Bukefalos 28 år!

kort tid mellan löp...normalt?

C

crazy

Min tik löpte för första gången den 22 dec och hela löpet var väl så kallat helt över den 10 januari.

Idag den 5 maj har hon börjat löpa igen.Är detta onormalt??Detta är bara hennes andra löp i livet då hon strax är 18 mån (GD).Hur många dagar är det mellan löpen normalt?

Har haft greyhounds innan och de löper oftast bara vart 10-12 månad (undantag finns dock)...så detta är annorlunda.
 
Sv: kort tid mellan löp...normalt?

Det är ju olika från individ till individ och ibland även från ras till ras. En del raser löper bara 1 ggr/år.

Normalt löper en tik 2ggr/år och då är det oftast 5-6 mån mellan gångerna. Men tikar påverkar ju varann och umgås hon ofta eller om du har en tik till hemma, så kan hon ha hoppat på den andra tikens löp.
 
Sv: kort tid mellan löp...normalt?

Vi har ju 3 tikar här hemma...samt 1 hanhund.Vi har en tik som slutade löpa ungefär för ett par månader sen.Den äldsta tiken har inte kommit i löp än och det var länge sen nu...kan vara på G i och för sej.

Men det är inget jag behöver oroa mej för?-jag menar att det kom så tidigt nu?För övrigt verkar hon ju vara i alldeles utmärkt skick och kondition.
 
Sv: kort tid mellan löp...normalt?

Jag har tre tikar, två löper två ggr/år, den tredje tokan löper tre ggr/år... känns som hon alltid är i löp...
Till råga på allt så blir hon riktigt "karltokig" också,och släpper till ca 10 dar i varje löp... suck
 
Sv: kort tid mellan löp...normalt?

Det kan ta en stund innan löpen är på plats så att säga. Tiden mellan löpen varierar ofta i början, men brukar sedan stabilisera sig och bli runt sex månader.

Jag vet flera tikar som haft sitt första löp, väntat fyra månader, löpt igen och sedan väntat sju-åtta månader innan de gått in i nästa löp. Vid fjärde eller femte löpet har dock de flesta blivit rätt regelbundna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 826
Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
1 536
Senast: Kratus
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·
Hundhälsa Min 18 månader gamla tik hade ett konstigt första löp i april förra året. Det började med tydlig svullnad och lite rött på pappret om...
Svar
13
· Visningar
2 239
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp