Bukefalos 28 år!

Korn v/s havre

R

RebeckaKihlberg

Vet ju skilnaden mellan dom, men vilket är bäst ur proteinsynpunkt att ge till en shettis?!?

Kan det räcka att ge Hö,betfor,mineraler & korn/havre?!?
Han gåt på ett müsli foder nu,men det bli ganska dyrt om jag flyttar pållen att fortsätta...stället jag ska kolla på har havre,korn,hö,betfor,mineraler inräknat i stallhyran...och det blir inget avdrag för att jag INTE ger min pålle något av det dom erbjuder.

VAd tycker ni?
 
Korn och havre är ju rätt jämnlikt i proteinvärde. Vad innehåller höt då?
 
Alla hästar klarar sig på hö+mineraler, om höet är av god näringsmässig och hygienisk kvalitet. Havre eller korn är en smaksak.
De flesta müslin och pellets innehåller t.ex mald korn, havre, havre-skal, vete, soja, ärter, etc samt lite annat krafs för att det ska se trevligt ut.

Havre har i "alla tider" varit hästens foder, men nu är det inne med korn. Många hästar står på övergivor av energi, och då blir havren "droppen" som får bägaren att rinna över, havre är lite snabbare kolhydrater än korn för hästen, den har möjligen högre smältbarhet. Aminosyrasammansättningen skiljer en del till kornets fördel, havre ger fett, som är positivt, samt mer fibrer som är bra. Så, det är nog en smaksak. Trendigd med korn, funkar kanon med havre. Och betfor är ju gott, och nyttigt. Så det kan man ju ge bara för det, om inte annat. :smirk:
 
Han är ganska så pigg i sig, så det blir nog korn som gäller, ska kolla om där finns analys på höt dit jag ev. ska flytta.

Tack för hjälpen!! :bow: :)
 
Kvaliten på proteinet är bättre i Havre än i Korn. Korn är svårsmält för hästen och ligger och jäser i tarmarna och endel hästar får problem med magen, stör väl tarmfloran (sa en representat för Krafft som hade föreläsning och INTE rekommenderar korn alls).
Allt handlar säker om mängden korn man ger förstås...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 725
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 038
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 912
Senast: fleur
·
A
Foder & Strö Har läst på massor av sidor att Matilda-havren är mycket "mildare" alltså att hästar kan bli lugnare på den än vanlig havre osv. Men de...
Svar
4
· Visningar
1 244
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp