Skimmelknutor

Det var väl nån bukefalist för rätt länge sen vars hästar var med i en forskningsstudie om silvergenen på islandshästar och då upptäcktes det att om båda föräldrarna har silvergenen så fick avkomman en ögonsjukdom.
Tror det var @Inte_Ung (?) eller minns jag fel? Hittar inte tråden när jag söker.
Det är helt klarlagt hur både silvergenen och MCOA nedärvs, se bl.a. tidigare inlägg av @Habina som citerar "Hästens färger". Det är alltså homozygota hästar som får den allvarligare varianten av MCOA, och det är 25% av avkommorna till två (heterozygota) silverhästar det gäller. Alla silverhästar får MCOA i någon grad, eftersom det är samma anlag som ger färgen och ögonsjukdomen.
 
Det är helt klarlagt hur både silvergenen och MCOA nedärvs, se bl.a. tidigare inlägg av @Habina som citerar "Hästens färger". Det är alltså homozygota hästar som får den allvarligare varianten av MCOA, och det är 25% av avkommorna till två (heterozygota) silverhästar det gäller. Alla silverhästar får MCOA i någon grad, eftersom det är samma anlag som ger färgen och ögonsjukdomen.
Ja. Vadå. :confused: Jag ber om ursäkt för att jag inte använde rätt facktermer, skrev ju bara att en del av forskningen gjorts på en bukefalists hästflock.
 
Ja. Vadå. :confused: Jag ber om ursäkt för att jag inte använde rätt facktermer, skrev ju bara att en del av forskningen gjorts på en bukefalists hästflock.
Du skrev att det upptäcktes att om båda föräldrarna till en häst har silvergenen så fick avkomman en ögonsjukdom. Det stämmer inte (och har inget att göra med vilka termer man använder). Alla hästar med silvergenen får MCOA, de med dubbelt silveranlag får en värre variant. Dubbelt silveranlag får ca 25% av avkommorna till två silverföräldrar med varsitt enkelt anlag.
 
Det var väl nån bukefalist för rätt länge sen vars hästar var med i en forskningsstudie om silvergenen på islandshästar och då upptäcktes det att om båda föräldrarna har silvergenen så fick avkomman en ögonsjukdom.
Tror det var @Inte_Ung (?) eller minns jag fel? Hittar inte tråden när jag söker.
Ja så är det
Vad vill ni veta?

Om en häst får två silvegener så blir den i det närmaste blind.
 
Ja, då har vi lite olika info! Vill minnas att min källa är tidningen Islandshästen för några år sedan, men vet inte vad de pekade på för forskning. Har inte hört talas om någon silverhäst som blivit helt blind, men man är ju också noga i aveln numera! Tidigare har det funnits ett rykte om att silverhästar skulle ha dåligt lynne, och jag tänker att det kan ha uppkommit just pga synnedsättningar och hästar som då reagerat mer på t.ex. ljud och annat.

Rocky Mountain finns ju förvisso i fler färger än silver, men kan hålla med om att färgen är häftig!
De blir ofta helt blinda med dubbel uppsättning silvegener.
Min är gravt synskadad.
Och den häst som detta upptäcktes på vid forskningen.
 
De blir ofta helt blinda med dubbel uppsättning silvegener.
Min är gravt synskadad.
Och den häst som detta upptäcktes på vid forskningen.
Ja, jo, det visste vi nog, att dubbelsilver ger grav synskada. Det som @Habina och jag hade lite olika info om var hur illa det blir på hästar med genen i enkel uppsättning, men tror vi rett ut det nu :) Som jag förstått det får även hästar med enkelsilver cystor i ögonen, dvs de har sjukdomen, men det blir inte allvarligt på dem.
 
De blir ofta helt blinda med dubbel uppsättning silvegener.
Min är gravt synskadad.
Och den häst som detta upptäcktes på vid forskningen.
Följdfråga: Hur klarar din nästan blinda häst vardagen? Tänker inte då på ridning och annan "användning", utan hur det funkar med hage, flock etc?
 
Som jag förstått det får även hästar med enkelsilver cystor i ögonen, dvs de har sjukdomen, men det blir inte allvarligt på dem.
Ja det påverkar synen i olika grad.
Mina hästar med enkel silvergen hade olika förändringar från att de knappast påverkade synen till att det kunde påverka i mindre utsträckning.
Cystorna kunde ge förvriden synupplevelse beroende på hur stora de är och hur de sitter.
Dessutom så kunde de vara närsynta och med tiden få grå starr.
 
Följdfråga: Hur klarar din nästan blinda häst vardagen? Tänker inte då på ridning och annan "användning", utan hur det funkar med hage, flock etc?
Han har utsett sin hagkompis till ledsagare.
I många år så bodde han tillsammans med sin son från att sonen var föl.
Och de hade ett riktigt bra samarbete i vardagslivet.
Men sonen fick fång och kan inte längre gå på bete så sedan dess är det min sambos kallblodstravare som är sällskap.
Det fungerar så länge som båda är friska.
Jag kommer inte att dela på dessa hästar eller lägga till någon annan häst i hagen.
De är båda riktigt gamla nu.
 
På Instagram är den en Europeisk klinik som opererar många hästar med skimmelcancer med bra resultat
Minns inte riktigt vad klinkenheter...
 
Veterinären har nu varit ute och kollat på henne. Veterinären tror inte att hon har några bekymmer av de som finns där idag, och hon kände med handen/armen i tarmen och kände inte något där på insidan. Hon trodde dock att det säkert finns på insidan som man inte ser. Men jag ska hålla koll på framförallt de vid svansen, eftersom det är några som har varit lite såriga (kliande pga pälsätare), och se så att det inte är regelbundna sår eller större problem. Och det vid ögat, hålla koll så att det inte blir större och stör. Och hålla koll så att hon inte verkar må dåligt på något sätt. Etc.

Hade det varit en enda som var problemet hade man kunnat ta bort den, nu är det svårare (den största är inte den som varit mest sårig nu vid kliandet). Vi pratade lite om vaccinet, men troligtvis blir det inte det. Veterinären skulle dock allmänt kolla upp lite mer, både om vaccinet och hur det brukar vara med tillväxt av tumörerna.
 
På Instagram är den en Europeisk klinik som opererar många hästar med skimmelcancer med bra resultat
Minns inte riktigt vad klinkenheter...
Tumörerna som syns går kanske att operera bort men hästen kan fortfarande ha inre tumörer kvar och lida av det. Man kan ju inte öppna upp hela hästen ...
 
Veterinären har nu varit ute och kollat på henne. Veterinären tror inte att hon har några bekymmer av de som finns där idag, och hon kände med handen/armen i tarmen och kände inte något där på insidan. Hon trodde dock att det säkert finns på insidan som man inte ser. Men jag ska hålla koll på framförallt de vid svansen, eftersom det är några som har varit lite såriga (kliande pga pälsätare), och se så att det inte är regelbundna sår eller större problem. Och det vid ögat, hålla koll så att det inte blir större och stör. Och hålla koll så att hon inte verkar må dåligt på något sätt. Etc.

Hade det varit en enda som var problemet hade man kunnat ta bort den, nu är det svårare (den största är inte den som varit mest sårig nu vid kliandet). Vi pratade lite om vaccinet, men troligtvis blir det inte det. Veterinären skulle dock allmänt kolla upp lite mer, både om vaccinet och hur det brukar vara med tillväxt av tumörerna.
Både positiva och negativa besked med andra ord. Hur kommer du att förhålla dig till det, känslomässigt och pragmatiskt? Se det som att hästen nu går in i en palliativ fas, eller försöka behandla allt eftersom hästen får besvär? Tungt när en elvaårig häst har sådana bekymmer.
 
Både positiva och negativa besked med andra ord. Hur kommer du att förhålla dig till det, känslomässigt och pragmatiskt? Se det som att hästen nu går in i en palliativ fas, eller försöka behandla allt eftersom hästen får besvär? Tungt när en elvaårig häst har sådana bekymmer.
Palliativ fas? Så illa lät det verkligen inte som att veterinären tyckte att det var utifrån det som står i TS inlägg.
 
Palliativ fas? Så illa lät det verkligen inte som att veterinären tyckte att det var utifrån det som står i TS inlägg.
Veterinären trodde att det spridit sig inuti hästen. Har hästen det så har den ju obotlig melanom vilket i alla fall jag ser som illa, speciellt med tanke på hur många knutor hästen har på utsidan. Om hästen dör av det eller kan leva vidare i många år och hinner dö av något annat får man förstås se.
 
Veterinären trodde att det spridit sig inuti hästen. Har hästen det så har den ju obotlig melanom vilket i alla fall jag ser som illa, speciellt med tanke på hur många knutor hästen har på utsidan. Om hästen dör av det eller kan leva vidare i många år och hinner dö av något annat får man förstås se.
Fast palliativ vård är vård i livets slutskede. Här har vi en häst som har några små sår av sina tumörer. Den verkar inte ha några direkt besvär och det går inte att känna några problem invärtes vid rektalisering. Att börja prata om palliativ vård på en skimmel med små skimmelknutor som inte har några problem är att överdriva problemet för individen kraftigt.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 973
Senast: JohannaB
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 264
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 248
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp