Kornkross - hållbarhet - följder

D

daysi

Kornkross ska väl hålla ca 2-3 veckor (på vintern iallafall), vad jag förstått. Vad "händer" när det blir gammalt, dvs om man har det 4 veckor. Kan hästen bli sjuk av det, eller är det bara att det förlorar näringen?
 
Det jag lärt mig av nina83 är att det inte är näringen som försvinner utan det kan bli dåligt hygieniskt sett,dvs att fettet härsknar.Så man får lukta och kolla på fodret.
Tror nog att det kan hålla lite längre på vintern.
 
Det är näringen som minskar. Jag tror inte på att det blir dåligt hygieniskt. Man kan ju faktiskt köpa färdigkrossat i butikerna på säck och vem vet hur länge sen det är krossat????? Tänk vad många sjuka hästar det skulle finnas i sånt fall.
 
Men om fettet härsknar, borde det ju bli dåligt hygieniskt sett? Det låter ju logiskt att det härsknar, eftersom man krossar kornet och därmed utsätter det för luft och bakterier...
Typ som kött vs köttfärs... :crazy:
Vad kan hända i hästen om kornkrosset den ätit stått för länge, egentligen? Är det någon som vet?

Man kan ju som sagt köpa kornkross på Granngården etc, och där vet man ju inte hur länge de haft det. Har inte tänkt på om det står utgångsdatum på...jag har köpt mitt från en bonde som krossade det precis när jag hämtade det.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
6
· Visningar
866
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 335
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 650
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp