Bukefalos 28 år!

Skillnaden på Matilda-havre och vanlig?

A

Atalantha

Har läst på massor av sidor att Matilda-havren är mycket "mildare" alltså att hästar kan bli lugnare på den än vanlig havre osv. Men de sidor jag läst på har varit fodersidor, där fodret dom skriver om innehåller just Matilda-havre. Skulle vilja höra era åsikter, ni som testat båda på er häst och märkt skillnad.

Pållen som inte blir het av 3 kg Groov 125 om dagen i vila har blivit totalnipprig på 1 kg Hippo Grow Alfa, ½ kg vanlig havre och 3 dl betfor.
Krafft använder Matilda-havre i sitt foder, men jag vet inte vilken slags havre dom använder i Alfan. Ska ringa och höra på måndag. Hästen i fråga har innan gått på bara havre som var köpt från min hö-bonde. Detta var inga problem och han var sig själv :S Kan hästar som innan varit havretoleranta vända och bli känsliga för havre?

Tacksam för svar!:bow:
 
Sv: Skillnaden på Matilda-havre och vanlig?

Pållen
Krafft använder Matilda-havre i sitt foder, men jag vet inte vilken slags havre dom använder i Alfan. Ska ringa och höra på måndag.

Men ar du att Krafft använder Matildahavre i sitt fullfoder?
Jag är tveksam, kolla gärna om det verkligen stämmer när du ringer.
 
Sv: Skillnaden på Matilda-havre och vanlig?

Eftersom vi använder en specialutvecklad hästhavre (Matilda) som enda havrekälla i våra produkter, skall vi här nedan presentera den lite mer ingående.

Från denna länken:
http://www.krafft.nu/kunskapsbank/k...l/havre/darfor_anvander_krafft_matilda_havre/

När dom skrev "som enda havrekälla i våra produkter" så fick jag det till att dom använder det i alla havrebaserade produkter, men kanske har jag missförstått.. Kan ju ringa dom också, skulle egentligen bara ringt Hippo för att se vad dom använder. I innehållsförteckningen på Groov 125 står det iaf att havren är högfettshavre, vilket tyder på matilda-havre, då "vanlig" havre inte är högfettsavre. Eller har jag förstått fel :o Vore inte första gången :angel:

Länk till innehållsförteckningen på Groov 125:
http://www.krafft.nu/?menuItem=3&subMenuItem=25&subContentItem=17

Vet du om en häst som tidigare varit havretolerant kan bli känslig mot havre? Är ca 2 år sedan han fick havre sist. Kanske behöver han någon slags invänjningsperiod? När jag åker till stallet nu kommer jag ändra foderstaten iallafall, och ta bort havren.
 
Sv: Skillnaden på Matilda-havre och vanlig?

Så här står det:

Råvaruinnehåll i KRAFFT GROOV 125 i fallande ordning

Kli av skalad havre
Vetekli
Lusernmjöl
Havre (högfettshavre)
Vete
Melasserad betpressmassa
Potatisprotein
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalitet)
Koksalt
Lysin

Då tror inte jag att det som det är störst % av, "kli av skalad havre" är Matilda, utan helt vanlig havre.

Synd att det inte står procentsatser för ingredienserna.
 
Sv: Skillnaden på Matilda-havre och vanlig?

Just det ja, missade "fallande ordning"
Jag tycker det är väldigt dumt att dom inte skrivit mängden havre :confused:
Har tagit bort havre och betfor, nu får han 1½ kg Hippo Grow Alfa om dagen. Ska försöka öka mer, men det verkar som jag lyckats träffa in en perfekt foderstat nu då han har svårt att hålla hullet och inte heller är den hästen som vräker i sig maten. Han äter upp allt, men kastar sig inte på den, det känns lagom. Får se om detta blir bättre..
 

Liknande trådar

Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 887
Senast: LenaH
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 065
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 180
Senast: Irival
·
Foder & Strö Inför installning hemma av tvååriga halvblodstjejen klurar jag över foderstat. Försöker googla, använda foderstatsprogram osv men har...
Svar
12
· Visningar
1 523
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp