensvärk och blöder mer än när jag hade p-piller. Men pillerna gör mig till ett monster, samma med p-stav.
Har även haft kopparspiral innan jag blev gravid och det är det bästa p-medel jag haft.
 
Sv: Kopparspiral?

Jag har koppar och kan citera ngn här:

"Jag blöder något mer dag 2-3 men har å andra sidan mens färre dagar. Jag fick inte heller mer mensvärk som en del skriver att man får "

För det mesta är den 4 dagar med normal mängd de första 2 dagarna dvs byta binda varannan till var 4:e timme. Sedan jättelite de sista dagarna. Innan kunde jag klara mig på 2 bindor om dagen men bytte pga hygien skäl! Nu sist var den lite skum dock. En fläck bara i trosan i 2 dagar, sedan mens i 2 dagar som ovan beskrivet och sedan bara en fläck igen i 2 dagar som på 3:e dagen var knappt synlig.

Satte in den efter 8 veckor utan problem fick bara mensvärk den dagen samt lite skvättblödningar i några dagar. Mensen kom först 9 mån senare. Efter 3-6 mån var jag helt problemfri men i den inkörningsperioden kunde jag få mellanblödningar och var känslig för bad och sex och fick då rubbad phbalans, men det löser ju lactal så fint! I början kände jag hugg vid ÄL och kramp vid mens i hela magen dag 1 när mensen kom igång dock uthärdligt. Idag har jag ingen värk igen, det händer ibland och väldigt svagt. Jag som ville veta när jag har ÄL genom dessa hugg ju :crazy:;)
 
Senast ändrad:
Sv: Kopparspiral?

Har gått lite över två månader nu sen Matilda föddes. Det verkade som att det skulle gå bra nu för jag sa att jag förmodligen ville sätta in en kopparspiral. Får se imorgon, annars får jag väl vänta ett tag med att sätta in den. Jag har inte haft någon mens än. Ammar inte med pumpar istället.
 
Sv: Kopparspiral?

Har haft kopparspiral i några år och är supernöjd!

Lite mer blödning och mer ont vid mens men annars inget annat.

Kan starkt rekommenderas :-D

/Åsa
 
Sv: Kopparspiral?

Nu har jag kommit hem från efterkontrollen, allt såg bra ut och kopparspiral är isatt! Gjorde inte alls ont, tyckte knappt det kändes.
 
Sv: Kopparspiral?

Vilken tur att du fick sätta in den nu=) Nä jag kände inte heller nått=)
Anledningen att jag inte fick sätta in den när jag va på efterkontroll va för att vi slarvat med skydd:angel:

så jag fick vänta tills mensen kommit igen...
 
Sv: Kopparspiral?

Vi har inte varit världsbäst på det med skydd heller, skulle gjort ett gravtest men jag hade ju redan fått kissa en gång så det gick inte igen:D Tänkte att jag får göra ett hemma istället. Förra gången kände jag väldigt tidigt att jag var med barn så hon satte in en ändå.
 
Sv: Kopparspiral?

okej. ja jag kände det nog samma dag som hon blev till, utan att ha en aning om att jag ens hade ägglossning (13 dagar senare än beräknat)

Vet inte ens varför man absolut inte får vara gravid när man sätter in spiralen. någon annan som vet?
 
Sv: Kopparspiral?

Har inte det med missfallsrisk att göra då kanske?
 
Sv: Kopparspiral?

okej. ja jag kände det nog samma dag som hon blev till, utan att ha en aning om att jag ens hade ägglossning (13 dagar senare än beräknat)

Vet inte ens varför man absolut inte får vara gravid när man sätter in spiralen. någon annan som vet?

Tja, är man redan gravid så är det ju s a s försent med spiral...
 
Sv: Kopparspiral?

men de är ju ingen fara för barnet om man blir gravid med spiralen i. då är det ju bara ta ut spiralen och fullfölja graviditeten.

oz_joj: ja, men det verkar som det är livsfarligt när man hörde bm prata om det.
 
Sv: Kopparspiral?

Jo men då är man ju inte inne och gräver på det sättet, nu skulle det ju mätas och grejas.
 
Sv: Kopparspiral?

den suger, men ändå är kopparspiralen, det bästa vi har har:bump:

om vi slutar äta :banana: så behöver vi ingen spiral

mvh Natt:devil:
 
Sv: Kopparspiral?

jag tycker absolut att du ska prova kopparspiralen, jag har själv haft den i¨3år, jag kan inte säga att den är helt utan biverningar, men inga allvarliga
hoppas du blir nöjd med din spiral:devil:
 
Sv: Kopparspiral?

Haha när jag såg första inlägget och 9 veckor efter förlossningen tänkte jag direkt "Vad f*n har jag missat nu?"

Hur hittar folk såhär gamla trådar?
 
Sv: Kopparspiral?

Min bm tycker jag ska ha en sån oxå men jag hör bara av alla att det gör så ont att sätta in & ta ut osv.

På mig gjorde det vansinnigt ont att försöka sätta in utan smärtstillande (det gick inte alls), men efter två Ipren kände jag ingenting. Spiralen var inne på ett kick. Ska iväg och sätta in en ny imorgon.

Jag är supernöjd med k-sipral. Ingen mensvärk (fick det när jag åt p-piller) och färre mensdagar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 046
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 597
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 270
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp