Bukefalos 28 år!

Korsförlamning- ärftlighet??

Arabis

Trådstartare
En fråga som jag inte har koll på..
Finns det ston / hingstar som lämnar avkommor som oftare får korsförlamning än andra. Eller att ston/ hingstar nedärver korsförlamning om dom själv varit drabbade ett flertal gånger?? Om man nu tänker att de drabbade hästarna inte tränas/ ägs av samma personer, för då kan ju själva den " miljön" vara fel, utan allmänt alltså.
* virrigt*- vet det!!
MKT tacksam för svar!!

Linda
 
Jag har inte koll på detta heller (ärftlighet), men de ston (araber) jag känner till med upprepade kf har ej gett det vidare till avkommorna.. ej heller vidare i 2:a led, kan iofs komma senare!

Alla dessa hästar rids, några har löpt på galoppen och många har tävlats (tävlar) i distans, western och körning.

Intressant fråga :)
 
Vanlig korsförlamning är inte ärftlig. Däremot finns inom vissa raser andra muskelsjukdomar som nedärvs och som ger liknande symptom. Jag tänker ffa på quarterhästen.
 
Forskarna tror att korsförlamning är ärftligt betingat. Sen kan ju en häst vara predisponerad för korsförlamning utan att få det om den sköts, tränas och utfodras på ett sätt som inte framkallar sjukdomen.
 
Jag vet de inom travet som anser att det är ärftligt, men jag vet inte om det finns någon forskning som påvisar det. Personligen skulle jag inte avla på ett sto med upprepade korsförlamningar.
 

Liknande trådar

L
Övr. Hund Varning att dethär är om av livning och död så läs inte ifall ni tycker att sånt är jobbigt! ❤️ Men jag undrar bara några saker om av...
2
Svar
39
· Visningar
3 529
Senast: Sol
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 886
Senast: Voeux
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 631
Senast: Emine
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 658
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp