Bukefalos 28 år!

Kopparspiral?

N

Naggur

Det har nu gått snart 9 veckor sedan förlossningen och på tisdag ska jag på efterkontroll.

Jag har läst på lite om preventivmedel och tror att kopparspiralen är det bästa allternativet för mig.

Jag är för glömsk för piller och vill inte ha en massa hormoner som man går upp i vikt av. Har 10 kg som ska bort från förra omgången p-piller + 5 kg från grviditeten=/

Hur som helst... Vill gärna höra lite åsikter om kopparspiralen:bow:
 
Sv: Kopparspiral?

Eftersom jag har en hormonspiral så kanske jag inte ska svara egentligen men det struntar jag i! :angel:

Jag är mycket nöjd med min spiral!!! Den sitter där den sitter, gör inte ont, man slipper att vara piller-nojjig, jag har mindre blödningar och inte lika ofta! Jag kommer definitivt att välja spiral igen när denna ska bytas ut! :)

/Timsetim
 
Sv: Kopparspiral?

Den fungerar jättebra för mig i alla fall. Jag har haft min i 3-4 månader nu.
 
Sv: Kopparspiral?

Precis som du var jag helt övertygad om att kopparspiral var bra och jag ville absolut inte ha mer hormoner efter att ha ätit p-piller i 10 år. Jag fick kopparspiral och det funkade inte alls. Jag blödde konstant och flodvis så länge den satt i. Kommer inte ihåg hur länge jag hade den, men sen fick jag hormonspiral istället och det funkar super! Ingen blödning, ingen smärta, ingen humör- eller lustpåverkan.
//Kopia
 
Sv: Kopparspiral?

okej, va synd.

Men jag tror att jag ska prova kopparspiral först. så får man se hur de funkar.

Tack för alla svar!
 
Sv: Kopparspiral?

Man får stora blödningar och mer menssmärta av kopparspiral. Hormonspiral däremot minskar blödningarna. Och du behöver inte vara rädd för hormonerna i hormonspiralen, då de endast verkar lokalt i livmodern. Dom påverkar inte hela kroppen så som p-piller gör.
 
Sv: Kopparspiral?

Allt är ju induviduellt hur kroppen reagerar, men jag kommer också att sätta i kopparspiral efter min bebis. De är lagom gräns på den oxå för nästa ev. syskon ;)

Min mamma fick dessutom bröstcancer, inte ärvd, om den bara "kom" eller är från hormonella p-medel vet man inte, men hon var 16 när hon börja med p-piller och har sen haft hormonspiral.
 
Sv: Kopparspiral?

Funderar också på koppar.
Har haft hormon förut, gillade den inte alls, men det berodde på att jag kände den hela tiden. Men min nya barnmorska har förklarat för mig att den helt enkelt satt fel så... ja men..
Annars trivdes jag med hormonspiralen, men inte blödde jag mindre av den inte, va precis som "vanlig" mens.

Vill heller inte ha hormoner så jag tänkte testa koppar, men någon sa att det kunde kruxa till sig helt.. det visste jag inte, hade stav ett tag och det funkade inte för mig, blödde konstant i över 3 månader då jag tog ut den... men inte trodde jag att det kunde bli så av hormonlöst. Måste nog ringa min bm och ta ett snack imorgon... :crazy:
Vet ju att man kan blöda mer och att det kan göra ondare, men inte att man skulle blöda längre tid direkt... :eek:

Tror inte att det är bra att stoppa i sig hormoner.

Hur länge "håller" en kopparspiral?
 
Sv: Kopparspiral?

Testa du kopparspiral, jag kan varmt rekommendera den! :love:

Jag blöder något mer dag 2-3 men har å andra sidan mens färre dagar. Jag fick inte heller mer mensvärk som en del skriver att man får (snarare har jag ondare i magen utan några p-medel alls).

Har haft hormonspiral i 2,5 år innan jag testade k-spiral och det var ett rent helvete *hatar* :devil:
 
Sv: Kopparspiral?

Och du behöver inte vara rädd för hormonerna i hormonspiralen, då de endast verkar lokalt i livmodern. Dom påverkar inte hela kroppen så som p-piller gör.

Skitsnack (ja inte att du säger det alltså, utan den som sagt det till dig vet inte vad h*n snackar om)! Tro mig, den kan påverka kroppen väldigt mycket och i mitt fall påverkade den framförallt knoppen :(:crazy:
 
Sv: Kopparspiral?

Man får stora blödningar och mer menssmärta av kopparspiral. Hormonspiral däremot minskar blödningarna. Och du behöver inte vara rädd för hormonerna i hormonspiralen, då de endast verkar lokalt i livmodern. Dom påverkar inte hela kroppen så som p-piller gör.

Kopierat från preventivmedel.nu

Hormonspiral
Biverkningar
De mycket vanliga (> 1/10) biverkningarna är förändrade mensblödningar.
Vanliga biverkningar (1/10 - 1/100): Bröstspänningar, huvudvärk, illamående, akne, humörsvängningar, viktökning, minskad sexlust och utebliven mens.


Kopparspiral
Biverkningar
Vanliga: Ökade blödningar, ökad risk för underlivsinfektioner.
 
Sv: Kopparspiral?

Kopierat från preventivmedel.nu

Hormonspiral
Biverkningar
De mycket vanliga (> 1/10) biverkningarna är förändrade mensblödningar.
Vanliga biverkningar (1/10 - 1/100): Bröstspänningar, huvudvärk, illamående, akne, humörsvängningar, viktökning, minskad sexlust och utebliven mens.


Kopparspiral
Biverkningar
Vanliga: Ökade blödningar, ökad risk för underlivsinfektioner.

Att jag inte tänkt på det tidigare! Lösningen kanske är att ta ut spiralen!?

/Timsetim
 
Sv: Kopparspiral?

Nu har jag haft kopparspiralen lite mer än en vecka.

Det kändes inget alls att sätta in den. fick som mensvärk under nån timme eller två direkt efter å blödde lite ett par dagar. men nu är allt som vanligt. å än så länge är jag jättenöjd.
 
Sv: Kopparspiral?

Ska på efterkontroll på måndag och funderar starkt på att sätta in en kopparspiral! Skönt att höra att många är nöjda.
 
Sv: Kopparspiral?

Man får stora blödningar och mer menssmärta av kopparspiral. Hormonspiral däremot minskar blödningarna. Och du behöver inte vara rädd för hormonerna i hormonspiralen, då de endast verkar lokalt i livmodern. Dom påverkar inte hela kroppen så som p-piller gör.

Min mamma och hennes läkare tror hennes bröstcancer, som inte är ärvd, kommer från att hon använt hormon preventivmedel, p-piller från 16-24 och efter det hormonspiral.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 046
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 270
Senast: Ms_Antrop
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
887
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp