Köra i mörker

Exit

Trådstartare
Några funderingar till er som brukar köra i mörker. Jag har förstått att en hel del har fixat nån form av belysning till sina vagnar och det har jag också tänkt göra. Det jag dock känner mig lite osäker kring är hur ni brukar uppleva att få möte av t.ex. en bil ute på körtur i mörkret. Man blir ju lätt bländad av bilars strålkastare, hur brukar era hästar reagera i sådana situationer?
 
Några funderingar till er som brukar köra i mörker. Jag har förstått att en hel del har fixat nån form av belysning till sina vagnar och det har jag också tänkt göra. Det jag dock känner mig lite osäker kring är hur ni brukar uppleva att få möte av t.ex. en bil ute på körtur i mörkret. Man blir ju lätt bländad av bilars strålkastare, hur brukar era hästar reagera i sådana situationer?
Mina hästar reagerar aldrig på bilar oavsett ljus. det är en förutsättning för att jag ska våga köra dem på vägarna.
Jag har pga två gubbar som inte gillar hästar och som älskar att köra fort och skrämmas börjat köra mitt i vägen så de MÅSTE sakta ner för att få passera.
Själv undviker jag att titta mot billjuset för att inte förlora mörkerseendet.
 
Jag har en mycket bra lampa som jag använder på det svagaste läget och en röd som lyser bakåt, fungerar utmärkt!
Hästen har aldrig reagerat vid möten.
 
Håller med de andra. Hästarna verkar minst påverkade. De blir väl inte lika bländade heller eftersom de inte har ögonen direkt framåt utan mer på sidan?

Vi klär hästarna och vagnen med reflexer och har pannlampor själva så man ser vägkanten.

Bilarna verkar också se oss på långt håll och de allra flesta på vår väg tar det faktiskt lugnare förbi när det är mörkt än de gör annars.
 
Ett 12V lastbilsbatteri, två arbetsljuslampor framåt, och två röda lampor bakåt. Allt går att köpa på välkänd bilvaruhus. Batteriet står alltid till laddning med elektronisk laddare när det inte används.
 
När jag höll på som mest hade jag 12voltsbelysning på släden. Backlampor, 21w vita, framåt och röda positionsljus 5w bakåt drivet med ett vanligt bilbatteri. Batteriet räckte till många timmars körning. Idag finns ju effektivare ledlampor.
Jo jag hade även en lgf-skylt på bakåt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
689
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 604
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 964
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 950
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp