Skimmelknutor

__sofia__

Trådstartare
Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så att hon inte verkar må dåligt av det eller får problem, men annars finns det inte så mycket att göra (det var det jag lärde mig med första skimmeln för 10-20 år sedan). Nu är jag dock i läget att jag inte kan ha kvar henne som ridhäst (pga diskbråck, spändhet, förhöjd avfallningsrisk etc.), och jag började fundera lite mer kring det här efter att det var en som var och provred och som hade lite nya ögon på det (dvs ingen tidigare erfarenhet av skimmeknutor, lite mer frågvis).

När jag köpte henne i oktober 2020 hade hon knutor under svansen (runt svansrot och ändtarmsöppning) - när jag kollar på besiktningsprotokollet från när jag köpte henne (oktober 2020) står det att de största är ca 1 cm i diameter. I och med detta har hon en reservation på sin veterinärvårdsförsäkring kopplat till melanom (hon är bara akutlivförsäkrad, dvs inte användbarhet/liv - annars hade det säkert funnits där också).

Nu tre år senare, när hästen är 11 år (dvs inte särskilt gammal), har hon definitivt mer knutor. Den största under svansen är nu ca 4 cm i diameter, hon har även en ganska stor (kanske 2-3 cm) bredvid juvren, och hon har flera som kommit nu de senaste 1-2 åren innanför huden mellan huvud och hals - 2-3 större på vänster sida, och 2-3 mindre på höger sida. Även en liten på ögonlocket. Jag bifogar bilder i inläggen här under.

Planen var ju att sälja, men går det att sälja?
Kan det finnas mer inne i kroppen som inte märks av? Går det att undersöka på något sätt? Hur vet man om hon mår dåligt av dem? Finns det någon gräns? Går det att behandla? Det kommer ju aldrig att bli bättre, utan jag antar att det bara kommer att komma mer - hur vet man om det är tillräckligt allvarligt för att avliva?

Vad hade ni gjort?



Bild 1: Den minsta, i vänstra kanten av ögonlocket
IMG_20231228_131614672.jpg
 
Bild 2: De lite mindre knutorna på huvudet på höger sida (fingrarna visar på ett ungefär var de börjar och slutar)
IMG_20231228_131544573.jpg
 
Bild 4: Den andra större knutan på vänster sida, det verkar vara en tredje lite mindre direkt ovanför den här
IMG_20231228_131521325.jpg
 
Det låter som hon har ganska stora knutor ( upp till 4 cm) för sin rätt unga ålder (11år), men det är ju inte ovanligt att det är så och de klarar sig bra ändå länge. Det varierar ju väldigt mycket om och hur mycket problem det blir med knutorna. Vad jag har hört så finns det ingen fullständig metod, typ PET-scan som man gör på människa, som visar alla melanom som finns i kroppen. Främst buken är ju svår att undersöka, och där kan de finnas också.
Jag har hört om någon form av "vaccin" som används på skimlar med växande knölar, och de få anekdotiska fallen jag träffat så har det i alla fall gjort att knölarna inte vuxit mer. Hur detta går till och hur vanligt förekommande det är att använda detta vet jag inte. Däremot har djurägarna sagt att det är dyrt, och man måste prata med försäkringsbolaget om de tar det eller inte. Har hästen då reservation mot skimmelknutor så får man ju betala själv.
Själv hade jag ett sto med knutor i käkvinkeln vid halsen redan när hon var i din hästs ålder som lever fortfarande och används, en bra bit över 20 år gammal.
 
Jag skulle säga att din häst har betydligt mer än vad som är "normalt" vid den åldern. Risken är nog stor att det finns en hel del invärtes också. Prata med veterinären, kanske kan man göra något UL och ändå få någon form av bild av hur det ser ut på insidan. Det ser dock ut som att den vid analöppningen kan ge problem rätt så snart om du har oflyt.


Min förra skimmel blev 16 och hade inte i närheten av så mycket knölar som din har, avlivades pga hältor.

Sälja tror jag blir svårt.
 
Personligen hade jag nog inte vågat köpa en så ung häst med så många knölar som din häst, i alla fall om jag hade något längre perspektiv i mitt hästägande. Samtidigt kan det ju vara den mest trevliga, mest lämpade hästen för det jag ska göra så att jag tar den risken ändå att det kommer inte hålla hur länge som helst heller.
 
Jag hade låtit hästen somna in. Jag har en ponnyn med melanom men hon har endast en knöl under svansen och den har inte växt alls under de 7 åren som jag ägt henne.
 
Jag hade inte heller vågat köpa en sån häst. Tagit över möjligtvis om den var perfekt i alla andra avseenden.
Min ena ponny har knutor och det är definitivt ett orosmoment i min vardag även om jag inte direkt kunnat se att de växt eller besvärar henne alls. Hon är dessutom 20 så en helt annan ålder.
Ju mer spridda knutorna är desto nojigare hade jag varit.
 
Nyfiken fråga då jag har en skimmel själv. Vad är det för grundfärg på hästen och är hon hetero- eller homozygot för skimmel? Förstår såklart om du inte vill svara. :heart
 
Jag skulle säga att din häst har betydligt mer än vad som är "normalt" vid den åldern. Risken är nog stor att det finns en hel del invärtes också. Prata med veterinären, kanske kan man göra något UL och ändå få någon form av bild av hur det ser ut på insidan. Det ser dock ut som att den vid analöppningen kan ge problem rätt så snart om du har oflyt.


Min förra skimmel blev 16 och hade inte i närheten av så mycket knölar som din har, avlivades pga hältor.

Sälja tror jag blir svårt.
På vilket sätt kommer det märkas om den vid analöppningen ger problem? (dvs vilka symptom är det man ska hålla utkik efter)
 
Nyfiken fråga då jag har en skimmel själv. Vad är det för grundfärg på hästen och är hon hetero- eller homozygot för skimmel? Förstår såklart om du inte vill svara. :heart
Hon såg ut så här när jag köpte henne 2020, så troligtvis svart (eller, man kan kanske inte tänka så?). Okänd stam. I papperna från Frankrike står det rouan (konstantskimmel), vilket dock inte stämmer.
IMG_20201010_134337_072.jpg
 
Jag har också en skimmel och har alltid hört att man låter knutorna vara tills de ger problem typ. Min är äldre än din och har mindre och färre knutor. Visade de tre hon hade vi svansroten vid vetcheck och tydligen är nya rön att man opererar bort minde knutor innan de ger problem, iaf i det området. Så min blev bortopererad samma dag (bara lokalbedövning).

Jag hade nog åkt till klinik och fått ett upplåtande. Om inte annat för att vettigt folk som vill köpa kommer vilja ha ett utlåtande.
 
Hon har aldrig haft kolik.

På vilket sätt visas svårt för att bajsa/smärta vid bajsning?
Hon har aldrig kunnat gå och bajsa, och är väldigt tydlig när man rider att hon vill stanna och bajsa (slutar totalt lyssna på skänklarna, och tvärstannar sedan för att bajsa). En handfull gånger det senaste året har det under ridturen känts som om hon vill bajsa, dvs helt slutat lyssna på skänkeln och saktat in - men utan att det blir helt stopp och utan att hon lyfter på svansen. När hon sedan faktiskt bajsat de ridturerna har hon betett sig som vanligt, och inget konstigt med bajset. Nu senast på provridningen för en vecka sedan - det var flera gånger som jag vände mig om och kollade om hon inte skulle bajsa, men att hon inte gjorde det, och hon lyfte bara på svansen den gången hon faktiskt bajsade. Det har inte varit problem flera ridturer i rad, utan det har varit skilda incidenter. Jag har tänkt att det är något med konstigt med magen (satt i sig alldeles för mycket halm, eller något annat) och låtit henne ta det lite lugnt.
Kan det vara kopplat till tumörerna?
 
Hon har aldrig haft kolik.

På vilket sätt visas svårt för att bajsa/smärta vid bajsning?
Hon har aldrig kunnat gå och bajsa, och är väldigt tydlig när man rider att hon vill stanna och bajsa (slutar totalt lyssna på skänklarna, och tvärstannar sedan för att bajsa). En handfull gånger det senaste året har det under ridturen känts som om hon vill bajsa, dvs helt slutat lyssna på skänkeln och saktat in - men utan att det blir helt stopp och utan att hon lyfter på svansen. När hon sedan faktiskt bajsat de ridturerna har hon betett sig som vanligt, och inget konstigt med bajset. Nu senast på provridningen för en vecka sedan - det var flera gånger som jag vände mig om och kollade om hon inte skulle bajsa, men att hon inte gjorde det, och hon lyfte bara på svansen den gången hon faktiskt bajsade. Det har inte varit problem flera ridturer i rad, utan det har varit skilda incidenter. Jag har tänkt att det är något med konstigt med magen (satt i sig alldeles för mycket halm, eller något annat) och låtit henne ta det lite lugnt.
Kan det vara kopplat till tumörerna?
Det kan absolut vara kopplat till tumörerna. Men måste givetvis inte vara det. Hon behöver bli grundligt undersökt.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 973
Senast: JohannaB
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 258
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 214
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp