Bukefalos 28 år!

Koppeltiden...

L

lenizen

Nu är det ju den tiden på året då alla hundar ska vara kopplade, men hur är det, får hunden vara lös ute på den egna tomten (under förutsättning att vovven stannar där o inte piper iväg så fort dn ser/hör något)?
 
Sv: Koppeltiden...

Våran hund får springa lös på promenaderna. Hon bryr sig inte om att det kommer ett rådjur då och då. Då detta har hänt flera gånger.
 
Sv: Koppeltiden...

Hunden får vara lös överallt men du måste ha sådan pli på den att den inte stör djurlivet. Det är iaf vad jag har lärt mig.
 
Sv: Koppeltiden...

Det går bra så länge hunden inte stör djuren! Med andra ord kan du gå ute med din hund lös om du har så lydnad på den som om att det var kopplad. Hemma på gården stör den inte heller om den håller sig där :)
 
Sv: Koppeltiden...

Lagen förbjuder hunden att störa vilt, den får inte löpa fritt i marker där den kan jaga/stöta/skrämma djuren. Men den måste inte vara kopplad - huvudsaken är som sagt att du hindrar den från detta. ;)

Många misstolkar lagen och tror att det är koppeltvång överallt. Du ska ha "såpass god lydnad som om den vore kopplad" (typ så står det), men det tolkar inte jag, som vissa andra, att hunden ska gå max två meter (koppellängd) från dig exakt hela tiden.

Kort sagt - du ska hålla koll på hunden och inte låta den flänga fritt i skogen. Det tycker jag gäller året om...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Koppeltiden...

Men det gäller väl året om?
I alla fall att man måste ha koll på hunden året om och inte låta den springa i väg hur som helst och tex. jaga djur.

Tycker inte om när folk som inte kan lagen säger "det är faktiskt koppeltvång nu" när jag kommer med mina vovvar lösa (i alla fall labben som aldrig skulle tänka tanken att jaga ens).
 
Sv: Koppeltiden...

Då ber du dem läsa på lite gällande Sverige Rikes lagar ;)
Så länge de är på din tomt finns det för övrigt ingen som kan yttra sig över huvudtaget... givetvis en annan femma om de springer ut utanför tomten.
 
Sv: Koppeltiden...

Har ingen tomt, utom på sommarstället (och där håller lagotton med hjälp av 15 m. lina på att lära sig gränserna :angel: ).
Tänkte på det i allmänhet, labben går nästan alltid lös på promenaderna nämligen.
 
Sv: Koppeltiden...

beda skrev:
Kort sagt - du ska hålla koll på hunden och inte låta den flänga fritt i skogen. Det tycker jag gäller året om...

Det tycker jag med. Kan bli ruskigt irriterad när man är ute o rider och blir förföljd av diverse.

Våran kille är inte ute själv just för att då är det svårt att se vad som händer. I dag skrämde han en stackars fotgängare som passerade, hon gick på vägen och han var på gården och ställde sig upp, skällde två gånger men lämnade inte gården. Hon däremot blev skitarg och skrek att vi skulle ta bort hunden och att vi kunde räkna med "efterräkningar" för detta. Förmodligen är hon riktigt rädd för hundar eller så har hon dåliga erfarenheter av lösgående hundar.
 
Sv: Koppeltiden...

Men så länge han är på gården är det väl ingen fara?
Många hundar säger ju till att "det här är mitt hem, främling!".
Som du skrev så har hon förmodligen dålig erfarenhet av lösa hundar, för annars har väl lite skall aldrig skadat.......
 
Sv: Koppeltiden...

Det finns ingen lag som säger att du måste ha din hund kopplad. MEN det finns en lag som säger att du måste ha uppsikt över din hund. Sen är det ju klart att ha hunden kopplad i skogen när det är jakttider...men det är ju en annan femma. :bump:
 
Sv: Koppeltiden...

Många kommuner har lag på koppeltvång. Antingen i hela kommunen eller så är det på visa platser koppeltvång råder. Så man bör kolla upp var man får ha hunden lös eller inte. Det är även koppeltvång i naturreservat. Dessa koppeltvång innebär att hunden ska vara kopplad med ett fysiskt koppel.
 

Liknande trådar

Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 196
Senast: Stergo
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 203
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 643
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Ett fenomen som jag stött på när jag varit i hundrastgårdar med min hund är att vissa hundar ''förstör'' andra hundars lek genom att...
Svar
4
· Visningar
814
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp