Köpte en färgbomb till håret....

tanten

Trådstartare
och i morse tänkte jag använda den.
Läste på tuben: Wear gloves. Spread the creme with comb or fingers. Comb trough and time för 3 minutes. Then rinse thoroughly.
Note: do not apply on to the scalp. If skin is stained, wash att onse with cotton soaked in water and schampoo

Hur i hela friden kan man undvika att stajna skalpen om man kammar in färg i håret???

Hjälp mig, ni vana färgbombare!
 
och i morse tänkte jag använda den.
Läste på tuben: Wear gloves. Spread the creme with comb or fingers. Comb trough and time för 3 minutes. Then rinse thoroughly.
Note: do not apply on to the scalp. If skin is stained, wash att onse with cotton soaked in water and schampoo

Hur i hela friden kan man undvika att stajna skalpen om man kammar in färg i håret???

Hjälp mig, ni vana färgbombare!

Tänker att de menar typ i pannan och så...?
Det är ju iofs inte det de skriver :p
 
och i morse tänkte jag använda den.
Läste på tuben: Wear gloves. Spread the creme with comb or fingers. Comb trough and time för 3 minutes. Then rinse thoroughly.
Note: do not apply on to the scalp. If skin is stained, wash att onse with cotton soaked in water and schampoo

Hur i hela friden kan man undvika att stajna skalpen om man kammar in färg i håret???

Hjälp mig, ni vana färgbombare!


Jag blandar med balsam (1/3 balsam ungefär), använder handskar , fuktigt hår och kör på. Låter sitta 15-20 minuter.

Första gången hade jag torrt hår och inga handskar. Slutade med fint hår, knall-lila händer och självlysande hårbotten.
 
Jag har inte haft något problem med färg i skalpen, då brukar jag ändå massera in färgen med fingrarna. Det står även på dom förpackningarna att man ska akta färg i skalpen. Kan tänka mig att det är mer för dom som får reaktioner av färgen, kanske rent av allergiska mot något i färgen kanske?
Jag har tur att det funkar för mig, vet inte hur det är för andra, men annars så tar man å lägger en sträng och sen kammar utåt topparna.
 
Är det färg eller toning? Min uppfattning är att toning sätter sig mer på huden än färg.

Handskar är ett måste. Jag blöter alltid håret oavsett vad det står på förpackningen. Börjar med att mittbena håret och applicera färg i benan, sen gör jag benor med ca 1 cm mellanrum över hela huvudet. Masserar ut det med fingrarna, och eftersom jag bara fyller på med samma färg kammar jag inte ut i längderna. Jag har fuktigt hushållspapper med tvål på för att ta bort färg som hamnat utanför hårbotten. I min ungdom som punkare för väldigt länge sedan fick en bekant gå omkring med svarta öron väldigt länge för denne trodde att färgen på huden skulle gå enkelt att skölja bort. Det var fel.

Vissa färger har suttit kvar i hårbotten efter att jag sköljt ur överskottsfärgen, men den har försvunnit vid första hårtvätten.
 
Ett tips om du inte vill ha färg på huden (öron, nacke, panna, ansikte, eller t.om näsa. Inte kul när det inte går bort...); Smeta på vaselin på de ställena först! Lätt att ta bort och färgen fastnar då inte. :)
 
Jag brukar ha en fet kräm på ansikte, hals, öron o.s.v., hårbotten är väl mest att man inte ska vara där och "gegga" - typ ta färg i händerna, med hanskar, och kleta i håret.
Och det som blir kan man gnugga bort med ljummet vatten, sminkrengöring, tvål eller olja (det senare fick jag tips om, vet inte om det funkar ) för mig räcker det oftast med ljummet vatten.
 
Jag använder inte färgbomb i botten utan mest i längderna och så lite försiktigt upptill. När jag varit slarvig har jag fått fläckar i hårbotten, inte snyggt.
Går dock att gnugga bort med typ ansiktsrengöring/toner, men det har hänt att jag inte märker fläckarna förrän jag står på jobbet och där kan man inte göra så mkt åt saken ;)

Handskar är ett måste! Se också till så att du kan fästa upp håret med något under verkningstiden så du inte får färg på hela axlarna eller liknande.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: MonteRose
·
Hästvård en av mina vänners hästar gick bort i lördags natt. den hade haft lite diarree ,och fick sedan ett kolikanfall,men var för ostabil...
Svar
8
· Visningar
1 886
Senast: Eye of the storm
·
Dressyr Doctor Gerhard Von Schwarrazinhoffer No one had ever interviewed Gerhard Von Schwarrazinhoffer before. I thought it was...
Svar
3
· Visningar
1 172
Senast: Kung Bob
·
Övr. Katt 1. Pick up cat and cradle it in the crook of your left arm as if holding a baby. Position right forefinger and thumb on either side...
Svar
2
· Visningar
922
Senast: Sastra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp