Bukefalos 28 år!

Korrekt/Icke korrekt form

Got2Be

Trådstartare
Fanns en sån här tråd förut, men den dog, så nu startar jag upp en ny!:banana:

Grejen är den att man lägger in bilder där du eller nån annan rider, och sedan skriver du vad som är Korrekt och Icke korrekt med formen:) T.ex. Hästen går på bogarna, hästen är avknäppt i nacken osv, eller hästens bakben jobbar aktivt och hästen är rund:idea:.
Man lär sig att se när någon beskriver:D
Så nu kör vi igång!:bump:
 
Sv: Korrekt/Icke korrekt form

Har bara olika hästar dock.

Form:
14196466.jpg


Finn 5 (gärna fler) fel
17602219.jpg


(lägger till att sista bilden är verkligen hemsk och en ögonblicksbild...!)
 
Sv: Korrekt/Icke korrekt form

Här tycker jag att min häst arbetar ganska bra. Iaf för det stadiet vi är på just nu. Hon har ett fint sug till bettet, är rak i kroppen och trampar väl in under sig med god balans. Sen skulle man kunna önska mer tryck och energi i rörelserna, men just nu är det basic som gäller och hon är ganska obalanserad (och jag med :angel:) samt att hon varken har exteriör eller gångarter på sin sida, men vi jobbar på att kunna utveckla rörelserna mer! :)


Här tycker jag att hon har mer energi, men skulle dock önska lite mer bärkraft och mindre skjutkraft^^


Här tycker jag att hon är i en hyffsat bra form för att vara ökning. Dock är hon på framdelen, och ökningen blir snarare framåt-nedåt än framåt-uppåt.


Dessa galoppbilder tycker jag formen är OK men både jag och hon är väldigt obalanserade där än så länge. Visst sätter hon under sig bra och får ett fint sug fram till bettet, men vi saknar även samlingen och balansen för att kunna korta galoppen än så länge. Så för det stadiet där vi befinner oss tycker jag hennes form är OK på bilderna. Men min sits är ju mindre vacker, så det ska tränas på nu^^




http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/17560000-17569999/640x480/17569787.jpg

Kommentarer är alltid välkomna! :)
 
Sv: Korrekt/Icke korrekt form

Första bilden är klippt ur en film, därav kvaliten. :)
*Har bra tramp, och frihet fram. Saknar lite energi, men hon går (enligt mig) i en bra grundform.
10785190.jpg


andra och tredje bilden är tagen när jag värmer upp inför hoppning.
*Något "framtung" i traven, troligtvis för att jag "rider fram" henne lite mer än vanligt. men tycker att hon ser (och kändes) avslappnat och mjuk.
14466352.jpg


Galoppen är otroligt bra fångat. ser bärig och energisk ut. Dock ser hon lite "stel" ut i sidorna. (men en bra galopp på en travare) ;)
14466353.jpg


tack för mig. :D
 
Sv: Korrekt/Icke korrekt form

jag har ingen som fotar när jag rider:crazy: Annars hade jag börjat:banana:
 
Sv: Korrekt/Icke korrekt form

:bow:Bra bilder, och jättebra att du skriver vad som är rätt osv:)
 
Sv: Korrekt/Icke korrekt form

haha förlåt att jag skrattar, men så härligt när du skriver "finn 5 fel":D Tack för att du vågar bjuda på dig:bow:
 
Sv: Korrekt/Icke korrekt form

tusen tack! :banana: jag ska framföra detta till henne, så hon behåller motivationen :)
 
Sv: Korrekt/Icke korrekt form

Ja verkligen:D:idea: rider själv travare, och det är väldans mycket jobb men den herren, så därför ser hennes häst ännu bättre ut:D

Puttar:D
 
Sv: Korrekt/Icke korrekt form

Bilderna är från en film så de är lite suddiga... :crazy:

I framvikt, ingen aktivitet i bakbenen
17715233.jpg


I bättre form. Lite lättare och högre i framdelen och med bättre övertramp.
17715235.jpg
 
Sv: Korrekt/Icke korrekt form

Men det var bra iaf!:idea: Man såg skillnaden väldigt bra:)
vad är det för ras?
 
Sv: Korrekt/Icke korrekt form

Måste fråga, även om det handlar om hästens form här och inte ryttarens; vad är det för fel på din sits? Tycker att den ser alldeles utmärkt ut, mjuk och avslappnad, möjligen lite framåtlutad på sista galoppbilden.
 
Sv: Korrekt/Icke korrekt form

Man kan kommentera sin sits också:) Men mest om hästens form osv:p
 
Sv: Korrekt/Icke korrekt form

Hehe, det är mycket som är fel på min sits. Framför allt har jag tendens att luta mig framåt och spänna mig i galoppen. Sen satt jag även i stolsits förut, men det är påväg bort. Mest pga min underbara nya sadel^^ Sen tittar jag ner typ hela tiden och armbågarna tenderar att åka utåt.

Men jag jobbar på det, och även fast det inte syns så jättebra på dessa bilder så är min sits inget vidare.

Resten av bilderna finns här, om du vill kolla. :)
 
Sv: Korrekt/Icke korrekt form

Enligt mig, korrekt form:
12749352.jpg


Lite djupare, men väl under sig med höjd rygg:
12749356.jpg


Icke korrekt form:
Bilder147-2.jpg
 
Sv: Korrekt/Icke korrekt form

Där måste jag nog med hålla med. Det är nog lite så med att en del ryttare tror att ju mer hästen böjer på huvudet, desto bättre går det.
 
Sv: Korrekt/Icke korrekt form

Usch, det är så svårt sånt här! :p tycker man gör det så enkelt för sig genom att säga "rätt" eller "fel" form (eller ännu värre - korrekt eller felaktig form! :eek: ) finns ju så många variationer däremellan, små petigheter som ställer till det och olika orsaker till att det blir bra eller dåligt.
Ska rota fram några "inte helt bra, men på rätt väg"-bilder iaf! ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
623
Senast: cassiopeja
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 165
Senast: LovingLife
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 332
Senast: Migo
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp